FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Za 21 Okt, 2017 09:24
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Bouw sleper Victorie - verslag en discussie

Bouw sleper Victorie - verslag en discussie

Berichtdoor Boekel » Za 28 Jan, 2006 05:04

Na ruim een jaar tekenen, overleggen, geld bij elkaar schrapen, etc... Zijn we nu eindelijk van start met de bouw van onze sleepboot!!

Ik heb twee topics gemaakt; in beide zet ik bouwverslagen, in ééntje kan iedereen gewoon reageren, in de ander komen alleen verslagen van de bouw omdat het anders door de lange duur van de bouw (ik verwacht ongeveer 12 maanden) erg lastig zal zijn om overzicht te houden.

Hier het topic waar het mee begon, en hier de 'officiele' website (die ik nog moet updaten).

Afbeelding
Zo moet ie gaan worden, maar dan 10x zo groot...

Afbeelding
Een paar weken geleden kwam het eerste staal aan.

Afbeelding
Dikwandige pijp voor de sleepbeting / spudpaalkokers en de spudpalen zelf, Hoeklijn en koker voor de bouwmal en nog wat hoeklijn (geprimerd) welke als vloer- en dakspanten gebruikt gaat worden

Het snijwerk liep door verschillende redenen flinke vertraging op (geprimerde plaat bleek roestig, plasmabank stuk, etc), maar na wat gezeur is het uiteindelijk vanmiddag gebracht (met 2 1/2 uur vertraging en dus een wat minder vrolijke hulp met trekker).

Afbeelding
Al het kleinere spul lag op pallets en kon zonder veel moeite gelost worden.

Afbeelding
De grote platen hebben we aan de zijkant van de trailer afgegooid, slechts één lampje is hierbij gesneuveld (maar d'r zaten er toch drie boven elkaar).

Afbeelding
Met de nodige mankracht (met z'n drieën) hebben we de delen die niet met pallet en al het terrein op konden verplaatst, en de lange platen ook handmatig verplaatst.

Afbeelding
Hier moeten de grote delen komen te hangen.

Afbeelding
Ongemerkte delen...opmeten en op de tekening opzoeken dus...

Morgen (zaterdag) ga ik de verkenners aan het werk zetten om de grote stukken plaat in de juistte volgorde in het rek te krijgen, en zal ik de rest van de snijdelen sorteren en merken. Nu eerst maar eens slapen...
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor Boekel » Za 28 Jan, 2006 05:05

In dit topic kun je reageren
Gebruikers-avatar
Boekel

Re: Bouw sleper Victorie - verslag en discussie

Berichtdoor joor » Za 28 Jan, 2006 11:34

Boekel schreef:Afbeelding
Dikwandige pijp voor de sleepbeting / spudpaalkokers en de spudpalen zelf, Hoeklijn en koker voor de bouwmal en nog wat hoeklijn (geprimerd) welke als vloer- en dakspanten gebruikt gaat worden

Spudpalen, wat moet je daar nou mee op een sleper!? Dat zijn toch die dingen die ze op pontons gebruiken om hem te (ver)ankeren.

Verder kijk ik uit naar het bouw verslag, way to go!!

Gr. Joram (nu snel naar het honk!)
joor

Scouting groep: Christofoor Zeeverkenners

Berichtdoor TEKKER » Za 28 Jan, 2006 11:55

Ik vind het echt te gek dit! Boekel en de rest van de crew succes! Ik (misschien wij) komen nog wel eens een keertje langs
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor Boekel » Za 28 Jan, 2006 11:56

joor schreef:Spudpalen, wat moet je daar nou mee op een sleper!? Dat zijn toch die dingen die ze op pontons gebruiken om hem te (ver)ankeren.

Nou dat kunnen we hiermee dus ook, er zijn veel plekken waar je langswal of dwars op de wal perfect de spudpalen kunt gebruiken (o.a. in onze thuishaven, de Stierop). De voorste spudpaal steekt ruim 2 meter diep, dus mogelijkheden te over.

TEKKER schreef:Ik vind het echt te gek dit! Boekel en de rest van de crew succes! Ik (misschien wij) komen nog wel eens een keertje langs

Iedereen is welkom om te komen kijken, ik zou alleen wel wachten tot we iets verder zijn ;)
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor FW&K » Za 28 Jan, 2006 14:33

Boekel schreef:
joor schreef:Spudpalen, wat moet je daar nou mee op een sleper!? Dat zijn toch die dingen die ze op pontons gebruiken om hem te (ver)ankeren.

Nou dat kunnen we hiermee dus ook, er zijn veel plekken waar je langswal of dwars op de wal perfect de spudpalen kunt gebruiken (o.a. in onze thuishaven, de Stierop). De voorste spudpaal steekt ruim 2 meter diep, dus mogelijkheden te over.

Maar om het er nog wel mooi uit te laten zien, heb je de spudpalen maar weggelaten bij je 1:10 modelletje? :wink: Kan me voorstellen dat dat er niet mooi uit ziet. Enne, kan je die er nog handmatig in- en uit halen, of zijn die al te zwaar? Dat zorgt zeker wel voor enige beperking van de doorvaarthoogte? (alhoewel 2 meter natuurlijk ook al behoorlijke lage kruiphoogte is..) Hándig zal het in ieder geval wel zijn, spudpoalties..
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Boekel » Za 28 Jan, 2006 20:19

FW&K schreef:Maar om het er nog wel mooi uit te laten zien, heb je de spudpalen maar weggelaten bij je 1:10 modelletje?

De spudpalen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant, d'r zit er één onder de voorbolder verstopt, en de ander zit in de stuurboordpaal van de beting. :)

Kruiphoogte is overigens 180 cm zonder stuurhut.
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Boekel » Za 28 Jan, 2006 21:04

Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor FW&K » Za 28 Jan, 2006 22:49

Boekel schreef:De spudpalen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant, d'r zit er één onder de voorbolder verstopt, en de ander zit in de stuurboordpaal van de beting. :)

Dat is netjes! &:& Betekent dat dat de spudpalen ook niet uitsteken onder de romp bij opgetrokken toestand? Of steken ze nog iets uit maar niet meteen weer beperkend voor je diepgang.. Wel een goed idee, trouwens. In Friesland heb je op erg veel plekken ook wel genoeg aan 2 meter spudpalen! Heb je ervaring met het gewicht dat ze moeten hebben om een beetje de grond in te komen? (in drassige gronden gaat dat prima, daar niet van)
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Boekel » Zo 29 Jan, 2006 11:23

FW&K schreef:
Boekel schreef:De spudpalen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant, d'r zit er één onder de voorbolder verstopt, en de ander zit in de stuurboordpaal van de beting. :)

Dat is netjes! &:& Betekent dat dat de spudpalen ook niet uitsteken onder de romp bij opgetrokken toestand? Of steken ze nog iets uit maar niet meteen weer beperkend voor je diepgang.. Wel een goed idee, trouwens. In Friesland heb je op erg veel plekken ook wel genoeg aan 2 meter spudpalen! Heb je ervaring met het gewicht dat ze moeten hebben om een beetje de grond in te komen? (in drassige gronden gaat dat prima, daar niet van)

De voorste heeft dezelfde vorm als de boot van onderen (stroomlijn), daardoor is hij al puntig, de achterste krijgt een stalen punt en zit iets verdiept.
Ze wegen ruim 50 kg per stuk dus in de prut gaat het zeker goed komen, ik heb ze zo zwaar/dik gekozen dat ze hopenlijk scoutproof zijn (boekelproof blijft lastig waarschijnlijk).
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Geert » Zo 29 Jan, 2006 14:42

Boekel schreef:Verse foto's!

Leuk om hierop te zien dat iedereen van de groep bij de bouw betrokken wordt. Zo wordt het echt een boot van de groep en blijft de betrokkenheid van iedereen groot. :)
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor Boekel » Ma 30 Jan, 2006 02:01

Update afgelopen twee dagen:

Afbeelding
Spanten samengesteld.

Afbeelding
Loods zaterdagmiddag (dag 2).

Afbeelding
Alle spanten krijgen ook een hoeklijn (30x30) op CL (centerline) om de spanten goed op maat te houden maar vooral ook om straks de boel goed te kunnen uitlijnen.

Afbeelding
Loods zondagavond (dag 3). Nog 10 spanten samen te stellen (van de 24)

Ikzelf ga dinsdag weer klussen (morgen trainen, daarna tekenen aan de sleepbeting / spudpalen), dus dan weer verse foto's.

De dagtelling doe ik nav het aantal 'werkdagen' (ook al is het maar een paar uurtjes 's avonds), we zijn van plan om een urenregistratie bij te gaan houden zodat we kunnen zien hoeveel tijd we aan de verschillende werkzaamheden kwijt zijn.
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor cc-junk » Ma 30 Jan, 2006 09:21

Wel heel vet om je eigen sleper te bouwen...

Wij bouwen momenteel een andere motor in ons slepertje, en we zijn de hele opbouw gesloopt om er een nieuwe op te bouwen. Dat is toch heel wat anders dan helemaal van de grond af een nieuwe sleper bouwen.

Ook leuk dat je het bouwproces hier zo wil showen. Ik blijf het volgen...

Maar dan 1 vraagje. Sorry dat ik het hier vraag en ik zou wel een enorme noob zijn, maar euh.... Wat zijn spudpalen???

Anyway: Veel succes met de bouw!
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Boekel » Ma 30 Jan, 2006 09:54

cc-junk schreef:Maar dan 1 vraagje. Sorry dat ik het hier vraag en ik zou wel een enorme noob zijn, maar euh.... Wat zijn spudpalen???

Een spudpaal is een paal die je vanuit je boot naar onder kan laten zakken zodat ie vast staat in de prut. Bij grote werkschepen zie je ze vaak hoog de lucht in steken zodat ze overal kunnen 'ankeren' maar bij deze zijn ze zo lang dat ze niet buiten de boot steken en zodoende maar tot ongeveer 2 meter diepte bruikbaar zijn.
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor FlorisMark » Di 31 Jan, 2006 16:29

Gaaf project, dit is echt mijn ding... Ik hoop dat ik misschien nog een keertje langs kan komen.
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Volgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren