FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Zo 22 Jul, 2018 18:44
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Nieuwe sleper bouwen - advies en opmerkingen gevraagd.

Nieuwe sleper bouwen - advies en opmerkingen gevraagd.

Berichtdoor Boekel » Di 09 Nov, 2004 03:23

Wij, de Victorie - Heiloo, willen graag een sleper...

Ik ben met een collega-victoriaan al een paar maanden aan het brainstormen over een sleepboot voor onze groep, en na enig rondkijken en afwegen hebben we besloten dat het waarschijnlijk het bestte is om een nieuwe boot zelf te bouwen.
Ons oog is gevallen op de 'Moby 8', een multiknik boot met een echte 'sleepboot vorm' welke we erg mooi vinden en waarvan we denken dat ie goede eigenschappen heeft. Deze boot is goed zelf te bouwen.

Hier staan foto's van de grote broer welke 130 centimeter langer is. Wij willen de opbouw verkleinen om een mooi grote kuip te krijgen.

In de begroting is het bouwpakket om de boot te bouwen de grootste kostenpost (+/-7000 euro), en eigenlijk hopen we om ergens tekeningen te vinden van een dergelijke boot zodat we zelf een snijbedrijf kunnen zoeken en wellicht korting kunnen regelen.

Weet iemand hier nog mensen / bedrijven / andere fora waar we eventueel voor tekeningen terecht kunnen? Ik ben zelf dagelijks 3d aan het tekenen (moet van m'n baas ;)) dus kan al een hoop met een lijnenplan, maar hoe completer hoe beter want we willen met het NaWaKa varen....

Zijn er meer groepen die hun eigen sleper gebouwd hebben / gaan bouwen? (heb wel gelezen over musinga-rijn)
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor BEZEL » Di 09 Nov, 2004 08:47

Blijf zoeken tekeningen van schepen zijn ontzetend duur er gaat veel tijd en geld in zitten met het maken van die tekeningen.
Een werf of teken bureau geeft nooit zomaar een tekening weg ook niet tegen korting gewoon omdat ze zo duur zijn in productie
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Scouting groep: Willem de Zwijger gr. 63

Berichtdoor Ájó » Di 09 Nov, 2004 20:51

de musinga-rijn heeft wel een beetje ervaring in het bouwen van slepertjes, er varen op dit moment 3 geslaagte zelfbouw projecten rond... Misschien hebben die wel wat info/tips ect?

wat ik op jou plaatjes zie lijkt me niet heel makkelijk te maken, er zitten namelijk veel bolle, ronde, en gebogen delen aan, dat is moeilijk te maken. (of je moet natuurlijk mooie apperatuur hebben staan)
Gebruikers-avatar
Ájó

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor Boekel » Di 09 Nov, 2004 21:04

Ájó schreef:wat ik op jou plaatjes zie lijkt me niet heel makkelijk te maken, er zitten namelijk veel bolle, ronde, en gebogen delen aan, dat is moeilijk te maken. (of je moet natuurlijk mooie apperatuur hebben staan)

Het is een multiknikspant, dus niet het lastige van een rondspant maar wel het mooie ervan.

Ik heb overigens op modelbouwsite's al een paar lijnenplannen gezien maar nog niet van de gewenste lengte. Ik ben nu bezig een lijnenplan van een grotere boot over te trekken, hopenlijk kan ik die straks een beetje 'rekken en strekken'
Ik zal ook proberen speciale lijnenplan-software te vinden.

Het grote voordeel van een eigen ontwerp is dat je als je een goed bouwpakket maakt dat ook weer kan verkopen...ik heb al twee geïnteresseerden!!! (die kunnen dan mooi een stuk sponsering doen:)
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor sartoootje » Di 09 Nov, 2004 21:31

heeft er niet zoveel mee te maken hoor, maar bij ons is een lelievlet dacht ik omgebouwd tot onze huidige sleper. de fijne details weet ik niet omdat ik toen nog geen lid was. voor meer info kun je misschien Ing ff PB-en.
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor BEZEL » Di 09 Nov, 2004 23:15

Als je aan de leverancier van het platen pakket vraagt of stukken pijp ed gebogen geleverd kan worden helpt veel, grote platen ken je wel makelijk verbuigen
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Berichtdoor Nylezzz » Di 09 Nov, 2004 23:50

Wat voor voortstuwing willen jullie erin? En laten jullie het geheel uitlijnen/inbouwen etc. of doen jullie dat zelf?
op zee | a/b maersk kampala
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Scouting groep: Kon-Tiki Haarlem

Berichtdoor Geert » Wo 10 Nov, 2004 00:11

Boekel schreef:Ik zal ook proberen speciale lijnenplan-software te vinden.

MaxSurf
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor BEZEL » Wo 10 Nov, 2004 00:17

pias is een goed programma maar daar moet je toegang voor hebben via een bedrijf want het kleinste hoofdstuk is al 1500 EUR.
er is een andere oplossing een uitbreiding op AutoCAD heet ShipConstructor.
maar dit zijn ook redelijk prijzige programma's om een bootje voor de groep te bouwen
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Berichtdoor Geert » Wo 10 Nov, 2004 00:20

Zeker, het maken van een goed lijnenplan is dan ook niet iets wat je even doet. Zoiets kost veel tijd en het eerste ontwerp zal zeker niet perfect zijn. Hier moet constant aan verbeterd worden dmv feedback ed. Het mooie van MaxSurf is trouwens dat je er erg goed mee kan stroken en het goed te exporteren is naar andere programma zoals AutoCAD en Rhinoceros.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor FW&K » Wo 10 Nov, 2004 00:32

Hou er bijvoorbeeld ook rekening mee dat het type voorstuwing nogal bepalend kan zijn voor de vaareigenschappen. Massa van motor, keerkoppeling en brandstoftank hebben invloed op het zwaartepunt, ligging en dus rompsnelheid/wendbaarheid.
Daarnaast is het ontwerp van het onderwaterschip bepalend voor de mogelijkheden qua motorisering, keerkoppeling en ligging van de schroefas.

Aangezien je gebruik wil maken van een bestaand ontwerp lijken me de vaareigenschappen aanvaardbaar voor jullie? Hou er dan wel rekening mee dat je dus ook aan gelijksoortige motor vast zit.

Verder zijn bootjes veelal niet uitgerust om te slepen. Wil je dit wel, dan moet je mogelijk iets doen aan het vermogen van de motor, de schroef (waarbij de grootte weer invloed kan hebben op het ontwerp van je onderwaterschip).
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Nylezzz » Wo 10 Nov, 2004 00:55

Bij slepers is het over het algemeen zo:
- Enkelschroef: de motor is in het midden, over de lengte gezien, van het schip geplaatst.
- Dubbelschroef: de motoren zijn iets meer naar achteren, maar onder een hoek van bovenaf gezien geplaatst (vaste schroeven).

Bij een enkelschroever is de motor in het midden van het schip geplaatst, omdat de sleeptrossen zo dicht tegen het midden van het schip bevestigd moeten worden. Door het langsscheepse zwaartepunt meer naar voren te situeren (wat gecompenseerd moet worden met een voller voor-onderwaterschip, typerend voor slepers), zijn de sleepeigenschappen, dus eigenlijk de trekkracht, het best verdeeld.

Bij een dubbelschroever (met vaste schroeven, dus geen azimuths) zijn de motoren in een kleine hoek geplaatst. Hierdoor is het mogelijk om bij bepaalde belasting van de motoren en de stand van de roeren het schip een zijwaartse trekkracht op de sleeptros te laten uitoefenen. Dit komt doordat je een kracht over zijn werklijn mag verplaatsen: zet de bakboordmotor vooruit, de stuurboordmotor achteruit en een resulterende kracht zijwaarts naar stuurboord zal voorkomen. Doordat de motoren onder een hoek zijn geplaatst, komen de werklijnen (verlengde van de schroefas) samen in het middelpunt van het schip.
Probeer dit maar met een dubbelschroever met motoren parallel aan elkaar, je gaat geheid draaien in plaats van zijwaarts.

Bij dubbelschroevers met azimuths is dit niet het geval. Hier kan de stuwkracht van de schroef in elke gewenste richting verplaatst worden.

Kijk voor de gein eens op http://www.iskestugs.nl/thetis.html (mooi sleper(tje) trouwens :-D). Daar kun je zien dat de motoren verder naar voren geplaatst zijn, en de sleeptrommel ook zover mogelijk naar het middelpunt van het vlak. Doordat er meer gewicht voor de middenlijn is, moet dat gecompenseerd worden door een voller voor-onderwaterschip. Deze vorm levert dan ook hoge golven.

Naast de vorm van het onderwaterschip hebben de meeste moderne slepers ook een kiel, voor meer stabiliteit bij het slepen.

Dus: heel belangrijk is inderdaad de plaats van de motor(en) en het aangrijpingspunt van de sleeptros.
op zee | a/b maersk kampala
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Scouting groep: Kon-Tiki Haarlem

Berichtdoor Boekel » Wo 10 Nov, 2004 02:25

sartoootje schreef:heeft er niet zoveel mee te maken hoor, maar bij ons is een lelievlet dacht ik omgebouwd tot onze huidige sleper. de fijne details weet ik niet omdat ik toen nog geen lid was. voor meer info kun je misschien Ing ff PB-en.

Niks tegen een 'opgeblazen' lelievlet maar we willen een zo geschikt mogelijke boot maken en omdat dat veel werk is moet het ook een mooie boot worden (hoewel ik sommige mega-vletten wel mooi vind).

BEZEL schreef:Als je aan de leverancier van het platen pakket vraagt of stukken pijp ed gebogen geleverd kan worden helpt veel, grote platen ken je wel makelijk verbuigen

Voor pijpen en profielen lenen we een buigpers.

Nylezzz schreef:Wat voor voortstuwing willen jullie erin? En laten jullie het geheel uitlijnen/inbouwen etc. of doen jullie dat zelf?

We gaan voorlopig uit naar een snelloper (turbo)diesel met hydraulische keerkoppeling en vaste schroef. Schroefasuitlijning doen we ws zelf (uiteraard na advies van de experts). Ik wil als het kan de motor redelijk flexibel opstellen en dmv een homokineet de keerkoppeling met de schroefas verbinden (weet iemand hier of je zonder problemen een homokineet van een auto kan gebruiken?)

Geert schreef:
Boekel schreef:Ik zal ook proberen speciale lijnenplan-software te vinden.

MaxSurf

Gevonden :)

Geert schreef:Zeker, het maken van een goed lijnenplan is dan ook niet iets wat je even doet. Zoiets kost veel tijd en het eerste ontwerp zal zeker niet perfect zijn. Hier moet constant aan verbeterd worden dmv feedback ed. Het mooie van MaxSurf is trouwens dat je er erg goed mee kan stroken en het goed te exporteren is naar andere programma zoals AutoCAD en Rhinoceros.

Ik wil uitgaan van een bestaand lijnenplan, ik ben al bezig een lijnenplan over te trekken die ik op internet heb gevonden: dundrum
Ik zal straks eens kijken of ik maxsurf onder de knie kan krijgen.

Voor een boot als de onze hoeft het lijnenplan niet 100% perfect te zijn, als ie maar goed strookt, kijk voor de grap maar eens naar de boten bij Euroship, wat een bagger-rompen zijn dat zeg.

Deze boot is van mijn baas, en vind ik behoorlijk goed varen (foto's: in actie met bootjes - genoeg plaats voor mensjes - feestbeesten - goede zitplaatsen - onderwaterschip: hier).

FW&K schreef:Hou er bijvoorbeeld ook rekening mee dat het type voorstuwing nogal bepalend kan zijn voor de vaareigenschappen. Massa van motor, keerkoppeling en brandstoftank hebben invloed op het zwaartepunt, ligging en dus rompsnelheid/wendbaarheid.
Daarnaast is het ontwerp van het onderwaterschip bepalend voor de mogelijkheden qua motorisering, keerkoppeling en ligging van de schroefas.

Ik ga ervanuit dat er flink wat ballast in moet (500-1000 kg), daarmee is één en ander redelijk te trimmen, ik wil de motor relatief ver naar voren zetten zodat het achterschip helemaal met ballast te stellen is (ipv ballast in de neus om het achterschip omhoog te krijgen)

Aangezien je gebruik wil maken van een bestaand ontwerp lijken me de vaareigenschappen aanvaardbaar voor jullie? Hou er dan wel rekening mee dat je dus ook aan gelijksoortige motor vast zit.

Verder zijn bootjes veelal niet uitgerust om te slepen. Wil je dit wel, dan moet je mogelijk iets doen aan het vermogen van de motor, de schroef (waarbij de grootte weer invloed kan hebben op het ontwerp van je onderwaterschip).

Wij zijn de afgelopen twee jaar op kamp geweest met een platbodem (klipperaakje van 17 meter) en zelfs dat sleept prima (foto)
Als je een groot schip moet omtrekken, dan moet je boot perfect sturen terwijl je volgas 'stilligt' en dan moet je voortstuwing en sleeppunt perfect op elkaar afgesteld zijn. Voor onze boot gaat het erom dat je 'm om kan gooien met manouvreren en als we een ponton meenemen, dan leggen we 'm d'r toch achter (hmm...klinkt toch een beetje als het paard achter de wagen spannen...)
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Boekel » Wo 10 Nov, 2004 02:40

Nylezzz schreef:[knipje]

Kijk voor de gein eens op http://www.iskestugs.nl/thetis.html (mooi sleper(tje) trouwens :-D). Daar kun je zien dat de motoren verder naar voren geplaatst zijn, en de sleeptrommel ook zover mogelijk naar het middelpunt van het vlak. Doordat er meer gewicht voor de middenlijn is, moet dat gecompenseerd worden door een voller voor-onderwaterschip. Deze vorm levert dan ook hoge golven.

Naast de vorm van het onderwaterschip hebben de meeste moderne slepers ook een kiel, voor meer stabiliteit bij het slepen.

Dus: heel belangrijk is inderdaad de plaats van de motor(en) en het aangrijpingspunt van de sleeptros.

Ja eenmaal boven water zien dat soort slepers er altijd erg apart uit.
Voor ons zullen de 'normale' vaareigenschappen erg belangrijk zijn, als ik nu de romp wat meer V-vorm geef en het achterschip een kiel ipv een losse hak? Zou de boot dan ook meer langsscheepse stabiliteit krijgen? Heb wel eens een stukje gevaren met (te)veel gewicht voorin, dat voer voor geen meter (zwaar overstuur in de bochten).

De beting wil ik zover mogenlijk naar achteren plaatsen (zover als er nog goed mee te slepen is), zodat je tijdens het slepen niet de hele kuip als verboden gebied hebt.

Zijn er nog stelregels voor de hoogte boven waterlijn van een zelflozende kuip?

Iedereen tot zover bedankt voor de reacties! zijn d'r een hoop ;)
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Wieke » Wo 10 Nov, 2004 08:25

Zeker super stoer!!!!! :mrgreen:

De naam is ook cool, mijn vriend wou zijn binnenvaarder ook zo noemen.
Aan loef loden en gissen,
Aan lij kotsen en pissen.
Gebruikers-avatar
Wieke

Scouting groep: Wilhelminagroep

Volgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren