FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het is momenteel Vr 19 Okt, 2018 03:00
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Dilemma: Een oude Deutz reviseren, of een nieuwe DAF

Dilemma: Een oude Deutz reviseren, of een nieuwe DAF

Berichtdoor sjef » Ma 09 Aug, 2004 13:01

Ons kamp is een beetje in de soep gelopen. Of anders, veel koelwater in de olie. En hier is al een topic over...

Tijdens het kamp zijn we voorzichtig onze Deutz uit elkaar gaan slopen, na eerst de oliekoelers gecontroleerd te hebben, toen ook naar de koppen gekeken. Na een middag gesleuteld te hebben lag de het hele carter open en konden we de cylindervoeringen met een spiegeltje inspecteren. Bij iedere cylinder handmatig de motor rondtornen zodat de hele voering zichtbaar was. En bij cylinder 7 was het raak. Door een gaatje van ongeveer 2 mm stroomt het koelwater zo het karter in zodra de zuiger in Bdp staat (Bovenste dode punt).

Zoiezo vrezen we dat er een vrij grote mogelijkheid bestaat dat niet alleen die ene cylindervoering zo gaar is maar dat er meerder het zo kunnen gaan begeven. Beetje rondgebeld voor cylindervoeringen en gereedschap en hebben een bedrijf gevonden. Een offerte aangevraagd en deze offerte was zonder montage etc, dus alleen onderdelen een dikke 4000 euri. Maar voor deze oude kar hebben we dat wel over.

Maar de technische kennis die we nu hebben zal veranderen. Een aantal technische mensen gaat er binnen een jaar of twee mee stoppen. En het ziet er niet naar uit dat er binnen een paar jaar ook weer nieuwe technische wondertjes komen. En het is de vraag hoelang die car dan nog blijft draaien, zonder nieuwe problemen te krijgen. Met dat opzicht zitten we nu aan een DAF te denken. Eindhovense trots, Goede service en bij panne komen ze er meteen aan......

Maar aan alle technische mensen hier op het forum: Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor FW&K » Ma 09 Aug, 2004 13:26

4000 euro; een hap geld!

Het feit dat je dan alleen het 'bekende' probleem voor alle cilinders opgelost hebt, maar verder niet weet wat een motor van die leeftijd kan overkomen, speelt ook nog mee.

Ik weet niet of de motor verder nog historische waarde heeft voor jullie schip/groep. Soortgelijke afweging heeft een paar jaar geleden gespeeld bij onze groep: de 2-cilinder Kromhout had een nieuwe zuiger/cilinder nodig. De toenmalige schipper wilde niet meer met de Kromhout verder en alleen aan blijven als er een nieuwe naaimachine [lees: moderne snelloper] én een kopschroef geinstalleerd zou worden. Echter: de Kromhout hoort bij de Rival en bij de Rival hoort een Kromhout. De originele eigenaar is nog zijdelings betrokken en het geluid van de Kromhout is ons veel waard. Dat blijkt, want behalve de schipper zijn we een hoop geld kwijt geweest aan een nieuwe zuiger [gegoten in Tsjechië] en het uithonen van de cilinder. Echter: het vaart weer.

In jullie geval: als de Deutz geen super diepgewortelde gevoelens bij julie los maakt, zou je vervanging kunnen uitvoeren. Voor 4000 euro moet je met het nodige sponsor en regelwerk volgens mij toch wel een goede DAF geïnstalleerd kunnen krijgen! Voor zover ik het weet zijn namelijk alle 3 de DAF motoren uit onze motorboten via-via gratis bij onze groep gekomen. Ook daar hou je het onderhoud en kuren bij, maar net wat je zegt: er zijn genoeg reserve-onderdelen en je kunt ze nog overal vinden voor info en steun.

Het geld zou naar mijn idee voornamelijk gaan zitten in alle aanpassingen van systemen, motorfundatie, etc. En als je echt vervanging door een nieuwe DAF wil, dan kost het je wel flink wat meer geld.. ben ik bang.

Wat is wijsheid? DAF is een prima alternatief, maar het gaat om hoe sterk je band met je Deutz is..
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Fok! » Ma 09 Aug, 2004 13:34

Onze Corrie vaart met een DAF 1160. Aan de motor zelf hebben we sinds de aanschaf van het schip nog totaal geen problemen gehad (en ook tijdens onze eerste cursusdag Motordrijver kregen we te horen dat de DAF-fabrieken ooit één grote fout hebben gemaakt: ze zijn te goede scheepsmotoren gaan maken. Ze gingen niet stuk en ze hoefden dus ook nooit onderdelen te verkopen...).

Deze DAF is er begin jaren '70 ingekomen ter vervanging van een ouderwetse Kromhout. Maar die hebben wij als groep dus niet gekend. Waarschijnlijk omdat we niet beter weten zijn we heel blij en trots op onze DAF. Hij gromt erover en brengt ons nog altijd overal waar we heen willen. Onderhoudsvrij en indien toch nodig dan inderdaad - wat FW&K ook al zegt - alles in de buurt en verkrijgbaar.

Is jullie Deutz een oudheidje? Of is het ook al een snelloper? Als het 't laatste is, dan zou ik adviseren de groep zover te krijgen een DAF aan te schaffen. Ook gezien je argumenten over de technische staf over een aantal jaren. Een DAF onderhouden kan namelijk iedereen!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor sjef » Ma 09 Aug, 2004 13:38

Onze Deutz is voor een aantal mensen binnen onze groep erg belangrijk, bijvoorbeeld heel erg voor mij. Maar je moet ook naar het belang en de toekomst van de groep kijken. Voor de verzekering zou bijvoorbeeld een nieuwe DAF of Cat veel beter zijn. Een betrouwbare moderne motor, scheelt je veel premie.

Het moeilijke is dat ons Schip in 1954 gemotoriseerd is, met deze motor. Mijn grote schat staat er dus al 50 jaar in!!! Dat is natuurlijk niet zo bijzonder als een mooie twee cylinder Kromhout, maar mijn rikketikje gaat sneller kloppen als ik de klappen van de motor voel (heb het geluid opgenomen met mijn mobiel en nu als beltone)

Wat het beste is weet ik misschien wel, maar of dat ook het mooiste is....
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor FW&K » Ma 09 Aug, 2004 13:42

Hoe uniek is deze motor? Op zich is "het mooiste" ook een belangrijk argument. Beter goede betrokkenheid en veel werk, dan weinig werk waar niemand hart voor heeft :) Andere kant: voor het oudzeer van een paar personen mag niet een besluit verkeerd genomen worden.

Resterende vraag nog: snel of langzaam loper?
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Fok! » Ma 09 Aug, 2004 13:43

Zoals je al in je topictitel omschrijft: het is een dilemma. Kiezen voor gevoel of voor het praktische.

Dat rikketik-gevoel dat jij omschrijft hebben wij dus ook met onze DAF... Het is wellicht meer het gevoel van 'we gaan varen'!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Nylezzz » Ma 09 Aug, 2004 14:21

Deutz motoren zijn leuke motoren. Het nadeel van deze motoren is dat ze erg gecompliceerd in elkaar zitten in verhouding tot die van DAF, Cat, Wärtsilä of andere fabrikanten.
Het is inderdaad een hoop geld, 4000 euro, dus je moet inderdaad gaan afwegen of het rendabel is de voeringen te vervangen of een totaal andere motor te installeren. Een lek in de voering is niet het enige probleem dat op lange termijn gaat lopen (wat voor koelwaterbehandeling gebruiken jullie eigenlijk? Gewoon water is uiterst schadelijk voor de motor, vanwege de kalk en de zuurmakende delen. Koelwater moet altijd behandeld zijn/worden.)
Ik zou het besluit goed overwegen, het is natuurlijk het mooist om de originele motor in een schip te houden. Haal in ieder geval de motor helemaal uit elkaar, om te kijken hoe de andere onderdelen er aan toe zijn.
op zee | a/b maersk kampala
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Scouting groep: Kon-Tiki Haarlem

Berichtdoor Fok! » Ma 09 Aug, 2004 14:27

Lees voor de grap dit topic eens door. Daar gaat het ook om een keuze maken tussen goed en radicaal of historie en sentiment... (wel een heel andere context trouwens!)
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor FW&K » Di 10 Aug, 2004 11:31

FW&K schreef:Resterende vraag nog: snel of langzaam loper?

Wachtschepen-informatie @ frontpage schreef:* Hoofdmotor:
Merk: Klöckner Hümbolt Deutz
Type: SA8M517, 8 cylinder in lijn. 114kW (155PK) bij 1350 toeren/min

Er vanuitgaande dat zijn maximale vermogen bij maximaal toerental ligt [:?], mag ik concluderen dat het niet een echte hardloper is, right?
Laatst gewijzigd door FW&K op Di 10 Aug, 2004 11:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor FW&K » Di 10 Aug, 2004 11:35

Google en ook de Wachtschepen-informatie @ de frontpage leert dat de MS Risico van Scouting AZG uit Waalwijk dezelfde hoofdmotor heeft.

Misschien kun je ook daar mee overleggen of zij dergelijke problemen en/of overwegingen reeds hebben gehad?

Op hun site kun je overigens ook een idee krijgen van de motor door naar het motorgeluid te luisteren :)
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor sjef » Di 10 Aug, 2004 12:04

Nylezzz schreef:Deutz motoren zijn leuke motoren. Het nadeel van deze motoren is dat ze erg gecompliceerd in elkaar zitten in verhouding tot die van DAF, Cat, Wärtsilä of andere fabrikanten..... (wat voor koelwaterbehandeling gebruiken jullie eigenlijk? Gewoon water is uiterst schadelijk voor de motor, vanwege de kalk en de zuurmakende delen. Koelwater moet altijd behandeld zijn/worden.

Naar mijn idee is een DAFje of Cat veel gecompliseerder als een oude 50 jarige Deutz. Als je naar het vermogen van de Deutz kijkt is dit zo'n 155 pk's uit een 2 meter lang blok. (en alle onderdelen zijn goed bereikbaar.. zoals oliefilters, brandstofpomp en dynamo) Bij een hedendaags blokje van bv Daf of Cat is dit veel complexer en 'niet echt handig' voor de doe het zelver... Bij onze oude Deutz konden we heel veel zelf doen, wat moeilijker wordt met een modern blok.

Onze koeling is door middel van een vlakkoeler. Aan het eind van het leidingenstelsel is een expansietankje van ongeveer 30 l. Van origine zat er altijd koelwater in, maar doordat we vrij recent twee keer een kokende motor hadden zit er nu bijna alleen maar gewoon water in.

Een ander blok ingooien is ook niet zomaar gedaan. Ons schip is bijna permanent afgebouwd (we moeten eerst veel verbouwen om die motor eruit te slopen). Hoogstwaarschijnlijk moeten we dan ook een nieuwe keerkoppeling en in ieder geval een langere schroefas. Een heleboel dingen die er ook nog bij komen kijken dus...

...En afscheid nemen van die Deutz doet echt pijn....
Goed op Drijf!

Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor sjef » Di 10 Aug, 2004 12:17

FW&K schreef:
FW&K schreef:Resterende vraag nog: snel of langzaam loper?

Wachtschepen-informatie @ frontpage schreef:* Hoofdmotor:
Merk: Klöckner Hümbolt Deutz
Type: SA8M517, 8 cylinder in lijn. 114kW (155PK) bij 1350 toeren/min

Er vanuitgaande dat zijn maximale vermogen bij maximaal toerental ligt [:?], mag ik concluderen dat het niet een echte hardloper is, right?

Idd, niet echt een snelloper, maar voor de binnen- en zeevaart is het relatief nog best wel snel.... We draaien normaal tijdens vaartochten op volgas (en dat is dan zo'n 1100 toeren) is gewoon begrensd met een plakkertje op de gashandel.
Goed op Drijf!

Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor Nylezzz » Di 10 Aug, 2004 18:21

sjef schreef:Onze koeling is door middel van een vlakkoeler. Aan het eind van het leidingenstelsel is een expansietankje van ongeveer 30 l. Van origine zat er altijd koelwater in, maar doordat we vrij recent twee keer een kokende motor hadden zit er nu bijna alleen maar gewoon water in.

Als ik jullie was zou ik aan het eind van het jaar, tijdens winterseizoen (wanneer jullie misschien toch al het koelwater aftappen), het koelwater aftappen en alsnog er behandeld koelwater in gooien. Dit koelwater is gedemineraliseerd en er zitten stoffen in die het water minder zuur maken en dus beter voor de motor en het leidingsysteem. Zolang jullie er gewoon water in hebben, zal de corrosie enorm zijn in verhouding tot bij het gebruik met behandeld koelwater.
Het gaatje in de cilinderwand kan te wijten zijn aan extreem veel corrosie bij gewoon water.
En als de motor twee keer gekookt heeft, dan moet er iets mis zijn tenzij jullie hem extreem overbelasten. Bij normaal gebruik met een goed koelwatersysteem zal dit niet mogen en kunnen gebeuren. Een oorzaak kan zijn dat er niet goed ontlucht is, er kan zich lucht ophopen voor het koelwaterpompje. Aangezien dit bijna altijd een centrifugaalpomp is, zal vanaf daar geen water/lucht meer aangezogen kunnen worden. Het is dus ook belangrijk op z'n tijd de ontluchtinspunten te ontluchten. Ik weet ook niet wat de plaats van het exp tankje is, maar deze moet in ieder geval bóven het hoogste punt in het koelwaterleidingssystem zijn.
Als er corrosie is, kan het zijn dat er een ophoping van troep in een leiding zit, bijvoorbeeld voor het vlak. Als er dan te weinig koelwater kan stromen, tja dan heb je een probleem. Hebben jullie druksensors voor de koelwaterdruk, en bijvoorbeeld ook temperatuursensors vóór de koeler en na de koeler?

sjef schreef:Naar mijn idee is een DAFje of Cat veel gecompliseerder als een oude 50 jarige Deutz. Als je naar het vermogen van de Deutz kijkt is dit zo'n 155 pk's uit een 2 meter lang blok. (en alle onderdelen zijn goed bereikbaar.. zoals oliefilters, brandstofpomp en dynamo) Bij een hedendaags blokje van bv Daf of Cat is dit veel complexer en 'niet echt handig' voor de doe het zelver... Bij onze oude Deutz konden we heel veel zelf doen, wat moeilijker wordt met een modern blok.

Qua plaats van brandstoffilters, smeeroliefilters, pompen etc zal het in weze niet veel uitmaken, daar heb je zeker gelijk in. Maar in weze zeg je het al: 155 pk uit een 2 meter lang blok. Deutz staat er om bekend om zijn motoren extreem op te voeren. Ikzelf heb een tijdje op een schip gevaren met een Deutz als hoofdmotor. Toen ik later op een ander schip kwam, hetzelfde type schip, stond er een Wärtsilä 12V38 in als hoofdmotor. Deze was beduidend groter dan de Deutz, maar leverde hetzelfde vermogen. Doordat ze zo opgevoerd zijn, hoeven ze minder ruimte in te nemen, maar de thermische belasting is enorm, zodat er enorm veel gekoeld moet worden. Qua bouw zijn Deutz's gecompliceerder dan andere (nieuwere) blokken. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon goede motoren zijn.

sjef schreef:Idd, niet echt een snelloper, maar voor de binnen- en zeevaart is het relatief nog best wel snel....

Voor de zeevaart en binnenvaart is het inderdaad een snelloper (in vergelijking met auto's en brommers is het dus niets). De middelsnellopers lopen zo'n 200 - 600 rpm, de langzaamlopers rond de 50-120.
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Berichtdoor FW&K » Di 10 Aug, 2004 18:27

Nylezzz schreef:Maar in weze zeg je het al: 155 pk uit een 2 meter lang blok. Deutz staat er om bekend om zijn motoren extreem op te voeren. Ikzelf heb een tijdje op een schip gevaren met een Deutz als hoofdmotor. Toen ik later op een ander schip kwam, hetzelfde type schip, stond er een Wärtsilä 12V38 in als hoofdmotor. Deze was beduidend groter dan de Deutz, maar leverde hetzelfde vermogen. Doordat ze zo opgevoerd zijn, hoeven ze minder ruimte in te nemen, maar de thermische belasting is enorm, zodat er enorm veel gekoeld moet worden. Qua bouw zijn Deutz's gecompliceerder dan andere (nieuwere) blokken. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon goede motoren zijn.

Volgens mij bedoelde Sjef met zijn maataanduiding juist aan te geven dat het een nogal groot blok is in verhouding met bijvoorbeeld de al wat verouderde DAF's die ik ken [575, 825, 1160]. De modernere motoren en bijvoorbeeld de CAT's zullen nog wel kleiner zijn. In de echte scheepvaart is de grootte van de motor volgens mij ook wel ondergeschikt aan de duurzaamheid en onderhoudsgevoeligheid.

Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Nylezzz » Di 10 Aug, 2004 18:33

Ik vind een 2 meter lang blok voor een 8 cilinder niet echt groot om het maar te zeggen... In de sleper van Kon-Tiki staat een Fiat OM 6 cilinder in lijn, die is ongeveer 2,5 meter lang. (oke, een Fiat, maar het is een pittig dametje :P)

Het is zeker zo dat de grootte van de motor (hoe kleiner en meer vermogen) ten koste gaat van de duurzaamheid. De thermische belasting is ook enorm, ga maar na dat een klein blok dezelfde warmte moet transporteren dan een groot blok. Daf produceert ook niet bepaald grote motoren, maar voor zo ver ik weet en heb meegemaakt vond ik de Deutz's nogal opgepropt in elkaar zitten. Zoveel mogelijk op een klein oppervlak proppen en er zoveel mogelijk vermogen uittrekken.
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Volgende

Terug naar Wachtschepen