FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Scoutingnieuws

Het is momenteel Za 15 Dec, 2018 10:08
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

NIEUW ! LelieClass 560

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor doc » Zo 09 Jul, 2017 11:49

Mooie ontwikkelingen! Ga zo door :)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor rene » Wo 04 Okt, 2017 00:45

doc schreef:De eerste wordt nu gebouwd zag ik, al zicht op meer exemplaren? Kunnen we op Nawaka 2018 al een Lelieclass veld bij de wedstrijden verwachten?

Verder een mooi initiatief, ben benieuwd wat René van de Leliepower er van vind, in ieder geval mooi dat hier al echt gebouwd wordt :mrgreen:

Afbeelding
Hoi Doc,

Ik zie dat de lelieclass 560 aan heel veel van mijn specificaties, eisen en wensen voldoet
Het is een mooi bootje geworden, met leuke vindingen
Ik wil hem zeker eens goed gaan bekijken.
Misschien is het wel wat ik zelf op het oog had om te bouwen.
Het lijkt heel erg op de leliepower, zeker als ik de specificaties en het model zie.

Ik heb echter geen idee van de aanschafprijs 18k ? en of dat haalbaar is voor scoutinggroepen en zodoende een alternatief is voor de lelievlet. Er wordt een vrij dure spanten constructie gebruikt, dat kan eenvoudiger en goedkoper.
Ik had als limiet voor mezelf 12k en daarop was de bouwwijze geënt. Minder lassen bijvoorbeeld en efficiënter materiaal gebruik. Dat drukt de kosten enorm.

Het is heel mooi dat er mensen zijn die het idee achter de leliepower opgepikt hebben en het ook gerealiseerd hebben.
Daarvoor niet minder dan grote hulde !
Nu nog kijken wat de gebruikers ervan vinden er is aan veel scoutingpraktijk gedacht, dat wel.

De markt is er, nu nog aan de man brengen, misschien dat het ontwerpteam daarvoor nog geen echte plannen heeft.
Een beetje meer diepgang in de info is dan wel nodig, vooral technische en commerciële.

Desondanks baal ik wel dat ik de leliepower niet tijdig voorelkaar kon krijgen, maar ja als je het hele scoutcentrum in Vlaardingen moet verkassen, groepsontwikkeling ondersteunt en mijn eigen groep aandacht vraagt blijft er te weinig vrije tijd over. Daarom is het zo leuk dat andere mensen het idee opgepikt hebben.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor doc » Do 05 Okt, 2017 00:25

Op de Scout-In heb er een een rondje mee mogen zeilen, helaas met wat weinig wind, maar ik vind het serieus een leuk scheepje. Ja hij is aardig aan de prijs, maar als je dat over 25 jaar door gaat rekenen valt het best mee, zeker als je ziet wat je er voor terug krijgt.
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor KlaasH » Zo 08 Okt, 2017 01:37

Beste Rene,
Leuk om een reactie van je te lezen. Voor alle duidelijkheid en met alle respect, ik had geen weet van de Leliepower toen ik de boot aan het ontwerpen was. Daar kwam ik pas later achter, toen ik er op werd geattendeerd door een medebestuurslid van Norvicus. De LelieClass heeft wel zo'n beetje dezelfde ontwerpcriteria als de Leliepower, snel, uitdagend, robuust, onderhoudsvrij, roeien, wrikken, variabele diepgang, trektochtboot) en heeft ook zo'n beetje hetzelfde doel, maar is, in ieder geval qua vormgeving, wel heel anders uitgewerkt, als tenminste de Leliepower in de presentatie, die ik later gezien heb, het uiteindelijke concept is.
2 Weken geleden waren we Scout-In17 met de LelieClass en toevallig vandaag heb ik een kleine lezing gegeven over het ontstaan van de boot en hoe dat is gepraktiseerd. We zullen meerdere scoutingevenementen gaan bezoeken om scoutingleden te laten kennismaken en proef te laten varen met de boot en zullen dat melden op de site van LelieClass Yachts en op facebook. We beseffen, dat het introduceren van een compleet nieuwe boot, logischerwijs een zaak van een lange adem is. Niettemin is de Wilde Vaart speltak van Norvicus uit Noordwijk als eigenaar van LelieClass nr. 1 er erg enthousiast over. Het zeilen is voor hen weer een bron van plezier en uitdaging geworden.
Als je wilt proefvaren of op een andere manier nader wilt kennis maken met de ontwerpers/bouwer(s) en/of de boot, laat het gerust weten, je bent van harte welkom.
KlaasH

Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Berichtdoor Fok! » Di 10 Okt, 2017 11:38

Bij de eerste presentatie van de LelieClass, zie de eerste post in dit topic, was ik sceptisch. Maar nu het allemaal echt zo concreet is geworden, ben ik enthousiast aan het worden. Ik zou graag zelf een keer kennis maken met de boot - wellicht op Nawaka?

Ik hoop dat het gaat lukken om dit door te ontwikkelen!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Fok! » Di 24 Okt, 2017 16:44

Een interessante motivatie over de LelieClass: https://www.lelieclass.nl/share/fckfile ... ass%20.pdf
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor KlaasH » Ma 10 Sep, 2018 16:53

Na alweer een jaar ervaring met de nieuwe boot hierbij een 'inside update' betreffende de LelieClass 560.
De reacties op de boot van heel veel Scouts en groepen is in het algemeen zeer positief. Veel lof voor het initiatief in het algemeen en de boot in het bijzonder, waarvoor dank. Natuurlijk ook wat negatieve reacties, maar eigenlijk veel minder dan verwacht. Tijdens afgelopen NAWAKA met een aantal Scouts proefgevaren onder heerlijke omstandigheden, Windje 3-4 met een lekker warm zonnetje. Tijdens een windvlaagje van Bf5 en met de genaker bij, nog even in plane en de 9 knopen aangetikt met 5 man aan boord, niet slecht voor een boot die leeg toch 500 kg weegt. De Scouts die aan boord waren hadden, na de eerste schrik door de hoge snelheid, een glimlach van oor tot oor. Ook een instructeur van de Scouting zeilschool was erg enthousiast.
Niettemin zijn er een aantal punten voor verbetering vatbaar. Zo willen we de dolpotten meer 'scoutproof' maken, met name die voor het wrikken. De zelflozing in de spiegel willen we middels een lensplug kunnen afsluiten om 'rumoerig' buitenwater wat tegen de spiegel klotst tegen te houden (bv als er ook in de boot wordt overnacht). De kikkers voor de vallen op de mast vragen ook nog wat aandacht, omdat de popnagel verbinding van sommige na verloop van tijd toch weer ruimte geven, waardoor de kikker enigzins los komt te zitten. Het onbehandelde onderwaterschip groeit erg snel aan, wat de snelheid uiteraard niet ten goede komt. We overwegen om te gaan experimenteren met hydrophobische coating, waar de laatste tijd veel vooruitgang mee is geboekt.
De zeilprestaties van de boot zijn eigenlijk boven verwachting. De LelieCLass is een goede partij voor een 16m^2 of polyvalk en vaart, met een goede zeilhandling, zelfs harder. De boot vaart hoger aan de wind en is met de genaker bij, veel sneller op de wat ruimere koersen. Er is eigenlijk geen noemenswaardige schade aan de romp, ondanks sommige ongewilde 'ontmoetingen' met een lelievlet, het wachtschip of een kademuur. Wel is er daardoor wat schade aan de aangebrachte wrapping (plastic folie in de rood en groene Norvicus kleuren) op de romp. Bij een geverfde boot zou hier de verf zijn beschadigd. Het geeft mijn inziens aan, dat een aluminium boot prima als Scouting boot kan fungeren. Bij Norvicus is er sprake van aanschaf van een aluminium motorboot voor de leiding van de Junioren speltak. Het geringe onderhoud van de LelieClass en de positieve ervaringen ermee hebben zeker een rol gespeeld in het overwinnen van de 'koudwatervrees' voor aluminium boten.
Tot zover voor nu. Als er weer nieuws is kom ik weer in de lucht. Geniet nog even van het restant van het zomerseizoen !
KlaasH

Berichtdoor Fok! » Do 13 Sep, 2018 15:58

Mooi relaas Klaas en ik vind het jammer dat ik zelf niet even in de gelegenheid ben geweest om een rondje mee te varen op Nawaka. Heb hem wel zien liggen en ook zien varen en dat zag er mooi uit. Ik deel de door jouw omschreven lof voor het initiatief, want je moet het wel gewoon maar doen - ondanks de soms ongezouten kritiek uit 't wereldje.

Ik denk dat het grootste - zo niet enige - pijnpunt toch de aanschafprijs blijft. Daar kun je veel tegenover stellen voor wat betreft lage onderhoudskosten en afschrijving etc., maar toch zal het in eerste aanzien veel mensen afschrikken. Maar wie weet wat daar nog voor oplossing voor komt?!

Hou vol en ik ben benieuwd of we over een aantal jaar meerdere van deze exemplaren gaan zien!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor KlaasH » Do 20 Sep, 2018 15:55

Beste Fok,

Dank voor je positieve benadering van- en woorden over de LelieClass. Je bent altijd welkom om een proefvaart te maken. Laat het maar weten via info@lelieclass.nl of tel. 06 42 140 301.(Klaas) Dan maken we een afspraak.
Ook mijn inschatting is, dat de aanschafprijs de bottleneck is. Het is een, voor Scouting begrippen, hoog bedrag. Het blokkeert misschien zelfs (onterecht) gedachten over de ruimere context, zoals:
- Het onderhoud, wat bij de LelieClass nauwelijks een rol meer speelt, geeft ruimte aan een andere, leukere invulling
van het spelprogramma, met name in de winter. Mijn inziens wordt Scouting daardoor aantrekkelijker, wat
ledenbehoud bevordert en ledenaanwas stimuleert.
- De moderne eigentijdse uitstraling helpt denk ik ook om het toch ouderwetse imago van waterscouting te verbeteren,
waardoor er mogelijk door potentiele scouting leden, maar ook andere watersporters, positiever en serieuzer naar
(de vaardigheden van) Scouting wordt gekeken.

Het zeilen staat met de aanschaf van een LelieClass centraal en daar wringt de schoen denk ik ook een beetje; scouting is geen zeilvereniging en veel scoutingleden hebben maar zijdelings interesse in het zeilen. De oorzaak daarvan lijkt mij, voor in ieder geval een deel en voor een aantal mensen, te liggen bij de zeer matige zeilprestaties van de lelievlet en- schouw. Een boot die mee kan komen- of zelfs beter zeilt dan andere kleine boten zoals de LelieClass houdt de lol er in en werkt naar mijn inschatting stimulerend.

We zijn aan het nadenken hoe we de LelieClass voor een aantrekkelijker prijs kunnen aanbieden en denken daarbij aan het verzamelen van geinteresseerden, waardoor er meer boten in een keer kunnen worden gebouwd, het aanschrijven van een- of meerdere fondsen, een (gedeeltelijke) financiering of misschien combinatie van die laatste twee.
Ik kom weer in de lucht als we hier verder mee zijn en er wat concreter over kan worden.
KlaasH

Berichtdoor dconel » Do 11 Okt, 2018 22:20

Mooi verkoop praatje, maar ik hoor toch voornamelijk andere geluiden. Zelf heb ik de Lelieclass ook alleen maar zien klungelen die paar keer dat er mee gezeild is op Nawaka. Mede daarom denk ik niet dat je een realistisch beeld schetst, maarja, je probeert jouw product natuurlijk ook te verkopen.

Fancy bootje wel.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor KlaasH » Di 16 Okt, 2018 01:53

Beste DCONEL,

Mijn laatste bericht is een inschatting van mij waarom groepen zeer weifelend zijn om de LelieClass aan te schaffen, terwijl
de boot in het algemeen wel zeer positief is ontvangen. De voordelen van een aluminium boot liggen erg voor de hand maar worden vaak niet gezien of begrepen en dus blijf ik ze herhalen En ja, er zijn zeker ook nadelen aan een snelle aluminium boot. zie https://www.lelieclass.nl/share/fckfile ... ass%20.pdf
Dat er ook met de boot wordt geklungeld zal zeker waar zijn, net zoals er met een lelievlet of -schouw heel wat wordt afgeklungeld. De LelieClass heeft in tegenstelling tot een vlet of schouw echter wel de potentie om mee te komen met andere kleinere toerzeilboten, maar dan met de mogelijkheden, die een lelievlet ook heeft. Jammer dat ik in je commentaar wordt afgeschilderd als een of andere willekeurige verkoper. Als je zou weten hoeveel tijd, energie en geld in dit project is gaan zitten zou je er misschien anders over denken. Niettemin bedankt voor je compliment betreffende het ontwerp, het is de moderne uitstraling waar Waterscouting mijn inziens aan toe is. Je bent van harte uitgenodigd voor een proefvaart. Laat maar weten waar en wanneer. Zoals gezegd gaan we proberen de LelieClass bereikbaar te maken voor geinteresseerde groepen. We gaan zien hoe ver we daar mee kunnen komen.
KlaasH

Vorige

Terug naar Scoutingnieuws