FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Scouting Scoutingnieuws

Het is momenteel Ma 19 Nov, 2018 04:40
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

NIEUW ! LelieClass 560

NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Zo 21 Mei, 2017 18:22

LelieClass 560: Alternatief voor- of aanvulling op de Lelievlet en Lelieschouw
LelieClass 560: Een onderhoudsvrije, robuuste en snelle aluminium zeilboot
LelieClass 560: Eindelijk een Scoutingboot van de 21e eeuw
LelieClass 560: Nu in aanbouw, eind juni in de vaart
LelieClass 560: zie ook facebook LelieClass Yachts
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor Fok! » Di 23 Mei, 2017 13:18

Ik zag het vandaag voorbijschuiven in de Facebookgroep voor Waterwerk. D'r hangt nogal een flink prijskaartje aan!

Wat is het verhaal erachter? Wie heeft hem ontworpen enzo?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12075
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Za 27 Mei, 2017 14:55

De LelieClass 560 is ontworpen door FCY Design en gebouwd door LelieClass Yachts, een samenwerking tussen Ben Korner, Arjen Keer en Klaas Huizinga. Alledrie sinds jaar en dag jacht- scheepsontwerpers/zeilers, de laatste is tevens secretaris bij de Norvicus groep Noordwijk. Een van de motieven voor het ontwerp en bouw van deze boot is om het zeilen binnen Scouting atractiever en uitdagender te maken en daarmee de oudere leden en leiding langer aan het hun club te binden. De aversie tegen het elk jaar weer uit te voeren, danwel te organiseren onderhoud is ook een reden om de boot in aluminium uit te voeren. Door het aanzienlijk lagere gewicht dan een lelievlet en lelieschouw is de boot makkelijker te varen, te hellingen en ook te traileren. Het is echter geen zenuwachtig, wiebelende wedstrijdboot. Voor meer informatie, zie de flyer op facebook #LelieClass.
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor Handige Harry » Ma 29 Mei, 2017 15:37

En heeft het nog andere voordelen tov de aluvletten van esteq die nu al varen?
Alles past met een hamer. zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikers-avatar
Handige Harry
 
Berichten: 540
Geregistreerd: Ma 17 Jul, 2006 21:25
Woonplaats: Brummen
Scouting groep: Isala II Dieren

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor Skippy » Di 30 Mei, 2017 00:10

Ben zeker niet tegen wat nieuws. De informatie is nu nog wat mager.

De org vlet is bv vorm stabiel gebouwd door platte vlak.
Heeft luchtkasten en daardoor onzinkbaar en bij omgaan voldoende drijfvermogen dat ze er op kunnen
gaan zitten en hulp afwachten (een geoefende scout trekt zelf weer recht en hoost hem leeg natuurlijk).
Vlet is ondertuigt waardoor ook bij veel wind er mee te zeilen valt.
16m2 zou er eigenlijk beter bij passen.
Met 5-6 jeugdleden is er in te slapen en meerdaagse tochten mee te maken.
6man mee te roeien en goed mee te wrikken.
Breed genoeg voor 6-8 jeugdleden en materiaal, ook voor de meerdaagse tochten.
Er is goed in formatie mee te slepen, overstap bij slepen in lengte richting is goed te doen door de breede dekken.
Voldoende sterkte in de romp om flink aantal achter elkaar te slepen over lange afstanden.
Goed naast elkaar te leggen
Sterk genoeg om een storm te doorstaan of flinke golfslag als het bv naast een wachtschip ligt afgemeerd.
(Dat kan nog al eens flink te keer gaan)
En sterk genoeg om flinke klappen te verwerken bij onderlinge aanvaringen.

Dit zijn zo wat in voorbeeld de voordelen van huidige vlet.
Als je serieus een opvolger wil bedenken neem dan ook die eigenschappen eens mee.

Voorlopig vind ik het bij lange na daarom nog niet de term "LelieClass" waardig.
Als je wilt gaan voor een vervanger tenminste.
Gebruikers-avatar
Skippy
 
Berichten: 31
Geregistreerd: Ma 08 Nov, 2004 01:31
Scouting groep: Fridtjof-Nansen gr 12 Barendrecht

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor BJ » Di 30 Mei, 2017 12:58

Best een flistend bootje maar ik vind 18K een heuleboel geld voor een open boot van minder dan 20 voet.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ
 
Berichten: 298
Geregistreerd: Di 07 Okt, 2003 16:19
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: Admiraliteit 12

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Di 30 Mei, 2017 14:46

Goed om reacties te zien op de LelieClass !
Wij zien de LelieClass als welkome aanvulling voor groepen, die uitdagender willen zeilen, vandaar de keuze voor het bouwmateriaal aluminium ivm het lagere gewicht.
Voor wat betreft de goede eigenschappen van de Lelievlet die 'Skippy' noemt:
Deze zijn het uitgangspunt voor het ontwerp van de LelieClass geweest en als zodanig toegepast:
- Onzinkbaar door 2 onafhankelijke luchtkasten.
- Vlakke bodem voor makkelijk hellingen.
- Zeker zo stabiel als een Lelievlet door de grote breedte (2,20 m) (Lelievlet is 1,85 m breed)
- Roeibaar door maximaal 6 personen
- Wrikbaar, als je wilt zelfs met 2 personen tegelijk, mogelijk door de 2 meter brede spiegel.
- Door het ophaalbare midzwaard en steekroertjes een minimale diepgang van 16 cm (Lelievlet minimaal 40 cm)
- Je kan er met 4 volwassenen of 6 kinderen in slapen.
- Natuurlijk is de lichte aluminium mast eenvoudig strijkbaar.
Daarnaast heeft de boot nog een aantal, naar onze overtuiging, verbeteringen tav de Lelievlet:
- Goede zeileigenschappen, intensere zeilervaring, planeerpotentie.
- Naast het reefbare grootzeil ook een reefbare fok.
- Zelflozende kuipvloer, hozen behoort tot het verleden.
- Door het gebruik van zeewaterbestendig aluminium is er nauwelijks onderhoud nodig.
- Waterscheppen gebeurt pas bij 50 graden helling en dan nog blijft de kuipvloer droog door de waterdichte zittingen.
Een lelievlet begint bij ong. 25 graden helling vol te lopen, niet echt gevaarlijk is, maar wel hinderlijk.
- Weghaalbare doften, die kunnen worden geborgen naast de zwaardkast.
- Slim ophangsysteem voor de riemen.
- Droge opslagruimten onder het voordek en de langsscheepse zittingen.
- Door het lichtere gewicht (550 kg, lelievlet is 850 kg) makkelijker hanteerbaar en trailerbaar.
Hoop dat hiermee een wat completer beeld is gegeven van de eigenschappen van de LelieClass.
Voor meer informatie, neem gerust contact op met Ben, Arjen of Klaas, zie flyer op facebook LelieClass Yachts
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor zeekadet » Di 30 Mei, 2017 17:27

Binnen het zeekadetkorps worden komende zomer de eerste RS-quests geleverd als aanvulling op de huidige vletten (en WR1 sloepen tijdens zomerkampen). Binnen mijn korps hebben we er nog geen aangekocht,o.a. omdat we momenteel andere investeringen(voornamelijk in ons schip) aan het doen zijn. We gaan ons wel orienteren op vervangers van de vletten (iets wat de RS-quest niet is, tenzij we het roeien en wrikken uit ons opleidingsprogramma halen) We zullen dit project ook zeker volgen, als is de prijs onhaalbaar voor 3 a 4 vervangers.
Is/komt er eventueel een tekeningen of platen pakket beschikbaar?
Andere opties zijn vernieuwen/investeren in de huidige vletten, de "leliepower" of een eigen polyester concept gebaseerd op onze ervaring met de WR1 sloepen.
Johannes,
Zeekadetkorps
zeekadet
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Di 19 Dec, 2006 18:00

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Di 30 Mei, 2017 18:23

Als reactie op 'zeekadet'
De RS quests zijn natuurlijk hartsikke leuke bootjes om sportief mee te zeilen, maar zijn inderdaad geen vervanger voor een lelievlet. De WR1 sloepen zijn lekker stoer en robuust en vanaf BF 4/5 begint het zeilen ook echt leuk te worden. De LelieClass combineert de goede eigenschappen en mogelijkheden van een lelievlet met uitdagend zeilen, niet alleen, maar ook bij lagere windsnelheden. De genoemde prijs is zoals gezegd bij afname van 1 stuks. Bij afname van 3, 4 of meerdere tegelijkertijd kan de prijs worden gereduceerd. Elke, goed gebouwde- en goed presterende aluminium boot met aandacht voor details kan qua prijs nooit concureren met een lelievlet. Echter je krijgt er meer vaar- en zeilplezier- en minder- of geen onderhoud voor terug, wat kan resulteren in meer leden voor de vereniging. En dat geeft dan weer meer inkomsten....
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor doc » Wo 31 Mei, 2017 00:01

De eerste wordt nu gebouwd zag ik, al zicht op meer exemplaren? Kunnen we op Nawaka 2018 al een Lelieclass veld bij de wedstrijden verwachten?

Verder een mooi initiatief, ben benieuwd wat René van de Leliepower er van vind, in ieder geval mooi dat hier al echt gebouwd wordt :mrgreen:
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew
 
Berichten: 10336
Geregistreerd: Wo 16 Apr, 2003 21:14
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Wo 31 Mei, 2017 03:11

De eerste LelieClass is inderdaad in aanbouw en zal in gebruik worden genomen door de Wilde Vaart van de Norvicus groep uit Noordwijk. We zullen de boot showen op diverse Scouting evenementen en natuurlijk kan er dan ook, op verzoek, mee worden proefgevaren.
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor Fok! » Do 01 Jun, 2017 15:02

KlaasH schreef:Goed om reacties te zien op de LelieClass !
Wij zien de LelieClass als welkome aanvulling voor groepen, die uitdagender willen zeilen, vandaar de keuze voor het bouwmateriaal aluminium ivm het lagere gewicht.
Voor wat betreft de goede eigenschappen van de Lelievlet die 'Skippy' noemt:
Deze zijn het uitgangspunt voor het ontwerp van de LelieClass geweest en als zodanig toegepast:
- Onzinkbaar door 2 onafhankelijke luchtkasten.
- Vlakke bodem voor makkelijk hellingen.
- Zeker zo stabiel als een Lelievlet door de grote breedte (2,20 m) (Lelievlet is 1,85 m breed)
- Roeibaar door maximaal 6 personen
- Wrikbaar, als je wilt zelfs met 2 personen tegelijk, mogelijk door de 2 meter brede spiegel.
- Door het ophaalbare midzwaard en steekroertjes een minimale diepgang van 16 cm (Lelievlet minimaal 40 cm)
- Je kan er met 4 volwassenen of 6 kinderen in slapen.
- Natuurlijk is de lichte aluminium mast eenvoudig strijkbaar.
Daarnaast heeft de boot nog een aantal, naar onze overtuiging, verbeteringen tav de Lelievlet:
- Goede zeileigenschappen, intensere zeilervaring, planeerpotentie.
- Naast het reefbare grootzeil ook een reefbare fok.
- Zelflozende kuipvloer, hozen behoort tot het verleden.
- Door het gebruik van zeewaterbestendig aluminium is er nauwelijks onderhoud nodig.
- Waterscheppen gebeurt pas bij 50 graden helling en dan nog blijft de kuipvloer droog door de waterdichte zittingen.
Een lelievlet begint bij ong. 25 graden helling vol te lopen, niet echt gevaarlijk is, maar wel hinderlijk.
- Weghaalbare doften, die kunnen worden geborgen naast de zwaardkast.
- Slim ophangsysteem voor de riemen.
- Droge opslagruimten onder het voordek en de langsscheepse zittingen.
- Door het lichtere gewicht (550 kg, lelievlet is 850 kg) makkelijker hanteerbaar en trailerbaar.
Hoop dat hiermee een wat completer beeld is gegeven van de eigenschappen van de LelieClass.
Voor meer informatie, neem gerust contact op met Ben, Arjen of Klaas, zie flyer op facebook LelieClass Yachts

Met déze post is denk ik ineens veel meer interesse gewekt! &:&

Als ik eerlijk ben, vind ik de eerdere berichten een beetje verkooppraatjes en ook deze is nog wat 'gladjes'. Maar door de wat meer 'in-depth' info is het nu wel gelukt om mijn aandacht vast te houden. Voor mezelf sprekend zijn wij waterscouts denk ik meer van het nuchtere en dus zou ik de tip mee willen geven om de initiële presentatie over een andere boeg te gooien :wink:

Nu inhoudelijk. Ik zie potentie in dit boottype en ik ben oprecht benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien en wat de vaareigenschappen gaan zijn. Ik ben wel bang dat het prijskaartje nog lang zal afschrikken, hoewel ik begrijpen kan dat er zo'n hypermoderne boot nooit gratis kan zijn. Maar laten we eerlijk zijn: voor de huidige prijs kun je twee nieuwe lelievletten kopen. Tweedehands misschien wel 6!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12075
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor Skippy » Wo 21 Jun, 2017 22:57

Klaas,
Dank voor je post, dat maakt het een stuk duidelijker.
Zet dat dan ook in je website.
Duidelijk over nagedacht.

De spriet zou ik direct latten vervallen, dit geeft te veel schade aan materiaal en personen tijdens het spel.
Maar voor de snelle zeilers natuurlijk een must have.

Denk nog even aan de sleep eigenschappen, vele kunnen ze niet stapelen om mee te nemen.
Denk je prijs is gebaseerd op 1e kleine series, denk na over de zelfbouw pakketten.

Het "vervelende" vletonderhoud haal je wel onderuit, hoewel dat ook een onderdeel is om het technisch inzicht
wat bij te brengen en het zuinig om gaan met materiaal, immers je hebt er dan hard aan gewerkt.
Daar zul je dan andere vormen in moeten vinden.

Is niet verkeerd om zeker eerst de wat oudere groep een schip te bedenken die meer uitdagend is.
Gebruikers-avatar
Skippy
 
Berichten: 31
Geregistreerd: Ma 08 Nov, 2004 01:31
Scouting groep: Fridtjof-Nansen gr 12 Barendrecht

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Za 01 Jul, 2017 22:56

UPDATE LELIECLASS 560, bouwnr. 1
As week (1e week juli 2017) zal de boot te water gaan en een heel aantal verplichtte- en niet verplichtte tests ondergaan, zoals vaststelling preciese gewicht en zwaartepunt, een zg Droptest (Boot in het water laten vallen van 1,5 m hoogte), kenterhoek bepalen (hoek waarbij de boot geen oprichtend koppel meer heeft en dus wil omslaan), de boot bewust om laten slaan en haar door mankracht weer rechtop krijgen. Mast strijken en naar voren verplaatsen (op rolletje in mik ) en visa versa en nog vele andere zaken die voor het Scoutingwerk belangrijk zijn. De tests worden gedaan voor o.a. het CE keurmerk en om alle berekeningen te controleren.
Hierna gaan we verder met het beoordelen van het wrikken, roeien, manoevreren en natuurlijk het Zeilen (!!) zonder en met gennaker. Overigens is die gennaker en daarmee ook de boegspriet en steven doorvoer etc. optioneel. Dat geldt ook voor de zeilen van bouwnr. 1: Grootzeil en fok zijn (grijze) laminaatzeiltjes, standaard zijn de zeilen van Dacron doek. Deze boot (nr. 1) is trouwens ook uitgerust met 3 optionele custom-built aluminium riemen. Ook dat is niet standaard, net zoals de wegneembare- en stuwbare doften. Over een week meer nieuws over de test resultaten en bevindingen ! Je kan e.e.a, weliswaar minder gedetailleerd, natuurlijk ook volgen op Facebook, lelieclass yachts.
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Re: NIEUW ! LelieClass 560

Berichtdoor KlaasH » Za 08 Jul, 2017 20:51

Zoals beloofd een update van de ontwikkelingen rondom de LelieClass 560.
Afgelopen week is de boot te water gegaan en getuigd. Gewicht van de lege boot, compleet uitgerust met 3 (aluminium) riemen, mast, giek, (3) zeilen, doften, anker, willetjes etc. etc. is 500 kg. We hebben het casco aan een zg 'Droptest' onderworpen, wat praktisch inhield dat we de boot van 1,5 m hoogte, gemeten vanaf het diepste punt van het vlak tot het waterniveau, in het water hebben laten vallen. Nogal spectaculair, maar zoals verwacht zonder problemen. Na vele ditjes en datjes aan de tuigage, de boot gekenterd tot 90 graden, zowel met zwaard op als met zwaard neer. De boot richt zichzelf bij deze hoek in beide situaties nog steeds op, geheel conform de berekeningen. We hebben geroeid met 2 man en gewrikt, wat door het veel lagere gewicht een heel stuk makkelijker gaat dan met een lelievlet, de mast op en neer kan met een persoon, met 2 personen is natuurlijk iets gemakkelijker. Tenslotte natuurlijk gezeild met een max. windkracht van een 3 a 4 Bf met uiteraard vol tuig. Het is even wennen dat je daadwerkelijk een acceleratie voelt met een windvlaag, prettige gewaarwording. Nog niet geplaneerd, want daar is de boot bij een Bf3 a 4 te zwaar voor, maar je voelt de potentie om te gaan glijden. Het sturen is heel direct maar toch ook weer niet 'zenuwachtig'. Niettemin draait de boot bijna om z'n as bij +/- 35 graden roer. We hadden een leuke ontmoeting met een aantal vletten van de Klaas Toxopeus groep uit Kortenhoef op De Wijde Blick. Natuurlijk is een vlet qua snelheid geen partij voor de LelieClass, maar het snelheidsverschil was bij deze windsterkte wel heel erg groot. Als ontwerper ben ik behoorlijk tevreden over het resultaat tot nu toe. Volgende week gaan we de lat vwb het zeilen wat hoger leggen. Hopelijk wil de wind meewerken.
zie voor foto's etc LelieClass/# op facebook.
KlaasH
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Vr 15 Jul, 2016 13:15
Scouting groep: Norvicus Noordwijk

Volgende

Terug naar Scoutingnieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Forumindex Scouting Scoutingnieuws

Het team
Alle forumcookies verwijderen