FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Vraag & Aanbod

Het is momenteel Za 23 Sep, 2017 12:06
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Te koop: Motor sloep ZV Zaltbommel (opknapper)

Te koop: Motor sloep ZV Zaltbommel (opknapper)

Berichtdoor MartijnZvkZaltbommel » Wo 03 Feb, 2016 14:31

Hallo allemaal,

Wij hebben onze motorsloep te koop staan. Het bootje vergt te veel onderhoud voor ons.
Met wat liefde en tijd is er zeker wel een leuk (scouting) bootje van te maken!

Afbeelding

Specificaties
- lengte: 6m, breedte 1,70m, diepgang 0,7m
- 4 cilinder Perkins 4.108 Diesel motor (in begin 2014 compleet gereviseerd door erkend bedrijf, zie foto 4)
- hurth HBW 15-2 keerkoppeling
- 120Ah startaccu (aanschaf 2014)
- hydraulische besturing
- roestvrijstalen boldertjes

Uitgebreide info is te vinden op de advertentie die we momenteel op marktplaats hebben:
http://link.marktplaats.nl/m1017834145

Er moet wel wat aan geknutseld worden. De elektra zou ik opnieuw aanleggen. Dashboardje vervangen (nieuwe schakelaars etc.), de morse hendel is aan vervanging toe en wij hadden vaak last van vocht/ water.
Maar met een paar man is het wellicht een leuk loodsen projectje.

PB, mail of bel voor meer info.

Groeten,

Martijn Blatter
(Zeeverkenners Zaltbommel)
zeeverkenners@scouting-zaltbommel.nl
Facebook pagina Zeeverkenners Zaltbommel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marktplaats advertentie met wat extra informatie:
Code: Alles selecteren
Hierbij bieden wij onze motorsloep "Kwak" te koop aan.

Deze boot is sinds 2007 in het bezit van de waterscouting groep uit Zaltbommel. Foto 1 laat de boot zien in de staat waarin we hem destijds gekocht hebben. Door de jaren heen hebben we de nodige verbouwingen gedaan, meer details staan hieronder. Foto 2 laat de huidige staat van de boot zien. De rede van verkoop is dat de boot momenteel te veel onderhoud vergt.
Met wat liefde en tijd is er een hele mooie boot van te maken! Een mooi projectje dus voor de handige liefhebber.

Specificaties
- lengte: 6m, breedte 1,70m, diepgang 0,7m
- 4 cilinder Perkins 4.108 Diesel motor (in begin 2014 compleet gereviseerd door erkend bedrijf, zie foto 4)
- hurth HBW 15-2 keerkoppeling
- 120Ah startaccu (aanschaf 2014)
- hydraulische besturing
- roestvrijstalen boldertjes

Verfsysteem
- Binnenkant kuip en vlak: 2-componenten Sigma Cover 805 (grijs)
- Bovenwaterschip overig: 1-componenten Histor lak (wit)
- Onderwaterschip: antifouling Sigma ecofleet 530 met daaronder Zilverprimer sigma vikote 18
De kuip en binnenkant vlak zitten nog goed in de verf. Het bovenwaterschip en het onderwaterschip vraagt wat onderhoud. De witte verf op het gangboord is er op verschillende plaatsen af (door stoten tegen de steiger) en het onderwaterschip is voor het laatst onderhouden in de winter van 2014.

Geschiedenis en verbouwingen
In 2007 is deze motorsloep aangeschaft om te dienen als bijbootje naast onze sleepboot.
In de winter van 2012-2013 heeft deze boot een grote verbouwing ondergaan. Vanwege problemen met de vorige motor (4 cilinder Hanomag) en het moeilijk verkrijgbaar zijn van onderdelen, is deze motorsloep in de winter van 2012-2013 voorzien van de huidige Perkins 4.108 motor. We hebben verschillende aanpassingen moeten doen om de boot passend te maken voor deze motor, zoals het verplaatsen van de motorsteunen. Dit bleek niet mogelijk in de huidige betimmering, waardoor we ervoor gekozen hebben om al het houtwerk te verwijderen. Ook omdat dit minder onderhoud vergt.
Vervolgens is de gehele binnenkant kaal gehaald en in zeer duurzame Sigmacover 805 2-componenten verf gezet. (zie foto 6) Deze verflaag zit er tot op heden goed op. De vloer is gemaakt van onderhoudsvriendelijke UV- bestendige kunststof vlonderplanken. Er is een bak onder de motor gelast welke het bilgewater opvangt. Het regenwater komt in de kuip terecht, waar het met een automatische lenspomp geloosd kan worden.
De nieuwe Perkins 4.108 motor is in begin 2014 naar een bedrijf erkend bedrijf geweest waar deze volledig is gereviseerd (zie foto 4). Bewijs hiervan is nog aanwezig. De rede van de revisie was het olieverbruik en het blijven roken tijdens het varen. Sinds de revisie is die probleem opgelost en loopt de motor aanzienlijk beter.

Huidige staat
Met wat liefde en tijd is er een hele mooie boot van te maken! Een mooi projectje dus voor de handige liefhebber.

puntjes van aandacht:
- de elektra moet opnieuw aangesloten worden.
- de morse hendel is aan vervanging toe
- het huidige dekzeil past niet goed meer vanwege de nieuwe motorkist
- wat schuur- en schilderwerk
Laatst gewijzigd door MartijnZvkZaltbommel op Wo 03 Feb, 2016 15:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Zeeverkenners Zaltbommel
Facebook Pagina
Gebruikers-avatar
MartijnZvkZaltbommel

Scouting groep: Scoutin St. Martinus Zaltbommel

Re: Te koop: Motor sloep ZV Zaltbommel (opknapper)

Berichtdoor Fok! » Wo 03 Feb, 2016 14:44

Ik zie nogal een groot verschil met de foto bovenaan het artikel en de andere foto's.
Wat is er met al dat mooi gelakte notenhout gebeurd??

Wat zijn verder de sleepeigenschappen?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor MartijnZvkZaltbommel » Wo 03 Feb, 2016 15:37

De foto bovenaan is zoals we hem aangekocht hebben in 2007. Sinds die tijd het nodige aan geklust en aangepast. In 2013 is er een nieuwe motor in gekomen, en door alle aanpassingen die we daarvoor hebben moeten maken is al het houtwerk eruit gegaan. Het ziet er idd minder mooi uit nu, maar het hout was op verschillende plaatsen rot, dus wat dat betreft blij dat het eruit is. Scheelt een hoop onderhoud!

Ik had er misschien iets meer tekst bij moeten geven. ;) Het hele verhaal van de verbouwing etc staat wel in de marktplaats advertentie.

Wij hebben hem eigenlijk nooit echt gebruikt om te slepen. Hij diende bij ons als 'veiligheidsboot' mocht er op de waal iets misgaan met de sleepboot of iemand overboord vallen o.i.d.
Natuurlijk hebben we wel eens hier en daar een aantal vletjes erachter gehangen, en dan ging op zich wel prima (Grove schatting zo'n 8km/h met deze 25-30 pk motor). Onze harde eis was dat in geval van nood deze boot de gehele sleep (sleepboot 8ton + 5 vletten) aan de kant moest kunnen slepen. Maar hoe deze boot presteert met langdurig slepen, durf ik niet te zeggen. Over het algemeen is hij, denk ik, niet echt optimaal om te slepen; de bolders zitten aan de zijkant en zijn niet verstevigd (alleen op dek gelast).
De brandstoftank ligt daarentegen in het vooronder, dus dat is dan wel voordelig met slepen, omdat het zwaartepunt wat verder naar voren ligt.

Ik durf er eerlijk gezegd geen betrouwbaar antwoord op te geven wat betreft slepen. Ik zal eens wat rondvragen in de groep aan mensen die iets meer verstand van bootjes hebben. ;P
Zeeverkenners Zaltbommel
Facebook Pagina
Gebruikers-avatar
MartijnZvkZaltbommel

Berichtdoor Fok! » Do 04 Feb, 2016 13:41

Op zich helemaal niet zo'n verkeerd bootje volgens mij. En ook wel redelijk geprijsd denk ik.

Als ik het goed begrijp behoeft het hier en daar wat aandacht, maar verder is het een operationeel scheepje? Starten, lopen, varen?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor MartijnZvkZaltbommel » Vr 05 Feb, 2016 00:07

Ja inderdaad. Er is zeker iets leuks van te maken denk ik.

Afgezien van de elektra (wat momenteel erg slecht is) is de boot in varende staat.

Aandachtspunten:
Wij hebben vooral de laatste tijd vrij veel last gehad van vocht en regenwater (omdat de vlotterpomp maar niet goed wilde werken). Het bilgewater zorgde vervolgens voor vocht dat de elektra aangetaste, waardoor regelmatig elektrische componenten (startrelais, schakelaars, etc) eraan gingen. Ik zou adviseren de hele elektra opnieuw aan te leggen.
Waarschijnlijk is dat de rede dat momenteel het startrelais vaak ook niet inklinkt. Dit is voor een eventuele bezichtiging wel te fixen, zodat de motor in lopende staat gezien kan worden.

Tijdens de verbouwing hebben we er een nieuwe motor in gelegd. Dit betekende automatisch ook dat alle componenten (brandstoftank, koppelings- en gaskabels, elektra en hydrauliek) door ons zelf zijn aangelegd. Op zich werkt alles, maar is hier en daar misschien iets minder degelijk. Om maar een voorbeeld te noemen: de keerkoppeling schakelt wat zwaar omdat de bevestiging van de koppelingskabel niet helemaal optimaal is.

En niet vergeten dat deze boot niet veel mooier uit de verbouwing is gekomen. Het mooie hout is er allemaal uit en de huidige stuurstand, motorkist en dashboard zijn door ons gemaakt. Op zich degelijk, maar heel eerlijk kan het qua 'looks' niet op tegen het notenhout...

Het grote voordeel is wel dat het meeste expres heel onderhoudsvriendelijk is. Kunststof UV bestendige vlonders (geen onderhoud), roestvrijstalen stuurstand en motorkistdeksel. Met een goede automatische bilgepomp en waterdicht dashboard (hebben we momenteel niet) kan deze boot door de afgescheiden motorbak bilge zonder dekzeil buiten liggen.
Daarnaast is het casco in goede staat.

Dus Ja, er zit zeker wat werk in, maar het vaart en met wat klussen kan het best iets leuks worden.

Ik kan nog uren door typen over deze boot, maar mocht iemand echt meer willen weten dan is dat het makkelijkst via telefoon denk ik. (eerst even pb sturen)
Zeeverkenners Zaltbommel
Facebook Pagina
Gebruikers-avatar
MartijnZvkZaltbommel

Berichtdoor chrisy » Wo 10 Feb, 2016 21:08

Is het vletje nog te koop? De advertentie van mp doet het niet meer
Gebruikers-avatar
chrisy

Scouting groep: paltz en eemgeuzen Soest

Berichtdoor MartijnZvkZaltbommel » Vr 12 Feb, 2016 16:51

Het bootje is vandaag verkocht.

Er mag dus een slotje op.

Bedankt voor de interesse iig
Zeeverkenners Zaltbommel
Facebook Pagina
Gebruikers-avatar
MartijnZvkZaltbommel

Berichtdoor sjef » Ma 15 Feb, 2016 13:37

Brutale vraag, wat was de opbrengst?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Terug naar Vraag & Aanbod