FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Evenementenkalender

Het is momenteel Za 20 Okt, 2018 18:03
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Telematicadag - 30 december

Telematicadag - 30 december

Berichtdoor doc » Vr 13 Dec, 2013 16:14

Ochtendprogramma – plenair

Dagvoorzitter Henk van Laar (BTB)
Details en tijden: Download voorlopig programma (PDF 94 Kb) of klik op het plaatje.

Veiligheid en verdrinking: Man Over Boord, terugkoppeling.
CoVadem – collectieve dieptemeting
lancering Wi-Fi op ligplaatsen
Schoner varen NOx uitstoot terugdringen (subsidieregeling Schone Scheepvaart)
Middagprogramma – workshops

Twee series workshops naast elkaar – elke workshop wordt 2x gehouden.

Serie 1 start 14.00 uur en wordt 15.00 uur herhaald.

WS 1. Social media – Dirk vd Meulen (Weekblad Schuttevaer)
WS 2. VCM - verkeersmanagementcentrale van morgen / Cas Willems en Ronald van Meggelen (RWS)
WS 3. BinnenvaartAcademie aan Boord – afstandsonderwijs, deskundigheidsbevordering
WS 4. e-Melden Tankvaart / Uniforme Aanmelding Barges (UAB)
Serie 2 begint 14.30 uur en wordt 15.30 herhaald.

WS 5. Markt / Kostprijs – Ed Hartmann (LogoS – http://www.aandereis.nl)
WS 6. BICS2 – Brian Vrijaldenhoven (RWS-Scheepvaart Verkeers Centrum)
WS 7. AIS, ECDIS vaarkaart en CCR – Peter Stuurman (RWS Oost Nederland)
WS 8. Apps voor e-melden en FIS – Herman Wagter (Connekt)
Binnenvaart Telematica Award

Tijdens de lunch, tussen 12.30 en 13.45 zal de (vijfde) Binnenvaart Telematica Award uitgereikt worden door Sijko Veninga, voorzitter bestuur Stichting BTB.

Informatiemarkt

Deze bedrijven zijn aanwezig op de informele informatiemarkt:

Autena Marine, Nautische automatisering (o.a. ContainerPlanner)
BICS Helpdesk / Enovation, Hulp bij E-melden met BICS of Erinet
LogoS, Calculeren op basis van duidelijke marktinformatie
Periskal Group, Navigatie software en aanverwante diensten
Shiplink, Portal voor de binnenvaart
Stichting Abri, Administratie en Advieskantoor binnenvaart
Stuwplan2000, Containerstuwage Stuwplan2000
Tresco Engineering, navigatiesoftware en aanverwante diensten
Onderwijs Centrum Binnenvaart, Stimuleert initiatieven om de kwaliteit van de, Binnenvaartopleidingen te bevorderen
NOx uitstoot terugdringen (subsidieregeling Schone Scheepvaart)
St. Binnenvaart Netwerk Diensten, http://www.binnenvaartnet.nl - WiFi op ligplaatsen
Iedereen die ook maar íets heeft met informatie- en communicatietechnologie in de binnenvaart, is welkom!

Sponsors Telematicadag 2013

Aqualink, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Wijgula, Societeit De Wandelgang, Marin, Autena Marine, Nefkens Advies, Weekblad Schuttevaer, Binnenvaartkrant, Enovation, Rijkswaterstaat en Connekt.

Bron+aanmelden: http://www.binnenvaart.org/?page_id=1462
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: Telematicadag - 30 december

Berichtdoor doc » Di 31 Dec, 2013 00:10

Nog Waterscouts die hier zijn geweest? Janneke?
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Janneke Bos » Di 31 Dec, 2013 16:53

Nee, ik ben niet geweest. Simon wel. Wellicht dat hij iets kan schrijven?
Janneke Bos

Berichtdoor Stunteltje » Wo 01 Jan, 2014 17:28

Wat ik hier kan bijdragen, is deze keer niet zo veel. Het voor onze schepen (recreatie, langer dan 20 meter) meest belangrijke was, dat ik wederom bevestigd kreeg dat a) per 1 december 2014 voor onze schepen Inland-AIS verplicht wordt, maar dan wel b) verplicht met een koppeling aan een elektronische vaarkaart. Daarvan was al bekend dat die geen navigatie-modus hoeft te hebben, maar dat de informatie-modus al voldoende is. Dus naast Tresco, Periscal en RadarPilot 720 , mogen ook PC-Navigo, Stentec en vergelijkbare kaarten worden gebruikt. Desgevraagd werd door de deskundige inleider verteld dat het ook met de gratis te downloaden ENC's met een eveneens gratis viewer mag. Ook al zijn die stijf verouderd, de contouren van de rivier zijn er op zichtbaar. Dat geeft in mijn ogen aan dat ze zelf niet weten waar ze mee bezig zijn, aan die ENC's heb je helemaal niks. De Kraneschipbrug ligt er nog op in Meerkerk, maar is al minstens 8 jaar te bewonderen in het Havenmuseum in Rotterdam.

Realiseer je wel dat de nieuwste ANWB kaarten - naar mijn informatie - niet bruikbaar zijn. Die kan je niet koppelen aan de Inland-AIS transponder en je kan er dus geen herkenbare schepen in je kaartbeeld mee oproepen.

Verder veel nuttige informatie, wie er wat aan heeft kan ik een woordelijk verslag van een aantal workshops (van Henry) mailen. Die zijn te groot om hier te kopiëren.

Ik heb mijn vinger maar weer eens opgestoken, toen het over elektronisch melden en vaarplanningen ging. Hoe ze die paar duizend recreatief gebruikte "grote schepen" met hun nieuwe, in ontwikkeling zijnde systeem, gingen inplannen bij de sluizen. Vanaf welke afmetingen eventueel het gebruik van BICS verplicht gaat worden. Simpele vragen, waar overduidelijk monden vol tanden bij zichtbaar werden. Als iemand voor z'n brood vaart en bij de sluis vriendelijk vraagt of hij vóór mag, zou ik daar best wel eens mee kunnen instemmen. Maar iemand die beroepsmatig voorschutting eist, kan echt m'n rug op. Dan sta ik op m'n beurt, al zou ik achter de remming na de sluis gaan slapen. En als ik een reis elektronisch zou hebben gemeld, gooi ik de op basis daarvan gemaakte planning in de soep, als ik voorbij een voor mij aantrekkelijk ligplaats vaar en het voor die dag wel weer voor gezien houd. Daar vaar ik nu juist recreatief voor. Er werd druk geschreven.
Gebruikers-avatar
Stunteltje

Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Berichtdoor Evert » Do 02 Jan, 2014 00:40

Simon dankjewel. Dat de regels alleen worden bedacht voor continu vaart op de Rijn merken we allemaal. Op mijn eigen schip raken ze op de bruggen en sluizen nu al ontregeld als ik niet weet waar ik vanavond aankom. Waar de wind ons heen brengt wordt niet gezien als een geldig antwoord.
Op de grachten van Amsterdam war ik regelmatig vaar loop ik tegen een andere uitdaging aan. Bij veel bruggen verliest de AIS zijn fix en schiet dan direct in de stress. Met de huidige software dus niet bruikbaar in de grachten hoewel straks wel verplicht.
Ik hoop dat de verschillende organisaties krachtig door blijven lobbyen zodat er ook voor schepen die geen 110 meter lang en 11,40 breed nog wat te varen overblijft.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert

Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor Fok! » Do 02 Jan, 2014 09:58

Jeetje, dat is nogal ingrijpend allemaal!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Terug naar Evenementenkalender