FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Programma-ideeën

Het is momenteel Za 20 Jan, 2018 21:31
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Winter programma's

Winter programma's

Berichtdoor dconel » Vr 02 Nov, 2012 14:46

Afbeelding
Src: http://photos2.marinetraffic.com/ais/sh ... oid=394569

Je kan het blijven ontkennen maar de zomer is nu toch echt voorbij :Y

Dat betekend dus dat het niet lang meer zal duren voor Koning Winter ons waterscouts verrast met zijn bezoek en ons in zijn greep zal houden met de nodige (milli)meters sneeuw een temperaturen (net) onder het vriespunt.

Oke, klinkt eng. Ik weet het.. Maar waar ik eigenlijk heen wil: Wat gaan jullie doen deze winter?
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Re: Winter programma's

Berichtdoor dvds » Za 03 Nov, 2012 01:13

Wat we dit jaar gaan doen weet ik nog niet, maar vorig jaar hebben we ons met de dolfijnen een maand lang beziggehouden met het kookinsigne, we hebben levend cluedo gedaan (de staf als mogelijke daders), sinterklaas, kerstdiner en carnaval. En natuurlijk het bootonderhoud, en dan is je winter alweer aardig voorbij!
Gebruikers-avatar
dvds

Scouting groep: Brandaen, Barendrecht

Berichtdoor waterratje » Zo 11 Nov, 2012 17:20

's Winters (eigenlijk half november tot begin april) hebben wij altijd de vletten droog liggen. Dus bij ons gaan de kinderen over het algemeen met het onderhoud aan hun vlet aan de gang. Hier zijn we zo'n van de 3 uur opkomst zo'n 2 uur bezig waarna we nog een spel met ze gaan doen.

Verder organiseert onze scouting regio (Haarlem, RA3) van het voorjaar weer onze regionale zwemwedstrijden waarvoor we zo'n 1 à 2 keer gaan oefenen in ons plaatselijke zwembad. Ook hebben we een sinterklaas- en kerstopkomst
Nannie van der Wiele 45 jaar!!! 1969-2014

http://www.nannievdwiele.nl
Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Scouting groep: Nannie van der Wiele

Berichtdoor Admiral » Ma 12 Nov, 2012 10:33

Bij ons is het heel zelden dat er onderhoud tijdens de reguliere opkomst wordt gedaan en als het eens voorkomt NOOIT langer dan een half uur.
Het onderhoud vind plaats tijdens de instuiven voor de opkomst, de opkomst zelf is voor spelen, tochten en pionierwerk.
De spelen zijn veelal de "bekende" spelen (we hebben een spelenmap met een paar honderd spelen, afgewisseld met "grote activiteiten" dat kan zijn een excursie, een middagvullend binnespel (zoals "zeilganzenbord") het pionieren van een super schommel of een touebrug over het kanaal enzovoort
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Fok! » Ma 12 Nov, 2012 10:55

Admiral schreef:Bij ons is het heel zelden dat er onderhoud tijdens de reguliere opkomst wordt gedaan en als het eens voorkomt NOOIT langer dan een half uur.
Het onderhoud vind plaats tijdens de instuiven voor de opkomst, de opkomst zelf is voor spelen, tochten en pionierwerk.

Wat mij is opgevallen door de afgelopen jaren heen, is dat het enthousiasme om buiten de opkomsttijden naar scouting te komen bij de jeugd eigenlijk totaal is weggeëbd. We hebben altijd de mogelijkheid aangeboden, maar niemand neemt de mogelijkheid.

Maar het onderhoud moet toch gebeuren, dus dan doe je dat tijdens je opkomst...
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Admiral » Ma 12 Nov, 2012 16:16

Ik wilde geen waarde oordeel uitspreken, ieder doet hetgene wat in zijn/haar troep het beste werkt

Ik heb alleen ook groepen geien waarbij de leiding binnen zat met een pilsje terwijl de troep de hele zaterdag onderhoud (behoorde) te plegen.

Persoonlijk denk ik dat korte periodes met onderhoud, afgewisseld met een uitdagend en actief programma beter werkt dan vrijwel een hele middag onderhoud.

Iedereen wil hard werken, maar niet een hele middag. Ik denk dat de kinderen daarvoor niet naar scoutin komen
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Fok! » Ma 12 Nov, 2012 16:18

Daar geef ik je inderdaad helemaal gelijk in. Het gaat om de goede balans.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor f.alonso » Ma 19 Nov, 2012 21:50

Fok! schreef:Maar het onderhoud moet toch gebeuren, dus dan doe je dat tijdens je opkomst...

Wij hebben nu 2 jaar een schema opgesteld dat de kids inroostert op de dinsdagavond, 2 maal in 3 maanden. Iedereen komt trouw :)

Qua winterprogramma doen wij het houtwerk wel tijdens de opkomst (schuren, merken, lakken), boten dus 's avonds (10 kids op 1 boot werkt niet, bij ons kunnen er 2 tegelijk). Verder dus een spelletje, wat uitleg hier en daar, wat knutselen/maken, pioneren, etc.
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Leidse Stadjer » Ma 19 Nov, 2012 22:50

Houtwerk ligt in het clubhuis, dus dat gebeurt sowieso tijdens opkomsten. Boten ook tijdens opkomsten, maar die liggen elders en niet in een loods dus sterk afhankelijk van het weer. Worden voor de loodsen vaak ook wel zondagmiddagen ingepland.

ZV-leeftijd heeft sowieso kerstdropping (samen met andere groep) met 1-2x vooraf oefenen in het stadspark met kompas/strippenkaart/bolletjepijltje/etc...
Sinterklaas en Fotoroman is bij zowel ZV als Welpen altijd een succes.

Kwam vandaag toevallig http://www.scoutnet.nl/~sps/ tegen. Staat nu ook op de site http://frontpage.waterscouting.com/speltips/
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Terug naar Programma-ideeën