FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Het Verslag

Het is momenteel Za 20 Okt, 2018 16:36
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Kaagcup 2012

Kaagcup 2012

Berichtdoor MB » Di 22 Mei, 2012 22:49

Is dit nu echt het eerste topic over het grootste jaarlijkse waterscouting evenement? Of heb ik wat over het hoofd gezien?

Ik heb in ieder geval weer een goud weekend gehad, met mooi weer, veel gezelligheid, verrassende winnaars en een leuk afsluitend feest op de Corbulo. Helaas zelf dit jaar niet meegezeild, maar me op een andere manier nuttig gemaakt. Al staat meezeilen in de schouwenklasse wel weer op mijn planning voor volgend jaar.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Re: Kaagcup 2012

Berichtdoor Seb » Wo 23 Mei, 2012 23:57

Ja beetje teleurstellend noh, geen grote verhalen...

Keurige 7e plek gezeild maar gediskwalificeerd omdat we niet gefinisht zijn. Wtf. Helaas te druk geweest met vletten opladen dus smsje over het hoofd gezien. Erg lullig dat we niet gezien zijn, maar goed. Verkenners hebben het ook goed gedaan, 4e in het groepsklassement!

Vind het wel tijd worden dat er afgestapt wordt van die onoverzichtelijke smsjes en er gewoon een lijst op een mobiele website wordt gezet op een bepaalde tijd. Lijkt me toch dat meeste groepen wel op internet kunnen ondertussen.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor MB » Do 24 Mei, 2012 01:32

Seb schreef:Vind het wel tijd worden dat er afgestapt wordt van die onoverzichtelijke smsjes en er gewoon een lijst op een mobiele website wordt gezet op een bepaalde tijd. Lijkt me toch dat meeste groepen wel op internet kunnen ondertussen.

Wordt al over nagedacht voor volgend jaar... al zijn uit de sms-jes toch echt wel duidelijk de gediskwalificeerde bootnummers te halen.

Vertel anders eens dat verhaal van dat wachtschip en die brug op woensdag... Of waren jullie dat niet? ;-)
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Seb » Za 26 Mei, 2012 01:04

Ja dat waren wij wel degelijk! En ik kan je er nog van alles over vertellen ook.

We gingen de Oude Tolbrug onderdoor bij Drievliet. Dat is dus naast de Chinees waar we bami hadden besteld voor t avondeten. Iemand moest dus ff afgezet worden om dat op te halen. De brugwachter dacht echter dat we gewoon de brug onderdoor wilden! Vond het toch een beetje lullig om voor niks die brug open te laten gaan, dus snel losgegooid en eronder door. De boot lag toen natuurlijk een paar meter naast de brugdoorgang dus ik moest hem er een beetje doorheen "slingeren." De slinger om de punt in de brug heen te krijgen lukte prima maar het opvangen van de achterkant ging dus voor geen ene meter.

De brug zelf niet, maar het remmingwerk eromheen heb ik dus ongeveer doormidden gevaren en er een vlet (we hadden er nog 2 op sleep) te pletter opgegooid. Zag op de terugweg een hele diepe blauwe streep in het hout staan. En de mensen in de kombuis zagen letterlijk de verfsnippers door het patrijspoort naar binnen vliegen, omdat de andere kant van het schip dus wel behoorlijk langs de brug schraapte.

Ik schrok me helemaal de touwtandjes natuurlijk. Niet elke brug vaar je even perfect in het midden (ik niet tenminste) maar dit was beneden alle peil. Toen merkte ik dat ik lekker stond te sturen maar dat de boot dezelfde kant op bleef gaan en dat de roerstandaanwijzer ook niet echt meebewoog. Tja... Direct na de brug dus vol in ze achteruit gelegd en met hangen en wurgen die schuit aan de palen gekregen. Was maar goed dat we 2 vletten hadden die als roeiers dienst konden doen.

Eerst dus maar eens even het avondeten opgepeuzeld (was ondertussen 7 uur). Toen zijn we na het eten begonnen met het uit elkaar halen van het roer. We hadden nog een kleine hoop dat er alleen ergens een spie uit was gelazerd ofzo. Dat bleek dus niet het geval. In het originele roerhaspel is een vertragingskast gemaakt zodat je nauwkeuriger kan sturen. De as die die kast inging draaide dus prima, maar de as die eruit kwam deed het dus niet.

Dat was dus ff kloten om die kast eruit te halen. Die kast weegt (denk ik) een kilo of 30. Niet echt hanteerbaar. In de stuurhut, alle betimmering eromheen op de grond, van alles aan dat haspel in de weg. Uiteindelijk toch eruit gekregen, was toen ongeveer een uur of 10. Toen konden we eindelijk die kast uit elkaar halen en daar was het probleem redelijk snel duidelijk.

Afbeelding

Dat tandwiel had dus ooit een hele kraag, waardoor die vastzat met een soort busje aan de ingaande as.

Afbeelding

Hier dus wat beter te zien dat dat niet meer is wat het ooit was. Ik denk dat het tandwiel dus al naar z'n grootjes was voordat we door de brug heen voeren. Ik kon na het bruggetje namelijk nog wel naar stuurboord sturen maar niet meer naar bakboord, wat verklaart waarom de punt er wel prima doorheen ging. Misschien was ik zo lomp bezig dat ik het roer heb gesloopt door de brug, maar dat lijkt me toch wel erg sterk omdat het roer niet voorbij de kont van het schip steekt.

Hoe dan ook, ik ben blij dat het in dat schattige Schietje kapot is gegaan en niet een paar uur eerder op de Nieuwe Waterweg...

Ondertussen dus al wat hulptroepen gearriveerd die konden lassen. Uiteraard moet Reinier van Oranje-Blauw hier even credits krijgen omdat hij die kast er dus uitgekregen heeft. Hulde!

Van onze eigen toko dus een lasser in laten vliegen. Lasapparaat hebben we gelukkig zo goed als altijd bij ons, net als de aggregaat, dus werd het tandwiel weer aan de as gelast.

Afbeelding

Hier op de foto nog niet gelast.

Toen dus alles weer in elkaar zetten, rond een uur of 12 was alles weer functioneel en kon iedereen aan de sap (het grootste deel van de bemanning maakte zich meer druk om de inhoud van de koelkast dan om het roer, begrijpelijkerwijs).

Dan denk je dat alle problemen over zijn, dat je de volgende dag probleemloos kunt gaan varen. Valt dus ook vies tegen. Die donderdag ook ongeveer 1,5 á 2 uur liggen wachten op bruggen die op storing waren en niet open konden. Meest frustrerende is als je voor de Zijlbrug ligt en je hoort een half uur lang over de marifoon dat die over 10 minuten weer bediend wordt.

Terugweg natuurlijk niet veel beter. Zondag om kwart over 11 voor de Lammebrug liggen die pas om kwart voor 2 weer bediend wordt vanwege een of andere halfbakken marathon. Dan om 2 uur voor de Vlietlandbrug die pas om half 3 bediend werd.

Bruggen in Rotterdam draaien maar tot 6 uur, dus maar besloten dat we in Delft bij de Energie zouden parkeren totdat iemand terug kon varen, veel verder dan dat zouden we toch niet komen voor 6 uur. Dat terugvaren werd gelukkig al maandag, toen vanwege een of andere storing 'slechts' een half uur in de Parksluizen stilgelegen.

Maar, ondanks alle tegenslagen, problemen en storingen, nog steeds beter dan slapen in een tent! Volgend jaar weer.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor Seb » Za 26 Mei, 2012 01:09

MB schreef:
Seb schreef:Vind het wel tijd worden dat er afgestapt wordt van die onoverzichtelijke smsjes en er gewoon een lijst op een mobiele website wordt gezet op een bepaalde tijd. Lijkt me toch dat meeste groepen wel op internet kunnen ondertussen.

Wordt al over nagedacht voor volgend jaar... al zijn uit de sms-jes toch echt wel duidelijk de gediskwalificeerde bootnummers te halen.

Vertel anders eens dat verhaal van dat wachtschip en die brug op woensdag... Of waren jullie dat niet? ;-)

Dan nog ff over die nummers. We waren dus druk bezig met de vletten opladen. Telefoon lag in de stuurhut, had dus de eerste 2 smsjes wel gezien, smsje nummer 3 kreeg ik helaas wat later en daar stond nou net ons nummer in. Zou ook al veel helpen als ze op volgorde staan, dan herken je je eigen nummers ook wat makkelijker. En dan zie je snel genoeg als nog niet alle nummers zijn doorgestuurd.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor dconel » Di 29 Mei, 2012 10:15

Oei, klinkt als een ongemakkelijke situatie. Gelukkig dat jullie de boel weer snel vaarklaar hebben weten te maken. Was het remmingswerk ernstig beschadigd? Zo groot is de Rambonet toch ook weer niet?
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Seb » Di 29 Mei, 2012 19:03

Remmingswerk was inderdaad vrij stevig, dus had geen beschadiging, behalve beetje blauw streepje. We gingen ook niet zo hard, we lagen vlak ervoor nog stil.
Gebruikers-avatar
Seb

Terug naar Het Verslag