FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Hoe is het bij jouw groep?

Het is momenteel Ma 22 Jan, 2018 09:20
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Reddingsmiddelen

Reddingsmiddelen

Berichtdoor borst197 » Do 01 Mrt, 2012 21:54

tijdens de laatste wachtschependag is er een verhaal gehouden over reddingmiddelen. Mijn vraag is in hoeverre de groep / stichting verantwoordelijk is voor reddingmiddelen? Over brandblussers, reddingdekens e.d. zijn we kort: de groep is daarvoor verantwoordelijk, maar hoe zit dat met persoonlijke reddingmiddelen als zwemvesten e.d.? Iemand daar een mening over?
borst197

Scouting groep: Marco Polo Alkmaar

Re: Reddingsmiddelen

Berichtdoor robinbalk » Do 01 Mrt, 2012 22:12

bij ons heeft de groep zelf reddingsvesten die aan boord moeten zijn en in de juiste maat voor elk persoon 1,
het is ook mogelijk om zelf een reddingsvest zo een self inflateble ding aan te schaffen en deze te gebruiken gebeurt bij alleen de stam en ouder.
reddingsboei hebben we wel maar gaat niet verplicht mee in de vlet
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Admiral » Do 01 Mrt, 2012 23:51

Het hangt er van af of je het hebt over vletten of over een wachtschip.
Bij vletten kan de groep bepalen dat de ouders voor reddingsvesten moeten zorgen

Bij wachtschepen moet er voor iedere opvarende een passend reddingsvest aan boord zijn (dus de verabtwoording van de schipper of wel de groep) bovendien noet er een CO2 vest voor iedereen boven de 18 bescvhikbaar zijn. Ook dat is de verantwoording van de schipper, dus de groep
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor beheerdersintjoris » Vr 02 Mrt, 2012 10:33

Op een wachtschip is het wel de verantwoordelijkheid van de schipper (en daarmee de groep) dat er voor iedere opvarende een reddingsvest is, maar dat betekent nog niet dat je als groep ook zelf moet kopen. Wij stellen de leden verplicht om zelf een reddingsvest aan te schaffen en dat moeten ze meenemen aan boord als we gaan varen. Geen vest? dan ook niet mee varen! Voor de zekerheid hebben we altijd wel een paar vesten van de groep aan boord, voor bemanning of mensen die ergens opstappen of iemand die hem kwijt is. Maar we hebben er niet voor iedereen 1 en we hebben ook echt al eens mensen terug naar huis gestuurd om hun vest te halen, voor we vertrokken.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor christer » Vr 02 Mrt, 2012 11:11

Admiral schreef:Bij wachtschepen moet er voor iedere opvarende een passend reddingsvest aan boord zijn (dus de verabtwoording van de schipper of wel de groep) bovendien noet er een CO2 vest voor iedereen boven de 18 bescvhikbaar zijn. Ook dat is de verantwoording van de schipper, dus de groep

waar komt deze info vandaan? Volgens mij is een reddingsvset p.p. voldoende. waarom zo iemand van 18+ een zelfopblaasbaar vest moeten hebben??
Moeten de reddingsvesten ook aan bepaalde eisen voldoen??
christer

Scouting groep: Fivelgroep

Berichtdoor doc » Vr 02 Mrt, 2012 11:21

Was dit al zeker? Hier was het ministerie toch nog mee bezig? Janneke?
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor christer » Vr 02 Mrt, 2012 11:34

Zie een oud topic in wachtschepen forum
Mastru schreef:Ik heb afgelopen week e-mail contact gehad met John Licher van de wachtschepencommissie, en hij kwam met de volgende verklaring:

Omdat de wachtschepen langer zijn dan 20 meter zijn ze sinds 1 juli 2009 certificaatplichtig geworden. Voor ons type schepen betreft het een communautair binnenvaartcertificaat. Op europees niveau is afgesproken voor dergelijke certificaten artikel 21 van het ROSR als richtlijn te handhaven.

Om aan de eisen te voldoen voor dit certificaat moeten de schepen voldoen aan artikel 21 van het ROSR. In artikel 21 wordt verwezen naar artikel 10.05 waarin in opgenomen de verplichting tot het hebben van reddingsboeien en gekeurde opblaasbare reddingsvesten. Er staat nergens dat het verplicht is ze te dragen dit valt onder de verantwoordelijkheid van de schipper en het bemanningslid zelf.

In principe heb je aan drie opblaasbare reddingsvesten voldoende, schipper, motordrijver en deksman. Deze mensen kan je onder de bemanning scharen de overige leden zijn zgn. “passagiers”.

John kon ook keuringen voor vesten regelen.

{:)

Dus 3 opblaasbare zwemvesten is blijkbaar voldoende.
christer

Berichtdoor Tom B » Wo 07 Mrt, 2012 19:49

christer schreef:Zie een oud topic in wachtschepen forum

Wil jij die verantwoording nemen als er wat gebeurd ??? Ik vind dit persoonlijk hele foute zuinigheid, je gaat namelijk wel met het kostbaarste bezit om wat er is. Andermans kinderen.

Je kan ook als vereniging/stichting de redingsvesten kopen en voor een bedrag per jaar ter beschikking stellen aan de leden.
Tom B

Scouting groep: .......

Berichtdoor cc-junk » Wo 07 Mrt, 2012 20:19

christer schreef:Zie een oud topic in wachtschepen forum
Mastru schreef:Ik heb afgelopen week e-mail contact gehad met John Licher van de wachtschepencommissie, en hij kwam met de volgende verklaring:

Omdat de wachtschepen langer zijn dan 20 meter zijn ze sinds 1 juli 2009 certificaatplichtig geworden. Voor ons type schepen betreft het een communautair binnenvaartcertificaat. Op europees niveau is afgesproken voor dergelijke certificaten artikel 21 van het ROSR als richtlijn te handhaven.

Om aan de eisen te voldoen voor dit certificaat moeten de schepen voldoen aan artikel 21 van het ROSR. In artikel 21 wordt verwezen naar artikel 10.05 waarin in opgenomen de verplichting tot het hebben van reddingsboeien en gekeurde opblaasbare reddingsvesten. Er staat nergens dat het verplicht is ze te dragen dit valt onder de verantwoordelijkheid van de schipper en het bemanningslid zelf.

In principe heb je aan drie opblaasbare reddingsvesten voldoende, schipper, motordrijver en deksman. Deze mensen kan je onder de bemanning scharen de overige leden zijn zgn. “passagiers”.

John kon ook keuringen voor vesten regelen.

{:)

Hmmm.... Ik had begrepen dat om te mogen varen met onze leden dat zij werden aangemerkt als bemanning en niet als passagiers? Zodat we niet hoefde voldoen aan de strenge eisen voor de passagiersvaart. Dan zouden zij allen toch een plofvest moeten hebben? Zoiets is ook op de laatste wachtschependag nog gezegd.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Mastru » Do 08 Mrt, 2012 08:22

Niet dat ik weet...
Lijkt me sterk.

@ tom, wij zijn al verantwoordelijk voor wat er gebeurt.
Maar het wil niet zeggen dat de oude (vertrouwde) reddingsvesten met blok niet goed zijn.
Ze zijn niet zo handig bij het varen met het schip. Maar dat doen de kinderen toch niet.

Wij hebben uiteindelijk acht zelf-opblazende reddingsvesten aangeschaft.
alleen voor de bemanning van het schip, en alleen voor gebruik tijdens het varen. (zodat ze heel blijven etc)
Gebruikers-avatar
Mastru

Scouting groep: Prins Bernhard

Berichtdoor christer » Do 08 Mrt, 2012 08:28

Ik bedoel ook 3 automatische vesten en voor de rest de blokvesten. Overigens vind ik deze blokvesten voor jeugdleden ook veel beter. natuurlijk ze zitten niet zo comfortabel. Maar in nood weet je 100% zeker dat deze werken. Ik heb in de praktijk al 2x mee gemaakt dat een automatisch vest niet automatisch af ging! Ik denk dat je van een jeugd lid niet kunt verwacht om in geval van nodd/paniek een vest dmv het trekkoordje op te blazen ( is opzich best lastig. Probeer het maar eens als je in het water ligt)
christer

Berichtdoor Markvniel » Do 15 Mrt, 2012 15:22

christer schreef: Maar in nood weet je 100% zeker dat deze werken. Ik heb in de praktijk al 2x mee gemaakt dat een automatisch vest niet automatisch af ging!

Vesten die niet werken is erg vreemd! Ik spring zelf om het jaar met mijn vest in het water om dat dan het patroon en tablet toch vervangen moeten worden! Ik heb nog nooit gezien dat een vest wat in aanraking komt met water niet activeert! Maar goed het kan uiteraard wel! Daarom is het nu ook verplicht om je vest te laten keuren!

Grtz

Mark
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor vincmer » Do 21 Aug, 2014 19:33

Markvniel schreef:
christer schreef: Maar in nood weet je 100% zeker dat deze werken. Ik heb in de praktijk al 2x mee gemaakt dat een automatisch vest niet automatisch af ging!

weet je dan wel zeker dat het automatische reddingsvesten zijn. Want wij hebben ook plofvesten maar die zijn niet automatisch. Dat is bewust gedaan voor het geval dat iemand dacht leuk te zijn en iemand in het water te gooien. Nieuwe patronen zijn namelijk best wel duur. Wij dragen ze ook alleen met slecht weer. En als we ver gaan varen. Meestal liggen ze gewoon aan boord voor het geval dat.
wees wijzer ik ben van ijzer!!!!
vincmer

Scouting groep: scouting Burgermeester van Haarengroep

Berichtdoor Fok! » Vr 22 Aug, 2014 08:00

Er bestaat een groot risico aan de niet-automatische vesten. Wat als je bijvoorbeeld om wat voor reden dan ook buiten bewustzijn overboord valt (door een klap van de giek, of omdat je in je val je kop stoot aan een bolder...)? Dan ben jij je er niet meer van bewust dat je aan een touwtje moet trekken en dan dobber je echt af....!

Ook op een wachtschip - zonder zeilen en gieken - kun je nog steeds een ongeluk krijgen waardoor je bewusteloos tewater raakt....
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Markvniel » Di 26 Aug, 2014 14:22

vincmer schreef:
Markvniel schreef:

weet je dan wel zeker dat het automatische reddingsvesten zijn. Want wij hebben ook plofvesten maar die zijn niet automatisch. Dat is bewust gedaan voor het geval dat iemand dacht leuk te zijn en iemand in het water te gooien. Nieuwe patronen zijn namelijk best wel duur. Wij dragen ze ook alleen met slecht weer. En als we ver gaan varen. Meestal liggen ze gewoon aan boord voor het geval dat.

Een bijgehouden vest mag je van uit gaan dat dit in 99,9% van de gevallen altijd open gaat.

Als je geen automatische vest aan hebt en je gaat bewusteloos over boord is er niemand om aan jou touwtje te trekken en er moet je dus iemand na springen. Je moet je wel is af gaan vragen of dit wel reddingsvesten zijn?

Blokvesten zijn ook niet automatische maar nog steeds officieele redvesten. Grootste nadeel ze zitten niet lekker.

Automatische vesten heb je van af ongeveer €60,- patroon en zout tablet kosten ongeveer €30,- keuren is een leuk commercieel verhaal (maar wel verplicht geloof ik inmiddels). Vest wordt opgeblazen en gekeken of die een dag hard blijft. patroon en tablet vervangen en klaar is de keuring. Dit kost gemiddeld zo'n €50,- per vest.
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Volgende

Terug naar Hoe is het bij jouw groep?