FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Waterscouting.com Mededelingen Sitecrew

Het is momenteel Wo 23 Mei, 2018 13:15
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Waterscouting.com in 2020

Waterscouting.com in 2020

Berichtdoor doc » Wo 11 Jan, 2012 22:32

Op Scoutingforum.nl is er een interessant topic, waar we zeker eens naar moeten kijken en mee moeten denken:

http://www.scoutingforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=9267

Hoe denken de users van Waterscouting.com hierover?
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: Waterscouting.com in 2020

Berichtdoor Fok! » Do 12 Jan, 2012 09:19

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het concept forum volgens mij sterk verouderd is. Je moet het nu hebben van platforms zoals Facebook. Meer interactie, meer functionaliteiten, meer persoonlijke benadering naar de gebruiker...

Het moet voor een gebruiker (nog) makkelijker worden om de voor hem interessante topics te lezen en daar vlug op de reageren. Ook een fenomeen als Twitter moet erbij in gebouwd worden, zodat je je dagelijkse waterscoutingbeslommeringen met je smartphone zo even op Waterscouting.com zet.

Het achter een computer kruipen en daadwerkelijk het forum opzoeken is denk ik niet meer zo heel erg van deze tijd.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Fok! » Do 12 Jan, 2012 09:43

En... als je het echt goed wil doen, dan moet je eigenlijk een knappe kop binnenhalen die weet wat er ná Facebook komt ;)
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor dconel » Do 12 Jan, 2012 11:11

Ik vind ons forum juist heel modern overkomen vergeleken met de meeste andere fora. Het is vooral de site er omheen die dat (naar mijn mening) niet uitstraalt. Ook ik denk dat we de bekende "social media buttons" hier wel kunnen gebruiken. En op het Scoutingforum stonden ook een paar goede ideeën:

• Uiteraard de beruchte social media buttons waarmee mensen dingen kunnen delen.
  • Er zijn mogelijkheden om in te loggen met je facebook/twitter/hyves/etc. account op een andere website. Dit toevoegen op het scoutingforum kan de drempel om te posten lager maken. Volgens mij heeft zelfs SN tegenwoordig openID, dus misschien inloggen met je SN account.
  • Een twitteraccount die een tweet maakt als er een nieuw onderwerp op het forum wordt geopend, met uiteraard een link daarnaartoe. Zo kunnen mensen die toch al twitter gebruiken dit meevolgen, en blijven ze zonder moeite op de hoogte. Zien ze wat interessants, dan kunnen ze doorklikken.
  • Een zelfde iets voor facebook, maar ik ken facebook niet zo goed, dus geen idee wat voor soort volgmechanisme je daar kunt toepassen. Misschien dat iemand anders dat kan vertellen?

Ik vind het eigenlijk wel goede ideeën :)

En het volgende:
Databases met informatie zou ik niet aan beginnen eigenlijk. Daar heb je al scoutpedia en scouting.nl voor, die, vind ik, daar goede producten voor hebben. Daarmee concurreren is best moeilijk, beter is om samen te werken en dingen te koppelen (Voorbeeld: op scouting.nl staat hier en daar “Bekijk dit onderwerp op Scoutpedia”).

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Alleen hebben wij het voordeel dat waterscouting natuurlijk weer nét ietsje anders is. In ons geval kan je informatie wel gebruiken om users te lokken en te behouden. en ook om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan het waterscoutingspel van Nederland.

waterwerk.scouting.nl is weg. Ik begreep van Eelco dat hij niet weet waar hij zijn documenten moet plaatsen om te delen.. .. . Hier zit zijn doelgroep! En als je http://www.waterscouting.com/downloads net zo'n professioneel uiterlijk geeft als het forum zullen mensen er sneller en vaker gebruik van maken.

Bovendien zijn er weinig waterscouting-dingen te vinden in de nieuwe scoutskompassen en andere infoboekjes. Mensen zijn dadelijk nog van ons afhankelijk :P

Maar samenwerking met de admiraliteit en NTC en dergelijke lijkt mij een goed idee. Hoeven die het wiel ook niet voor een 2e keer uit te vinden. Hoogstens een beetje bijschaven ;)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor doc » Do 12 Jan, 2012 15:02

Dat forums verouderd zijn denk ik niet, als ik kijk naar een aantal grote actieve forums zoals gathering.tweakers.net e.d. Wel zijn mensen op andere manieren nieuws gaan lezen, idd via Facebook en Twitter en is dit meer de plek geworden voor discussie. Op dit moment is er weinig te discussiëren, dus is het rustig. Rond een Nawaka zou dat weer heel anders kunnen zijn. Wel is het belangrijk dat de Sociale Media gebruikt worden om te integreren, vandaar ook onze twitter account en facebook. Deze zullen belangrijker zijn om te zien wat er nieuw is op de site/forum en vanaf daar ga je dan ook richting de site voor informatie
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 12 Jan, 2012 15:27

• Een twitteraccount die een tweet maakt als er een nieuw onderwerp op het forum wordt geopend, met uiteraard een link daarnaartoe. Zo kunnen mensen die toch al twitter gebruiken dit meevolgen, en blijven ze zonder moeite op de hoogte. Zien ze wat interessants, dan kunnen ze doorklikken.
  • Een zelfde iets voor facebook, maar ik ken facebook niet zo goed, dus geen idee wat voor soort volgmechanisme je daar kunt toepassen. Misschien dat iemand anders dat kan vertellen?

Even hier op doorgaand: ik ben ook vrij actief op hulpverleningsforum.nl en daar sturen ze ook van nieuwe én de meeste actieve topics tweets uit. Waarop mensen dan weer klikken om de inhoudelijke discussie verder aan te gaan. In hulpverleningsland gebeurt op dit moment heel veel, o.a. door bezuiningen en dat forum is echt superdruk.

Voor de techneuten achter WS.com (en andere geinteresseerden) is er echt een hele mooie tool hiervoor:

www.ifttt.com (If This Then That.com)

Je kunt hiermee meer dan 40 verschillende social media en websites aan elkaar knopen via API's en beheerregels (vandaar: if this then that). Het fungeert dus als een soort 'broker' of 'hub' waarbij je iedere actie op 1 plek allerlei acties op andere plekken kunt laten uitvoeren. Het gaat dus niet alleen om het doorsturen van een bericht, maar je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: als ik op twitter BOE tweet, zet dan BAH op mijn facebook. 8)

Veel plezier met uitproberen en testen ;)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor doc » Do 12 Jan, 2012 15:32

Thanx :D
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor Mastru » Do 12 Jan, 2012 16:56

Ik heb geen twitter en facebook, dus daar heb ik dan weinig over in te brengen.
(ik heb wel hyves, maar dat is blijkbaar helemaal uit tegenwoordig :smile: )

Ik denk niet dat het huidige forum oud wordt.
Ik vind het fijn werken. Je kan tot ver terug zoeken wat ik nog wel eens gebruik.
Hoe ik hierover denk in 2020 kan ik niet zeggen, maar niemand kan voorspellen hoe het dan is.
Je kan alleen maar meegaan met de huidige technieken denk ik.

Ik denk alleen dat je op moet passen dat je niet twee verschillende forums gaat krijgen.
Een zoals het huidige, en een in bijv twitter.
Als er discussies op twitter ontstaan gaat dat misschien vele malen sneller (en ondoordachter) dan op het huidige forum.
Als je dat gaat koppelen heb je misschien weer enorm veel input. Nogmaals, ik heb geen ervaring met twitter, maar dit kan ik mij voorstellen.
Lastig...

{:)
Gebruikers-avatar
Mastru

Scouting groep: Prins Bernhard

Berichtdoor dconel » Do 12 Jan, 2012 23:01

met dat ifttt gaat er toch een stukje nieuwe wereld voor me open :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Scoutertje » Za 14 Jan, 2012 18:25

rss?
Zodat je de laatst gepost berichtjes in je eigen scoutingwebsite kan tonen.
Net zoals met de laatste nieuwsberichten van het LSC.
Trekt ook weer nieuwe lezers naar het forum.
Gebruikers-avatar
Scoutertje

Scouting groep: TOES

Berichtdoor dconel » Vr 02 Mrt, 2012 17:27

Hmm.. maar weinig meningen en ideeën hier..

Ik ben ook lid van een ander forum waar ik precies een jaar na registratie het volgende berichtje kreeg:

Marijke schreef:Hallo,

Ik zag dat je je vorig jaar hebt geregistreerd op Nationaal Computer Forum. Ik vroeg me af of je hebt kunnen vinden wat je zocht, omdat het nogal een grote site is.

Kom je er niet uit, plaats dan gerust je vraag/bericht in het forum Algemeen.

Groetjes! Marijke
Nationaal Computer Forum

Is het misschien niet een idee om iedereen een jaar na registratie automatisch een dergelijk bericht te sturen? Volgens mij komen mensen dan eerder terug en je zou bijvoorbeeld kunnen vragen om feedback.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor beheerdersintjoris » Zo 04 Mrt, 2012 16:31

dconel schreef:Is het misschien niet een idee om iedereen een jaar na registratie automatisch een dergelijk bericht te sturen? Volgens mij komen mensen dan eerder terug en je zou bijvoorbeeld kunnen vragen om feedback.

Vind dit zeker een goed idee, maar volgens mij lopen er hier nu wel 2 dingen door elkaar: het topic heet 'Waterscouting.com in 2020' maar tegelijkertijd worden er allerlei ideeen gepost die gewoon hier en nu gerealiseerd kunnen worden. Dat is niet erg, maar misschien wel beter om hier onderscheid tussen te maken.

Op dit moment is een forum zeker nog geen achterhaald medium. Sterker nog: door het te koppelen aan een sterke frontpage en diverse andere media zoals Twitter en Facebook (bv. met ifttt.com) kan een forum een belangrijke rol spelen voor de wat 'zwaardere' onderwerpen en discussies. Het forum staat dan niet op zichzelf, maar is een onderdeel van alles wat er online gebeurt met waterscouting als onderwerp. Kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het 'Onzin-forum' op een gegeven moment een stille dood sterft, omdat die rol wordt overgenomen door Facebook en Twitter. Zo krijg je een soort 'community-landschap', waarbij je voor het een naar het forum gaat en voor iets anders naar Facebook. Hier zouden wel dezelfde mensen achter kunnen zitten: dus maak als sitecrew vooral een Facebookpagina en een Twitteraccount aan als WS.com, in de toekomst zijn de frontpage en het forum onderdelen van 'iets groters'.

In 2020 zie ik het dan wel gebeuren dat Facebook (of de opvolger ervan) ook ruimte gaat bieden voor dit soort communities. Dus dat ze naast vluchtige berichtgeving en foto's ook ruimte gaan bieden aan een soort forumfunctionaliteit voor diepere discussies en kennisuitwisseling. Dat je bv. ook documenten kunt uitwisselen, of 'besloten vergaderruimtes' krijgt binnen Facebook.

Het zou echter ook wel eens niet binnen Facebook kunnen gebeuren, maar dat je dan als 'groep' (bv. waterscouts) je eigen community opzet met de bijbehorende sites enzo. Een mooi voorbeeld hiervan is ELGG: dit is een open source cms voor het opzetten van communities. Hiermee maak je in 1 pakket én een website én een forum én een berichtendienst én een gezamenlijke agenda én een soort dropbox (bestanden uitwisselen) én wikipediapagina's etc. Iedere gebruiker heeft zijn eigen dashboard, dat je zelf kunt inrichten. Vergelijkbaar met iGoogle, voor wie dat kent. Dan richt ik dus mijn eigen WS.com in, met dat wat ik wil weten en waar ik aan mee wil doen.

Kort gezegd: de vraag is niet of Ws.com als 'community zal blijven bestaan, dat is volgens mij gewoon een zekerheid. De vraag is alleen op welk(e) platform(en). Dat dit niet meer alleen het phpBB-forum zal zijn, daar kun je wel van uitgaan. Maar dat betekent niet dat het er geen onderdeel van kan zijn ;)

&:&
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor f.alonso » Di 06 Mrt, 2012 20:49

Ik hoor al dat ik zelf behoorlijk achterop ben geraakt :@
Vind het allemaal toffe dingen die ik hier hoor, weet er alleen zelf te weinig van merk ik...

Twitter: http://twitter.com/#!/waterscouting
Facebook: http://nl-nl.facebook.com/waterscouting
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Fok! » Wo 07 Mrt, 2012 11:28

Hoe zit dat dan met de rest van de sitecrew? Zitten daar nu (genoeg) mensen die samen met anderen die Waterscouting.com succesvol naar 2020 kunnen leiden?
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Terug naar Mededelingen Sitecrew