FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Di 12 Dec, 2017 22:42
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Pionieren

Berichtdoor sas » Do 08 Apr, 2004 08:53

Vorige week hebben we de groep in tweeen gedeeld en
1 gedeelte was voor de pauze bezig met een spel op het water en de
andere helft heeft A-frames gepionieerd en daarmee "gelopen".
en na de pauze gewisseld.

Was een leuke bezigheid en het duurt ook niet al te lang.
Ben niet nieuwsgierig! Weet alleen graag alles!
Gebruikers-avatar
sas

Scouting groep: Admiraal de Ruyter

Berichtdoor gompie-jr-jr » Do 15 Apr, 2004 12:29

waar halen jullie de iedeenen vandaan om iets te pionieren uit een boek of gewoon uit het hoofd???
Gebruikers-avatar
gompie-jr-jr

Scouting groep: cornelis de houtman

Berichtdoor Eefje_An » Do 15 Apr, 2004 12:52

het pionierboek is een heel mooi begin. als je dat allemaal kan, en je hebt hersens, dan bouw je alles met pio-palen!!!!
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor cees » Do 15 Apr, 2004 13:21

Wij pionieren onze keukentent voor de kinderen op kamp

Meestal maken we dan twee keuken tenten. 1 voor de meisjes en 1 voor de jongens. Afhankelijk van het aantal bakken wat er in moeten koken verandert het model wel eens. Maar altijd een houten frame bouwen en dan bouwzeilen er overheen. Je 'aanrecht' er op binden en koken maar.
Mijn vingers tikken sneller dan mijn hersens kunnen bijhouden
Gebruikers-avatar
cees

Scouting groep: BIM-Bakenessergroep

Berichtdoor BJup » Do 15 Apr, 2004 18:48

Tja, wij hebben wel eens een schommel gemaakt uit een boekje, maar eigenlijk bedenken wij zelf meestal wat. Dan krijg je ook nog eens originele objecten :)

Ik probeer altijd nog wel water-gerelateerd te pionieren. Touwbrug, platform boven water, vlot, we hebben zelfs 3x een "echte" brug gemaakt over de masten van onze vletten (5m lang) waar elke keer zo'n 2000(!) mensen overheen zijn gelopen....

Tijdens vorig kamp hebben we een tafel met 2 banken gemaakt, een poort, van bamboe een hek, en nog een soort van wasplaats....
Keukententen doen we nooit aan: Als we niet rondtrekken en met een grote groep zijn nemen we een 10x5 meter tent mee, en anders koken we in/voor de "normale" (ruimtevaarder) tent.
Whohow... Wa-zig!
Gebruikers-avatar
BJup

Scouting groep: Caspar Di Robles

Berichtdoor miniben » Za 24 Jun, 2006 09:17

wij pionieren vrij vaak onderandere torens,vlotten,schommels, klim toestellen, ma als je de fotos moet zien moe je ff op www.graafdaron.nl kijken dan bij fotos;) ook hebben we afgelopen weekend een vlot van 9 bij 8 m gemaakt
miniben

Berichtdoor rene » Za 24 Jun, 2006 21:40

Jammer dat er nog zo weinig pionier ideeen zijn voor waterscouting.

In onze groep gaan de wts wel naar de HIT pionieren, ze zijn bijna de enige waterscouts daar. Ze vinden het geweldig en weer thuis bouwen we vanalles met de palen van de buren. Vorige week nog een promovlot op het jaarlijkse loggerfestival
Afbeelding
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Appiejaap » Zo 25 Jun, 2006 14:38

Het probleem van pionieren tijdens een opkomst is vaak dat de jongste jongens, die er niet veel van af weten, er vaak voor spek en bonen bij staan. Daarom pionieren we de laatste jaren niet meer zo veel.
Gebruikers-avatar
Appiejaap

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Zo 25 Jun, 2006 15:18

Dan moet je er voor zorgen dat zij die het nog niet kunnen het leren van de oudere leden. Dit resulteerd niet altijd in even stevige bouwwerken maar ze leren wel hoe het moet. Dit gaat met varen toch ook zo?

Ons vaarwater is niet zo dat het leuk blijft om altijd maar te gaan varen dus doen we ook best vaak landactiviteiten zoals pionieren. Zowiezo moeten ze op de RSW (waar we ieder jaar trouw aan mee doen) een tafel pionieren dus dan is het wel handig als ze dat ook kunnen. :idea:
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor knorrie » Zo 25 Jun, 2006 16:00

Ik heb leren pionieren bij sc.doorman groep in terneuzen(waterwerk) en die pionieren op zomerkamp hun kook/eet tafels en op ZeWaKa ook altijd.
Bij de sc.oostburg het waterwerk heb ik maar heeeel weinig gepionierd en dat was af en toe best jammer want je kan heel veel maken.
Nu leiding bij de lv. van sc.oostburg pionieren we regelmatig zo ook afgelopen winterkampje een paar banken voor bij de tafels etc.

Het probleem van ik pionier niet omdat er dan mensen staan te kijken...Ga dan es met de oudste iets pionieren en zorg dat hun het kunnen, ga dan met de complete groep iets pionieren en zorg dat de oudste het leren aan de jongste (desnoods met 1man leiding per bak er bij..)Zo krijg je het voor mekaar dat zelfs de jongste het leuk gaan vinden.
knorrie

Scouting groep: hopman ouwendijk groep

Berichtdoor rene » Zo 25 Jun, 2006 23:08

Maak met de jonge kinderen die het nog moeten leren speeltoestellen.
Dat is leuk en ze pikken het snel op. Ik bouw altijd eerst een driepoot met ze en doe bijv spijkerbroekhangen als spelletje, dan een vlot, vervolgens iets met takels en grondankers, bijvoorbeeld een brug.
Dan hebben ze al heel wat basis geleerd.

website pionieren
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor T-O » Ma 26 Jun, 2006 08:56

wij hebben ook pioniermateriaal, denk stuk of 60/90 palen in een bouvakkerskeet liggen. Vroeger werd er best veel gepionierd, schommels, banken en andere bouwwerken. Nu wat minder ivm ledenaantallen. Volgens mij weet bij ons in de groep wel iemand een adres voor nieuwe piopalen. Gaan over een maand of 2 ook selecteren in de oude piopalen, hoop nieuwe aanschaffen. Zeker meer dan de helft gaat weg. (dus als iemand nog interesse heeft...)
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Re: Pionieren

Berichtdoor jonim8or » Ma 11 Okt, 2010 19:17

Wij pionieren als watergroep vrij weinig. maar een of twee keer in 't jaar. Wel hebben we op een open dag laatst een poort gebouwd.

Onze collectie sjorlijnen is vrij karig. Weet iemand waar ik die het best kan kopen?
Gebruikers-avatar
jonim8or

Scouting groep: Oranje Blauw

Berichtdoor timon » Wo 13 Okt, 2010 20:29

Mmmmm,
Sjortouwen kun je het beste bij het Touwhuis in Rotterdam kopen. Dit is de goedkoopste aanbieder die ik tot nu toe ben tegengekomen!
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor f.alonso » Vr 29 Mrt, 2013 19:42

Omdat de titel algemeen is.

Pionieren voor gevorderden (WV?):

Afbeelding

Afbeelding

Meer op: http://www.tensegriteit.nl/n-index.html

Een term (Tensegrity) die ik op het werk tegen kwam en me eigen toch in moet verdiepen om het te gaan snappen wat de bedoelding is.
Lijkt me een leuke uitdaging om te maken :)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

VorigeVolgende

Terug naar Materialen en technieken