FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Ma 22 Okt, 2018 19:24
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Koelbox aan boord?!

Koelbox aan boord?!

Berichtdoor jaapieo » Za 17 Mrt, 2012 19:17

Nu de boot hier op de kant ligt kan er het één en ander gebeuren zodat er binnenkort weer met "luxe" gevaren kan worden.
Ik zit al een jaar met het idee in het voordek een koelbox te maken en nu is het een mooi moment om dat te realiseren.
Ik zat eerst te denken aan het volgende model: Afbeelding

En na opmeten blijkt dat het in de breedte en lengte van het luik wel past maar qua diepte kom ik te kort, van de bodem tot het aller uiterste randje voordat ik tegen het luik kom meet ik 35CM, en de box hierboven is maarliefst 45cm hoog.
Is er iemand met een suggestie?
Heb al overwogen om het koelings systeem ui zo'n box te nemen en dan aan een van PU schuim gemaakte bak te beunen maar alle electronica zit in de zijkant van zo'n box, de kans lijkt me dan ook groot dat het koelsysteem zelf ook ongeveer 45cm is, en dat past dus niet... Koelen met ijs is veel gedoe dus een compressor koelbox op de accu lijkt me ideaal.

Wie heeft er ervaring met iets dergelijks?

Groeten!
jaapieo

Re: Koelbox aan boord?!

Berichtdoor beheerdersintjoris » Zo 18 Mrt, 2012 17:20

De koelsystemen van zo'n box zijn ook los te koop, oa bij watersport- en kampeerspeciaalzaken. Sommige jachten worden geleverd met een ingebouwde koelbox in de kombuis, waar je dan evt. later zelf een koelsysteem aan toe kan voegen. De bak met schuim waar jij het over hebt is dan als het ware al ingebouwd. Die kun je koelen met koelelementen, of dus met zo'n losse koelunit. Heb zo snel geen link, maar kijk eens bij Kniest of Kossen.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor jaapieo » Zo 18 Mrt, 2012 23:58

Ik ben bekend met die losse koel unit's, maar om daar nu 500 euro aan uit te geven (dat kosten ze al snel)
Als het mee zit is er wellicht een koelsysteem uit zo'n koelbox te slopen en dan het koel element in de zelfgebouwde kist te plaatsen, als ik dan een afmeting van 50x50x35 aanhoud kan ik het systeem misschien aan de onderzijde plaatsen, stel dat dit 15cm diepte in de kist kost dan houd ik met 5cm dikke isolatie nog een litertje of 30 over..., genoeg voor wat vlees en een paar flessen drank lijkt me?!
jaapieo

Berichtdoor dconel » Ma 19 Mrt, 2012 11:47

hmm met deze gedachte heb ik ook wel eens gespeeld. Ik ben benieuwd of het gaat lukken om het koelsysteem heelhuids uit de box te halen :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor jaapieo » Di 20 Mrt, 2012 17:21

Aan de binnenkant (achterzijde) steekt een koel element uit de box in (de oudere types) achter die wand zit het complete mechanisme. Het is ook een optie enkel deze want te behouden en de andere wandjes weg te halen, dan tover ik de zij/achterkant tot bodem om en bouw ik de rest er omheen, zeg dat die achterwand inc. "mechanisme" 10cm dik is, dan houd ik in de ruimte die 35cm diep is nog een 20cm aan diepte over, dit is niet enorm maar door het oppervlakte in de kist wat zo'n 45 bij 50 zal worden houd ik een hele leuke 45 liter over, laat het "tegen" zitten en een keer 40 liter zijn, dan heb ik toch genoeg ruimte voor een paar heerlijke koude pilsjes! En ik houd aanzienlijk geld over als je het vergelijkt met een externe compressor, dat kost je toch snel zo'n 500 euro + kist enz.
jaapieo

Berichtdoor jaapieo » Vr 06 Apr, 2012 21:20

Heb inmiddels heel wat laswerk aan de schuit verricht en ben ook tot de conclusie gekomen dat een koelkast niet bepaald handig is, een zeer ervaren schipper met wie mijn grootouders goed bevriend zijn, (de man is ingenieur en heeft wel verstand van het een en ander) heeft mij verteld dat de koelkast in hun boot een drama is, hij heeft zonnepanelen op het dek en daarmee houd hij de boel vol, maar de motor is daarbij nodig als de koelkast draait.
Ik kreeg van hem 2 102AH accu's maar ik twijfel of ik er een koelkast in ga bouwen, een enorme koelbox zonder koel element kan natuurlijk ook, dan gebruik ik 7cm PU-schuim en gooi ik een paar zakken ijsklontjes onderin...

De twijfel slaat toe... Aan de andere kant heb ik nu 2 van die krachtpatsers en als ik een nieuwe bbm achter het schuitje hang kan ik een exemplaar met laadspoel nemen, dan ben ik voor een deel van het laad probleem af. (accu's mee naar huis sjouwen enz.)
jaapieo

Berichtdoor beheerdersintjoris » Za 07 Apr, 2012 19:41

Dat had ik inderdaad niet begrepen, maar zonder aggregaat of een inboardmotor met flinke dynamo valt 'zo'n koelkast waarschijnlijk halverwege de nacht uit met een lege accu. Je zou naast zonnepanelen ook nog kunnen denken aan zo'n kleine windmolen.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Terug naar Overig