FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 13 Dec, 2017 08:01
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting op Sail Amsterdam

Re: Scouting op Sail Amsterdam

Berichtdoor no-one » Di 07 Sep, 2010 14:04

Alles was geregeld via RA5/SN en dat was in orde. Het materiaal was er, de afspraken lagen er, alles was geregeld. Alleen er waren factoren waar RA5 of SN niets aan konden doen en dat is bijvoorbeeld dat we de locatie moesten delen met een zeilschool die het hele gebied gebruikte, er nauwelijks mogelijkheden waren om materiaal op te hangen (stenen muren en een lantaarnpaal) dat er te weinig geïnteresseerden langs kwamen (zij die wel geïnteresseerd waren, waren te jong om een heel vlot te bouwen) en dat er niet geflyerd mocht worden. Met name dat laatste vond ik belachelijk. Hoe goed je ook alles plant, dit soort omstandigheden kan je niet van te voren incalculeren.
De wereld is van iedereen, dus zorg er goed voor.
no-one

Scouting groep: Leeghwatergroep

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 07 Sep, 2010 14:48

no-one schreef:Hoe goed je ook alles plant, dit soort omstandigheden kan je niet van te voren incalculeren.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar: dit zijn allemaal zaken die je vantevoren kunt bespreken/afspreken/onderhandelen met de organisatie. De vraag is alleen: vond Scouting het niet belangrijk genoeg en hebben ze dus niet genoeg tijd besteed aan de besprekingen met de organisatie of vond de organisatie Scouting niet belangrijk genoeg. Ik vermoed het laatste. Als je ziet hoe aanwezig de KNRM was en hoe die zich hebben binnengepraat bij de organisatie, petje af!

(in Reddingsland is daar nog wel hele discussie over: KNRM doet normaal eigenlijk vooral zee, het binnenwater zoals bij Sail is eigenlijk het gebied voor de Reddingsbrigades...)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 07 Sep, 2010 20:59

no-one schreef:Alles was geregeld via RA5/SN en dat was in orde.
Dan zal dit inderdaad wel het maximale zijn dat eruit te halen viel. De vraag is alleen of zij het organiseerden voor jullie groep alleen of scouting algemeen. Misschien betaalde de zeilschool ook wel, want SAIl is noodgedwongen erg commercieel en iedereen wil daar natuurlijk wel zitten. Ik ben het met beheerder eens dat SN van tevoren kan controleren wat de mogelijkheden waren. Alles ligt vast in tekeningen natuurlijk. Jullie zaten vlak langs de wandelstroom dus dat was echt een prima plek (ik zag jullie gelijk). De keuze vlotten is misschien ook minder handig. Je bent lang bezig en is te zwaar en te moeilijke sjorringen voor jongeren (en juist die zoek je). Dat flyeren is vreemd want op ieder schip kon je folders krijgen en zodra je een stap zette op een reddingsboot (hadden een hele haven!) werd je vriendelijk en enigszins dringend verzocht een ledenfolder in te vullen. Misschien bedoelde ze dat je niet actief mag uitdelen. Dat is logisch want geeft veel troep en kost geld om op te ruimen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor no-one » Za 11 Sep, 2010 18:26

@ beheerdersintjoris

Ik denk dat het niet helemaal eerlijk is om de KNRM te vergelijken met Scouting Nederland. KNRM is compleet afhankelijk van het water, terwijl Scouting Nederland dat niet is, gezien de verschillende takken binnen Scouting Nederland. Daarnaast is de KNRM óók interessant voor volwassenen, terwijl Scouting toch voornamelijk afhankelijk is van kinderen en jongeren.

@DikParlevliet

Ik denk dat een organisatie weinig te zeggen heeft over dingen die je aan boord van een schip uitdeelt, maar wij hadden geen stand, noch een schip waar je op kon.
Het vlottenbouwen was achteraf beschouwd misschien niet handig, maar op de plek waar we nu zaten was het varen met een lelievlet geen optie. Om dan weer terug te vallen op het maken van dasringen, knopen en dat soort dingen, daarmee lok je geen kinderen (ik weet niet hoe de KNRM dat aangepakt heeft).
Inzake de tekeningen, die hebben wij ook gezien. Wat er echter niet ingetekend op de tekening was dat we de ruimte moesten delen met een zeilschool. Het was voor ons dan ook een onaangename verrassing dat 'ons' watertje reeds gevuld was optimisten en kano's. Het programma dat we bedacht hadden, was compleet afgestemd op de ruimte die we hadden, maar de verwachtte ruimte hadden we dus niet.
no-one

Berichtdoor beheerdersintjoris » Zo 12 Sep, 2010 12:56

no-one schreef:@ beheerdersintjoris

Ik denk dat het niet helemaal eerlijk is om de KNRM te vergelijken met Scouting Nederland. KNRM is compleet afhankelijk van het water, terwijl Scouting Nederland dat niet is, gezien de verschillende takken binnen Scouting Nederland. Daarnaast is de KNRM óók interessant voor volwassenen, terwijl Scouting toch voornamelijk afhankelijk is van kinderen en jongeren.

Nee, dat kun je ook niet vergelijken: KNRM heeft fulltime marketingmedewerkers in dienst die het organiseren én voor hen was dit HET evenement van het jaar, terwijl dat voor SN toch duidelijk de JubJam was.

Maar het was een voorbeeld van hoever je kan komen als je je erin vastbijt: de KNRM had 5 jaar geleden ook klein hoekje, maar is nu in een vroeg stadium gaan praten over een groots opgezet plan. Door enthousiasme en vasthoudendheid kunnen er ballen gaan rollen die je niet had verwacht. Als je vraagt om een stukje ruimte en dan ook tevreden bent met een stukje ruimte, dan krijg je nooit wat de KNRM nu had.

En ik zeg niet dat SN dat MOET doen, maar ik denk wel dat ze moeten kiezen: bij landelijke evenementen moet je of groots aanwezig zijn of niet... Daarom sta ik er ook wel achter dat ze niet naar de HISWA zijn gegaan de afgelopen jaren. Met alleen een standje komt SN namelijk niet uit de verf: als je geen demonstraties mag doen, moet je gewoon niet gaan.
Maar goed, dat is mijn mening 8)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor no-one » Ma 13 Sep, 2010 08:34

Je kunt natuurlijk ook kijken of je als SN meer marketingmedewerkers in dienst wilt nemen om het produkt scouting nog meer te promoten. Dan komt het minder aan op de regio's voor het organiseren van groepen op grote evenementen zoals Sail of Hiswa.
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 13 Sep, 2010 10:16

no-one schreef: Het programma dat we bedacht hadden, was compleet afgestemd op de ruimte die we hadden, maar de verwachtte ruimte hadden we dus niet.
Wat hadden jullie dan nog meer bedacht dan de vlotten?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor no-one » Di 14 Sep, 2010 17:35

1. Korte uitleg over pionieren
2. Onder begeleiding een vlot in elkaar pionieren
3. Vlot te water laten
4. parcours afleggen op het vlot
5. vlot aan de kant en uit elkaar halen.

Vanaf het bouwen tot het uit elkaar halen zou op tijd gaan. We konden in principe drie vlotten bouwen. We hadden niet verwacht dat we te midden van het jonge kinderen gebied zouden komen te zitten (hele dag k3 achtige liedjes moeten aanhoren), want dat was niet aangegeven op de tekeningen.
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 14 Sep, 2010 20:16

Maar dat was toch ook wat jullie deden? Je had recht, dus mocht tussen de zeilschool varen, al blijft dat met een vlot toch een beetje peddelen. Die zeilschool peddelde trouwens ook maar wat.

En inderdaad had er ook een stand moeten staan, anders val je niet op. Ik ben het met beheerder eens: je moet het groot doen of niet, anders heeft het geen effect. En natuurlijk moet je je van tevoren afvragen wat je wil: aan ouderen laten zien dat je bestaat of nieuwe leden aantrekken. Dat maakt nogal verschil. SN heeft een heel communicatieteam, zowel professioneel als vrijwilliger, dus die moeten echt wel kennis hebben.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Vorige

Terug naar Discussieplein