FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Do 14 Dec, 2017 01:37
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Heeft Scouting een imago probleem ?

Scouting heeft een imago probleem

1) Nee beslist niet
4
6%
2) Valt best mee
27
39%
3) Een beetje
25
36%
4) Echt wel
11
16%
5) Heel erg
3
4%

Aantal stemmen : 70

Berichtdoor Fok! » Do 09 Feb, 2006 10:05

Dat was het dus níet! Lees deze post van Dik Parlevliet maar eens en vergeet dan vooral niet even door te surfen naar zijn site: http://home.tiscali.nl/~dparlevl/scouti ... litair.htm
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Kapitein Iglo » Do 09 Feb, 2006 11:21

Even reactie op Boekel,
Gelukkig valt er via een aantal contacten een boel te regelen. Maar zoals ik nu kijk naar de organisatie van landelijke dan regioevenementen als stierop 40 jaar of nawaka. Het is erg moeizaam om sponsoren te vinden en die zich willen associeren met scouting. Voetbal en andere sportevenementen worden wel vaak door grote bedrijven als rabobank en dergelijke gesponsord. Hier gaan behoorlijke bedragen in om die er mede voor zorgen dat het imago beter naar buiten komt.
Gebruikers-avatar
Kapitein Iglo

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor Boekel » Do 09 Feb, 2006 13:51

Wat daarbij natuurlijk belangrijk is, hoeveel media exposure krijgt zo'n bedrijf ervoor terug, reclameborden en -vlaggen bij een sportfestijn zijn vaak in beeld in krant of op tv, wat krijgen ze er bij ons voor terug?

Buiten dat alles:
De hoeveelheid geld die we betalen om naar nawaka te gaan moet toch e.e.a. mee te doen zijn...150 euro...normaal betalen de kids 90 euro kampgeld bij ons en gaat de leiding gratis mee, hiervan betalen we dan alles, nu komt er nog vervoer van kids en vletten bij.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor Fok! » Za 25 Mrt, 2006 01:51

Vandaag - zaterdag 25 maart - Nationale Scoutingdag - kunnen wij als scoutinggroepen ons imago maken of breken!
Het hangt best wel een beetje van vandaag af hoe de buitenwereld over Scouting denkt...
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor sahi » Za 25 Mrt, 2006 21:27

misschien een beetje offtopic, maar bij campinglife op RTL hadden ze t nog over scouting. een jongetje was broodjes aan het bakken bij zo'n kampvuur en die ging vertellen dat ie dat bij scouting had geleerd :)
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Niels » Zo 26 Mrt, 2006 21:09

Ik denk dat wel een klein imago probleem hebben.
Dat vooral onder de stoere jongere heerst.
Ik heb het gevoel dat scouting saai gevonden wordt.
En dat ze denken dat het dus ouderwets is en je er dus allemaal liefdadigheids dingen moet doen.
Ook het uniform is niet voor iedereen zo'n leuk idee.
Tja als puber wil je daar nou niet graag bij horen, tot je er achter komt wat scouting wel is. Dan blijkt het alles behalve saai te zijn.
onder de oudere hebben we denk ik geen last van een imagoprobleem.
Ook niet onder de kleinere kinderen.
alleen is voetbal nog steeds veel leuker voor vele.
(een beetje achter een bal aan rennen en hem dan weer weg schppen)
Ik ben lui en wat ben jij??
Ik haat BrEeZaH

Proud Loods of Mafeking
Niels

Scouting groep: -

Berichtdoor TEKKER » Ma 27 Mrt, 2006 00:05

Fok! schreef:Vandaag - zaterdag 25 maart - Nationale Scoutingdag - kunnen wij als scoutinggroepen ons imago maken of breken!
Het hangt best wel een beetje van vandaag af hoe de buitenwereld over Scouting denkt...

Dat hebben wij 25 maart dus geprobeerd, teminste wij hebben een open dag gehouden, met een opgetuigde vlet op het land, broodjes bakken, kabelbaan, schminken enzo.

Veel mensen gesproken en veel kinderen die eerst op judo wilde of iets dergelijks willen nu op Scouting.

En waarom? Ze wisten gewoon niet wat het was, maar nu zijn ze overtuigd. Het onbekende is toch voor mensen eng kennelijk.
daarom zijn open dagen denk ik erg goed. Je legt de drempel wat lager.
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor lydia69 » Ma 27 Mrt, 2006 17:36

opendagen zijn ckers goed!
:mrgreen:
ik weet echter wel zeker dat scouting een imago probleem heeft onder jongeren van 11-20 jaar. zeker in die categorie is een uniform niet "cool" het idee van bejaarden de weg over laten steken heerst nog steeds heel erg. En ook dat we knopen leggen, pionieren, en broodjes bakken op het kampvuur.
in al mijn jaren scouting heb ik weinig van dit alles meegemaakt. Bij mijn groep zijn ze heel vrij met het uniform gebruik (en ik moet bekennen, die scouting groepen die de hele dag in vol uniform (in hun broek!!!) met een tok op een hoofd lopen, die spreken mij ook niet echt an). Verder heb ik NOG NOOIT in mijn hele leven een oud dametje de weg helpen oversteken, dat kunnen die mensen namelijk prima zelf. Ze zijn toch ook die hele weg naar de stoeprand gelopen?? :?
pionieren heb ik slechts 1 keer gedaan, of nouja, dat heeft de leiding gedaan zodat wij een schommel hadden op zomerkamp, die overigens binnen de korste keren weer uit elkaar viel (dat weet Tekker misschien ook nog, Olav Naardenzaten dit jaar op jullie terrein :twisted: :idea: ).
Kampvuurtjes doen we vaak genoeg aan, echter broodjes bakken niet.
nou daar gaat het nerdy imago van scouting!
natuurlijk hebben anderen weer een image van scouting als een vereniging die ontzettend veel bier consumeerd. klopt, maar wij hebben een simpele regel in de bar:
kots ruim je zelf op, en daarna opzouten.
prima regel, die nooit echt gehandhaafd hoeft te worden, simpelweg omdat niemand kotst. :lol:
a friend in need's a friend indeed...
a friend with weed is better...
Gebruikers-avatar
lydia69

Scouting groep: Olav Naarden

Berichtdoor keesvissie » Do 30 Mrt, 2006 06:33

t imago dat hier heerst over waterscouts komt er op neer dat die voetballers denken dat wij het hele jaar "bootjes" verven en dan 1 weekje er mee weg gaan...
Eigelijk best logisch dat ze dat denken, boten liggen naast voetbalveld, met mooi weer verven we, en hun voetballen, met slecht weer, verven wij niet, maar dat zien hun niet, want de voetbal is ook afgelast...
EN in de zomer voetballen zij ook niet, maar wij verven dan ook niet...
Jammer dat die gasten alleen het "bootjes" verven zien, dan zou ik scouting ook niet leuk vinden....
Gebruikers-avatar
keesvissie

Scouting groep: Altenagroep

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 30 Mrt, 2006 14:37

Het verschil met voetbal- en andere sportclubs is denk ook dat er bij Scouting geen 'grote voorbeelden' zijn om naar op te kijken. Daarmee bedoel ik de grote sporthelden, vedetten, topteams etc. Kinderen in de eerder genoemde leeftijden zoeken toch naar een voorbeeld, een held, een idool. Bij voetbalclubs heb je de bekende topvoetballers, het Nederlands elftal etc. Veel sportclubs zien ook de aantallen jeugdleden enorm schommelen afhankelijk van de prestaties van de topsporters. Als de schaatsers het goed doen, gaan er meer mensen schaatsen etc.!

Scouting heeft geen imagoprobleem, maar is gewoon te onbekend en heeft ook geen grote voorbeelden die Scouting kunnen promoten. Hierdoor is sponsoring ook minder interessant: stiekem pikt de sponsor van RKJVV C6 ook een graantje mee van de successen van Ruud van Nistelrooij?!!?

Voor mezelf kan ik wel zeggen dat ik als puber onder andere bij Scouting ben gebleven vanwege mijn bootsman, die ik erg hoog had zitten. Door enthousiaste kader- en stafleden houd je de groep bij elkaar, zij moeten het idool zijn, waar die kinderen naar zoeken.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Nemo » Vr 31 Mrt, 2006 22:23

lydia69 schreef: (en ik moet bekennen, die scouting groepen die de hele dag in vol uniform (in hun broek!!!) met een tok op een hoofd lopen, die spreken mij ook niet echt an).

Ok een tok heel de tijd op. Dat zit ook voor geen ene meter natuurlijk.
Wij openen in uniform (ja IN de broek) en onze welpen houden het ook gewoon aan. Of ze roepen dat ze het warm hebben halverwege februari, dan bekijken ze het maar. :wink:

lydia69 schreef:natuurlijk hebben anderen weer een image van scouting als een vereniging die ontzettend veel bier consumeerd. klopt, maar wij hebben een simpele regel in de bar:
kots ruim je zelf op, en daarna opzouten.
prima regel, die nooit echt gehandhaafd hoeft te worden, simpelweg omdat niemand kotst. :lol:

Maar hoe komen we bij het idee dat dit alleen een imago van scouting is? Wat denk je van de voetbal, hockey, tennis, korfbal?
Bier is dan toch niet echt scoutinggebonden lijkt me. En voetbal'supporters' trappen toch veel meer zooi na iets teveel alcoholgebruik? Ik ben zelf geen drinker en mijn moto is: tja als je normaal blijft doen ga je je gang maar. :wink:

en dan het imago: Al die kids lezen teveel Kwik, Kwek en Kwak en jongeren moeten gewoon eens komen kijken! :) en niet vooraf hun mening klaar hebben staan.

Hoe krijgen we ons imago omhoog? Door hele coole dingen te doen en die in de plaatselijke krant te zetten!
Gebruikers-avatar
Nemo

Scouting groep: cranenborghgroep (aka Scouting Bleiswijk)

Berichtdoor Jaeder » Za 01 Apr, 2006 07:18

Nemo schreef:Maar hoe komen we bij het idee dat dit alleen een imago van scouting is? Wat denk je van de voetbal, hockey, tennis, korfbal?
Bier is dan toch niet echt scoutinggebonden lijkt me. En voetbal'supporters' trappen toch veel meer zooi na iets teveel alcoholgebruik? Ik ben zelf geen drinker en mijn moto is: tja als je normaal blijft doen ga je je gang maar. :wink:

Misschien heeft het te maken dat bij de sportkantines actief gecontroleerd wordt op de hyginecode en zo... dan worden excessen eerder voorkomen.
Binnen Scouting worden dat soort regels aan de laars gelapt.

Bovendien hielpen die reportages van RTL5 bij Nawaka 2002 ook niet echt. Iets waarvan ik hoop dat de organisatie van Nawaka dit keer maatregelen treft.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 02 Apr, 2006 14:47

Niels schreef:En dat ze denken dat het dus ouderwets is en je er dus allemaal liefdadigheids dingen moet doen.
Ook het uniform is niet voor iedereen zo'n leuk idee.

Ik ben het met Niels eens, maar twijfel toch aan bovenstaande. Bij welpen is een braaf imago juist een aansporing voor moeders, die ze op scoutiong doen. Voor de verkenners mik je voor nieuwe leden op 11-13 jaar en die weten volgens mij nog niets van het imago. Die zijn ook nog niet zo macho-gevoelig.

Ook sprak ik laatst een oud-bootsman die leider is geweest bij de Karel Doorman in Bergen op Zoom. Als er één groep ouderwets oogt dan zijn zij het wel. Maar kijk eens op hun website: 7 volle bakken met jongens en 5 met meisjes. Hoe kan dat dan? Volgens mij zijn "ouderwetse" wachten zeker niet kleiner dan de minder strenge (eerder andersom). Dat imago kan dus nooit hinderlijk zijn.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor AlExAnDeRr » Zo 02 Apr, 2006 15:12

Ik denk dat vooral mensen die 15, 16, 17 jaar oud zijn een slecht beeld hebben van scouting! Vooral omdat voetbal en andere sporten populair zijn en dat daar dus de meeste mensen zitten van die leeftijden! Voor kleinere kinderen valt het mee want die weten nog niet beter en die vinden het meestal ook wel leuk!
Gebruikers-avatar
AlExAnDeRr

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Fok! » Vr 07 Apr, 2006 12:14

Dik Parlevliet schreef:Ook sprak ik laatst een oud-bootsman die leider is geweest bij de Karel Doorman in Bergen op Zoom. Als er één groep ouderwets oogt dan zijn zij het wel. Maar kijk eens op hun website: 7 volle bakken met jongens en 5 met meisjes. Hoe kan dat dan? Volgens mij zijn "ouderwetse" wachten zeker niet kleiner dan de minder strenge (eerder andersom). Dat imago kan dus nooit hinderlijk zijn.

Interessant feit ja... :)
De manier waarop de Karel Doorman het scoutingspel draait, is in de ogen van veel andere scoutinggroepen heel vreemd. Toch is de KD inderdaad een hele grote groep!

Maar zou dat misschien komen omdat de zeeverkenners daar langer bij blijven (leeftijd-technisch gezien) en dat ze (volgens mij) geen Wilde Vaart hebben? De bootslieden daar zijn net zo oud als mijn Wilde Vaart leden, maar doen nog wel de activiteiten van de zeeverkenners. Als ik het mis heb, dan hoor ik het graag!!

Ik had vorige week ook weer een discussie met een non-scout die erg zijn best deed om mijn enthousiasme over scouting ook te voelen, maar hij bleef het onbegrijpelijk vinden waarom ik en velen met mij ons zo met hart en ziel en alle gedrevenheid voor inzetten. Het stomme was dat ik dat ook gewoon niet uitgelegd kon krijgen.... :stupid:
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein