FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Ma 11 Dec, 2017 12:27
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Bestuur in uniform ?

Berichtdoor Thijmen » Zo 27 Mrt, 2005 20:13

Geert schreef:Zeker! Als bestuurslid ben je immers ook onderdeel van de 'scouting-club' en daar hoort een uniform bij.

Zojuist is mijn vader ook bestuurs lid maar heefd geen uniform geert... :)
..http://upload.twiks.nl --- Gratis plaatjes en bestanden uploaden tot wel 1GB upload limiet!
Gebruikers-avatar
Thijmen

Scouting groep: Klimopgroep W`veen

Berichtdoor Marihuana » Za 02 Apr, 2005 20:54

mijn moeder behoorde tot het bestuur van onze groep en bij speciale gebeurtenissen droeg ze ook een uniform. het was herkening voor de leden en op activiteiten geeft het duidelijkheid. de rest van het bestuur (van onze landkant) had veelal ook geen uniform behalve de voorzitter.
ik vind het wel passen want ook voor de jeugdleden geeft het herkenning en een gevoel van eenheid
Marihuana

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor sahi » Zo 03 Apr, 2005 17:02

ik vind eigenlijk dat het bestuur van SN en van de verschillende groepen een uniform moet dragen. bij ons op de groep gebeurd dat volgens mij niet (gister op de ouderdag was er geen enkel bestuurslid in uniform), maar ik vind eigenlijk wel dat ze dat zouden moeten doen.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Jaeder » Zo 03 Apr, 2005 17:36

De bestuursleden van SN (als je het landelijk bestuur bedoelt?) hebben allemaal wel een scoutinguniform, maar dragen ook vaak hun eigen trui. Dat zie je wel vaker, dat NDLG's een scoutingtrui dragen. Zelf heb ik ook een scoutingtrui (zo een met capuchon) die ik soms draag bij scoutingzaken, zeker als er geen mensen van andere niveau's of groepen bij betrokken zijn.
Maar zodra het wat officieel wordt gaat het groene of blauwe uniform uit de kast.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Ing » Zo 03 Apr, 2005 17:57

Wij dragen dus niet het officiele scoutinguniform. Dat maakt het toevallig (is dus niet bewust zo bedacht) ook makkelijker voor het bestuur om zich in uniform te hijsen. We hebben met de hele groep namelijk een universele sweater.
Bestuur heeft op activiteiten waar ouders bij betrokken zijn en/of activiteiten buiten het clubhuis ALTIJD zijn uniform aan bij ons
Whatever comes around, comes around
Ing

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor tallenes » Zo 03 Apr, 2005 19:55

Niet iedereen heeft een uniform. Je echter ook op anderen manieren duidelijk maken dat je Scouting vertegenwoordigd.
Een stropdas met het scoutingembleem. Een speld op je jasje met daarop het scoutinglogo. Kleine dingen maar het is denk ik wel duidelijk. Laat zien dat scouting vertegenwoordigd. Kom uit die bosjes. Kom achter dat eiland vandaan.
2006 "INKA" 86 jaar scouting voor meisjes
Gebruikers-avatar
tallenes

Scouting groep: Inka RA23

Berichtdoor Wontolla » Zo 03 Apr, 2005 20:57

Bij ons draagt het groepsbestuur ook vaak een groepstrui als ze ergens bij zijn bij een activiteit. De meeste zijn zelf hgeen leiding geweest maar zijn er als ouders van jeugdleden bij gekomen. Degenen die wel leiding zijn (geweest) hebben meestal wel gewoon een heel uniform.
Kan me ook best voorstellen dat je voor een paar x per jaar niet een heel uniform gaat aanschaffen.
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Berichtdoor timon » Ma 04 Apr, 2005 18:47

tallenes schreef:Niet iedereen heeft een uniform. Je echter ook op anderen manieren duidelijk maken dat je Scouting vertegenwoordigd.
Een stropdas met het scoutingembleem. Een speld op je jasje met daarop het scoutinglogo. Kleine dingen maar het is denk ik wel duidelijk. Laat zien dat scouting vertegenwoordigd. Kom uit die bosjes. Kom achter dat eiland vandaan.
Mmmmm,
aar dan zou ik van een bestuurslid toch minstens verwachten dat hij de groepsdas draagt. Dit is natuurlijk het groepssymbool per uitstek!
Zo laat je meteen zien dat je van Scouting bent en ook nog eens van welke groep, sla je meteen twee vliegen in één klap!
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor edwtie » Di 27 Sep, 2005 22:26

Jaeder schreef:Een veel gebruikte regel is dat je het uniform draagt van de speltak waar je het laatst actief bent geweest als lid of leidinggevende. Daarnaast heb je soms ook een functioneel uniform. Als je bv. actief bent als DWEK-trainer of zo dan is het handig om een groen uniform te dragen i.p.v. het uniform van je laatste speltak. Ben je bestuurslid van een watergroep, maar was je ervoor landverkenner, dan kan het toch handiger zijn blauw te dragen.

Maar goed, je hebt daarnaast ook nog een andere algemene regel:
Landwerk brique, waterwerk blauw. Maar dat wordt volgens mij minder gebruikt dan bovenstaande.

Ik weet echter niet tot in hoever dit vastgelegd is in de officiele regels, zou ik eens moeten nazoeken.

Voor plus scout is er brique blouse gebruikt. Daarom heb ik brique blouse gebruikt (in plaats van Beige )
Verder is er rest : groepsdas van mijn oude groep en naambandjes ook.
Plus Scout Oud lid Mohicanen
edwtie

Scouting groep: Plus Scout Oud Mohicanen

Berichtdoor sliefzeilertje » Wo 28 Sep, 2005 09:32

sahi schreef:ik vind eigenlijk dat het bestuur van SN en van de verschillende groepen een uniform moet dragen. bij ons op de groep gebeurd dat volgens mij niet

Het verschilt altijd een beetje per persoon. Een aantal mensen van ons bestuur zijn nooit lid van scouting geweest en zijn ouders van leden of vrienden van andere leden in de groep die de taak op zich wilden nemen.
Om hen een uniform aan te laten schaffen voor de 2x per jaar dat we ze zien :wink:
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Liesje » Do 29 Sep, 2005 11:00

Ons bestuur bestaat uit ouders van kinderen die bij ons op scouting zitten. Deze ouders zijn geen lid geweest van de scouting (nu indirect wel lid omdat ze in het bestuur zitten) maar ze hebben geen uniform. Ik vind dit ook niet nodig, het bestuur is een orgaan dat achter de leidingen staat, en dus niet actief is verder.
Het bestuur staat achter de leiding, en heeft naar mijn idee geen taak om naar buiten te treden als scouting zijnde. De leidingen zijn degene waar het om draait bij scouting (en de leden natuurlijk) en niet het bestuur.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor Wesley » Do 29 Sep, 2005 12:34

Binnden defensie werkt er een prima systeem namelijk je hebt burgers en militairen. burgers dragen geen uniform of rangen of militaire zaken. De militairen hebben het uniform aan van hun rang of laatste rang.

Vertaald naar scouting komt dat op het volgende neer:
Mensen met een bestuurlijke functie of andere scouting functionaris welke lid zijn geweest binnen scouting als kader (staf) mogen indien zij dit wensen rondlopen in uniform met hierop hun laatste of huidige rang. De mensen die geen scouting "verleden" hebben mogen in princiepe geen uniform dragen (ik denk niet dat die wens er ook veel zal zijn)

Blijft lastig te dwingen natuurlijk bij vrijwilligers en elke gek kan een scouting uniform kopen.
Echte Duitsers eten geen honing,
Die kouwen op bijen!
Gebruikers-avatar
Wesley

Scouting groep: Fridtjof Nansen groep 12

Berichtdoor cc-junk » Do 29 Sep, 2005 12:54

Bij ons is het een keuze van het betreffende bestuurslid. Eigenlijk komt het er op neer dat alleen bestuursleden met scoutingverleden een uniform dragen. Uiteraard in dien mogelijk uitgerust met witte schouderlinten. Mijn moeder (penningmeester), droeg nooit een uniform (hoewel ze wel een scoutingverleden heeft), totdat ze ook beverleiding werdt. Sindsdien draagt ze een bevertrui.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Vorige

Terug naar Kleding