FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Waterscouting.com Mededelingen Sitecrew Frontpage

Het is momenteel Za 21 Okt, 2017 09:36
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Corrosie

Berichtdoor rene » Do 17 Dec, 2009 23:30

f.alonso schreef:Laatst kregen wij een bericht binnen bij het frontpageteam. Het ging ook over het stuk op de frontpage over corrosie. Omdat wij niet kunnen zeggen wie de auteur is (alleen dat het is ingezonden door Thamanece) plaats ik hier de vraag. Wellicht weten jullie wat antwoorden?



Let even op: kathode is een overschot aan electronen, anode een tekort.
De electronen stromen dus van - naar +. Dit geeft de meeste verwarring !

Afbeelding

Als je schip de anode is, dan probeer je het oplossen te voorkomen
Dat kan als je het electronen transport tot staan kan brengen. Of natuurlijk door een coating die het oplossen van metaal voorkomt dor het contact tussen electrolyt en metaal te verhinderen.

Een van de manieren is om het potentiaalverschil tussen het stalenschip, de anode dus en kathode kleiner te maken. Bijvoorbeeld door een materiaal er electrich aan te verbinden dat nog sterker oplost dan staal. Het lost op de zelfde wijze op en de electronen daarvan verhogen het potentiaal (milivolltage) van het staal, waardoor het potentiaalverschil tussen staal en kathode minder wordt en er minder ijzer kan oplossen.

Afbeelding


Afbeelding



Zie verder :pourbaix diagram ijzer
Laatst gewijzigd door rene op Vr 18 Dec, 2009 02:30, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene
 
Berichten: 1602
Geregistreerd: Za 24 Apr, 2004 23:57
Woonplaats: vlaardingen
Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor rene » Vr 18 Dec, 2009 01:52

Van de meetmethode is (mij tot zover?) duidelijk dat je het schip in het water hebt, vervolgens met een
referentie-elektrode (in dit geval Cu, koper met een standaard potentiaal +0.345volt),
het IJZEREN (Fe, met een standaard potentiaal van -0.44volt) schip rondgaat en daardoor (zeker?)
het verschil moet (kunnen) meten van (+0.44--0.345=0.44+0.345=)0.785volt?
Of is de meetmethode gebaseerd op die belg (serieus!) die ooit bepaalde dat ijzer bij 25grad Celcius
bij ongeveer 0.6volt ok was? (iets dergelijks)


Volgens mijn corrosie reference boek zijn in zeewater de corrosie potentialen t.o.v van een calomel referentie electrode:

voor koolstofstaal: 0,61 Volt (anodisch)
voor koper : 0,36 Volt (anodisch)

Het potentiaalverschil is dan 0,25 Volt.

Maar om dat te meten heb je wel apparatuur nodig die geen stroom gebruikt. Je bent EMK aan het meten en bij (meet) belasting stort het het potentiaal in. Je moet dus een spiegelgalvanometer gebruiken of een compensatie meting doen, met je laboratorium voeding.

Een verzadigde calomel electrode (SCE) heeft een potentiaal t.o.v waterstofelectrode van (E=+0.242 V saturated) en een CU/CuSo4 electrode die veel gebruik wordt bij controle van kathodische bescherming +0,293 Volt

Zo dat was even kennis ophalen van 35 jaar geleden, leuk.
Laatst gewijzigd door rene op Vr 18 Dec, 2009 03:13, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene
 
Berichten: 1602
Geregistreerd: Za 24 Apr, 2004 23:57
Woonplaats: vlaardingen
Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Vorige

Terug naar Frontpage

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Forumindex Waterscouting.com Mededelingen Sitecrew Frontpage

Het team
Alle forumcookies verwijderen