FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Waterscouting.com Mededelingen Sitecrew Frontpage

Het is momenteel Do 14 Dec, 2017 01:42
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Matrozen TER Wilde Vaart

Berichtdoor mmmmartijn » Za 17 Sep, 2005 10:20

Op 17-9-05 heeft Steef (...) het volgende geschreven:
Beste Martijn,

Helaas is het op dit moment nog iets te vroeg om je antwoord te kunnen geven op je vraag. We zijn bezig met een Scouting woordenlijst en daar staan deze woorden uiteraard ook in.
Die lijst wordt waarschijnlijk volgende maand behandeld.
Echter om je toch even wat verder te helpen. matrozen "ter" lijkt me een schrijffout en matrozen "der" is oud taalgebruik wat zeer waarschijnlijk zal verdwijnen. Blijft dus over matrozen "van de" zoals ook al in de spelling is aangegeven. Ik raad je aan om vooruitlopend op de beslissing dat te gaan gebruiken. Let svp nog wel even op het gebruik van hoofdletters zoals is aangegeven in diezelfde lijst.

Met vriendelijke groet,
Steef Bökkerink
LBT Communicatie.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: martijn
Verzonden: donderdag 15 september 2005 0:38
(...) Wat is de juiste benaming van de Wilde Vaart?(...)
Gebruikers-avatar
mmmmartijn

Scouting groep: fn12

Berichtdoor timon » Za 17 Sep, 2005 12:39

Mmmmmm,
aar wat maakt het eigenlijk ook uit of het "ter","der" of "van de" moet zijn. Word de benaming matrozen van de / ter / der * wilde vaart eigenlijk nog wel ergens (behalve of de website van SN) gebruikt? Ik heb namelijk nog nooit iemand hoerne vertellen dat hij of zij een matroos van de / ter / der * wilde vaart is.

Waarom zou je gaan mierenneuken over een naam die eigenlijk toch nooit gebruikt wordt :?

* Doorhalen wat niet van toepassing is.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor mmmmartijn » Za 17 Sep, 2005 14:39

De term 'matrozen' gebruik je om leden van de Wilde Vaart aan te duiden (of 'wilde vaarders', of 'vaarders', of ...). Net als astronauten en ruiters, voor de andere niet-landscouting onderdelen.

Je gebruikt die benaming ook op de wilde vaart website van je groep. Zie google en bijvoorbeeld www.fridtjof-nansen.nl/wiva
Misschien ook op de t-shirts en truien die je laat drukken.

Gelukkig wordt het allemaal beter, zie de e-mail van Steef hierboven.
Gebruikers-avatar
mmmmartijn

Scouting groep: fn12

Berichtdoor Henk Poley » Za 17 Sep, 2005 14:57

mmmmartijn, ja dat is nu wel duidelijk..

Maar vraag blijft hoe het komt dat 'niemand' daar wat van af weet. Ik ken iig. niemand in de RA23, met toch wel zo'n 250 waterscouting leden (had eerst 'waterscouts' geschreven, maar dat klopt tegenwoordig ook weer niet..), die deze naam gebruikt. En anderen hebben hier ook al te kennen gegeven dat ze hier nog nooit van hebben gehoord.

:-?
Laatst gewijzigd door Henk Poley op Za 17 Sep, 2005 14:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
“If you want to build a ship, don't drum up people together to collect wood and don't assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea” - Antoine de Saint-Exupéry
Gebruikers-avatar
Henk Poley
Sitecrew

Scouting groep: Vita Nova

Berichtdoor Wontolla » Zo 18 Sep, 2005 18:25

Interessant om te horen dat het LBT Communicatie met een woordenlijst bezig is, terwijl door de beroepskrachten van Communicatie in Leusden nou net een woordenlijst gemaakt is, nl dat huisstijl document wat eerder in deze discussie genoemd werd. Dus als de beroepskrachten en vrijwilligers van Communicatie nou eens met elkaar zouden gaan communiceren, dan komt er misschien nog eens iets uit. En als ze zich dan ook meteen realiseren dat zij alleen communiceren, en geen regels opstellen of tradities doorbreken, dan krijgen we misschien ook nog eens een set benamingen die in de praktijk ook geaceepteerd en gebruikt worden.
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Berichtdoor Geert » Zo 18 Sep, 2005 21:36

Henk Poley schreef:Maar vraag blijft hoe het komt dat 'niemand' daar wat van af weet.

Ik ken ze wel en het staat ook op de tokken van vroeger. Het wordt alleen niet echt meer gebruikt in deze tijd.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor rene » Do 06 Okt, 2005 02:06

omdat het blijkbaar een zooitje is en niemand meer iets weet.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Jaeder » Do 06 Okt, 2005 07:55

Dat noemen ze geen zootje Rene. Dat noemen ze gedeelde verantwoordelijkheiden.

De LR heeft toen in haar wijsheid besloten dat er 14 LBTs en nog een paar beroeps-afdelingen moesten komen. Dan krijg je dus dat niemand meer mag beslissen over iets... Het beperkte aantal LSTTs van vroeger had toch voordelen.

Maar goed, ik geloof niet dat dit een dermate zwaarwegend punt is dat er een onderzoek naar moet komen.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Wontolla » Zo 09 Okt, 2005 22:10

Het veranderen van een enkel woordje is misschien niet zwaarwegend, maar het is wel een symptoom van iets ergers: een situatie van grandioos langs elkaar heen werken. Kan de scoutshop z'n voorraden nog wel verkopen nu die door aangepaste benaming ineens achterhaald zijn? En dan niet alleen de matrozen-linten, maar ook alle gedrukte materialen waar nu een "verouderde" schrijfwijze in staat?
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Berichtdoor Dwergje » Zo 30 Okt, 2005 11:57

Zolang het landelijk parket er niet echt duidelijk in is, laat ik het liever even staan zoals het is... Het is namelijk nogal wat werk om alles te veranderen en zó noodzakelijk vind ik het ook niet, als niet 100% duidelijk is wat het zou moeten zijn.

Wel goed voor de scherpte overigens!!! :)
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor schrikkie » Zo 27 Nov, 2005 23:41

ik vind matrozen DER wilde vaart toch beter, hebben wij ook en tis beetje zo'n idee van:
matrozen van de wilde vaart...de wilde vaart dan als algemene term voor avontuur op zee of in een boot (voor mij dan) maar ben wel benieuwd hoe ze er op reageren idd
Bij onze groep veranderen ze steeds (wanneer ze daar zin in hebben?) van zeeverkenners naar waterscouts en nu pasgeleden weer terug. En OWEE als je ze nu nog waterscouts noemt...echt stom
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you...
Gebruikers-avatar
schrikkie

Scouting groep: Cranenborgh Bleiswijk

Berichtdoor rene » Ma 12 Dec, 2005 00:01

Wontolla schreef:Het veranderen van een enkel woordje is misschien niet zwaarwegend, maar het is wel een symptoom van iets ergers: een situatie van grandioos langs elkaar heen werken. Kan de scoutshop z'n voorraden nog wel verkopen nu die door aangepaste benaming ineens achterhaald zijn? En dan niet alleen de matrozen-linten, maar ook alle gedrukte materialen waar nu een "verouderde" schrijfwijze in staat?

Dat is de erfenis van alles moet anders (kunnen) Toch zie ik weer opnieuw allerlei oude en traditionele zaken terugkeren zoals:

baks- en patrouille linten, nesthoekjes.
Monsterboekjes
3e 2e 3n 1e klasse insignes in khaki en blauw
Hoeden.
Fluitkoorden.

Grappig, dat de traditie weer boven komt drijven, het is net onkruid.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 12 Dec, 2005 00:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Vorige

Terug naar Frontpage