FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Het Verslag

Het is momenteel Zo 18 Nov, 2018 21:22
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vletten op de Maas 2008/2009 - Vlaardingen

Berichtdoor Geert » Vr 17 Apr, 2009 11:10

sjef schreef:
rory schreef:Maar, dan mogen deze vletten toch ook geen officieel nummer krijgen, omdat ze niet bepaald aan de eisen voor een vlet voldoen?

[offtopic]
Tja, dat is nu het hekele punt bij het uitgeven van een zeilnummer.

De controle van de vlet vind meestal plaats als deze al gebouwd is. Bij werven zoals Tukker, die bewezen heeft dat hij een uitstekende vlettenbouwer is, en altijd hetzlefde snijpakket gebruikt, wordt een zeilnummer puur op aanvraag uitgegeven en zal hij ook niet gecontroleerd of nagelopen worden. Bij zelfbouwvletten (zoals in feite ook het Vletten op de Maas project is) vind er wel een controle plaats. Maar de dikte wordt niet gemeten ;(tenminste, die keurmeester die ik ken) men loopt alle afmetingen na, kijkt of deze tussen bepaalde variabelen zitten, en krijgt dan na afloop zijn nummer.

Ergens riep iemand dat ze 2mm staal gebruikt hebben, lekkere golfbak heb je dan :stupid: Dat kan je wel uit je hoofd zetten.

Wat je nu beweert over Tukker klopt niet. Ook daar worden de vletten achteraf gekeurd door een keurmeester van Scouting Nederland.

De dikte van het staal heeft overigens niks met de vorm van de boot te maken. Die vorm is bepalend of een vlet of geen zeilnummers krijgt.
Laatst gewijzigd door Geert op Vr 17 Apr, 2009 11:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor ejarends » Vr 17 Apr, 2009 11:29

De dikte van het staal heeft overigens niks met de vorm van de boot te maken. Die vorm is bepalend of een vlet of geen zeilnummers krijgt.

klopt niet, hieronder de link naar de website waar de eisen staan ook streefwaarden voor plaatdikte!

http://waterwerk.scouting.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=74

Wat je nu beweert over Tukker klopt niet. Ook daar worden de vletten achteraf gekeurd door een keurmeester van Scouting Nederland.

klopt ook niet! Wij hebben een vlet van tukker gekocht, die ongezien een nummer heeft ontvangen...
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor Geert » Vr 17 Apr, 2009 13:32

Dhr Tukker zelf vertelde me een aantal weken geleden toch dat er voor elke vlet iemand langs komt om te keuren.

Op de pagina waarnaar je linkt staat onderaan het volgende:
Als cruciale punten worden bekeken de punten: 1, 3, 4, 5, 11, 14, 15, 17 t/m 35 en 41 t/m 46.

Bij toekenning van een serienummer (zeilnummer) zullen vooral deze maten worden bekeken. Bij geconstateerde afwijking is het aan de hoofdkeurmeester van de Landelijke Admiraliteit om aan te geven of de geconstateerde afwijking gevolgen moet hebben voor het verkrijgen van een Scouting Nederland Lelievlet Serienummer.

Het is dus zeer zeker wel mogelijk een lichtere of zwaardere vlet te bouwen.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor ejarends » Vr 17 Apr, 2009 15:22

Dan heeft meneer Tukker stiekum toch een heeel klein beetje niet precies gezegd hoe het zit... Het kan best hoor dat het de bedoeling is en (nu) meestal gebeurd, maar naar de vlet waar ik het over heb heeft niemand gekeken) En ook dat weet ik via de zelfde meneer Tukker :? :)
Qua maatvoering is de vlet overigens prima.

Wat je quote heb ik ook gelezen en theoretisch zou het dus kunnen. Het lijkt mij niet de bedoeling, maar misschien intersessant om te weten hoe ook andere keurmeesters hiermee omgaan.

Nu weer ontopic!
Laatst gewijzigd door ejarends op Vr 17 Apr, 2009 15:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor Baloe » Za 18 Apr, 2009 07:48

Het zou dus heel interessant zijn, dat deze gegevens bij de LA terecht komen, en bij de leverancier van het platen paket!
Het doel van de luchtkasten is hiermee dus verdwenen.

Uit mijn hoofd zijn bij de oude vletten bepaalde delen van 3mm, en andere delen van 4 mm plaat gemaakt.

Als er iemand actie onderneemt, iben ik benieuwd wat eruit komt!
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor rene » Zo 19 Apr, 2009 12:37

Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor FlorisMark » Ma 20 Apr, 2009 17:19

Baloe schreef:Het zou dus heel interessant zijn, dat deze gegevens bij de LA terecht komen, en bij de leverancier van het platen paket!
Het doel van de luchtkasten is hiermee dus verdwenen.

Uit mijn hoofd zijn bij de oude vletten bepaalde delen van 3mm, en andere delen van 4 mm plaat gemaakt.

Als er iemand actie onderneemt, iben ik benieuwd wat eruit komt!

Dat is toch heel makkelijk te controleren? Je probeert gewoon alle nieuwe vletten te wegen, deze zouden toch allemaal binnen een bepaalde marge moeten liggen.
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor Admiraal » Ma 20 Apr, 2009 22:14

Best complex is het natuurlijk. De vletten van dit project worden gebouwd door VMBO scholen aan de hand van het snijpakket van Tukker.

Er zijn inderdaad wel wat afspraken over het verstrekken van de zeilnummers, maar de hoofdkeurmeester van de LA heeft gedag gezegd. Dat geeft direct problemen bij het keuren van de bouwsels. In principe worden de maten op bepaalde essentiele punten gemeten. De gebruikte materialen zijn in het geval van dit project tsandaard geleverd. Het klopt dus dat Rene zijn zwaardkast erg zwaar vindt. Maar of de vlet daardoor zal zinken lijkt me wat overdreven.

In principe spreken we in de volgende Admiraliteitraad (7 mei bij sc. Goedereede) af hoe we verder gaan.

Iedereen is uiteraard erg welkom om de resultaten te komen bewonderen op vrijdagmiddag 19 juni tussen 16.00 en 17.30 zijn de roeiwedstrijden in de buitenhaven van Vlaardingen aansluitend de ceremonien en uiteraard een vlootschouw op de waterweg.
Gebruikers-avatar
Admiraal

Scouting groep: Admiraliteit no. 14 Zuid-Hollandse Stromen

Berichtdoor rene » Di 21 Apr, 2009 09:54

_Lisette_ schreef:Nou, ik hoop dat deze vletten beter zijn dan onze 2 nieuwe :O wij hebben
sinds kort de 1635 en 16.. in de vloot toegevoegd maar deze zijn te
zwaar doordat er met te dik staal gewerkt is. Wanneer deze boten vol
lopen met water dan zinken deze 2 vletten. Iemand hetzelfde probleem?

Lissette heeft het nog eens nagegaan, maar hun boten zijn niet van model 2000.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor doc » Vr 19 Jun, 2009 10:54

Vanmiddag is om 16.00 de finale tijdens het Loggerfestival! Ik ben benieuwd of het weer gelukt is om alle boten af te krijgen!
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor rene » Vr 19 Jun, 2009 12:48

Nee hoor, de 1626 is nog niet klaar.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Geert » Vr 19 Jun, 2009 13:28

rene schreef:
_Lisette_ schreef:Nou, ik hoop dat deze vletten beter zijn dan onze 2 nieuwe :O wij hebben
sinds kort de 1635 en 16.. in de vloot toegevoegd maar deze zijn te
zwaar doordat er met te dik staal gewerkt is. Wanneer deze boten vol
lopen met water dan zinken deze 2 vletten. Iemand hetzelfde probleem?

Lissette heeft het nog eens nagegaan, maar hun boten zijn niet van model 2000.

De 1635 is ook gebouwd door Tukker en ligt nu bij de Zeilschool in Harderhaven. Dat verhaal lijkt dus sowieso niet helemaal te kloppen...
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor _Lisette_ » Za 20 Jun, 2009 19:01

ooh okee dank je wel! Klopt idd dat ie daar ligt, want we hebben eindelijk weer eens wat ruimte in onze haven :P
Brandaen 55 jaar!!:D
_Lisette_

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor rene » Za 20 Jun, 2009 21:24

Het overdrachtsfestijn van vletten op de maas deel 2 vond plaats in Vlaardingen op de vooravond van het loggerfestival. Het bestaat uit een roeiwedstrijd van de leerlingen die de vletten zelf gebouwd hebben in hun VMBO school. En na de prijsuitreiking volgde een vlootschouw op de waterweg, want wees eerlijk voor vletten op de maas project moet je dus wel op de Maas gevaren hebben.

Afbeelding

Voor de wedstrijd werd er nog druk geoefend, want iedereen wil natuurlijk wel winnen.

Afbeelding

Met zulk mooi weer is het best gezellig om nog even de tacktiek door te spreken of de laatste nieuwjes uit te wisselen. De teams hadden elk een eigen kleur T-shirt en Pet, maar dat verschil ging een beetje verloren omdat er met reddingsvest gevaren moest worden.

Afbeelding

Het bruine Team van LOC west in Papendrecht, wordt bijgestaan door een boots van de Wesselgroep, die natuurlijk over de veiligheid waakt en de mannen aanmoedigd. Zo had elke school een scoutinglid aan boord van de groep waarvoor ze het schip bouwden.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteidelijk wist dit team zich te klassificeren als snelste roeiers. Eigenlijk waren ze niet de allersnelste dat was Scouting Albert Schweiser uit Rozenburg, maar die voer met scouts en dus buiten mededinging. Dat ontlokte de kreet dat je professionals er wel uit kan halen. Minder leuk voor de scouts die prima roeiden, maar wel leuk voor de leerlingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er was ook een prijs voor de best gebouwde vlet, nu ben ik even de schoolnaam kwijt. Ik vroeg hen hoeveel de hadden geslepen om de lassen mooi af te werken en ze zeiden heel trots; Slijpen dat doen we niet we leggen gewoon mooie lassen. Het meisje dat de beker vasthoud wordt binnenkort mineur in de landmacht, dan kan ze bommen onschadelijk maken en laten ploffen, ze kiest ervoor omdat ze dat nu eens echt spannend vindt. Ik denk wel dat ze gelijk heeft.

Tijdens de prijuitreiking kwamen natuurlijk ook de BoBo's aan het woord, die hadden ervoor gezorgd dat we 12 nieuwe vletten krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar niet alleen Bobo's ook de kapitein van ms. Maersk Vlaardingen ( twee voetbalvelden lang) had nog een mooie beker voor de Geuzen voor de beste promo van het project. Hij vertelde over de tijd dat hij zelf nog in een scoutingvletje voer en hoe dat zijn beroep geworden is. In zijn schip kan de hele vloot van Scouting in Nederalnd 1300 vletjes wel vervoerd worden en dan is er nog plek over. Hij zou over 11/2 uur weer naar Engeland varen en na de vlootschouw kwam hij met zijn zeekasteel langs varen en groette met de scheepshoorn. En daar kijk je tegenop echt letterlijk wat een bakbeest.

Uiteindelijk nam de penningmnester van Scouting Nederland de vloot officieel in ontvangst.

Afbeelding

Na wat broodjes en bak soep konden we dan eindelijk de maas op.
Maar ik stond helaas op de verkeerde oever, bij het havenhoofd dus heb ik er veder geen foto's van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was dus een reuze gezellig boel hier in Vlaardingen en het mooie is dat alle groepen uit de regio maasdelta er nu ook een vlet bij hebben. En de leerlingen hebben een prachtig project gehad op school.
Ik hoop dat nederland maritiem ook tevreden is, dan komt volgend jaar Noord Holland aan de beurt.
Laatst gewijzigd door rene op Zo 21 Jun, 2009 16:33, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Baloe » Zo 21 Jun, 2009 10:21

En dat is dan toch weer een leuk gezicht!

Gister nog een vletje zien zeilen van het project in Rotterdam.
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

VorigeVolgende

Terug naar Het Verslag