FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Het Verslag

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 19:35
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vletten op de Maas 2008/2009 - Vlaardingen

Vletten op de Maas 2008/2009 - Vlaardingen

Berichtdoor doc » Do 09 Apr, 2009 14:30

Na drie succesvolle vlettenprojecten (in RA23, RA6 en RA8) is dit jaar RA14 bezig met het vletten project. Het schiet al lekker op, en op 19 juni is de finale tijdens het Loggerfestival in Vlaardingen. Ook de Geuzen vieren daar een feestje begreep ik. Misschien kan user Admiraal het nog wat meer toelichten? :idea:

Meer info en foto's van de voortgang op http://www.vlettenopdemaas.nl

Op de Scouting Nederland site is nu ook een stukje te vinden:

Zelfs in vrije uurtjes werken aan de vlet
HELLEVOETSLUIS - Ruim vijftig vierdeklassers van scholengemeenschap Helinium in Hellevoetsluis zijn al een flink stuk op weg met de bouw van een vlet voor de scouting in Hellevoetsluis. Vmbo-leerlingen techniek Pascal Wageveld (17) en Bram Laman (16) zijn zelfs in hun vrije uren aan het lassen aan het vaartuig. ,,Waren alle leerlingen maar zo,’’ verzucht leraar Willem Broekhuizen. Bram: ,,Ik vind het gewoon leuk. En het werk moet toch gebeuren.’’

De leerlingen bouwen de boot in het technisch paviljoen van de school. Dat doen ze in het kader van het project ‘Vletten aan de Maas’ van het KMR, het Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam. Twaalf scholen in het hele land maken een vlet voor een scoutinggroep bij hen in de buurt. Het doel is om het werken in de techniek te promoten.

Dat lijkt te werken, want Bram begint na de zomer aan een tweejarige lasopleiding bij de RDM op Heijplaat in Rotterdam. ,,Voor dit project vond ik lassen ook al leuk, maar nu weet ik helemaal zeker dat ik lasser wil worden.’’

In januari zijn de leerlingen begonnen met de bouw van de vlet. Inmiddels zijn ze met laswerkzaamheden ongeveer op de helft, schatten de twee jongens. Eind mei moet de boot klaar zijn, want de scouting wil er tijdens het haring- en bierfeest, in juni in Vlaardingen, een wedstrijd mee roeien. Pascal en Bram mogen mee. ,,De scouting wil ze daarvoor nog roeilessen geven,’’ weet Broekhuizen.

Ook mogen de Hellevoetse leerlingen de naam van de vlet bedenken. Alhoewel, het vaartuig moet vernoemd zijn naar een haai, want dat is met alle boten van de scouting Hellevoetsluis het geval. ,,Wat dachten jullie van de hamerhaai?’’ zegt hun leraar. ,,Dat heeft nog met techniek te maken.’’

Bron: Rotterdams Dagblad, 9 april 2009
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Admiraal » Do 09 Apr, 2009 21:26

Ruim 300 leerlingen van 12 vmbo-scholen en zo'n 250 waterscouts uit de regio nemen deel aan een bijzonder project: het Vletten op de Maas project 2008-2009. Het project is een samenwerking van Nederland Maritiem Land, Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam (KMR), en Vereniging Scouting Nederland.
Doel van het jongerenproject is het promoten van het werken in de techniek en de maritieme sector in het bijzonder. Leerlingen metaalbewerking uit het derde en vierde leerjaar leren een lelievlet bouwen, onder leiding van hun vakdocent. De waterscouts, die later met de vletten het water op gaan, geven tijdens de bouw adviezen en praktische ondersteuning aan de leerlingen over roeien, wikken en zeilen.
De officiële overdracht en doop van de boten vindt plaats op vrijdag 19 juni 2009 tijdens het Loggerfestival in Vlaardingen. Het project wordt dan afgesloten met een roeiwedstrijd en een prijzenuitreiking. De bemanning van de nieuwe vletten bestaat uit de waterscouts die bij het project betrokken zijn en de leerlingen metaalbewerking die de boten hebben gebouwd.
Elke school is aan een Scoutinggroep gekoppeld. De Scoutinggroep ondersteunt de school bij de bouw en helpt bij het aanleren van roeivaardigheden.

de toewijzing tussen school en groep zijn tot stand gekomen tijdens een enerverende Admiraliteitsraad Op dat moment waren er nog niet voor alle 12 scoutinggroepen een school gevonden. Helaas kwamen er twee groepen uit onze admiraliteit in de wacht te staan. Door het energieke gelobby van Emile Barendregt van KMR, maar ook van Cees Spanjer en andere oud gedienden binnen waterwerk zijn de laatste 2 scholen ook gevonden.

Over de geografische verdeling is niet erg moeilijk gedaan. We hebben het lot zijn wrk laten doen. Daarna zijn er ook nog enkele verstandige keuzes gemaakt. Zo is het gekomen dat sc. Hellevoetsluis een vaartuig krijgt die gebouwd wordt bij de plaatselijke VMBO en ook in Schiedam is de scoutinggroep dichtbij de school terecht gekomen. Oostvoorne en Papendrecht liggen wat verder uit elkaar, maar dat mag de pret niet drukken.

Inmiddels zijn de verschillende bouwprojecten ver gevorderd. Er zijn zelfs al zeilnummers toegewezen.

Over de uitvoering van het houtwerk voor de lelievletten is ook voldoende nagedacht. Na overleg met Nico Pels (onze waterwerk sponsorwerver) bleek het mogelijk op de standaard uitrusting ook bijvoorbeeld RVS verstaging en/of origon-pine mast te verkrijgen. Dit natuurlijk tegen meerprijs.

Al met al liggen we lekker op koers en zal de scouting dit jaar op 16 juni weer 12 vletten rijker worden...
Gebruikers-avatar
Admiraal

Scouting groep: Admiraliteit no. 14 Zuid-Hollandse Stromen

Berichtdoor rene » Vr 10 Apr, 2009 00:28

voor degene die interesse hebben in de laatste zeilnummers:

Uit te geven zeilnummers:
1621 Burg. Van Haaren Schiedam
1622 Scouting Hellevoetsluis Hellevoetsluis
1623 Bas’t Hart Brielle
1624 Tasmania Hoogvliet
1625 Strandvogels Oostvoorne
1626 Wesselgroep Vlaardingen
1627 Albert Schweitzer Rozenburg
1628 De Geuzen Vlaardingen
1629 G.J.Geysendorffergroep Oostvoorne
1630 Karel Doorman-groep Maassluis
1631 Scouting Goedereede Stellendam
1632 Scouting Bernisse Bernisse
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor doc » Vr 10 Apr, 2009 00:38

Rene is er neem ik ook aan op 19 juni? Gezellig!
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor rene » Vr 10 Apr, 2009 03:09

Ja natuurlijk, ik ben benieuwd naar jullie promo.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Za 11 Apr, 2009 21:57

Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor _Lisette_ » Ma 13 Apr, 2009 11:41

Nou, ik hoop dat deze vletten beter zijn dan onze 2 nieuwe :O wij hebben
sinds kort de 1635 en 16.. in de vloot toegevoegd maar deze zijn te
zwaar doordat er met te dik staal gewerkt is. Wanneer deze boten vol
lopen met water dan zinken deze 2 vletten. Iemand hetzelfde probleem?
Brandaen 55 jaar!!:D
_Lisette_

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor ilona » Ma 13 Apr, 2009 11:43

marc mag ik de volgende dordt in stoom weer mee doen
rondjes varen op de maas dat was egt gaaf
alto ? een lelievlet met hanenkam
anker ? ik gebruik mijn zwaard wel
je hebt pas goed gezeild als je nat bent
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Scouting groep: willem de zwijger groep III

Berichtdoor dconel » Ma 13 Apr, 2009 15:44

die 1626 komt er in ieder geval goed uit te zien!
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor rene » Ma 13 Apr, 2009 19:06

_Lisette_ schreef:Nou, ik hoop dat deze vletten beter zijn dan onze 2 nieuwe :O wij hebben

bedankt voor de tip, deze vletten zijn overal van 4 mm staalplaat en 100 kg zwaarder, met name de zwaardkast is veel zwaarder. Het kan dus heel goed dat ze zinken.
En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

Maar hoe dik zijn die van jullie dan uitgevoerd ?
Laatst gewijzigd door rene op Ma 13 Apr, 2009 19:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor FlorisMark » Wo 15 Apr, 2009 16:56

Moet je volgende keer lichter water gebruiken om je vlet vol te hozen, of natuurlijk de luchtkasten met helium vullen ;)
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor _Lisette_ » Do 16 Apr, 2009 15:03

dat zou ik dus echt niet weten... volgens bij idd ook iets van 4 mm ofzo maar ik hoorde dat andere vletten van 2 mm staal zijn dus dat scheeld nog wel wat.
_Lisette_

Berichtdoor Rory » Do 16 Apr, 2009 22:41

rene schreef:
_Lisette_ schreef:Nou, ik hoop dat deze vletten beter zijn dan onze 2 nieuwe :O wij hebben

bedankt voor de tip, deze vletten zijn overal van 4 mm staalplaat en 100 kg zwaarder, met name de zwaardkast is veel zwaarder. Het kan dus heel goed dat ze zinken.
En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.
Maar, dan mogen deze vletten toch ook geen officieel nummer krijgen, omdat ze niet bepaald aan de eisen voor een vlet voldoen?
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor sjef » Vr 17 Apr, 2009 08:34

rory schreef:Maar, dan mogen deze vletten toch ook geen officieel nummer krijgen, omdat ze niet bepaald aan de eisen voor een vlet voldoen?

[offtopic]
Tja, dat is nu het hekele punt bij het uitgeven van een zeilnummer.

De controle van de vlet vind meestal plaats als deze al gebouwd is. Bij werven zoals Tukker, die bewezen heeft dat hij een uitstekende vlettenbouwer is, en altijd hetzlefde snijpakket gebruikt, wordt een zeilnummer puur op aanvraag uitgegeven en zal hij ook niet gecontroleerd of nagelopen worden. Bij zelfbouwvletten (zoals in feite ook het Vletten op de Maas project is) vind er wel een controle plaats. Maar de dikte wordt niet gemeten ;(tenminste, die keurmeester die ik ken) men loopt alle afmetingen na, kijkt of deze tussen bepaalde variabelen zitten, en krijgt dan na afloop zijn nummer.

Ergens riep iemand dat ze 2mm staal gebruikt hebben, lekkere golfbak heb je dan :stupid: Dat kan je wel uit je hoofd zetten.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor _Lisette_ » Vr 17 Apr, 2009 10:21

Ze komen iig niet bij Tukker vandaan, dat weet ik wel. En dat van 2 mm... dat hoorde ik ook maar van een vriend van mij die zelf vletten bouwt... Maar ik zal het wel ff vragen aan me leiding hoe het allemaal zit...
_Lisette_

Volgende

Terug naar Het Verslag