FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Het Verslag

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 19:55
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Landelijke Scouting Zeil Wedstrijden (LSZW) 27/28-9-08

Berichtdoor michel » Di 14 Okt, 2008 20:26

de situatie zoals omschreven met 'boot 1', 'boot 2' en 'boot 3'.
Hoe kan boot 2 de loef wijkt voor lij regel toe willen passen? Ze voeren toch exact dezelfde koers, ofwel parrallel aan elkaar. Dan heb je ook geen kruisende koers, dus geen aanvaringsgevaar!!! Veranderd de situatie waardoor de regel wel van toepassing wordt, is degene die de nieuwe koers aangenomen heeft degene die moet wijken, anders is hij de schuldige als een aanvaring het gevolg is.
Voorbeeld: twee auto's op de snelweg, de linkse van de twee besluit naar rechts te gaan, waarbij hij zichzelf en de ander in gevaar brengt. Botsing het gevolg. Aan de agent verklaart de man: ik ging naar rechts, hij besloot zelf om daar te blijven rijden, dus is het zijn schuld. Iedereen snapt natuurlijk dat de linker bestuurder hier de fout maakt en schuldig is!

Bovenal blijft natuurlijk het goed zeemanschap uiterst belangrijk. Maar maak er geen misbruik van!!

Laatste wat in aan wil halen is de situatie die ontstond bij het spelen van het potje rugby tijdens te LSZW van dit jaar. Zelf was ik al verkenner erg fanatiek in het ruigby (zoals genoemd in RA23, en al eerder bedoeld door Mark (f. alonso)) Er kwamen gerust enkele blauwe plekken en kneuzingen uit voort, maar een ieder had/heeft er plezier in, waardoor het nu nog steeds vaste prik is tijdens ons regiokamp in mei. Ben nu leiding bij de verkenners, ze zijn blij bij de wetenschap dat ze weer mogen gaan ruigby-en. Zo ook tijdens de LSZW!! Omdat er meer ouderen meededen, besloot ik zelf ook mee te doen. De verkenners hadden ook al meermalig gevraagd of ik mee wilde doen. Nu kan ik best tegen een stootje (sorry KD, maar als jullie je hierdoor aangesproken voelen, zal je er ook schuldig aan zijn... anders treft jou geen blaam) maar ook ik vond het een uiterst onsportief gespeeld spel, waarbij het heel sterk het ene team (bij mijn weten voornamelijke bestaande uit KD jong en ouder) tegen het andere team (mix van divers groepen jong en oud) was. Maak het met z'n allen tot een leuk spel voor een ieder die mee wil doen, mix alles en iedereen door elkaar in gelijkwaardige(!) teams, of speel de een-tegen-een (niemand-tegen-niemand) variant zoals wij gebruiken. Rol voor de ouderen die meespelen is ook om de jongeren te wijzen op dingen die echt niet kunnen. Je kunt ze daarbij gerust een beetje dollen door je voordeel van grootte en kracht te gebruiken, maar doe dat dan op een uitdagende en spelende manier (laat ze aan je hangen/bovenop je liggen om de bal te pakken te kunnen krijgen). Speel je eigen voordeel niet wetens en willens uit ten ongunste van de anderen!!

Laat wel duidelijk zijn voor een ieder dat ik hiermee niet enkel de KD aan wil spreken, maar bovenstaande voor iedereen bedoeld is. Dan kunnen we er gezamenlijk een leuk spel van maken danwel mee behouden!!
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Berichtdoor michel » Di 14 Okt, 2008 20:30

damn, ik had ook nog een flink stukje met betrekking tot de wedstrijd/prostestvoering en suggesties voor volgende keren mbt de organisatie/uitvoering hiervan, maar dat staat er niet bij, doordat er iets fout ging. denk dat ik daar later deze week nog wel weer de tijd voor neem...
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Berichtdoor Talreep » Wo 15 Okt, 2008 11:38

de situatie zoals omschreven met 'boot 1', 'boot 2' en 'boot 3'.
Hoe kan boot 2 de loef wijkt voor lij regel toe willen passen? Ze voeren toch exact dezelfde koers, ofwel parrallel aan elkaar. Dan heb je ook geen kruisende koers, dus geen aanvaringsgevaar!!! Veranderd de situatie waardoor de regel wel van toepassing wordt, is degene die de nieuwe koers aangenomen heeft degene die moet wijken, anders is hij de schuldige als een aanvaring het gevolg is.
Voorbeeld: twee auto's op de snelweg, de linkse van de twee besluit naar rechts te gaan, waarbij hij zichzelf en de ander in gevaar brengt. Botsing het gevolg. Aan de agent verklaart de man: ik ging naar rechts, hij besloot zelf om daar te blijven rijden, dus is het zijn schuld. Iedereen snapt natuurlijk dat de linker bestuurder hier de fout maakt en schuldig is!

Bovenal blijft natuurlijk het goed zeemanschap uiterst belangrijk. Maar maak er geen misbruik van!!

Laatste wat in aan wil halen is de situatie die ontstond bij het spelen van het potje rugby tijdens te LSZW van dit jaar. Zelf was ik al verkenner erg fanatiek in het ruigby (zoals genoemd in RA23, en al eerder bedoeld door Mark (f. alonso)) Er kwamen gerust enkele blauwe plekken en kneuzingen uit voort, maar een ieder had/heeft er plezier in, waardoor het nu nog steeds vaste prik is tijdens ons regiokamp in mei. Ben nu leiding bij de verkenners, ze zijn blij bij de wetenschap dat ze weer mogen gaan ruigby-en. Zo ook tijdens de LSZW!! Omdat er meer ouderen meededen, besloot ik zelf ook mee te doen. De verkenners hadden ook al meermalig gevraagd of ik mee wilde doen. Nu kan ik best tegen een stootje (sorry KD, maar als jullie je hierdoor aangesproken voelen, zal je er ook schuldig aan zijn... anders treft jou geen blaam) maar ook ik vond het een uiterst onsportief gespeeld spel, waarbij het heel sterk het ene team (bij mijn weten voornamelijke bestaande uit KD jong en ouder) tegen het andere team (mix van divers groepen jong en oud) was. Maak het met z'n allen tot een leuk spel voor een ieder die mee wil doen, mix alles en iedereen door elkaar in gelijkwaardige(!) teams, of speel de een-tegen-een (niemand-tegen-niemand) variant zoals wij gebruiken. Rol voor de ouderen die meespelen is ook om de jongeren te wijzen op dingen die echt niet kunnen. Je kunt ze daarbij gerust een beetje dollen door je voordeel van grootte en kracht te gebruiken, maar doe dat dan op een uitdagende en spelende manier (laat ze aan je hangen/bovenop je liggen om de bal te pakken te kunnen krijgen). Speel je eigen voordeel niet wetens en willens uit ten ongunste van de anderen!!

Laat wel duidelijk zijn voor een ieder dat ik hiermee niet enkel de KD aan wil spreken, maar bovenstaande voor iedereen bedoeld is. Dan kunnen we er gezamenlijk een leuk spel van maken danwel mee behouden!!

De situatie die je als eerste noemt is compleet niet van toepassing. Stinus heeft de situatie eerder al uitvoerig uitgelegd.

Dan het rugby. Ik hoor al meerdere mensen hier over klagen, dat het ook anders kan. Waarom hoor je dan niemand tijdens het spel van; joh zullen we andere teams maken etc.
Er waren ook genoeg tegenstanders die het hartstikke leuk vonden. Als je het niet leuk vindt, doe er dan iets aan en niet achteraf op een forum gaan zeuren dat de KD te grof rugby speelt.
Talreep

Scouting groep: Karel Doorman

Berichtdoor f.alonso » Wo 15 Okt, 2008 13:17

Talreep schreef:Dan het rugby. Ik hoor al meerdere mensen hier over klagen, dat het ook anders kan. Waarom hoor je dan niemand tijdens het spel van; joh zullen we andere teams maken etc.
Er waren ook genoeg tegenstanders die het hartstikke leuk vonden. Als je het niet leuk vindt, doe er dan iets aan en niet achteraf op een forum gaan zeuren dat de KD te grof rugby speelt.

Er is wel degelijk wat van gezegd toen, maar werd afgewimpelt: 'Als je dit niet leuk vind, dan ga je toch weg??'

En dat laatste hebben we uiteindelijk dan maar gedaan...

Dus het klopt niet helemaal. Maar zoals ik al eerder zei, zal wel een verschil in opvatting zijn.......
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Talreep » Wo 15 Okt, 2008 13:21

Maar zoals ik al eerder zei, zal wel een verschil in opvatting zijn.......

Ik denk dat het eerder een verschil in opvatting zal zijn met degene waar tegen je het hebt gezegd. Blijkbaar niet tegen de juiste persoon.
Laatst gewijzigd door Talreep op Wo 15 Okt, 2008 13:24, in totaal 2 keer gewijzigd.
Talreep

Berichtdoor michel » Wo 15 Okt, 2008 23:45

Een boot start met de zeilen over bakboord. Onder die boot ligt een andere boot die dezelfde koers vaart als boot nummer 1. Boot nummer 1 heeft weinig vaart. Dan komt een oplopende vlet nummer 3 aangevaren die boot nummer 1 raakt bij de spiegel > gevolg: boot 1 is stuurloos en botst tegen boot 2 (die onder hem lag)

Tussen boot 1 en 2 was de loef wijkt voor lij regel van toepassing, boot 1 had dus moeten wijken. Maar als er een andere boot bovenop je zit, en zeker met de wind van afgelopen weekend, kan je gewoon niet wijken.

@Talreep: jij merkt op dat mijn visie op de aanvaringssituatie zoals die zich voordeed bij de start, compleet onjuist is. Mijn vraag is hoe boot 2 de loef wijkt voor lij regel toe heeft willen passen, gezien de parallelle koers met boot 1. Dan maak ik de situatie niet anders dan dat Stinus hem voorgelegd heeft. Lees dan zijn stukje nog eens goed door en bekijk daarna het mijne nog eens!!!

Wat betreft het rugby (ruigby in onze benaming voor de spelopvatting binnen RA23). Meen me te herinneren dat ik in het eerste bericht aangaf dat ikzelf, als leidinggevende, ook meedeed en gerust wel wat tegenslag kan incasseren om vervolgens ook uit te delen, maar ook ik was verre van 'amused' over het spelverloop. Denk je dan dat ik daarover m'n mond niet opentrek, ook ter bescherming van menig verkenner!!! Ik weet zeker van wel, wellicht dat er geen oor te luister heeft gelegen....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Berichtdoor Stinus » Do 16 Okt, 2008 10:13

Michel schreef:de situatie zoals omschreven met 'boot 1', 'boot 2' en 'boot 3'.

michel schreef:
Een boot start met de zeilen over bakboord. Onder die boot ligt een andere boot die dezelfde koers vaart als boot nummer 1. Boot nummer 1 heeft weinig vaart. Dan komt een oplopende vlet nummer 3 aangevaren die boot nummer 1 raakt bij de spiegel > gevolg: boot 1 is stuurloos en botst tegen boot 2 (die onder hem lag)

Tussen boot 1 en 2 was de loef wijkt voor lij regel van toepassing, boot 1 had dus moeten wijken. Maar als er een andere boot bovenop je zit, en zeker met de wind van afgelopen weekend, kan je gewoon niet wijken.

@Talreep: jij merkt op dat mijn visie op de aanvaringssituatie zoals die zich voordeed bij de start, compleet onjuist is. Mijn vraag is hoe boot 2 de loef wijkt voor lij regel toe heeft willen passen, gezien de parallelle koers met boot 1. Dan maak ik de situatie niet anders dan dat Stinus hem voorgelegd heeft. Lees dan zijn stukje nog eens goed door en bekijk daarna het mijne nog eens!!!

Ik hoop dat jij de 'loef wijkt voor lij' regel snapt, want ik meen uit jouw reactie op te kunnen maken dat boot 2 moest wijken... Kort samengevat heeft de boot die het scherpst aan de wind vaart, voorrang op de boot die een ruimere koers vaart. In dit geval voer boot 2 het scherpst aan de wind, en hoefde hij niet eens de loef wijkt voor lij regel toe te passen. Boot 1 had dus moeten wijken volgens de 'loef wijkt voor lij' regel en omdat hij net zijn koers heeft veranderd, zoals jij al duidelijk hebt gemaakt in je verhaal. Daar zal Talreep je ook gelijk in geven. Waar hij, en ik ook, het niet mee eens is, is jouw voorbeeld.

Uit jouw voorbeeld blijkt dat de inhalende auto helemaal verkeerd is, terwijl boot 1 dit niet was. Boot 1 werd namelijk door een 3e boot van achteren geraakt, waardoor hij niet kon manouvreren (want dat doe je door je achtersteven te draaien). Boot 3 was bezig met een oploevende beweging (hij draaide in dit geval met de klok mee) en omdat boot 3 tegen het achtersteven van boot 1 zat, maakt boot 1 een afvallende beweging (tandwieleffect) > boot 1 komt tegen boot 2.
Boot 1 treft dus geen blaam, wat jij wel naar voren laat komen in jouw voorbeeld. En dáár zijn Talreep en ik het dus niet mee eens.

Wat ik hierboven net heb uitgelegd heb ik ook al eerder gedaan, dus:

michel schreef:Lees dan zijn stukje nog eens goed door en bekijk daarna het mijne nog eens!!!

zou jij ook eens moeten doen ;)
Laatst gewijzigd door Stinus op Do 16 Okt, 2008 10:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
Stinus

Berichtdoor Seb » Do 16 Okt, 2008 11:07

Boot nummer 2 had zeker gelijk wat betreft de loef wijkt voor lij regel, theoretisch gezien had ik op zij moeten gaan, maar theoretisch ook weer niet.

Hij was zeker lij, maar beetje asociaal om je roer om te gooien als je naast me vaart en dan ineens zoiets te gaan roepen. Ik heb toen bewust niet gehandeld, aan zulke ongein werk ik niet mee. Helaas, de protestcommissie wel.

De protestcommissie voerde een regel aan, die tegen mij pleitte. Ik heb hem hier al ergens gepost, ik meen dat die regel vóór mij pleit als ik hem nog eens bestudeer.

Verder ben ik nog ergens een regel tegengekomen, wie een koerswijziging doorvoert binnen 3 vletlengtes, moet zorgen dat de andere boot vrij blijft. Ook niet gebeurd, door de protestcommissie niet naar gekeken.

Ik ben gewoon gediskwalificeerd, terwijl ik diverse regels in mijn voordeel kan aanvoeren. De protestcommissie voerde één dubieus geïnterpreteerde aan... En dat zit me behoorlijk dwars.

Ook storend is het feit dat je helemaal gediskwalificeerd wordt, i.p.v. 1,2,3 á 4 plaatsen teruggeplaatst. Eén diskwalificatie maakt dat je, als je voor een beetje resultaat gaat, al voor spek en bonen aan het meedoen bent. Ook niet echt leuk, aangezien zo'n weekend een hoop geld, regelgebeures en tijd kost.

Ik zal vanmiddag als ik thuis kom, nog wel even een paar regeltjes aandragen, situatieschetsje erbij, verhaal van de bootsman van de andere boot erbij (om je te bescheuren overigens...).
Laatst gewijzigd door Seb op Do 16 Okt, 2008 11:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor doc » Do 16 Okt, 2008 12:58

Wordt nog een leerzaam topic zo voor iedereen :)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Daan » Do 16 Okt, 2008 23:01

Volgens mij is iedereen het er wel over eens. Als je van achter wordt aangevaren, dan kun je er helemaal niets aan doen dat je bij je buurman naar binnen knalt.

Het is bijzonder onaardig en onsportief om dan een protest in te dienen, maar niet onlogisch.

De protestcommissie kan helaas niet in de geest van de wedstrijd gaan oordelen. Zij moeten naar droge feiten kijken en dat is niet altijd een populaire baan.

De complete groep zeilers moet er voor zorgen dat er sportief gezeild wordt. Niet de wedstrijdcommissie, niet de protestcommissie maar de groepen zelf.

Als je onderdeel bent van een groep schepen die op een boei afvaart, dan is het wachten op problemen. Het past eigenlijk niet, maar we doen het toch. Get a life mensen. Organiseer gewoon in het heetst van de strijd een vrije doortocht voor iedereen.

Steekwoorden: Collectieve verantwoordelijkheid. Een brutaal mensen heeft de halve wereld, maar wat niet past, past niet. Niet stiekum proberen en anders consequenties dragen (=rondjes draaien).
er is liefde
Daan

Scouting groep: Cornelis de Houtman

Berichtdoor Seb » Vr 17 Okt, 2008 21:48

Dag later dan gepland, dus alsnog, uw verslag. Met prachtige paintskill-tekeningen, het is niet mooi, wel duidelijk.

http://seb.gristen.nl/fotoag/LSZW1.jpg

Dus nog even een korte situatieschets. Ik (199) loop de 931 op. Dit overigens nadat ik door hem buitenop werd opgelopen bij de boei. De 931 wil door op te loeven voorkomen dat ik oploop, dus ik loef ook op, want ik wil oplopen. Tot zover niks vreemds. De 931 besluit, als we bijna halve wind varen, dat ik te fanatiek meedoe met oploeven, dus gaat weer rechtdoor naar de finishlijn. Ondertussen vaar ik bijna naast de 931, die nog steeds probeert te loeven.

Van de stuurboordzijde komt een andere vlet aangevaren, die voorrang heeft wegens loef wijkt voor lij. Ik pas er net achter langs, 931 moet een aardige slinger maken om eromheen te komen.

Daardoor lig ik nu een meter ofzo voor op de 931, die het nu zat is. Het roer gaat om, "Loef wijkt voor lij" schettert door de lucht en ik heb een vlet in mijn wrikgat, gevolgd door het woord "Protest, want loef wijkt voor lij!"
Van onze kant wordt nog wat geschreeuwd dat hij ook een protest krijgt wegens een rails, echter, volgens de bootsman mag dit allemaal in de open klasse. We nemen het hele verhaal niet zo serieus, de boel werd gewoon bedonderd. Een en ander pakte echter anders uit zoals we weten.

Protest werd uiteindelijk toegewezen, onterecht naar mijn mening. Zie aldus de volgende punten:

4.20 Eerlijk zeilen de "fundamentele regel"
Een vlet met zijn bemanning mogen uitsluitend aan de wedstrijden deelnemen door te zeilen, daarbij gebruik makend van hun snelheid en bekwaamheid. Dit alles in overeenstemming met de voorschriften en met erkende beginselen van eerlijk spel en sportiviteit.

Van sportief gedrag is hier geen sprake. Een andere boot is sneller en dat wordt niet geaccepteerd.

14 Aanraking vermijden
Een boot moet aanraking met een andere boot vermijden als dit redelijkerwijs
mogelijk is. Echter, een boot met voorrang of één met recht op ruimte
(a)hoeft niet te handelen om aanraking te vermijden totdat het duidelijk is dat
een andere boot niet vrij blijft of geen ruimte geeft, en
(b)mag niet worden gestraft tenzij er een aanraking is die schade veroorzaakt.

Aanraking is niet vermeden, maar was eerder het doel. Punt a, werkt in zijn nadeel, want er is uiteindelijk niet gehandeld om aanraking te vermijden. Dit moest wel, want ik kon op zulk een korte afstand niet handelen.
Overigens pleit punt b mij vrij van diskwalificatie, ik had recht op ruimte en ik had schade (jaja, een heuse kras in mn verf, maar goed, schade is schade)

15 Voorrang verkrijgen
Wanneer een boot voorrang verkrijgt, moet hij aanvankelijk de andere boot ruimte geven om vrij te blijven, tenzij hij voorrang verkrijgt door de handelingen van de andere boot.

De 931 verkreeg voorrang, maar niet door mijn handelen. Ik had dus ruimte moeten krijgen om vrij te blijven.

16.1 Van koers veranderen
Wanneer een boot met voorrang van koers verandert, moet hij de andere boot ruimte geven om vrij te blijven.

De 931 had voorrang wegens 'loef wijkt voor lij,' dus ik had de ruimte moeten krijgen om vrij te blijven.

Overigens is deze regel nagenoeg identiek aan nummer 15, er zit vast verschil in, ik zou uit de reglementen niet op kunnen maken welke.

Het argument van de 931 om dusdanig op te loeven was het feit dat hij ver lijwaarts van de finishlijn zat. Lulkoek, uiteraard. Beiden gingen we vlak achter de kruisende vlet langs, we voeren dicht bij elkaar en ik haalde de finishlijn ruimschoots. Dan is het onmogelijk dat hij zover lijwaarts zat om mij dusdanig uit te loeven.

Overigens, 17.1 die ik al eerder postte is niet van toepassing, aangezien hij niet van vrij achter kwam.

Nou, verras me, vind iets wat tegen mij pleit. Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Seb op Vr 17 Okt, 2008 21:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor f.alonso » Zo 19 Okt, 2008 19:29

Hebben stinus en seb het nu beide over een ander verhaal?

Bij stinus waren er 3 boten, 2 streden en de 3e boot raakte 1 van de andere 2 van achter?

En bij seb ging men om een 3e boot heen waarna iemand zelf het roer omgooide...

Dus?
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Berichtdoor Talreep » Ma 20 Okt, 2008 17:24

Hebben stinus en seb het nu beide over een ander verhaal?

Bij stinus waren er 3 boten, 2 streden en de 3e boot raakte 1 van de andere 2 van achter?

En bij seb ging men om een 3e boot heen waarna iemand zelf het roer omgooide...

Dus?

Ja, ik volgde het ook even niet. Stinus en ik hadden het inderdaad over een ander voorval.
Talreep

Berichtdoor f.alonso » Ma 20 Okt, 2008 23:42

Hebben we al veel verwariing gevonden :P Dus misschien bedoelde Michel ook wat anders? :stupid:
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Berichtdoor michel » Wo 22 Okt, 2008 19:50

Mark, ik denk dat Talreep en Stinus hetzelfde bedoelen als ik, alleen interpreteren we elkaars verhaal anders.

Zoals het als allereerst werd aangehaald (zover ik mij herinner (heb geen zin het weer op te zoeken :| )) werd er naar mij idee gebracht dat 1 en 2 exact dezelfde koers hadden. Daarbij wil ik dus aangegeven dat wanneer twee boten parallel aan elkaar varen, er nooit een kruisende koers kan ontstaan, tot op het moment dat 1 van beiden zijn koers wijzigt, waarbij die nieuwe koers dus de koers van de andere vlet gaat kruizen. Het feit dat 1 van beide zijn koers wijzigde bleef bij mijn weten tot voor kort onopgemerkt. Enkel het feit dat boot 1 van achteren werd aangevaren door een derde, waardoor hij stuurloos als hij was, tegen boot 2 aanvoer.

Mede doordat mijn mening hierover vrij simpel was heb ik hun verhaal wellicht verkeerd opgevat, en zij zodoende het mijne....

Denk dat hiermee de kous af is en we ons allen maar moeten gaan richten op een sportief, eerlijk en bovenal gezellig samenzijn, waarbij we het ook nog eens een drietal keren tegen elkaar op zullen nemen in de vorm van een wedstrijdje hard varen (zeilen met minimaal windje 3 ipv windstil en mist??) Fairplay!! Hopelijk geldt dat ook bij scouting!!
Laatst gewijzigd door michel op Wo 22 Okt, 2008 19:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

VorigeVolgende

Terug naar Het Verslag