FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Het Verslag

Het is momenteel Do 13 Dec, 2018 19:56
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Landelijke Scouting Zeil Wedstrijden (LSZW) 27/28-9-08

Berichtdoor Evert » Do 23 Okt, 2008 21:01

Ik heb nu pas alle pagina's van het verhaal doorgelezen. Voor zover ik het heb begrepen gaat het om twee verschillende situaties. De een een situatie met drie boten bij de start in de normale klasse en de ander een situatie met drie boten bij de finisch.

In beide gevallen gaat het om een loef lij situatie. Het wedstrijdregelment zegt hierover dat het lijwaartse schip mag oploeven en het loefwaatse schip dan zal moeten uitwijken. Dit heet een loefduel en de bedoeling hiervan is om de tegenstander "weg te brengen"

Een aan tal andere zaken uit de discussie:
De wedstrijden heten niet voor niets landelijke scouting wedstrijden. Met de nadruk dus op het laatste woord. Hier zullen de deelnemers zich dus aan de geldende regels moeten houden. Het BPR is hier niet geschikt voor. Dit heeft namelijk geen regels voor oa koersveranderen en het ronden van boeien. Met een begrip van een aantal van de belangrijkste regels kom je al een heel eind bij wedstrijden.
In de normale klasse dus een taak voor de leiding om dit in spelvorm aan de jeugdleden over te brengen. Kennisoverdracht is tenslotte ook nog een belangrijk deel van het spel van verkennen.

Sportiviteit is uiteraard een belangrijk iets. Ook bij wedstrijden. Een protest waar je zelf niets aan hebt kan je dus met gerust hart intrekken. Teamzeilen was in ieder geval bij de kaagcup voor zover ik weet altijd nadrukkelijk verboden. Zoals de heer van de KD naar voren brengt dat hij een protest indient om zijn makkers te helpen zou wat mij betreft een reden zijn tot diskwalificatie. Iedereen vaart de wedstrijd voor zichzelf. Als je met een aantal boten van dezelfde groep in een zelfde veld zit kan je anders altijd winnen. Bij ons was de strijd altijd groot en het grootst nog wel tegen de mensen van de eigen groep. Daarvan wist je tenslotte wat ze konden.

In mijn ogen hoeven het houden aan het wedstrijdreglement en een sportief weekend elkaar niet uit te sluiten.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert

Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor Seb » Vr 24 Okt, 2008 19:53

Evert schreef:In beide gevallen gaat het om een loef lij situatie. Het wedstrijdregelment zegt hierover dat het lijwaartse schip mag oploeven en het loefwaatse schip dan zal moeten uitwijken. Dit heet een loefduel en de bedoeling hiervan is om de tegenstander "weg te brengen"

Interessant, ik heb op de vorige pagina 3 artikelen uit het wedstrijdregelement genoemd die zo'n actie niet toestaan in de eerder besproken situatie. Het artikel dat jij noemt staat ook niet in de reglementen van de LSZW.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor Evert » Vr 24 Okt, 2008 21:27

Ik heb geen drie regels gezien die di actie niet toestaan. Jij zegt dat je niet bent uitgeweken omdat je het niet nodig vond. De regels die jij aan haalt zeggen dat er geprobeert moet worden vrij te blijven tenzij dat niet mogelijk is. Als je niet uitwijkt terwijl dat toch moet. Dan is het dus helaas niet mogelijk vrij te blijven. Je zal echt moeten handelen. Geen reactie is al reden tot protest. Dat zijn nu eenmaal de regels. Degene over wie je je beklaagt zeilt veel wedstrijden in een andere klasse en wwet waarschijnlijk waar hij het over heeft. Dat het niet voldoet aan jou sportiviteitsbeginsel kan ik het wel mee eens zijn. Het is echter wel het wedstrijdregelement. Daar heb je voor deelname aan de wedstrijd van gezegd dat je je er aan zal houden.

Evert Jan
Gebruikers-avatar
Evert

Berichtdoor Seb » Za 25 Okt, 2008 20:21

Evert schreef:Ik heb geen drie regels gezien die di actie niet toestaan. Jij zegt dat je niet bent uitgeweken omdat je het niet nodig vond. De regels die jij aan haalt zeggen dat er geprobeert moet worden vrij te blijven tenzij dat niet mogelijk is. Als je niet uitwijkt terwijl dat toch moet. Dan is het dus helaas niet mogelijk vrij te blijven. Je zal echt moeten handelen. Geen reactie is al reden tot protest. Dat zijn nu eenmaal de regels. Degene over wie je je beklaagt zeilt veel wedstrijden in een andere klasse en wwet waarschijnlijk waar hij het over heeft. Dat het niet voldoet aan jou sportiviteitsbeginsel kan ik het wel mee eens zijn. Het is echter wel het wedstrijdregelement. Daar heb je voor deelname aan de wedstrijd van gezegd dat je je er aan zal houden.

Evert Jan

Er valt ook weinig uit te wijken als de vlet op zo'n korte afstand naast je zit. Iets met een draaipunt enzo, dus je draait de achterkant vooral naar de andere boot toe. Schiet weinig op. 1 seconde reactietijd is over het algemeen ook niet voldoende om wat nuttigs te doen.
In ieder geval zou ik mn verkenners een rotschop verkopen bij dit soort onzinnig gedrag. Jammer dat er mensen zijn die wel zo een wedstrijd willen winnen.
En dat is het laatste wat ik hierover gezegd heb. Ben het wel beu dat de sportiviteit door velen op de 2e of lagere plaats wordt gezet bij deze wedstrijden...
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor Evert » Za 25 Okt, 2008 20:50

Spelregels en sportiviteit gaan in mijn ogen samen. Sportiviteit is dus het houden aan de spelregels. Staan die spelregels bepaalde zaken toe en verplichten ze je tot andere dingen dan zal je je sportief moeten gedragen.

Iemand die het niet met de spelregels eens is moet zo sprtief zijn om niet met het spelletje mee te spelen. Voor het volgende spelletje kan je dan vragen om nieuwe spelregels.

Evert Jan
Gebruikers-avatar
Evert

Berichtdoor edwin » Zo 26 Okt, 2008 20:00

Hoi Evert,

Mooi gevonden van je: Sportiviteit, regeltjes en zo!!!!

Was het niet een vlet van de Macdonaldgroep die met een railsysteem hun tuig aan de giek en gaffel bevestigd had??????
Steek eerst eens de hand in eigen boezem voordat je besluit om aan een ander te vragen of ze volgend jaar niet beter thuis kunen blijven!!!!!!

Vandaar dus ook de uitdrukking:Hij die vrij is van zonden, werpen den eersten steen
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor Evert » Zo 26 Okt, 2008 20:28

Edwin,

Was het niet die zelfde vlet die was vergeten een deel van de regeltjes te lezen en er daardoor terecht is uitgeprotesteerd. Verwarring tussen de vrije klasse van de kaagcup waar dit wel is toegestaan en die op de LSZW waar dit niet is toegestaan.

Ik ben niet zonder zonden en werp dus ook geen steen.

Ik heb ook niemand gevraagd thuis te blijven. Als je mijn stukje goed had gelezen heb ik alleen gevraagd om te spelen volgens de regels. Die kan je van te voren weten. Je kan zelfs van te voren nog proberen deze aan te passen. Als je van de deelnemers genoeg neuzen in de goede richting kan krijgen zou ik niet weten waarom dat niet zou lukken.

Evert Jan
Gebruikers-avatar
Evert

Berichtdoor Seb » Ma 27 Okt, 2008 09:06

Dat protest had nooit ingediend geworden onder normale omstandigheden. Daar kan ik eerlijk over zijn.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor Stinus » Ma 17 Nov, 2008 21:40

Op de zeilwedstrijden zag ik continu ook een man rondlopen met een grote camera in zijn handen, weet iemand toevallig waarvoor hij filmde?
En de filmfragmenten die voorbij kwamen op het feest zaterdagavond, staan die ook ergens op het internet? Want eigenlijk zou ik dat graag nog een keer terug zien!
Er is gewoon helemaal niets terug te vinden op internet...
Stinus

Scouting groep: Karel Doorman

Berichtdoor sartoootje » Ma 17 Nov, 2008 21:56

Ik heb die zaterdagmiddag wel een heleboel foto's gemaakt, van zo'n beetje alle vletten die deelnamen. Ik wil ze wel mailen, PB of post de/het zeilnummer(s) maar. :)
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor Stinus » Ma 17 Nov, 2008 22:03

Aha, heel erg bedankt!
Zijn er toevallig nog meer mensen met foto's?
Laatst gewijzigd door Stinus op Ma 17 Nov, 2008 22:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Stinus

Scouting groep: Karel Doorman

Berichtdoor sartoootje » Do 20 Nov, 2008 18:54

Van de meeste vletten heb ik foto's gemaakt op zaterdagmiddag. Heeft er nog iemand interesse?
scouting is cool,
scouting is vet,
Gebruikers-avatar
sartoootje

Berichtdoor f.alonso » Do 20 Nov, 2008 20:36

Als je iets heb van de 1098 (blauw boeisel en wit op berghout en dolboord en binnenkant boot wit). Mag je het me mailen: mvanbreugel@gmail.com ;)
Alvast bedankt als je iets heb en anders ook bedankt voor het zoeken :)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor f.alonso » Vr 28 Nov, 2008 10:51

Niets kunnen vinden neem ik aan?
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor sartoootje » Vr 28 Nov, 2008 11:45

Moest nog even het kabeltje van me camera vinden, heb wel foto's van jullie vlet. Ik stuur ze vanmiddag wel ff door.

Ik heb je zojuist een mailtje gestuurd (13.04h)
Laatst gewijzigd door sartoootje op Vr 28 Nov, 2008 14:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
scouting is cool,
scouting is vet,
Gebruikers-avatar
sartoootje

VorigeVolgende

Terug naar Het Verslag