FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Do 23 Nov, 2017 00:48
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Digitaal leren zeilen met de zeilsimulalor, werkt dat?

Berichtdoor doc » Di 11 Mrt, 2008 12:30

Querrie schreef:
doc schreef:En hebben er mensen ervaring met andere programma's?

Virtual Sailor 7
Virtual Skipper 4 of 5
Ship Simulator 2008
http://www.sailonline.org (online zeilwedstrijden)
..

Zelf heb ik thuis wel Ship Simulator 2006, meerdere keren gespeeld. Het is wel tijdrovend met de hele grote schepen. Maar wel leuk. Kun je meteen zien wat de dode hoek wel niet is van zo'n groot schip, voordeel is dan ook dat je daarnaast ook even kan kijken of je inschatting goed is, wat je kan gewoon vrij om het hele schip heen kijken of het goed gaat :!:

Vroeger veel gedaan met POC (Ports of Call), daar is tegenwoordig ook een modernere versie van ;) ( http://www.portsofcall.de/ )
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor FW&K » Di 11 Mrt, 2008 14:40

Maar POC (:mrgreen:) was meer een handelsonderneming spel dan een vaarspel. En nog meer, dat ging niet met oeroude eikenhouten zeilschepen maar over motorschepen.

Voor wat betreft het digitaal leren zeilen, krijg ik vooral het idee dat men wel eens ervan gehoord heeft, het wel eens gezien heeft misschien maar dat er nog niemand is die er écht mee heeft leren zeilen. Daarnaast lijkt het als veel mensen zich bij voorbaat verzetten tegen het principe van 'thuis leren zeilen in den droge'. Het begrip 'je krijgt er geen feeling bij' komt vaak terug.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Geertrui » Di 11 Mrt, 2008 14:49

Volgens mij draagt het digitaal zeilen niet echt bij aan je reallife zeilkwaliteiten. Het is leuk om mee bezig te zijn, maar echte theoretische en praktische kennis doe je niet op.

Het kan misschien wel helpen, om de kennis en vaardigheden die je al aan boord hebt verworven, beter te begrijpen. Omdat je een overview bekijkt van de digitale boot, kan je soms gemakkelijker overzien hoe iets werkt en wat het effect is, dan als je dat op de boot bekijkt.

Bijvoorbeeld het verlijeren als je zeil te strak staat, zie je misschien wel erg goed op het moment dat je het op een cpmputerscherm vanuit de lucht bekijkt.

Maar dat is allemaal hypotetisch gezegd, want ik heb nog nooit echt met een zeilsimulator gewerkt. Weleens een paar gedownload, maar ik vond het niets.
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor rene » Di 11 Mrt, 2008 15:29

Geertrui schreef:Volgens mij draagt het digitaal zeilen niet echt bij aan je reallife zeilkwaliteiten. Het is leuk om mee bezig te zijn, maar echte theoretische en praktische kennis doe je niet op.

Mee oneens.
Ik gebruik de stentec sailsimualtor en die doet precies wat ik in het echt ook zie gebeuren. Je kunt nautische zaken flink oefenen en het scheelt echt bergen tijd.

Het is dus geen game, maar je kunt het er wel voor gebruiken, maar dan is virtual skipper mooier en daar meer op afgestemd
het Stentec prgramma is in het Nederlands en dat is handig.

Overigens is de stentec simualtor gebaseerd op hydro- en aerodynamica van het schip en de processor rekent het realtime uit. Zo heb je echt een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid.
Ik heb zelf wel eens zitten spelen in extreme weersomstandigheden met mijn kajuitzeiler en het werkte preceis zoals mijn eigen schip reageert.
In de vorige versies zat de lelievlet ook als scheepstype, maar ik denk dat Wouter Kuijk die bij latere versies eruit heeft gelaten vanwege de lage interesse uit Scouting.
Desondanks toch wel erg aanbevolen.
download hier de demo van stentec

Uiteraard heeft de demo maar een beperkte functionaliteit, dingen zijn uitgeschakeld dus.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 17 Mrt, 2008 13:22, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor ilona » Di 11 Mrt, 2008 15:32

oke je hebt me overtuigt ik ga hem douwnloden
alto ? een lelievlet met hanenkam
anker ? ik gebruik mijn zwaard wel
je hebt pas goed gezeild als je nat bent
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Scouting groep: willem de zwijger groep III

Berichtdoor Querrie » Di 11 Mrt, 2008 16:25

Inderdaad, de versie met de lelievlet heb ik ook nog gehad, ik vond het best leuk om daar mee te zeilen.
Nog leuker zou zijn, bedenk ik me nu, dat je via het netwerk bijvoorbeeld met meer boten tegelijk op het zelfde water zou kunnen zeilen, zo kan je ook leren om te manouvreren tussen anderen in.
Gebruikers-avatar
Querrie

Scouting groep: Musinga - Rijn Wageningen

Berichtdoor ilona » Di 11 Mrt, 2008 17:23

cool waar kan je dat vinden
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Berichtdoor landsc_te_water » Di 11 Mrt, 2008 17:46

En toch blijft het spelen op een computer, lijkt me dat je idd zo nooit goed leert zeilen.

OP een vlet kan je niet ff naar de escape toets grijpen.....
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor ilona » Di 11 Mrt, 2008 19:09

dat wel zodra het beter weer is ben ik ook wel vannn plan om te gaan zeilen maar nu ff wat anders ik heb nu ik heb nu die stimulator gedown-dinges maar hoe kun je hem nu besturen
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Berichtdoor sjef » Di 11 Mrt, 2008 19:41

Aardige simulator idd..

Ilona: Grootzeil staat standaard op besturing, rest op auto (hoef je niet op te letten.)
Grootschoot vieren, pijltje naar boven
Grootschoot aanhalen, pijltje naar beneden.
SB en BB roer vanzelsprekend met links en rechts. (onderin je scherm kan je zien hoeveel graden je roer naar SB of BB geeft)

Vind em aardig, maar niet het echte spul...
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor ilona » Di 11 Mrt, 2008 21:34

o is dat alles oke dankje
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Berichtdoor Saga » Wo 12 Mrt, 2008 13:11

het handige is, dat je met de simulator leert wat je moet doen en wat dan het resultaat is. als je dan weer in de boot zit, leer je hoe je het moet doen, maar hoef je niet tegelijkertijd na te denken over de basisdingen, die je dan hopelijk in de simulator al geleerd hebt. en je kan in de simulator natuurlijk ook grenzen opzoeken die in het echt niet verantwoord zijn.

nou als je nou ook nog eens kon leren roeien en wrikken in een simulator...
Saga/David
Gebruikers-avatar
Saga

Scouting groep: Van Wassenaer Van Obdam

Berichtdoor rene » Do 13 Mrt, 2008 01:59

Stentec sailsimulator

Zeer realistische simulatie
Zeilcursus met Valk
Multiplayer tot 16 boten via Internet of LAN
Duidelijke navigatie instrumenten en autopilot
Boat Style Editor
Scenery Designer Toolkit (opioneel)
Force Feedback besturing
11 zeilboten en 5 vaargebieden
NMEA-koppelings met GPS-navigatiesoftware mogelijk
Nederlandstalige handleiding

Je kunt dus tegenelkaar zeilen op een intranet en je hebt er geen internet voor nodig.

Eenvoudige dingen kun je bijv laten zien aan de kids:
Wanneer zeilen gaan killen en waarop je dan moet letten.
Wanneer zeilen aanliggen en hoe je dat merkt.
Het gevolg voor de snelheid van verschillende koersen (zeildiagram maken).
Zo zijn er een heleboel verschillende basics snel zichtbaar te maken.

Het is een heel uitgebreid pakket, dat voor een klein bedrag te koop is en op relatief oude PC's met weinig videokaart capaciteit gewoon goed draait ( bijv een Pentium 800 en NVIDIA MX400).
Zulkke oude bakken zijn volop te krijgen, dus hoeft het bijna niks te kosten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op Vr 14 Mrt, 2008 02:28, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor timon » Vr 14 Mrt, 2008 14:47

Mmmm,
isschien toch eens een keer installeren en eens kijken of ik zo kan leren zeilen.

Ik denk overigens dat het effect van een simulator voornamelijk afhankelijk zal zijn van de manier waarop de leiding deze tijdens het leerproces inzet of aanbied.

Als je deze simulatie gebruikt om leden te laten oefenen met technieken die ze net geleerd hebben kan dit best nuttig zijn. Ook kun je zoals al genoemd is extreme situaties met leden oefenen (je zult je leden niet in een storm laten gaan zeilen, maar ze kunnen er natuurlijk wel ooit mee te maken krijgen). En wat natuurlijk ook mooi is, is dat je je leden op deze manier allemaal een boot kunt geven (wij hebben b.v. niet 16 vletten klaar liggen ;)).

Uiteindelijk zal het effect dat het heeft staan of vallen met de begeleiding.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor rene » Ma 17 Mrt, 2008 13:26

timon schreef:Ik denk overigens dat het effect van een simulator voornamelijk afhankelijk zal zijn van de manier waarop de leiding deze tijdens het leerproces inzet of aanbied.

Uiteindelijk zal het effect dat het heeft staan of vallen met de begeleiding.

Eens, je moet het inzetten als leermiddel, het is ook een practicum waarmee wat als......vragen kunt beantwoorden.
Gebruikers-avatar
rene

VorigeVolgende

Terug naar Instructiemateriaal