FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Di 26 Sep, 2017 17:30
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Cursusmateriaal MBL

Berichtdoor rene » Za 03 Nov, 2007 01:28

Ja dat laatse ervaar ik ook, op heel veel plaatsen zijn we bezig het instructie wiel en cursesmateriaal uit te vinden.
Laatst gewijzigd door rene op Za 03 Nov, 2007 01:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor koekblik » Ma 10 Dec, 2007 11:25

rene schreef:Ja dat laatse ervaar ik ook, op heel veel plaatsen zijn we bezig het instructie wiel en cursesmateriaal uit te vinden.

misschien is het handig om hier een soort archief op te starten dan, zodat dingen die al bestaan gedeeld worden in plaats van opnieuw uitgevonden.

Zelf ben ik momenteel het archief van m'n oude groep aan het doorspitten opzoek naar nuttige dingen.
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Geert » Ma 10 Dec, 2007 15:58

(misschien is een splitsing door een mod hier mogelijk?)

Aan de ene kant is het denk ik goed om een archief aan te leggen en zo kennis te delen. Het kan immers zorgen voor meer inzichten en zo de kwaliteit van de lessen positief beïnvloeden.

Aan de andere kant ben ik bang voor kopieer-gedrag. Mensen die een les moeten geven 'plukken' even iets van een server af zonder zich echt in de stof te verdiepen. Vervolgens geven ze nav de documenten een les, maar op de moeilijkere vragen moeten ze dan het antwoord schuldig blijven. Men wordt niet meer gedwongen zich te verdiepen doordat het mogelijk is dingen te kopieëren, het inzicht zakt langzaam weg.

Dit laatste heeft mij tot nu toe altijd tegen gehouden om zo'n database aan te leggen. Iets wat wel goed helpt is het aanleggen van een flinke kast met allerlei hulpmiddelen zoals modelvletjes, borden en andere zaken om het lesgeven te ondersteunen en zaken duidelijker te maken.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor rene » Ma 10 Dec, 2007 17:09

Ja , het bekende kopieer gedrag. Maar dat is alleen uit te sluiten als er afdoende opleidingsmateriaal is met kwaliteit en op de jeugd gericht.
Dan verdwijnt vanzelf de "kopieerbehoefte".

Het lijkt me eigenlijk een schone taak voor de L.A. uit die hoek verwacht ik eigenlijk oplossingen.

Instructiemateriaal: Ik zo het heel fijn vinden als er wat meer mensen een topic erover willen openen en ons allen van ideeen voorzien.
Ik heb zo door de fora al wel wat opgepikt, maar verder nog geen uitgewerkte ideeen gezien.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 10 Dec, 2007 17:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Geert » Ma 10 Dec, 2007 18:25

rene schreef:Ja , het bekende kopieer gedrag. Maar dat is alleen uit te sluiten als er afdoende opleidingsmateriaal is met kwaliteit en op de jeugd gericht. Dan verdwijnt vanzelf de "kopieerbehoefte".

Waarom?

Dan wordt het naar mijn mening juist alleen maar makkelijker om dingen te kopieëren en de verdieping achterwege te laten. Het prikkelt dan helemaal niet meer om er wat meer over te weten te komen want het is immers toch al goed.

Als je mensen dwingt het zelf uit te zoeken en daarbij richtlijnen op stelt over de te geven instructie (CWO-eisen of iets uitgebreider) dan zijn ze wel verplicht op het internet te zoeken en het Zeilboek uit te kammen op zoek naar informatie.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor rene » Ma 10 Dec, 2007 19:44

Mee eens met die verdieping.
Het zou dus wel handig zijn als we naast het MBL ook een CWO instructeurs insigne voor leiding hebben ?

De rest vind ik onnodige entree barrieeres scheppen om opleidingen van de grond te krijgen, want dat willen we toch. Dus geen onnodige moeilijkheden veroorzaken is mijn devies . Het is al lastig genoeg en zo wordt het maar een select clubje dat CWO theorie kan geven
Laatst gewijzigd door rene op Do 13 Dec, 2007 01:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Geert » Di 11 Dec, 2007 10:59

Hoezo een select clubje? Iedereen die een CWO3-diploma heeft kan en geeft hier ook les. Het is een kwestie van begeleiden, handvaten geven en ondersteunen. Als je alles voor kauwt kan je de les net zo goed zelf geven en ontwikkelen anderen niet de vaardigheden die je moet hebben om een les goed op poten te kunnen zetten.

Een instructeursdiploma is te behalen bij Zeilschool Scouting Nederland. Het lijkt mij niet nodig daar binnen de groepen nog een aparte lijn voor op te zetten, omdat bij vele groepen de mankracht en kennis er niet voor is om dit te ondersteunen en het daardoor alleen maar mensen zal demotiveren.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor rene » Do 13 Dec, 2007 01:28

Geert schreef:Als je alles voor kauwt kan je de les net zo goed zelf geven en ontwikkelen anderen niet de vaardigheden die je moet hebben om een les goed op poten te kunnen zetten.

Is dit de kern van ons verschil in inzicht ?
Zo ja, dan denk ik er inderdaad heel anders over.

Laten we er eens vanuitgaan dat we in staat zouden zijn kinderen met een instructie programma op de PC de nodige theoriekennis bij te brengen. Dat zou toch geweldig zijn, dan ben je niet afhanklijk van goed opgeleide instructeurs die een les goed op poten kunnen zetten.

Ik kijk namelijk naar het doel, goed opgeleide kinderen en constateer, dat er nu te weing instructie materiaal is die het leiding mogelijk maakt les te geven. Wat maakt het nu uit of die instructeur zelf wel heel kundig is, als je lesmethode dat over kan nemen heb je minder gekwalificeerde mensen nodig voor de theorie.

Ik denk dat er een stuk verwarring in de discussie geslopen is, doordat ik praat over theorie en jij duidelijk de praktijk ook erbij betrekt en daar heb je inderdaad instruteurs bij nodig die kunnen lesgeven.
Of vergis ik me ?
Laatst gewijzigd door rene op Do 13 Dec, 2007 01:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Dwergje » Do 13 Dec, 2007 10:57

Ik denk dat Geert het heeft over het uitleggen van de theorie en koppelen van theorie aan praktijk in de theorielessen. Met een computer kan je natuurlijk ook wel het een en ander doen. Behoorlijk lesgeven (aantrekkelijk, begrijpelijk en kundig) is best heel lastig. Geert zegt dat mensen die instructie geven zich niet meer zullen verdiepen in de theorie als hiervoor kant en klaar dingen uit de kast gegrepen kunnen worden.
Bij een lastige vraag van kinderen loop je dan dus vast.

Hier ben ik het op zich wel mee eens, al denk ik dat dat een verantwoordelijkheid is binnen de groep om te dragen. Goed materiaal is er wel.

Rene, waar baseerde jij op dat er niet genoeg materiaal is? En welk materiaal mis jij (als instructeur?) concreet?
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Geert » Do 13 Dec, 2007 16:26

Rene, we snappen elkaar inderdaad niet helemaal.

In mijn ogen heb jij het nu meer over hulpmiddelen die het lesgeven kunnen vergemakkelijken of het duidelijker kunnen maken voor de cursisten. Ik dacht dat je het had over theorielessen die kant-en-klaar op de plank liggen en hier door iedereen afgehaald kunnen worden waar na een voorbereiding van 5 minuten en les gegeven kan worden.

Met het eerste ben ik het helemaal mee eens dat uitbreiding hierin goed is. Hoe meer hulpmiddelen, des te meer keuze voor een instructeur en elke instructeurs zal z'n eigen favoriete hulpmiddel hebben waarmee hij/zij het fijnste les geeft.

Met het tweede ben ik het niet eens zoals in mijn eerdere posts al beschreven is.

Verder denk ik dat het goed is het doel van goed opgeleide kinderen als belangrijkste te zien, maar hiervan is niet los te zien dat er ook goed opgeleide instructeurs moeten zijn om het aangeboden lesniveau op peil te houden en eventuele problemen op te lossen.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 16 Dec, 2007 14:56

Geert schreef:Verder denk ik dat het goed is het doel van goed opgeleide kinderen als belangrijkste te zien.
Ik denk toch dat het doel is om ze een leuke tijd te geven, en ook te leren als redelijk is en ze leuk vinden. Ook voor degene die minder zeilen kan, minder leren kan of niet zo veel om zeilen geeft. Teminste voor een Scoutinggroep, als lid van een zeillschool begrijp ik wel Geert zijn mening. Net als bij het rijbewijs leer je theorie uit een boekje, liefst met met wat mondelinge les, en moet bij Scouting tot het noodzakelijke beperkt worden. Als je als instructeur iets niet weet, dan zeg je gewoon dat je het op zal zoeken, of nog beter: laat het de verkenner opzoeken. Die verdieping kan ik niet volgen, het is gewoon regeltjes leren.

Er wordt al tientallen jaren gezeild dus er zijn boeken in overvloed. Volgens mij staan op de scouting site links naar de Katwijkse boekjes. Die vind ik er goed uitzien.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Geert » Zo 16 Dec, 2007 16:49

Het doel van scouting is inderdaad het hebben van een leuke tijd, het eerste doel van instructie geven is het leren zeilen en daarnaast het hebben van een leuke tijd. Het één kan niet zonder het ander.

De verdieping zit het in het begrip over dingen, waarom zijn zaken zoals ze zijn. Als het allemaal een truckjes en weetjes zijn dan is dat weinig inspirerend en voor velen veel minder makkelijk te onthouden.

Uiteraard is het goed dat kinderen zelf iets opzoeken en er zo meer van leren, maar ook voor de instructeur is dit goed.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 16 Dec, 2007 17:30

Maar ook instructie in roeien, wrikken, kamperen, koken, knopen, prionieren ....
Zeilen is het leukst, maar die andere net zo belangrijk.

De verdieping staat toch in die boekjes? En als het daar niet in staat waar zou je het daarvan moeten halen? Theorie is toch hoofdzakellijk wetregels en feiten. Ik zie daar niet veel diepte in.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Geert » Ma 17 Dec, 2007 15:06

Dik Parlevliet schreef:Theorie is toch hoofdzakellijk wetregels en feiten. Ik zie daar niet veel diepte in.

Volgens mij niet, maar dat is dan een verschil van mening. Zeilen is iets wat je op gevoel moet doen, maar een stuk inzicht over het 'waarom van het zeilen' kan het veel interessanter en uitdagender maken.

Je hebt daarnaast meer dan 1 boek en zeker als je zelf iets in elkaar zet maak je een keuze welke informatie je er wel en welke informatie je er niet in zet.

Maargoed, volgens mij gaat deze discussie een andere kant op de aanvankelijk de bedoeling was.
Gebruikers-avatar
Geert

Terug naar Instructiemateriaal