FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Zo 24 Sep, 2017 22:23
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

leereffecten

In lichte tweemans zeilbootjes leer je sneller zeilen

1) Mee eens
21
39%
2) Mee oneens
11
20%
3) Geen idee, wel een leuke vraag
19
35%
4) Geen idee, geen leuke vraag
3
6%

Aantal stemmen : 54

Berichtdoor Jacques » Vr 06 Jul, 2007 15:10

rene schreef:Jacqeus, je vergeet de beweegredenen in je betoog. Zoals tijdverspilling door de kids. We geven geen instructie als een zeilschool, maar zo veel mogelijk met een speels karakter. Toch ontkom je er niet aan de basisbeginselen te oefenen, anders kun je maar weinig zeilspelen doen. Die basisleertijd wil ik dus bekorten, dan varen er kortweg gezegd ook eens anderen in een spel dan de boots of kwartier

Ook de basis valt te oefenen, ook in spelvorm. Als de boots of kwartier aan het roer zit in het spel, voeg dan een regel in die dat voorkomt.
Ik ben het met je eens dat je niet alles in spelvorm kan gieten. Ook fysiek zeilles geven is nodig, maar in mijn visie is dat alleen een noodzakelijk kwaad.
Als iemand "vers" binnenkomt, dan heeft hij, als het goed is, aan 1 seizoen meezeilen genoeg basisvaardigheden om als volwaardig bemanningslid mee de draaien. Dat is het groeiproces wat elke zeeverkenner meemaakt, van 11 jarige die niks van zeilen weet tot de 15 jarige die zijn MBL heeft. Als het goed is horen de oudste de jongste het e.e.a. te leren.
Jacques

Berichtdoor rene » Vr 06 Jul, 2007 23:54

Er zijn dus pro en contra argumenten, qua zeilen en opleiding zijn die positief t.a.v. lichte bootjes. Het nadeel is het typische scouting groepgebeuren, dat minder is bij kleine bemanningen

Tijd voor een real life expiriment;
1) een kleine tweemans boot inzetten
2) een grotere lichte meermansboot inztten

Ik heb dus maandag as twee polyester bootjes erbij waar nog wel wat werk aan is en ga een kijken hoe dat werkt met waterscouts.

Toevallig liep ik op een haven te kijken naar een FJ, komt er een man naar me toe en die zegt heb je nog interesse in dat bootje daar want overmorgen gaat de zaag erin. Ik dus kijken en is het een soort leukotia, van verrekt sterk polyester. Wel verveloos, maar dat spuiten we wel weer. De oude eigenaar opgespoort en die gaat zoeken wat hij er nog van heeft, ik hoop dat er een origineel tuig bij zit. Anders wordt het zoeken op de scouting zolder naar min of meer passende zeilen.
Wordt dus weer leuk klussen.

Heb ook nog nette FJ gezien voor 275 euro compleet, was net een uur te laat, jammer.

Loop ik ook nog tegen en flying arrow aan (polyester spanker) met wat achterstallig onderhoud en goede kanteltrailer, ga kijken as zondag of het wat is. Als het niet te gek is met het werk neem ik die ook maar mee. Lijkt me erg leuk voor de WiVA hang je zo achter de auto om eens ergens anders te gaan varen. Kun je met twee man ook in blijven pitten.

Kortom nog geen aanslag op de groepskas en een paar leuke bootjes om eens met de kids mee te expirimenteren. Varen ze de boel aan gort dan is het jammer van het werk, maar financieel geen man overboord.

Ik ben dus heel benieuwd hoe het zal bevallen en of het wat oplevert qua zeilopleiding, zeilplezier en onderhoud. Ik vraag me alleen af hoe ik dat min of meer objectief kan vaststellen. Ik stel me voorlopi maar voor dat de praktijk wel zal uitwijzen wat de kids leuk vinden, c.q de stuurlieden handig vinden.
Laatst gewijzigd door rene op Za 07 Jul, 2007 00:06, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Bart Houben » Wo 11 Jul, 2007 11:52

Bij ons worden de kinderen voornamelijk opgeleid door de bootsen en kwartieren. En die worden weer verder opgeleid door de staf. Dit gebeurt vaak op het zomerkamp of tijdens het kamp in de hefstvakantie, omdat we dan op groot water zitten. In Eindhoven hebben we het water hier niet voor.

Tijdens het zomerkamp van de zeeverkenners van vorige week in de Biesbosch, hebben vooral de bootsen en kwartieren veel bijgeleerd, stond een lekkere wind, windkracht 4 a 5 en mooi golven van een meter. De wind was te hard om de kleinere zeeverkenners te laten zeilen.
Gebruikers-avatar
Bart Houben

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep

Berichtdoor rene » Di 16 Okt, 2007 00:54

Die spanker die ik heb gekocht was na de zomervakantie zeilklaar en de CWO2+ leden hebben we er mee laten zeilen evenals de leiding. De kids en leiding zijn nu al weken dol enthousiast over de spanker en ik kreeg afgelopen zaterdag wel wat te horen toen we hem thuislieten. Het is voor de 14+ leeftijd weer een nieuwe uitdaging.

Ik koop er dus nog maar eentje bij, om eens te kijken hoe dat uitpakt als vast onderdeel in het programma, want een lelievlet is echt geen partij voor zo'n "snelheidsmonster"

Het voordeel is dat je zo'n lichte boot snel op een trailer hebt en een dagje ergens anders kunt zeilen. Voor de wilde vaartleden zou dat heel leuk zijn en dat draagt dan bij aan het ledenbehoud (en kadervorming).
Maar dat zal wel volgend vaarseizoen worden.
Laatst gewijzigd door rene op Di 16 Okt, 2007 22:15, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 16 Okt, 2007 09:37

Wij merkten ook dat het wel erg veel tijd kostte om de basisbeginselen aan te leren, waardoor we weinig tijd over hadden voor andere dingen. Dit heeft er toe geleid dat we nu bij de dolfijnen optimisten hebben aangeschaft, zodat daar de beginselen kunnen worden geleerd. Bij de zeeverkenners komen ze dan in een lelievlet waar het ook gaat om samenwerking, zeilspelen en wedstrijdjes.

Vind de lelievlet nog steeds de meest geschikte boot voor de leeftijdsgroep zeeverkenners vanwege zijn vele functionaliteiten en de sterkte hiervan. Ook leren ze van eigen onderhoudsverantwoordelijkheid etc. Daarom hebben we er voor gekozen om de basis van het zeilen (CWO1) bij de dolfijnen te laten plaatsvinden in optimistjes met de staf in een begeleidingsboot.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Burned » Di 16 Okt, 2007 11:16

ik denk ook dat die kleine 2 persoons bootjes handig zijn voor groepen die in de stad en tussen bebouwing zitten (zoals wij) daar is namelijk een vervelende zwabber wind en vaak geen wind, zo'n klein snel bootje kan dan toch met de weinige wind varen en dus heb je meer tijd om te varen, als je smal vaarwater hebt kan je toch genoeg snelheid maken voor een eventuele overstag wat met een vlet zo goed als onmogelijk is. ook heb je inderdaad het effect dat de kids die met zijn 2en in de boot zitten sneller dingen zullen oppakken en het een zeker teamverband geeft tussen die twee omdat je alles op elkaar moet afstemmen, daardoor leer je ook wat handig is en wat niet als je dan over gaat naar een vlet is het wel erg wennen kwa snelheid maar je weet al (zoals eerder al gezegd) wat het effect van jou doen en laten is, daardoor zal je dus sneller en makkelijker zeilen.

wat ook al geschreven staat is het groepsgebeuren dat hierdoor verdwijnd ik zie hier geen groot kwaad in, je leert je maatje in de boot beter kennen en als je vaak wisselt leer je iedereen kennen en blijf je een groep, natuurlijk als er het weer goed is en je bent op kamp aan een plas weg ik ook pak die vlet mee want dat is de boot voor de hele groep, of gedeeltes van die hele groep, en daarin leer je het team verband.

om even kort in het kort het op een rij te zetten:

kleine bootjes zijn handig voor groepen in de stad of aan de rand ervan omdat dan met minder goede wind toch gemakkelijk gezeild kan worden en dingen kunnen worden geleerd,

en het 'verdwenen' groeps idee komt met het zeilen in een vlet en met spellen op het land wel in orde,

trouwens de ,Junioren/Zv's/ hoe je ze ook noemt inde groep, zitten tijdens het zeilen toch ook niet met de hele groep bijeen maar in Bakken?

nee TOP die kleine 2 persoons bootjes om het zeilen aan te leren het vergroot de mogelijkheden enorm...

het zelfde geld volgens mij voor kleine roeibootjes met twee mensen erin en eentje roeiend, je leerd daardoor het effect van jou doen en laten op de boot, zoals het sturnen met de riemen...

dat was m wel

{:) Burned

[edit] zpelfout weg[/edit]
Laatst gewijzigd door Burned op Do 08 Nov, 2007 21:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Geen idee welk idee het beste is
Gebruikers-avatar
Burned

Scouting groep: Tekakwitha Zeeverkenners Utrecht

Berichtdoor sjef » Di 23 Okt, 2007 00:02

Aanschaf en onderhoud van deze bootjes?!?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Burned » Di 23 Okt, 2007 09:48

aanschaf, geen Idee over ze waren al bij de groep voordat ik er kwam.
en kwa onderhoud, regelmatig hozen, toevallig moet er nu was groters gemaakt worden (grondblokje) maar t is Polyester dus dat gaat wel makkelijk in t onderhoud, eventueel wat poetsen om m glad te houden en af en toe een likje verf om t bootje een en t zelfde kleurtje te laten houden en t houtwerk (giek doften en bij een mast en spriet) lakken

Burned
Geen idee welk idee het beste is
Gebruikers-avatar
Burned

Scouting groep: Tekakwitha Zeeverkenners Utrecht

Berichtdoor koekblik » Wo 07 Nov, 2007 15:22

Ik denk ook dat de directe feedback van een kleine boot het leren zeilen ten goede komt.

Helaas hebben we met vletten al te weinig mensen die echt kunnen zeilen en het over kunnen brengen, dus zou het voor ons geen optie zijn. :!:
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Liesje » Do 08 Nov, 2007 21:07

ik ben het ermee eens dat het leren zeilen in kleine bootjes door de snellere reactie hiervan sneller gaat. Echter als ik kijk naar de zeilkunsten van de verkenners bij ons vóór en ná een zomerkamp dan zie ik dat ze grote vooruitgang geboekt hebben.

Als ik onze groep vergelijk met andere groepen van de Stierop (waar wij zeilen) dan zie ik dat wij én langer zeilen (de hele zaterdag) én dat wij meestal kleine bakken hebben waardoor alle kinderen actief moeten zijn. Hierdoor leren ze ook het zeilen snel.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor rene » Vr 09 Nov, 2007 03:28

Mee eens, als er teveel aan boord zittten er telkens een paar te recreeren. Erg effectief is het dan niet per kind gerekend.
Blijkbaar heb je nu eenmaal een aantal zeiluren nodig voordat je het door hebt.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Zo 13 Apr, 2008 12:17

Spanker klasse promo film

spanker promo
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor ilona » Ma 14 Apr, 2008 15:28

m.... geen gek idee mijn buurmeisje heeft vorig jaar een optimist gekogt en kan nu al best wel goed zeilen
alto ? een lelievlet met hanenkam
anker ? ik gebruik mijn zwaard wel
je hebt pas goed gezeild als je nat bent
MOESJE
Gebruikers-avatar
ilona
Groepsmoderator

Scouting groep: willem de zwijger groep III

Berichtdoor dconel » Di 22 Apr, 2008 13:33

Doe mij maar een lelievlet, daar passen met gemak meer kids in en kan je gemakkelijker spelletjes spelen denk ik. Ook omdat een lelievlet zo lomp en traag is, is hij naar mijn gevoel ook veiliger.
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor rene » Ma 01 Dec, 2008 02:39

Mee eens, je kan er bijna altijd ongreefd mee doorvaren zonder dat je direct in problemen komt.
Gebruikers-avatar
rene

VorigeVolgende

Terug naar Instructiemateriaal