FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Do 23 Nov, 2017 23:14
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

leereffecten

In lichte tweemans zeilbootjes leer je sneller zeilen

1) Mee eens
21
39%
2) Mee oneens
11
20%
3) Geen idee, wel een leuke vraag
19
35%
4) Geen idee, geen leuke vraag
3
6%

Aantal stemmen : 54

leereffecten

Berichtdoor rene » Zo 28 Jan, 2007 21:32

Afgelopen week hadden we een leuk gesprek in de leiding over de progressie van de kinderen bij het zeilen. Wat toen ter sprake kwam was de ervaring dat kinderen met een zeilcurses in optimisten het zeilen in een lelievlet veel sneller onder de knie hebben. We vroegen ons eigelijk af of het zeilen met bijvoorbeeld een lichte tweemans zeilbootje er niet voor zorgt dat je veel sneller en beter begrijpt wat een bootje doet en kan.

Volgens ons is de directe reactie van zo'n licht scheepje, dus de directe "feedback" er de oorzaak van dat kinderen het zeilen sneller leren.

Ik vraag me dus af of er mensen zijn die in staat zijn die vergelijking ook te maken en wat hun ervaring is.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor MB » Zo 28 Jan, 2007 22:02

Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn... als (voormalig) instructeur jeugdzeilen heb ik inmiddels behoorlijk wat kids, in de leeftijd van 5 tot 12 jaar, leren zeilen in optimisten en cadetten. Door dat de boten sneller reageren is het effect van de wind op je boot veel sneller te merken. Men leert hier al heel snel dat een overstag niet "het roer van je af doen" is. Daarnaast zijn de kinderen hier veel actiever met zeilen bezig dan in een vlet. Ze moeten immers wel, want ze hebben een stuk minder handjes die wat doen op zo'n boot... én ze moeten serieus hun gewicht gebruiken bij het zeilen.

Ik snap alleen niet helemaal wat je met zo'n vraag op een waterscoutingforum wilt bereiken. Binnen een Scoutinggroep staat in mijn ogen veel meer centraal staat dan alleen het zeilen (o.a. samenwerking, groeiende zelfstandigheid. Daarnaast zal je materiaal waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan dat nu met vletten het geval is. (Om maar niet te spreken over snelle motorbootjes en genoeg staf met voldoende kennis en ervaring met zwaardbootzeilen).
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor FlorisMark » Zo 28 Jan, 2007 22:39

Helemaal met je eens. Wij geven al jaren les in kleine bootjes (6 optimisten en 2 middelandsezeejollen (2 persoons)) en de kinderen leren hier echt veel sneller in. Zelfs een juniorvlet blijft een relatief logge boot als je ze met optimistjes vergelijkt, kinderen merken veel sneller in een optimistje dat wanneer ze aan willen meren het fout gaat als je voor de wind draait.

Daarnaast als schrikken een aantal 'foute' dingen veel meer af. Probeer maar eens een gijp te maken met een opti, je stoot je hooft niet maar je schrikt wel onwijs van de snelheidstoename en de hoeveelheid water die binnenkomt.

Om het eventjes bot te zeggen, ze leren doordat ze schrikken. Als je daarna verteld wat ze fout deden zullen ze dat beter onthouden. Wij doen er wel altijd een dagje omslaan met de optimist bij zodat ze het wel leuk blijven vinden en dat ze weten dat het erbij kan horen.
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor rene » Ma 29 Jan, 2007 02:29

MB schreef:Ik snap alleen niet helemaal wat je met zo'n vraag op een waterscoutingforum wilt bereiken. Binnen een Scoutinggroep staat in mijn ogen veel meer centraal staat dan alleen het zeilen (o.a. samenwerking, groeiende zelfstandigheid. Daarnaast zal je materiaal waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan dat nu met vletten het geval is. (Om maar niet te spreken over snelle motorbootjes en genoeg staf met voldoende kennis en ervaring met zwaardbootzeilen).

Hetgeen wij ervaren is dat we teveel tijd moeten besteden aan zeilen met de lelievlet voordat kinderen een beetje (verantwoord) zelfstandig weg kunnen. Door die grote tijdsbesteding aan het zeilen komen de andere scoutingactivietiten vaak niet voldoende aan bod, de tijd ervoor ontbreekt dan.
We vroegen ons dus af wat het leereffect van lichte bootjes zijn en of het klopt wat we signaleerden. Jullie antwoorden zijn duidelijk tot dusver.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor timon » Ma 29 Jan, 2007 16:21

Mmmmm,
isschien komt het ook wel doordat men in een klein eenpersoonsbootje alles zelf moet doen. Je kunt niet terug vallen op iemand anders zoals b.v. in een vlet.

Ik heb afgelopen zomer in Engeland met een Engelse waterscoutinggroep in toppertjes gezeild. Hierin kon ik als leek goed vooruit komen en ook redelijk manoevreren.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor landsc_te_water » Ma 29 Jan, 2007 19:14

Als je met z'n 2en in een zeilbootje zit moet je automatisch meer doen en pak je het ook sneller op, zelfs als je met z'n 2en in een lelievlet zit ookal reageerd de vlet langzamer.
Daarmee leer je ook weer dat niet iedere zeilboot hetzelfde reageerd.
Met een Optimist kan je vlot en snel van koers veranderen als je dat probeerd met een vlet kom je er achter dat het allemaal trager gaat.

In het begin had ik daar "last" van omdat ik het meeste in Valken heb gezeild en die reageren lekker snel.

Rene schreef:Door die grote tijdsbesteding aan het zeilen komen de andere scoutingactiviteiten vaak niet voldoende aan bod, de tijd ervoor ontbreekt dan.

Onze opkomsten zijn een hele middag daardoor is de tijdsbesteding optimaal, ook nog genoeg tijd voor andere activiteiten te ondernemen.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor FlorisMark » Ma 29 Jan, 2007 22:19

timon schreef:Ik heb afgelopen zomer in Engeland met een Engelse waterscoutinggroep in toppertjes gezeild.

Supergave bootjes, zelf ook 3 jaar in gevaren
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor rene » Ma 29 Jan, 2007 22:37

plaatje ?
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor timon » Di 30 Jan, 2007 11:38

Mmmmm,
oest even zoeken, maar heb ze nog steeds online staan. Hieronder een foto van een toppertje. Staan nog een paar andere foto's op de volgende site: http://www.onwijsonderwijs.nl/swengdutc ... ndex3.html

Afbeelding
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor rene » Do 05 Jul, 2007 11:28

MB schreef:Daarnaast zal je materiaal waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan dat nu met vletten het geval is. (Om maar niet te spreken over snelle motorbootjes en genoeg staf met voldoende kennis en ervaring met zwaardbootzeilen).

Ik heb zo eens rondgkeken op marktplaats en daar zijn behoorlijk wat kleine zeilbootjes te koop voor belachelijk lage prijzen. De kosten vallen dus mee. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit soort polyester bootjes schade oplopen in een seizoen.

Een tweede punt is de (water)temperatuur, we varen het meest voor en na de zomervakantie en een wet suit lijkt me niet overdreven. Ik vraag me af of de verkenners dat nat worden wel leuk vinden.

Ik zit dus met de vraag of het bijvoorbeeld een seahorse (sailhorse) of flying junior type moet worden.
Laatst gewijzigd door rene op Do 05 Jul, 2007 11:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Do 05 Jul, 2007 11:35

Vorige week haden we een nieuwe jongen die van de landverkenners kwam en graag wilde zeilen. Hij heeft al ervaring in een optimist en dat was duidelijk te zien, zonder problemen ging hij aan het roer van een vlet en zeilde er mee weg, opmerkelijk. Het versterkt mijn overtuiging dat we de vlootsamenstelling en opleidingstraject flink kunnen verbeteren.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor cc-junk » Do 05 Jul, 2007 14:18

Maar dat is logisch natuurlijk. Je kan iemand zonder enige ervaring niet vergelijken met iemand die nog nooit gezeild heeft. Niet iedere zeeverkenner heeft het zelfde aanvangniveau...

Maar goed... Ik denk dat de rede dat je in een optimist sneller leert dan in een vlet vooral ligt in het feit dat je, zoals eerder aangegeven hier, op je zelf aangewezen bent. Maar dan ben je individueel bezig en dat lijkt mij niet de gedachte achter scouting waar juist het werken in bakken zo belangrijk is.

Bovendien neigt dit voor mijn gevoel veel te veel naar zeilschool en dat zijn we NIET! We zijn scouting. Waar ook ruimte is voor andere dingen dan alleen maar varen. We hoeven bij scouting geen perfecte zeilers af te leveren. Wel mensen die na hun scouting tijd anders in het leven staan dan iemand die die scouting ervaring niet heeft. Het baksgewijs varen in boten is daar een perfect middel voor maar goed zeilen is geen doel op zich!
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor rene » Do 05 Jul, 2007 15:45

Ik heb blijkbaar een wat andere visie: sneller leren zeilen betekent dat we meer tijd overhouden voor de andere scoutingactiviteiten. Die komen nu in het gedrang doordat we zo erg veel zeiluren moeten maken.
We zijn hierin niet erg effectief met een vlet, hooguit 2 van de 6 zijn echt aan het zeilen, de rest recreeert aan boord. Die moeten op hun (stuur) beurt wachten, dus is er (te) veel verloren tijd.
(e.e.a nog even afgezien van de tijd die we besteden aan het onderhoud)
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Jacques » Do 05 Jul, 2007 16:37

Het leren zeilen is een middel, geen doel.. Het onderscheidende karakter van scouting t.o.v. een zeilschool is o.a. het spel wat je de jeugdleden aabiedt. Daarnaast valt zeilinstructie prima te combineren met spel. Alleen zal je je speldoelen en het spel goed op elkaar af moeten stemmen. Gelukkig is er het "grote waterspelenboek" waar je leuke ideetjes uit kan halen.

Zeilinstructie is noodzakelijk, maar zoveel mogelijk in spelvorm. Daarvoor ben je scouting.

Jacques
Jacques

Berichtdoor rene » Do 05 Jul, 2007 22:47

Jacqeus, je vergeet de beweegredenen in je betoog. Zoals tijdverspilling door de kids. We geven geen instructie als een zeilschool, maar zo veel mogelijk met een speels karakter. Toch ontkom je er niet aan de basisbeginselen te oefenen, anders kun je maar weinig zeilspelen doen. Die basisleertijd wil ik dus bekorten, dan varen er kortweg gezegd ook eens anderen in een spel dan de boots of kwartier
Laatst gewijzigd door rene op Do 05 Jul, 2007 22:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Volgende

Terug naar Instructiemateriaal