FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Vr 22 Sep, 2017 16:02
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Beroepsdiploma's t.o.v. MBL's

Beroepsdiploma's t.o.v. MBL's

Berichtdoor jan blanken » Di 08 Feb, 2005 18:07

OK ff een vraagje ik heb laatst bij ons op de admi vergadering naar aanleiding van een vorig topic over bepaalde eisen voor m1 m2 en m3.

Hier werd gezegd dat wanneer ik mijn groot vaarbewijs had ik mijn m3 kon krijgen nou gaat het mij niet zozeer om m3 omdat wij toch geen w8schip hebben maar wel m1/m2.

Ik had die meneer gecontact ( ik geloof een commissie voorzitter adm. 6)
en die verwees me door naar waterpost@scouting.nl maar hier kreeg ik geen reactie.

Wie kan me hiermee verder helpen????

:arrow: [Fok!-admin-edit]Titel aangepast ter verduidelijking
Laatst gewijzigd door jan blanken op Wo 09 Feb, 2005 13:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
waar water en wind is vind je een waterscout
Gebruikers-avatar
jan blanken

Scouting groep: scouting hellevoetsluis (jan blanken wacht)

Berichtdoor schipper » Di 08 Feb, 2005 18:38

Je kunt gewoon op vertoon van je GVB een M1 / M2 / M3 krijgen,
vrijstellingen zijn te vinden in Nautisch Technische Richtlijnen van SN.

BEROEPSDIPLOMA'S EN MBL'S

Zou overigens gelijk M3 aanvragen, stel dat jullie later wel een WS krijgen moet je het alsnog doen, zonde van het geld
Laatst gewijzigd door schipper op Di 08 Feb, 2005 21:32, in totaal 2 keer gewijzigd.
IK? Ik ben niet arrogant...Ik ben gewoon goed!
Gebruikers-avatar
schipper

Scouting groep: Hannie Schaft

Berichtdoor Cobra » Wo 09 Feb, 2005 00:02

Het grappige van deze reeks is eigenlijk dat het de enige is waar je niet verder gaat met hetzelfde, zoals bijvoorbeeld zeilen 1 t/m 4. Een bbm of een kleine sleper is wel even wat anders dan waar je m3b voor krijgt. Toch is het volgens mij zo, dat je met je m3b ook de 'lagere' m1- en m2-schepen mag varen. Of heb ik dit verkeerd geïnterpreteerd?
Daarom zou ik gewoon m3 aanvragen. Of je moet 3 insignes boven je borstzak willen naaien natuurlijk:)
Gebruikers-avatar
Cobra

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor jan blanken » Wo 09 Feb, 2005 22:07

ja ik was wel van plan om m3 aan te vragen.
dan gaat ik maar eens uit zoeken bij wie ik moet wezen.

in ieder geval bedankt en als iemand nog wat hierop heb aan te vullen hoor ik het graag
Gebruikers-avatar
jan blanken

Berichtdoor FW&K » Wo 09 Feb, 2005 23:20

Cobra schreef:Toch is het volgens mij zo, dat je met je m3b ook de 'lagere' m1- en m2-schepen mag varen. Of heb ik dit verkeerd geïnterpreteerd?

Volgens mij is het wel zo dat je daadwerkelijk je diploma moet halen om in een 'lager' categorie schip te varen. Theoretisch gezien mag ik met mijn M2B niet met een buitenboordmotor varen maar moet daar eerst een M1B voor halen. Hoe daar praktisch of als groep mee om gegaan wordt is een tweede. Onze groep heeft geeneens buitenboordmotoren.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor leliezoeker » Do 10 Feb, 2005 10:18

Ik wilde nog een kleine aanvulling geven op dat omzetten van groot vaarbewijs.
Het is niet onverstandig om met je groot vaarbewijs ook (als je die niet al hebt) klein vaarbewijs 1 en 2 aan te vragen. Dat valt weer deels buiten waterscouting, maar zijn toch handig op de nederlandse wateren om te hebben.
leliezoeker

Berichtdoor schipper » Do 10 Feb, 2005 12:19

leliezoeker schreef:Ik wilde nog een kleine aanvulling geven op dat omzetten van groot vaarbewijs.
Het is niet onverstandig om met je groot vaarbewijs ook (als je die niet al hebt) klein vaarbewijs 1 en 2 aan te vragen. Dat valt weer deels buiten waterscouting, maar zijn toch handig op de nederlandse wateren om te hebben.

Met als voordeel?(behalve inkomsten voor de staatskas)

Het groot vaarbewijs is immers afgegeven voor het varen met alle schepen...
IK? Ik ben niet arrogant...Ik ben gewoon goed!
Gebruikers-avatar
schipper

Scouting groep: Hannie Schaft

Berichtdoor Jaeder » Do 10 Feb, 2005 14:24

schipper schreef:
leliezoeker schreef:Het groot vaarbewijs is immers afgegeven voor het varen met alle schepen...

Kleiner pasje? (of hebben ze die tegenwoordig ook voor Groot Vaarbewijs)
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Tabaqui » Do 10 Feb, 2005 14:39

het groot vaarbewijs is tegenwoordig ook een klein pasje, volgens mij is er geen enkele reden om een klein vb 1/2 aan te vragen als je groot vaarbewijs hebt?
Tabaqui

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor jan blanken » Do 10 Feb, 2005 15:32

dat geeft niet want ook die heb ik al.

maar begrijp ik het nou goed dat wanneer ik m3 heb ik ook mijn paieren voor m1 en m2 moet aanvragen of betekent m3 dat je met alles ken varen???
Gebruikers-avatar
jan blanken

Berichtdoor leliezoeker » Do 10 Feb, 2005 15:36

Tabaqui schreef:het groot vaarbewijs is tegenwoordig ook een klein pasje, volgens mij is er geen enkele reden om een klein vb 1/2 aan te vragen als je groot vaarbewijs hebt?

Het hangt van je leeftijd af. Je gvb verloopt als je 50 bent geworden en dan volgen er keuringen om het te mogen houden. Dergelijke keuringen heb je bij de kleine vaarbewijzen ook, maar dan vanaf 65 en die zijn veel minder streng.
leliezoeker

Berichtdoor Tabaqui » Do 10 Feb, 2005 16:40

leliezoeker schreef:
Tabaqui schreef:het groot vaarbewijs is tegenwoordig ook een klein pasje, volgens mij is er geen enkele reden om een klein vb 1/2 aan te vragen als je groot vaarbewijs hebt?

Het hangt van je leeftijd af. Je gvb verloopt als je 50 bent geworden en dan volgen er keuringen om het te mogen houden. Dergelijke keuringen heb je bij de kleine vaarbewijzen ook, maar dan vanaf 65 en die zijn veel minder streng.

OK, daar had ik niet aan gedacht, maar tegen de tijd dat dit voor de meeste forumusers relevant wordt is er geen klein vaarbewijs meer maar is er een nieuw europees vaarbewijs...
Tabaqui

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor Fok! » Di 07 Mrt, 2006 09:44

*blaast stof van topic af, hoest twee keer en begint* ;)

schipper schreef:vrijstellingen zijn te vinden in Nautisch Technische Richtlijnen van SN.

BEROEPSDIPLOMA'S EN MBL'S

Op deze link staat inderdaad duidelijk aangegeven hoe je je vrijstelling moet aangeven, namelijk door het invullen van een aanvraagformulier M3/MD. Er is alleen vergeten te vermelden hoe je aan zo'n formulier komt!

Weet iemand hier dat?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor muck » Di 07 Mrt, 2006 20:29

Fok! schreef:Op deze link staat inderdaad duidelijk aangegeven hoe je je vrijstelling moet aangeven, namelijk door het invullen van een aanvraagformulier M3/MD. Er is alleen vergeten te vermelden hoe je aan zo'n formulier komt!

Weet iemand hier dat?

Het is één van de bijlagen van het NTR99.
(Nautisch Technische Richtlijnen 99)

Aanvraag formulier M3/GMS of MD/MT3 theorie/praktijk examen.
You are 2-good 2-be 4-gotten !!!
Gebruikers-avatar
muck

Scouting groep: Musinga Rijn MS Rival / Trainingscoordinator Admiraliteit 16

Berichtdoor Dirk » Wo 08 Mrt, 2006 09:14

Met het groot vaarbewijs mag je toch gewoon met alles varen? Alles behalve een groot zeilschip. want daar heb je volgens mij ook nog een extra vaarbewijs voor nodig.

Volgens mij is het wel zo dat je daadwerkelijk je diploma moet halen om in een 'lager' categorie schip te varen. Theoretisch gezien mag ik met mijn M2B niet met een buitenboordmotor varen maar moet daar eerst een M1B voor halen.

Is het niet gewoon een bekwaam persoon van tenminste 12 jaar? Dat de verzekeing van scouting nederland er eisen aan stelt om met een bb-motor te varen is een ander verhaal. wij zijn niet verzekerd via scouting nederland, en bij ons mag iedereen van de wv met de bb-motor varen Mits ze tenminste normaal doen. (bekwaam)
Is it the wind? Or is it me?
Gebruikers-avatar
Dirk

Scouting groep: Tekakwitha zeeverkenners

Volgende

Terug naar Instructiemateriaal