FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 23:13
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Materiaal om mee les te geven

Berichtdoor Reinout » Di 19 Apr, 2005 14:02

Ik ben van plan om voor op het water tijdens de CWO-lessen plaatjes van alle manouevres in een geplastificeerd boekje te maken. Aan de hand hiervan kun je dan aan CWO-1/2 kandidaten de manouevres ook nog eens goed uitleggen. Misschien dat je er zelfs spelletjes mee kunt bedenken (willekeurig een manouevre trekken, wie de meeste of als eerste alle kaartjes kan verzamelen door het goed te doen.....) maar daar zitten natuurlijk ook nadelen aan.

Heeft iemand al eens zoiets gemaakt danwel Losse plaatjes van de manouevres digitaal?
Gebruikers-avatar
Reinout

Scouting groep: Bim Bakenessergroep Haarlem

Berichtdoor sliefzeilertje » Di 19 Apr, 2005 15:20

Ik dacht dat ik "Het Zeilboek" alle manouevres ook met plaatjes uitgelegd waren...misschien kun je die gebruiken? Inscannen en bij elkaar voegen...

Alleen even rekening houden met het copyright...ik weet niet hoe dat zit!
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Marihuana » Di 19 Apr, 2005 23:02

anders misschien het zeilboek van de katwijkse zeeverkenners dit is digitaal en kun je tegen een kleine vergoeding aanschaffen op cd rom. wij hebben hem ook gekocht om op die manier kleine wijzigingen aan te kunnen brengen en op die manier dingen eruit te kunnen pikken die wij op dat moment nodig hebben.
Marihuana

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Hans » Wo 20 Apr, 2005 07:59

Mij lijken plaatjes van standaard manouevres echt vreselijk onhandig. Je tekening is immers per situatie anders. Een tekening van een man over boord is immers afhankelijk van de koers dat die man overboord valt; een tekening van een aanleg afhankelijk van hoe de wind daar precies op staat. Vaak teken ik dan ook nog de vorm van de steiger er (voor een deel) bij, om het zo herkenbaar mogelijk te maken.

Een ander nadeel lijkt me, dat je in standaard plaatjes niet wat bij kan tekenen.

Op de zeilschool hebben we altijd een paar kleine krijtbordjes aan boord, zodat je altijd kan tekenen wat je wil laten zien. Bij mij op de groep hebben we de binnenkant van de deksels van de bakskist zwart geschilderd met schoolbord verf, ook reuze handig!
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Vorige

Terug naar Instructiemateriaal