FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Do 14 Dec, 2017 01:32
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Materiaal om mee les te geven

Materiaal om mee les te geven

Berichtdoor Reinout » Vr 19 Nov, 2004 10:37

Wij geven de CWO II theorie cursus altijd vrij uitgebreid aan onze verkenners. Nu hebben we hier wel een zeer goed boek voor maar ik vind het doorlopen van het boek nogal 'droog'. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die wel eens cursus materiaal hebben gebouwd of iets dergelijks waarmee jullie bepaald zaken uitleggen?
Ik doel dus op zaken waarmee je de verhalen ook daadwerkelijk kunt tonen danwel zelf laten zien zoals koppels en krachten met 2 rietjes en een balletjes.

Zijn er mensen die wel eens dergelijk cursusmateriaal hebben gebouwd en zo ja, hoe en met welk doel?
Gebruikers-avatar
Reinout

Scouting groep: Bim Bakenessergroep Haarlem

Berichtdoor jan blanken » Vr 19 Nov, 2004 11:39

ik weet niet of er bij jullie in de admi ook iemand is die zich met de opleidingen besig houdt nou is het bij ons zo dat wij een kist hebben met daarin een verkleind lesboek, een aantal bootjes en nog wat andere dingen waarmee je wat kan uitleggen.

Nu is ook het geval dat per 1 dec. het BPR officieel veranderd dus veranderen er in het cwo ook wat dingen bij onze admi zijn ze bezeig om een vernieuwd cursusboek en vergemakkelijkt voor de kids te maken.
waar water en wind is vind je een waterscout
Gebruikers-avatar
jan blanken

Scouting groep: scouting hellevoetsluis (jan blanken wacht)

Berichtdoor Moes » Vr 19 Nov, 2004 13:10

Bij onze groep is er inderdaad meer dan een boek.
Het boek dat wij gebruiken is speciaal voor onze groep geschreven en daardoor minder droog dan de leidraad voor zeilers.

Hiernaast krijgt iedere verkenner die de theorielessen volgt een eigen vletje. Dit is een stukje hout in de vorm van een lelievlet met hierop 3 latjes die met een schroef in het midden bevestigd zijn. Een fok, een grootzeil en een roer.

Hiernaast hebben wij ook een soort maquette met daarop water, land, aanlegsteigers en een grote pijl die de windrichting aangeeft. Hiermee kunnen de dingen uit het boek iets beter beschreven en uitgelegd worden.
Passie: laat je hart hand in hand gaan met de longen uit je lijf (Loesje)
Gebruikers-avatar
Moes

Scouting groep: Martinistam (Groningen)

Berichtdoor Dwergje » Vr 19 Nov, 2004 13:14

Moes!! : Foto, van dat bootje?! Ik kan me het niet zo goed voorstellen, maar vind het erg leuk klinken!
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor orion 481 » Vr 19 Nov, 2004 15:21

bij ons hebben we een eigen boek *ik d8 gekopieert uit het officieele boek*
en we hebben dan nog wat losse spullen
zo ook een kist met wat gaatjes erin waar dan iemand een boordje met groen en rood volie voor doet en dan moet je zeggen welke lichten dat zijn en welke kant diegen op vaart.

zo heeft ook een keer 1 vaqn de leiding allemaal betonningen zitten kleien van klei
dont judge someone on the looks, get to know somebody before, then judge the one
Gebruikers-avatar
orion 481

Scouting groep: jutters willemsoord & jutters rainiero

Berichtdoor Dwergje » Vr 19 Nov, 2004 16:00

Zo'n kist / plank is idd wel erg stoer! :) Kan trouwens ook gewoon met getekende blaadjes of sheets. (waarbij je de 2e met het schip, over de 1e met de lampjes heen legt: moet je natuurlijk wel een diaprojector hebben).

Wat ik wel gebruik / heb gebruikt voor instructie:

- Memoriespel (met op de ene de naam van het onderdeel en op de andere een tekeningtje)

- Op karton een soort meer met nauw vaarwater, een haventje e.d. met wat kleine bootjes van karton (gewoon plat, met daarop getekend: zeiltjes (bb en sb), motor, roei en een groot schip.

- Van stevig karton grote boten gemaakt: gewoon plat, maar van een grote van ongeveer 40 tot 60 cm. Dat is erg leuk met instructie: het gaat gelijk een heel stuk meer spreken en het is erg simpel gemaakt... Immers snij uit karton een bootjes vorm en teken er met stift 2 kromme lijnen, zijnde zeilen, op.

[edit]
Laatst gewijzigd door Dwergje op Vr 19 Nov, 2004 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Wieke » Vr 19 Nov, 2004 16:01

begint dit topic nu niet een beetje op instructiespelen te lijken....

daar worden ook al spelletjes besproken die je kan gebruiken bij de instructie

:arrow:Dwergje-mod: Wieke, je hebt gelijk. Ik draafde een beetje door ;) Ik zal de spel-zaken hier weghalen en in het andere topic posten. Hier kan het dan weer púúr over het materiaal gaan
Aan loef loden en gissen,
Aan lij kotsen en pissen.
Gebruikers-avatar
Wieke

Scouting groep: Wilhelminagroep

Berichtdoor Wieke » Do 25 Nov, 2004 08:54

Ik heb hier laatst op mijn werk even op A1 formaat bootonderdelen voor RA en eentje voor ZA uitgeprint....

hehehe, handig hoor van die "gratis" plotters :)
Gebruikers-avatar
Wieke

Berichtdoor Bart Houben » Do 25 Nov, 2004 08:59

Dat heb ik deze week ook gedaan met de vletonderdelen voor het zeilen, maar dan op A2. Voor de roeionderdelen moet ik die nog maken. Wieke heb jij dat plaatje toevallig digitaal en kun je me die opsturen? Dan kan ik die vandaag of morgen nog even snel uitprinten op A2
Gebruikers-avatar
Bart Houben

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep

Berichtdoor Wieke » Do 25 Nov, 2004 09:02

Ik heb gewoon gedaan met knippen en plakken van pdf naar autocad.
Ik kan je wel gewoon de link geven ervan:

op deze site staan een aantal boekjes;
http://hermes.antoniuscollege.nl/~jboot/landje/cwo/
Gebruikers-avatar
Wieke

Berichtdoor zeilfreak » Do 25 Nov, 2004 14:46

wij hebben ook een aantal boten nagemaakt
en een groot bord dat een vaarater enz voorstelt
en zo zijn er nog wel wat dingen
greate pier the best!!
Gebruikers-avatar
zeilfreak

Scouting groep: Greate Pier

Berichtdoor TEKKER » Do 25 Nov, 2004 14:48

Wij hebben ook zon bord gemaakt en ik zou ook graag verschillende bootjes willen maken, zeilboot, roeiboot, groot schip ed. en graag simpel en wel van hout.
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor Tessa » Do 25 Nov, 2004 15:27

Wij hebben zelf houten bootjes en betonning, hoewel ik geloof dat je betonning nu niet meer hoeft te leren. (toen ik verkenner was moest ik het nog weten voor mn ZB). Ooit hebben we een maquette gemaakt met dijken van papiermaché, maar volgens mij is die al een tijdje terug gesloopt.

Ook hebben we echt hele goeie tekeningen van een vlet om de onderdelen te leren. En er zijn nog meer tekeningen volgens mij, weet alleen even niet waarvan.
Met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal
Gebruikers-avatar
Tessa
Groepsmoderator

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor leliezoeker » Wo 05 Jan, 2005 23:41

Ik heb wel een paar tips voor de "droge" stof.
Zoals bv lichten. Hoe oud je publiek ook is, het schijnt heel moeilijk te zijn. Wat je dan kan doen is tekeningen maken die ze zelf kunnen inkleuren. Dat helpt bij het uit-het-hoofd-leren. Die het erg moeilijk vinden...geef ze extra kopien mee naar huis.
Een luciferdoosje en een paar roerstokjes zijn altijd goed ondersteunend lesmateriaal, ook om krachten uit te leggen.
Wij hadden een white-board en van die koelkastmagneetjes blijven daar mooi op plakken. Van piepschuim en een paar stokjes (mastje, riemen) lijm je daar bootjes op en op het bord kan je dan een situatie schetsen waarbij je de bootjes makklijk kan verplaatsen. Kost ook niet zoveel moeite en geld om nieuwe te maken...
Het boek "zeilen" is wat minder droog en er staan leuke weetjes in. Als ondersteunig en afwisseling ook wel eens fijn.
Oefenexamens zijn een must, de kids leren hoe de vraagstelling zal zijn en overkomen ook een stukje faalangst. Daarbij gaan ze vragen stellen waar ze eerder niet opgekomen zouden zijn. En het brengt ook een beetje leven in de brouwerij, oefening of niet, het is toch wel spannend en we weten weer waar we voor leren.
Ehm....ik weet vast nog veel meer, maar niet zo uit mijn bolletje.
leliezoeker

Berichtdoor Dekzwabber » Vr 07 Jan, 2005 11:24

Volgens mij stond hier een poosje terug een vraag van iemand of iemand aan fotoos van een lelyvlet kon komen van schuin bovenaf?

Iemand uit ons leiding team is een lelyvlet helemaal op schaal aan het namaken.!! dus ook de romp lassen me mast namaken zeilen maken enz..
dus ook fokke blokken enz.. :P (hij heeft tijd teveel denk ik ;) )

dus als je nog even geduld hebt dan ga ik daar strx fotoos van maken als ie af is..
dan kan iemand anders die weer bewerken naar een 2D 3D tekening..
Gebruikers-avatar
Dekzwabber

Scouting groep: Triton

Volgende

Terug naar Instructiemateriaal