FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Di 26 Sep, 2017 17:17
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Examendata in de Admiraliteit: Hoe vaak?

Examendata in de Admiraliteit: Hoe vaak?

Berichtdoor Dwergje » Do 12 Aug, 2004 13:23

Hoe vaak worden er bij jullie in de Admiraliteit (door de RNTC) examens afgenomen? En zit er tijd tussen Theorie en Praktijk Examens?

Bij Adm 9/ Regio Lek- en IJsselstreek:
2x per jaar:
1x in juni: (Theorie + Praktijk)
1x eind oktober: (Theorie + Praktijk)

Theorie wordt op vrijdagavond gedaan en dan is zaterdagochtend praktijkexamens. De eerste week geldt dit voor zeilen, de week erop voor roeien. Voor beide diploma's zijn er dus 2 mogelijkheden per jaar.
M1 wordt bij ons niet afgenomen.

Deze methode heeft als gróót nadeel dat het aantal deelnemers voor het praktijkexamen pas op vrijdagavond duidelijk is. Immers als je je theorie (nog) niet gehaald hebt, mag je niet meedoen aan het praktijkexamen.
Dit is dus ook een nadeel voor het aantal examinatoren dat je moet regelen voor de praktijkexamens.

Hoe liggen de data bij jullie in de Admiraliteit?
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor FW&K » Do 12 Aug, 2004 14:53

Bij onze Admiraliteit 16 is het zo dat je in principe op je 13de voor roeien op mag. Theorieexamens wordt 1 maal per jaar [meen ik] op vrijdagavond gehouden; in de winter wordt hier dan een theoriecursus voor gehouden binnen onze groep.

De praktijkexamens zijn in principe op aanvraag - naar aanleiding van behoefte - maar meestal komt dat neer op 2 maal per jaar; voor- en najaar en dan de examens: roeien, zeilen, M2B en MD. Dat gebeurt gewoon voor- en bij de groep die het examen heeft aangevraagd, dus het is niet zo - zoals bij de theorie-examens - dat de hele Admiraliteit afreist naar de groep waar een examen wordt gehouden.

De regel is verder bij onze Admiraliteit je niet op dezelfde examendag roeien en zeilen mag halen. Behaal je in het voorjaar roeien-praktijk, dan doe je zeilen-praktijk in het najaar op zijn vroegst. Ook kan je bij ons op 13-jarige leeftijd voor het eerst examen roeien doen.

Groeps- en/of Admi-genoten zullen me wel corrigeren als ik dingen verkeerd zeg.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Anneke » Do 12 Aug, 2004 15:41

FW&K schreef:De regel is verder bij onze Admiraliteit je niet op dezelfde examendag roeien en zeilen mag halen. Behaal je in het voorjaar roeien-praktijk, dan doe je zeilen-praktijk in het najaar op zijn vroegst. Ook kan je bij ons op 13-jarige leeftijd voor het eerst examen roeien doen.

dat klopt niet helemaal geloof ik, want een aantal mensen, waaronder ik, hebben roeien en zeilen praktijk op dezelfde dag gedaan.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor FW&K » Do 12 Aug, 2004 16:13

Anneke schreef:
FW&K schreef:De regel is verder bij onze Admiraliteit je niet op dezelfde examendag roeien en zeilen mag halen. Behaal je in het voorjaar roeien-praktijk, dan doe je zeilen-praktijk in het najaar op zijn vroegst. Ook kan je bij ons op 13-jarige leeftijd voor het eerst examen roeien doen.

dat klopt niet helemaal geloof ik, want een aantal mensen, waaronder ik, hebben roeien en zeilen praktijk op dezelfde dag gedaan.

Vroeger mocht dat nog wel. Om oudere verkenners toch in de gelegenheid te stellen om nog bij de verkenners hun complete MBL aan theorie en praktijk te halen, wordt hier soms 'soepel' mee om gegaan. De regel is er in ieder geval wel :)
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Hans » Vr 13 Aug, 2004 12:35

De regel is verder bij onze Admiraliteit je niet op dezelfde examendag roeien en zeilen mag halen. Behaal je in het voorjaar roeien-praktijk, dan doe je zeilen-praktijk in het najaar op zijn vroegst. Ook kan je bij ons op 13-jarige leeftijd voor het eerst examen roeien doen.

Wat een rare regel, waarom is dat zo?
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Berichtdoor FW&K » Vr 13 Aug, 2004 12:47

.. tsja, dat zou ik nog eens op moeten zoeken. Volgens mij is het geboren uit de gedachte om daarmee te voorkomen dat er té veel examens op 1 dag afgenomen moeten worden en dat mensen hun gehele MBL kado krijgen. Volgens mij heeft dat meer met gewoon goed en strak examineren te maken dan met de ingestelde regel. Ik zal het eens navragen/lezen in oude admiraliteitsnotulen.
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Alias Fok! » Za 14 Aug, 2004 17:39

In het voorjaar (april) zijn bij ons de theorie-examens. Een week later na het reguliere examen is al het herexamen.

De praktijkexamens zijn in september meestal, maar hoe het zit met herexamen weet ik eigenlijk niet in dit geval...
Hoe heerlijk is het om niets te doen en daarna uit te rusten... :lol:
Gebruikers-avatar
Alias Fok!

Scouting groep: Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Eefje_An » Ma 16 Aug, 2004 08:43

Anneke schreef:

dat kwam omdat wij dat geregeld hadden (jullie waren als oudere leden bij de groep gekomen). dit gebeurt enkel bij hoge uitzondering en veel lobby werk.
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor cees » Do 09 Sep, 2004 14:21

Admiraliteit Kennemerland:

begin april : Theorie examen
half juni : 1e praktijk examen
begin october : 2e praktijk examen en waar nodig 2e theorie examen
Mijn vingers tikken sneller dan mijn hersens kunnen bijhouden
Gebruikers-avatar
cees

Scouting groep: BIM-Bakenessergroep

Berichtdoor sylvester » Ma 13 Mrt, 2006 14:08

3 keer per jaar theorie, en 2 keer per jaar praktijk voor alle disciplines.
2 keer per jaar zeilinstructieweekend waar je je praktijk zeilen kan halen, mits je de theorie al hebt. :wink:
admiraliteit 12 neerlands midden
Triton scouting Culemborg
sylvester

Scouting groep: Triton

Berichtdoor Geert » Ma 13 Mrt, 2006 14:24

Twee vragen bij bovenstaande post:
1. Worden alle kielboot-disciplines door de Admiraliteit afgenomen?
2. Wat wordt er precies gedaan in zo'n weekend, en gaat deze van de Admiraliteit uit?
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor MB » Ma 13 Mrt, 2006 14:33

Wat een oud topic zeg!

Bij ons worden de theorie-examens op twee zaterdagen in de tweede helft van maart gehouden. Wanneer men zakt, maar minimaal twee onderdelen heeft gehaald, dan kan men her-examen doen in de tweede helft van april. Dan hoeven alleen de onderdelen nog gedaan te worden waar men voor gezakt is.

Eind juni en half september zijn dan de afvaardagen. Ook is het mogelijk om tussendoor een examinator regelen.

Dit is alleen voor RBIII,KBIII, MBII, de rest regelen de groepen zelf.
Laatst gewijzigd door MB op Ma 13 Mrt, 2006 19:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Hans » Ma 13 Mrt, 2006 19:44

Admiraliteit Midden IJssel:
- 1x per jaar theorie voor kielboot 2 en 3 (mei/juni)
- 2x per jaar praktijk, een keer voor de zomerkampen en een keer aan het eind van het vaarseizoen.

Kielboot 1 regelt elke groep zelf (indien ze wat met dat diploma doen).
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Berichtdoor sylvester » Di 14 Mrt, 2006 04:31

Geert schreef:Twee vragen bij bovenstaande post:
1. Worden alle kielboot-disciplines door de Admiraliteit afgenomen?
2. Wat wordt er precies gedaan in zo'n weekend, en gaat deze van de Admiraliteit uit?

Dat wordt allemaal georganiseerd door de afdeling NAC (nautische advies commisie) van de admiraliteit ja.
En op zo'n weekend is alles mogelijk, kinderen die nog nooit gezeild hebben worden klaar gestoomd voor kielboot I maar ook kielboot III wordt afgenomen.
admiraliteit 12 neerlands midden
Triton scouting Culemborg
sylvester

Scouting groep: Triton

Terug naar Instructiemateriaal