FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Vr 22 Sep, 2017 16:01
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Digitaal oefenmateriaal CWO?

Digitaal oefenmateriaal CWO?

Berichtdoor MB » Do 15 Jan, 2004 10:19

Goede morgen allemaal,

al een aantal jaar ben ik op zoek naar een programma waar een CWO-theorie-examen mee geoefend kan worden. Zo'n 10 jaar geleden was er een (welliswaar een erg primitief msdos-proggie) programma van de familie bos met zo'n 3600 oefenvragen.
Helaas is dit programma erg verouderd en gaan er steeds minder vragen kloppen. (Door o.a. wetswijzigingen in het BPR).

Heeft/weet iemand hier een programma waarmee deze vragen geoefend kunnen worden?

Lijkt mij trouwens ook met de huidige IT-kennis binnen Scouting niet moeilijk om zoiets in elkaar te zetten?
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Stefan » Do 15 Jan, 2004 10:22

ik weet wel dat er op allerlei (scouting)sites oefenexamens staan van MBL-examens, dit kan je ook wel gebruiken als je CWO-3 wil gaan doen
Stefan

Scouting groep: Hollandsche Nachtegalen

Berichtdoor MB » Do 15 Jan, 2004 10:28

Dat is mij bekend. Maar ik vond het voordeel van het toenmalige programma (VR-THEO) dat je uren achter elkaar door kon gaan met oefenen, omdat er zoveel vragen inzaten. En je kon de categorie kiezen die je niet goed beheerste, welke je dan vervolgens apart kon oefenen.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor E-J » Do 15 Jan, 2004 10:33

Ondanks de vele wijzigingen is VR-THEO een van de weinige programma's hiervoor.
Je kunt ook wel een CD bij de ANWB kopen met examenvragen Klein Vaarbewijs of Marifoon.
VR-THEO heb ik evt. nog wel..
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor MB » Do 15 Jan, 2004 10:54

Ik heb zelf ook nog versies van VR-THEO liggen. Ik vind het jammer dat er geen actueler programma beschikbaar is. Vooral nu het BPR per 1 april 2004 waarschijnlijk aan een aantal grote wijzigingen ondergaat. Dan leert het programma toch de verkeerde dingen aan.

De vaarbewijs CD heb ik ook in mijn bezit, maar is lang niet zo uitgebreid (en om CWO KB gericht) als het VR Theo-programma.
Gebruikers-avatar
MB

Berichtdoor schipper » Do 15 Jan, 2004 12:06

Wellicht een leuke taak voor de leden van dit forum?

Als ik zo af en toe eens rondneus merk ik dat er een enorme verscheidenheid aan kennis rond zweeft.

Ik zelf ben redelijk op de hoogtevan reglementen, zo zullen er ook voldoende IT'ers rondhangen en ben ook al mensen van diverse zeilscholen tegengekomen.....

Hoeft natuurlijk niet gelijk enorm groot te worden, kan vanzelf meegroeien met de site, hetgeen de site ook alleen maar reclame geeft.
IK? Ik ben niet arrogant...Ik ben gewoon goed!
Gebruikers-avatar
schipper

Scouting groep: Hannie Schaft

Berichtdoor Gekke gert ! » Do 15 Jan, 2004 12:16

Via de site van scouting nederland, en dan bij Waterwerk kun je wel wat vinden !
2200 km/u moet kunnen !
Gebruikers-avatar
Gekke gert !

Scouting groep: Musinga-Rijn (wageningen) Gaos WV

Berichtdoor schipper » Do 15 Jan, 2004 12:26

Overigens nog een kleine aanvulling, het weekblad "Schuttevaer" wist afgelopen week al te melden dat het nieuwe BPR op nogal wat tegenstand van de beropesvaart is gelopen, oa ivm dodehoek en bemanningszaken waardoor de kans groot is dat het pas na de zomer officieel van kracht gaat worden!
IK? Ik ben niet arrogant...Ik ben gewoon goed!
Gebruikers-avatar
schipper

Scouting groep: Hannie Schaft

Berichtdoor Lidy » Do 15 Jan, 2004 12:31

op de site van waterscouting.com staan allerlei links over CWO ed. Gewoon even bij links kijken
Gebruikers-avatar
Lidy

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor E-J » Do 15 Jan, 2004 13:14

Ik denk dat er een oefenprogramma met zeer veel vragen bedoeld wordt.
VR-THEO is zo'n programma, je kan zelf per cat. examens oefenen.
Er zou wel een opvolger komen, maar die is er nooit gekomen.
Adm. 6 (dacht ik, anders wel in die regio) was bezig met een vervanger (3 jaar terug), maar daar heb ik ook niets van vernomen.
Meest handige is om VR-THEO te gebruiken (meeste BPR aanpassingen vallen niet onder deze eisen) en daarna de oefenexamens onder de links te oefenen.

Succes,

E-J
E-J

Berichtdoor timon » Do 15 Jan, 2004 13:46

Mmmmmm,
isschien is het een idee om VR-THEO even ergens online te zetten zodat de forum leden die dit programma niet kennen zich er een beeld van kunnen vormen.

En het zou natuurlijk een heel leuke toevoeging aan waterscouting.com kunnen zijn als er een nieuw examen test programma zou komen. Zoals Schipper al zij is de kennist wel aanwezig.
Als je eerst eens standaard interface ontwikkeld (kan ik verschillende talen en of programma's ASP, PHP, Director of Flash (dan kun je het ook op CD uitbrengen)) en er daarna vragen aan gaat toevoegen. Zou dit langszaam aan kunnen groeien.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Ájó » Do 15 Jan, 2004 14:12

lijkt me een leuk idee, mooi groot waterscouting.com dr bij ;)
jammer genoeg heb ik niet zoveel kennis in huis om zoiets te maken enzo, maar t idee is goed
Gebruikers-avatar
Ájó

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor E-J » Do 15 Jan, 2004 14:44

Ik zal van het week-end even kijken.
E-J

Berichtdoor MB » Do 15 Jan, 2004 16:16

Misschien is het een idee om VR-THEO even ergens online te zetten zodat de forum leden die dit programma niet kennen zich er een beeld van kunnen vormen.

Het programma staat hier online.

Wat ik bedoel is inderdaad een programma waarin veel vragen staat. De examens die op het net te vinden zijn bevatten vaak niet meer dan 10-20 vragen, zodat je niet een hele tijd achter elkaar kunt oefenen en ook niet per categorie kunt oefenen.

Ik ben ook bereid mee te helpen aan de realisatie van zo'n programma. Ik heb er zelf erg veel aan gehad voor mijn eigen MBL examen. Sinds enkele jaren geef ik CWO KB3 bij ons op de groep en vind het elk jaar weer jammer dat er geen verbeterde versie is. [/quote]
Gebruikers-avatar
MB

Berichtdoor E-J » Vr 16 Jan, 2004 07:52

Ik wil best wel aan zoiets beginnen, maar ga niet dubbel werk doen en zeker niet alleen..
E-J

Volgende

Terug naar Instructiemateriaal