FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Do 23 Nov, 2017 23:11
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

MBL <> CWO

MBL <> CWO

Berichtdoor FW&K » Zo 23 Nov, 2003 17:39

Naar aanleiding van het wel vaker opduikende fenomeen: verschil tussen MBL en CWO, toch nog maar weer een topicje in het juiste forum!

[directe aanleiding: zie De Opkomst - insigne-topic]

In onze Admiraliteit wordt behalve KB3 ook het MBL afgenomen door de bevoegde examinatoren. Dat houdt in dat bij ons je dus niet met een handtekening van de schipper zomaar je MBL hebt.

Het gebeurt regelmatig dat iemand wél zijn KB3, maar niet zijn MBL haalt. Tijdens een volgende examenronde moet diegene dan nog wel een keer laten zien dat zij/hij haar/zijn mannetje/vrouwtje :stupid: staat in de bootleiding...

De examinatoren fungeren bij ons dus echt als keurmeester voor het MBL-aspect, terwijl dat bij veel andere groepen door de schipper wordt gedaan. Die zou hier ook wel [dan wel: misschien nog wel meer] kijk op moeten hebben.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Geert » Ma 24 Nov, 2003 11:20

Tja, bij onze Admiraliteit is dit dus niet zo. De examinatoren beoordelen bijna alleen maar op de zeilkwaliteiten van de kandidaat, de schipper (verkennersleiding) geeft het MBL af. In pratijk blijkt dit goed te werken of het persoon van onze groep een prima kijkt op de leidinggevende kwaliteiten van het persoon heeft doordat er binnen onze groep redelijk wat aandacht wordt besteed aan dit soort dingen.

Er zijn overigens nog examinatoren binnen ons NTC die een beetje van de oude stempel zijn en ook de MBL-kwaliteiten laten mee wegen in het beoordelen van een kandidaat, het 1 kan immers niet zonder het ander...
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor TEKKER » Ma 24 Nov, 2003 11:37

ik weet niet helemaal precies hoe het bij ons zit, maar dit is zoals ik het bij het afgelopen examen heb gezien.

Iedereen die afzeilde voor kb3 en geslaagd was kreeg een MBL teken van de examinator.

Maar ik weet dus niet of je bij ons kunt zakken voor MBL maar wel slaagt voor kb3.
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 25 Nov, 2003 14:49

Bij ons tekent de schipper vóór het examen ervoor dat de kandidaat MBL-waardig is, dus kan leidinggeven. Tijdens het examen moet dan blijken of ie ook nog kan zeilen. Het examen wordt afgenomen door examinatoren van de Admiraliteit die, mits geslaagd, ook het MBL uitreiken.
Is niet helemaal logisch, maar bij de Adm hebben ze het liefst alleen maar kandidaten die het zeker kunnen, vanwege een tekort aan examinatoren. Ze kunnen het niet waarderen als je gewoon gaat proberen: misschien kan ie het wel, met een beetje geluk haalt ie het en anders volgende keer beter!? :!:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor E-J » Wo 26 Nov, 2003 08:10

beheerdersintjoris schreef:Bij ons tekent de schipper vóór het examen ervoor dat de kandidaat MBL-waardig is, dus kan leidinggeven. Tijdens het examen moet dan blijken of ie ook nog kan zeilen. Het examen wordt afgenomen door examinatoren van de Admiraliteit die, mits geslaagd, ook het MBL uitreiken.
Is niet helemaal logisch, maar bij de Adm hebben ze het liefst alleen maar kandidaten die het zeker kunnen, vanwege een tekort aan examinatoren. Ze kunnen het niet waarderen als je gewoon gaat proberen: misschien kan ie het wel, met een beetje geluk haalt ie het en anders volgende keer beter!? :!:

Wij zitten ook bij jullie en doen het net andersom. Van mij mogen ze een CWO halen wanneer ze op niveau zijn.
Wanneer ze die hebben kijken de leiding, groepsschipper en ik (als instructeur) of ze MBL niveau hebben.
Dan tekent de schipper (of een van de instructeurs bij afwezigheid van..).
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 26 Nov, 2003 13:47

Ja, maar we zijn ook nog steeds op zoek naar het beste systeem: we moeten nog steeds veel te vaak naar Culemborg en Utrecht vinden we, ook al omdat Vught niet meer bestaat en Debono niet echt actief wil meewerken aan eigen examens. Wij gaan dus mensen pas opgeven als het echt zover is, anders blijf je bezig.
Doordat we niet echt heel gericht per persoon opleiden (leren zeilen gebeurt gewoon door het jaar heen met de hele bak, geen apart programma) zijn de mensen die op examen gaan eigenlijk ook altijd wel MBL-waardig. Ze zijn dan meestal ook al wel kwartiermeester of gaan dit worden.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Fok! » Ma 01 Dec, 2003 14:12

Wij hebben dit onderwerp toevallig op de laatste Admiraliteitsraad besproken.

Tot nu toe was het eigenlijk altijd zo dat het halen van MBL was gewoon een must voor het bootsman zijn. Je had Z1A en dat was je benodigde MBL.

Toen MBL en CWO werden gecombineerd is die grens eigenlijk nooit echt getrokken bij ons in de Admiraliteit. Examen doe je in de volksmond nog steeds voor je MBL. Dat dat niet hetzelfde is als KB3-CWO weet geen kind.

Op de afgelopen Admiraliteitsraad hebben de (nieuwe) Admiraal en de Voorzitter NTC hierover tekst en uitleg gegeven. Vanaf volgend jaar moet het dus zo zijn dat kinderen wel voor KB3 kunnen opgaan, maar dat MBL nog maar even een beetje meer ontwikkeld moet worden.

Hoe dit in de praktijk gaat uitpakken weet ik niet... Denk dat het zo'n 'traditie' is geworden, dat je niet eerder MBL-examen (en dus KB3) gaat doen, voordat je MBL-kundig bent.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Gekke gert ! » Wo 03 Dec, 2003 19:27

Jaa want ik was eerst ook gezakt voor mijn MBL maar wel voor mijn KB3 en dus toen heb ik t daarna weer overgedaan en hoefde dus eigenlijk niet mijn zeilen te laten zien maar meer dat ik leiding kon geven omdat ik volgend die examinator niet hard genoeg praatte en daarom was ik gezakt :S:S !!
2200 km/u moet kunnen !
Gebruikers-avatar
Gekke gert !

Scouting groep: Musinga-Rijn (wageningen) Gaos WV

Berichtdoor Dimitri » Wo 03 Dec, 2003 19:30

Dat is ook zoals het hoort!

Ik besteed ook altijd andacht aan het geven van de commando's bij de Zeeverkenners. Als een commando niet in de hele boot te horen is, heb jij dus niet de boot onder controle.
Ik ben een vliegtuig!

En als je me niet gelooft stap je maar uit!
Gebruikers-avatar
Dimitri

Scouting groep: Grevelingengroep Brouwershaven

Berichtdoor Gekke gert ! » Wo 03 Dec, 2003 19:32

Ja maar toch lullig, bij de tweede keer had ik examen met windkracht 7 niet prettig en heel zwaar en toen brak nog de piekeval en toen kwam het zeil naar beneden maar toch een geslaagde en uitdagende dag.
2200 km/u moet kunnen !
Gebruikers-avatar
Gekke gert !

Berichtdoor Dimitri » Wo 03 Dec, 2003 19:34

das waar, het is wel lullig als je je MBL niet haalt door zoiets.

Daarom leer ik ze ook al vroeg dat ze eventueel gewoon moeten 'schreeuwen'.
Ik ben een vliegtuig!

En als je me niet gelooft stap je maar uit!
Gebruikers-avatar
Dimitri

Scouting groep: Grevelingengroep Brouwershaven

Berichtdoor Gekke gert ! » Wo 03 Dec, 2003 19:41

Ja dat heb ik de 2de keer wel gedaan ik hoop dat ie er nog steeds last van heeft :P:P ! neej maar ik vind het ook niet slecht maar tis lullig dat je op 1 zo'n puntje zakt.
2200 km/u moet kunnen !
Gebruikers-avatar
Gekke gert !

Berichtdoor Kis » Wo 03 Dec, 2003 20:28

gekke gert schreef: bij de tweede keer had ik examen met windkracht 7 niet prettig en heel zwaar en toen brak nog de piekeval en toen kwam het zeil naar beneden

zit me net te bedenken... dat ik al 2 examens gehaald heb bij windkr. 7 ofzo... en dat was er 1 van! wat grappig!
Gebruikers-avatar
Kis

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Gekke gert ! » Do 04 Dec, 2003 11:10

jaja t ging wel goed, alleen zoiets ben je niet gewend.
En weet je nog kis dat die piekeval brak. ZO JAMMER.
Dat waren egt boten waar ze nog nooit van onderhoud hadden gehoord.
2200 km/u moet kunnen !
Gebruikers-avatar
Gekke gert !

Berichtdoor Hans » Do 04 Dec, 2003 13:19

Bij windkracht 7 mag je eigenlijk helemaal geen examen varen. Voor kielboot 3 moet je kunnen varen t/m windkracht 6, voor kielboot 1 en 2 t/m windkracht 4. Wat de MBL eisen daarover zeggen weet ik zo niet, maar ik ga er vanuit dat die gelijk zijn aan de CWO eisen, dus ook t/m windkracht 6.
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Volgende

Terug naar Instructiemateriaal