FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Instructiemateriaal

Het is momenteel Do 23 Nov, 2017 00:49
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

maken van een cwo opleidingsplan

maken van een cwo opleidingsplan

Berichtdoor christer » Di 01 Nov, 2011 15:17

Bij onze scoutinggroep zijn de zv leden met cwo 3 allemaal overgevlogen naar de wildevaart. Momenteel hebben we erg veel jonge leden zonder cwo 3. Er word altijd wel wat aan cwo gedaan binnen de groep, alleen met weinig struktuur en regelmaat. Tijd dus om hierin verandering te brengen.
We hebben nu het iedee om een soort opleidingsplan te gaan maken waarin we beschrijven hoe we een zv'er via cwo 1 naar cwo 3 gaan brengen.
vragen die zo bij ons naar boven komen:
- Zijn er groepen die een kant en klaar opleidings plan hebben.
- hoeveel (theorie ) lessen besteed je per cwo.
- geef je cwo lessen tijdens de opkomst of buiten opkomsttijden.
- wat doe je met leden die ( nog geen) zin hebben in CWO of is het een verplichting?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !!
christer

Scouting groep: Fivelgroep

Re: maken van een cwo opleidingsplan

Berichtdoor f.alonso » Di 01 Nov, 2011 19:43

Ik geef theorielessen op de woensdagavond, 1,5 uur (met kwartier pauze). Boek gebruik ik van de Katwijkse Zeeverkenners: http://www.katwijksezeeverkenners.nl/in ... &Itemid=85
Mijn planning begint komende woensdag en eindigd halverwege April... Dan plannen we bij onze RA ook het theorie-examen.

Ik doe het expres buiten de opkomst, mijn ervaring leert dat het dan veel meer effect heeft. Als men 12 jaar of ouder is én minimaal 1 jaar bij de zeeverkenners, krijgen ze van mij een uitnodiging om op vrijwillige basis mee te doen met de lessen.

Hier staan een aantal nuttige downloads: http://frontpage.waterscouting.com/cwo-mbl/

Ook hier staan veel nuttige links: http://frontpage.waterscouting.com/nautisch/

Belangrijk punt: Herhaling van de stof en blijven oefenen met examens... Examens kan ik je eventueel mailen als je wilt, heb er een aantal gespaard de afgelopen jaren...
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor christer » Di 01 Nov, 2011 21:10

Geef je op één avond theorie voor cwo 1,2 en 3?. of geef je alleen les in cwo III. Hoe doe je dat dan met de andere cwo nivo's?
christer

Scouting groep: Fivelgroep

Berichtdoor f.alonso » Wo 02 Nov, 2011 11:43

Alleen niveau 3, overig doen ze vooralsnog met thuis-studie. Of we met onze dolfijnen iets willen doen met CWO 1 zijn we nog niet uit... Nu dus alleen nog de zeeverkenners.
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Nepscout » Za 19 Nov, 2011 20:08

Wij hebben 5 theorielessen (van een uur), een oefenexamen en dan het examen. We doen dit in de winter op vaststaande data een de hand van een studiewijzer. Er zijn 4 groepen:

kielboot 1 + roeien 1/2
kielboot 2 + roeien 3
kielboot 3
kielboot 4/BBM3/klein vaarbewijs 1

De theoriegroepen hangen aan het praktijkniveau; sommige kinderen zullen dus 2 jaar achter elkaar dezelfde theorie krijgen omdat ze hun praktijk nog niet hebben gehaald. Kinderen zomaar door laten stromen werkt niet is onze ervaring. De lessen maken onderdeel uit van de opkomsten. Mensen die niet willen hoeven in principe niet, maar dan kunnen ze ook geen kwartier of boots worden. En dat wil iedereen graag :-)

Voor alle onze schema's, oefenboeken, oefenexamen en ander instructiemateriaal: http://cwo.wilhelmina.org

Een dergelijk systeem opzetten kost wel een paar jaar en je zult moeten investeren in boeken, instructiebootjes etc en in je staf (want die moeten immers de lessen geven).

Succes!
Nepscout

Terug naar Instructiemateriaal