FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Za 15 Dec, 2018 10:42
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Tips en ervaringen met kano's

Tips en ervaringen met kano's

Berichtdoor rene » Zo 19 Jun, 2005 23:28

Bij onze Orca en waterscout leiding leeft het idee om een aantal kano's aan te schaffen. We zien dat kinderen dat heel leuk vinden en zeker op ons kleine vaarwater kan iedereen er eigenlijk wel mee varen.

Tot dusver een aardig idee.

Maar voordat ik me buig over de aankoop van kano's wil ik toch graag van de andere waterscoutinggroepen weten wat hun ervaring hiermee is.

Zoals:
Welke type en materiaal is geschikt.
Hoe intensief worden kano's gebruikt in het reguliere spel.
En wat gebruik je voor tochten, waar ook bagage meemoet.
Tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 20 Jun, 2005 19:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor cc-junk » Ma 20 Jun, 2005 00:29

Wij hebben twee kano's die gebruikt worden als spelmeteriaal voor esta's en zeeverkenners. Op zomerkamp vinden de kinderen het leuk om in hun vrije speeltijd met een kano rond de boot te dobberen.

Afbeelding

Deze lijkt er in ieder geval heel erg op weet niet zeker of het dit exacte type is maar in ieder geval wel dit merk (pelican/coleman).

Ze zijn van kunstof en behoorlijk scoutproof.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Stuurs » Ma 20 Jun, 2005 11:13

Wij hebben tegenwoordig ook die Coleman kano`s en die zijn echt goud! Super scout proef en hebben verder weinig onderhoud nodig. 1x per jaar de houten bankjes lakken en een paar keer per jaar met een soppie de kano schoon maken. Vroeger hadden we polyester kano`s, dat was een drama voor onze groep. Als de scouts dan te hard tegen de kant aan botste was de boeg kapot en dan kon de staf alles weer gaan repareren :!: . Nu met die dingen van coleman zie je alleen een krasje als je ergens tegen aan botst.
Gebruikers-avatar
Stuurs

Scouting groep: Pius 12 Leidschendam

Berichtdoor Tonne » Ma 20 Jun, 2005 18:40

Bij onze groep dezelfde ervaring als stuurs. Wij hebben al een jaar of 10 dolfijnen en de Coleman kano's bevallen prima. Polyesther niet.

We hebben 6 kano's en gebruiken ze in de zomer vrijwel elke week.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor rene » Ma 20 Jun, 2005 19:24

Bedankt voor de reactie tot zover, ik weet nu waar ik naar moet zoeken.
Polyethyleen en Coleman, (Pelican). Kosten wel 709 euro nieuw, maar ik heb inmiddels contacten met een verhuurbedrijf die een mooi partijtje van deze, gebruikte kano's, voor me heeft tegen een leuke prijs.

Wordt wellicht vervolgd, misschien dat ik andere groepen kan helpen met het publiceren van mijn aankoopervaringen.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 20 Jun, 2005 19:27, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Do 30 Jun, 2005 16:56

Aankoop kano's

Na jullie aanbevelingen heb ik een partijtje pelican touring kano's gekocht.
Er was een verhuurder in Valkenswaard die zijn vloot wilde veranderen, door dit type te vervangen door zwaardere met meer drijfvermogen. Hij had veel vraag naar kano's waarin hele gezinnen kunnen. Twee volwassenen en twee kinderen. De Pelican touring is geschikt voor twee volwassenen met een kind.

Dus vrijdag 24 juni ben ik 13 kano's wezen kopen. 10 voor onszelf en 3 voor de zeverkenners de geuzen ook hier uit Vlaardingen. Om het mee te krijgen had ik een schamelwagen met een bak van 6 meter meegenomen.
Daarin paste 10 kano's. De resterende gingen mee op een tweede aanhanger. We zijn er de gehele dag mee bezig geweest in de bloedhitte.

De kano's met twee peddels kostte 300 euri per stuk. Dat is dus een bedrag waarvoor we in Scouting wel wat mee kunnen.

Van de importeur begreep ik dat er met name in het najaar wel vaker partijen kano's te koop zijn. Hij gaf als richtprijs 200-300 euro ex btw.
Jonge kano's zijn voor onze begrippen erg duur, die brengen nog zo'n 600 euro op.

Dus als je ook op jacht wilt naar kano's weet je nu wat het ongeveer kost en bij wie je het beste kan beginnen met informeren. Laat bij de importeurs gerust weten dat je in de markt bent, per slot van rekening moeten zij ook van de handel af. Met met name de huurtypen (die vaak ook scoutproof zijn) maak je natuurlijk de beste kans.

mvgr Rene
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor muck » Vr 01 Jul, 2005 08:21

Misschien een gevraagd of ongevraagd adviesje: Vanaf volgend jaar is het verplicht dat een kano gemerkt is met een postcode-huisnummer. Veiligheid: Mocht men een lege kano vinden, dan ............
You are 2-good 2-be 4-gotten !!!
Gebruikers-avatar
muck

Scouting groep: Musinga Rijn MS Rival / Trainingscoordinator Admiraliteit 16

Berichtdoor rene » Ma 04 Jul, 2005 11:27

Verplicht of niet gewoon een goede tip.

bedankt
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor cb400f » Ma 05 Sep, 2005 23:04

ff een beetje mosterd na de maaltijd.
Bij ons varen de welpen alleen met kano's nou ja eigenlijk zijn het kayaks maar dat doet er niet toe.
Hun hele spel is ook geent op kano-en. Altijd leuk hoor het enige nadeel is wel dat de kleine verkenners vaak lopen te mekkeren of ze mogen kano-en.
ook de welpen staf vaart zelf met kano's
zoals hier de welpen schipper
Afbeelding

en de kinderen varen in andere kano's
Afbeelding
Gebruikers-avatar
cb400f

Scouting groep: Mazn. De Ruyter

Berichtdoor Neendje » Wo 07 Sep, 2005 19:05

muck schreef:Misschien een gevraagd of ongevraagd adviesje: Vanaf volgend jaar is het verplicht dat een kano gemerkt is met een postcode-huisnummer. Veiligheid: Mocht men een lege kano vinden, dan ............

Van wie is dit verplicht?? Waar kan ik dat terug vinden?? En hoe kan ik polyester kano's merken??
Gebruikers-avatar
Neendje

Scouting groep: Fridtjof Nansen groep 12

Berichtdoor bennieb » Wo 28 Sep, 2005 18:03

Onze zijn van alminium maar ik heb helaas geen foto,

Toch hebben wij ze al wat jaren en hebber er geen enkele problemen mee en ze vergen nul onderhoud.

Deze lijkt er een beetje op
Afbeelding

Volgens mij gaan er 6 kinderen in.
Gebruikers-avatar
bennieb

Scouting groep: Pampus Groep

Berichtdoor sjef » Ma 03 Okt, 2005 13:42

6 KIDS in een kano? Dat is wel erg veel...

Om terug te komen op die Leverancier in Valkenswaard: Daar hebben wij ook al twee partijen kano's van. De laatste partij waren 7 canadese kano's, voor 3 personen. We hebben ze nu al 8 jaar en vergen idd geen onderhoud. Af en toe eens wat schimmel verwijderen of zo.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor bennieb » Ma 03 Okt, 2005 14:14

Daar gaat het toch bij scouting om : Samenwerken?
Gebruikers-avatar
bennieb

Scouting groep: Pampus Groep

Berichtdoor Tabaqui » Di 04 Okt, 2005 12:17

Ook wij hebben aluminium kano's, waar idd 6 kinderen in kunnen. Meestal zitten er echter maximaal 5 kinderen in omdat wij maar 5 kinderen in een bak hebben zitten. Als je wil zien hoe dat er uit ziet moet je ff hier door bladeren, foto's van de opkomst afgelopen zaterdag.
Tabaqui

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor Wontolla » Di 04 Okt, 2005 21:48

Heeft een van jullie misschien een adres van dat bedrijf in Valkenswaard of een andere kano-verhuurder die ze 2e hands verkoopt? Wij zijn voor de Dolfijnen ook naar dit soort kano's op zoek, maar inderdaad, met een prijs van 700 euro wat ze nieuw kosten, dan komen we niet ver helaas, dus goedkopere opties zijn zeer welkom!
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Volgende

Terug naar Overig