FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 09:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

anodes

Alu anodes of anders?

Alu
12
40%
zink
18
60%

Aantal stemmen : 30

Berichtdoor Boekel » Di 08 Dec, 2009 01:18

dconel schreef:Nou Boekel, sorry dat ik het vroeg..

Sorry als het bot overkwam...ben niet zo tactisch ;)
Ik weet donders goed hoe een Anode werkt, ik kan me alleen niet voorstellen dat er sprake is van elektrolyse bij een lelievlet. Maargoed, daarom vroeg ik ook om een foto. Ik zie inderdaad dat de anode op jouw foto opgeofferd is en dus wel degelijk heeft gewerkt. Voor mij het overtuigende bewijs, al kan ik het in theorie nog niet plaatsen, want er is alsnog geen sprake van spanningsverschil. Toch?

Er is een spanningsverschil als er een anode op zit, daarom werkt het.

Zonder anode zal er weinig spanningsverschil zijn maar roest de boot gewoon door zuurstof in het water maar ook door potentiaalverschillen ivm onregelmatigheden in het staal, lassen, etc.
(PS Rene, volgens mij mag er geen koper meer in de antifouling zitten?)

Dat mag weer, maar als dat erin zit staat het wel heel duidelijk op de pot. Verder heeft dit geen invloed op anodes e.d. omdat het koper niet elektrisch verbonden is met de huid.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor rene » Di 08 Dec, 2009 01:18

PowPow schreef:Van de Zeeuwse groepen die varen op zout water zijn wij denk ik een van de weinigen die momenteel geen anodes gebruiken.

Kan zwerfstroom van andere boten in een haven trouwens corrosie versterken?

Op zout water zou ik zeker een paar (aluminium) anodes plaaten, het is erg corrosief. En een kleine beschadiging in je lak onder de waterlijn gaat enorm corrodere een anode helpt dat te minderen.

Zwerfstroom is een fenomeen, dat je vind bij spoorwegen omdat de rails een fase zijn en soms de stroom makkelijker door de grond gaat als daar een metalen pijp ligt. Die heeft er dan last van.
Toen we in het spoor electrich werden is er een speciale wet gemaakt die zwerfstromen maken verbied.

Waar komen die zwerfstromen vandaan in een jachthaven ?
Laatst gewijzigd door rene op Di 08 Dec, 2009 01:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Boekel » Di 08 Dec, 2009 02:54

rene schreef:
PowPow schreef:Van de Zeeuwse groepen die varen op zout water zijn wij denk ik een van de weinigen die momenteel geen anodes gebruiken.

Kan zwerfstroom van andere boten in een haven trouwens corrosie versterken?

Op zout water zou ik zeker een paar (aluminium) anodes plaaten, het is erg corrosief. En een kleine beschadiging in je lak onder de waterlijn gaat enorm corrodere een anode helpt dat te minderen.

Op zout water horen op een stalen schip -zink- anodes, aluminium (of nog erger, magnesium) werkt te sterk en kan het verfsysteem aantasten (en is snel op).
Als je aluminium-anodes op een geklonken schip plaatst welke op zout water ligt, kan het zelfs de roest oplossen die tussen de klinknagels en de huid zit, zodat de boot gaat lekken...
Zwerfstroom is een fenomeen, dat je vind bij spoorwegen omdat de rails een fase zijn en soms de stroom makkelijker door de grond gaat als daar een metalen pijp ligt. Die heeft er dan last van.
Toen we in het spoor electrich werden is er een speciale wet gemaakt die zwerfstromen maken verbied.

Waar komen die zwerfstromen vandaan in een jachthaven ?

Van andere boten die zonder scheidingstransformator aan walstroom hangen, of zelfs van actief beschermde stalen delen van de haven (damwand, palen), maar dat laatste zou tegenwoordig niet meer mogen gebeuren ivm de grote schade die aan boten kan ontstaan hierdoor.

Nog een quote uit je andere post:
Opofferingsanoden werken alleen als staal in kontakt is met water en voornamlijk lokaal, zeg maar rondom de anode

De bodem van een lelievlet is 'lokaal' aangezien deze niet zo groot is, één anode is genoeg voor een lelievlet.

Pas ook op met buitenboordmotoren die in het water blijven hangen, deze kunnen als ze elektrisch geleidend aan de boot verbonden zijn als anode gaan werken, je boot is dan beschermd maar de anode is zo duur...
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Re: anodes

Berichtdoor Fok! » Vr 28 Mei, 2010 10:38

Jongens, wie weet een goed en voordelig adres voor alu anodes voor onder ons wachtschip?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor PowPow » Za 29 Mei, 2010 19:42

Voor onze vletten heb ik afgelopen jaar anodes besteld bij Baars Anodes.
http://www.baarsanode.nl/
Ruime keuze en groot assortiment.
Gebruikers-avatar
PowPow

Scouting groep: Frans Naerebout

Berichtdoor dconel » Ma 31 Mei, 2010 17:18

Nederlof Scheepsbouw ;)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Fok! » Di 08 Jun, 2010 09:35

dconel schreef:Nederlof Scheepsbouw ;)

Ik heb je weer een PB gestuurd!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Vorige

Terug naar Overig