FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 09:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

anodes

Alu anodes of anders?

Alu
12
40%
zink
18
60%

Aantal stemmen : 30

anodes

Berichtdoor cb400f » Do 21 Apr, 2005 23:24

Even een vraagje. Wie heeft er hier ervaring met alu anodes.
Dit jaar gaan wij het voor het eerst proberen. In het verleden hadden we altijd zink anodes, maar nu dus van Alu. Zijn er meer groepen die dit onder hun vletten hebben zitten??
Gebruikers-avatar
cb400f

Scouting groep: Mazn. De Ruyter

Berichtdoor sebas » Do 21 Apr, 2005 23:51

Ik neem aan dat dit gaat over verf?

Wij gebruiken rubbercoating, onder de waterlijn afnemen met 2 componenten tinner en vervolgens 2 componeten coating er op smeren, dit wordt weer overschilderd met de rubbercoating...Prima spul!

Pb. Bol voor meer info...
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor Jaeder » Do 21 Apr, 2005 23:56

Dit gaat over anodes... Het idee is dat die anodes van een minder edel metaal zijn dan je boot en daardoor zou je vlet minder snel roesten.

Dit schijnt fantastisch te werken op zout water, zoet water heb ik er wat minder vertrouwen in. Die vletten hebben meer te lijden van slijtage doordat een verkenner hem weer het zand in ragt.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor jaap » Vr 22 Apr, 2005 00:43

het soort anodes die je het beste kan gebruiken hangt af van je vaarwater.
op zoetwater --> alu anodes
op zout water --> zink anodes
Gebruikers-avatar
jaap

Scouting groep: musinga-rijn MS rival

Berichtdoor Nylezzz » Vr 22 Apr, 2005 00:46

Eeuhm, anodes hebben eigenlijk alleen zin als er verschillende metalen onder water gebruikt worden (ie. schroef: brons en boot: staal)... Door het verschil in valentie zal er bij stromend water (bij zout water meer dan zoet water) een spanningsverschil opleveren waardoor er een stroom gaat lopen..
En de stroom is een katalysator voor corrosie. Bij sommige schepen is geconstateerd dat de bodemplaten van 22mm dikte naar 4mm dikte zijn geslonken doordat het materiaal 'opgevreten' werd door de stroom die er liep.
Naast het verschil in metalen en de stroming van het schip, zal ook cavitatie een versnelling van dit proces veroorzaken. Dus bij de schroef of boegschroef en ook op het roer zal er extra corrosie optreden.

Om dit probleem op te lossen worden dus minder edele metalen in het water geplaatst zodat deze aangetast worden ipv het schip zelf (opofferings-anodes). Dit is het passieve systeem. Het is goedkoop en goed te onderhouden, maar je weet nooit 100% dat het goed werkt of dat het niet té goed werkt (als je bijv. te weinig of teveel anodes hebt geplaatst).
Daarnaast heb je ook nog het actieve systeem, dat werkt met opgedrukte stroom. Anodes in de huid van het schip zorgen ervoor dat - na meting van de spanning/stroom - de stroom opgeheven wordt door een tegenstroom.. Voordeel hiervan is dat je altijd zeker weet dat het goed ingesteld is, maar het nadeel hiervan is dat je spanning nodig hebt (en bij een blackout werkt het dus niet meer) en het is betrekkelijk duur.

Vletten die bijvoorbeeld van staal zijn en een RVS zwaardkast oid, kunnen dus een probleem hebben (nog niet bekend, wij hebben sinds dit jaar één vlet met een RVS zwaardkast, we kijken volgend jaar hoe het werkt en als het goed werkt wordt elk jaar een zwaardkast vervangen). Waarschijnlijk zullen bij de lassen problemen optreden.
Laatst gewijzigd door Nylezzz op Vr 03 Jun, 2005 10:31, in totaal 3 keer gewijzigd.
op zee | a/b maersk kampala
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Scouting groep: Kon-Tiki Haarlem

Berichtdoor cb400f » Vr 22 Apr, 2005 07:18

Okay Niels, duidelijk verhaal het klopt inderdaad wat je schrijft, het werkt met spannings verschillen. Maar ja welke moet je dan hebben si de vraag eigenlijk meer, zoals je weet liggen wij op nog enigzinds brak water. Dus ja wat is wijsheid.
Die RVS zwaardkast levert overigens weinig problemen op, wij hebben er een aantal, maar nog nooit opmerkelijke slijtage of kaalslag oid. bij die vletten geconstateerd tov. de andere vletten
Gebruikers-avatar
cb400f

Scouting groep: Mazn. De Ruyter

Berichtdoor Tjeerd » Vr 22 Apr, 2005 09:38

Op onze vletten hebben we geen anodes zitten deze gaan toch jaarlijks het water uit. Wel hebben we ze zitten op onze motorscheepjes.
Hier gebruiken wij sinds kort alu anodes ,omdat deze toch nog net even wat beter werken op stilstaande zoetwateren is mij uitgelegd.
Liggen jullie boten op sneller stromende water of in brakker water dan is het verstandiger om zink anodes te gebruiken. Er is mij ook verteld dat als je boten in echt brak water liggen Bijv. het noordzeekanaal bij ijmuiden het verstandiger is om anodes voor zout water te gebruiken.

Verder zijn er tabellen verkrijgbaar met hoeveel anodes er geplaatst moeten worden en waar deze het best bevestigd kunnen worden.
Bij onze sleper is dat op de scheg tegen de schroefas aan. Voor andere schepen zou dit kunnen zijn dat ze nabij de boegschroef geplaatst worden en of op de kimkielen tegen het vlak aan.

Ook zal er rekening gehouden met de massa van het schip en welk gedeelte er onder de water lijn steekt.
Aan een vlet bepaal je je eigen pret!!!!!!!!!!!!!!
beter zelf doen dan laten doen!
Tjeerd

Scouting groep: Sint Maartengroep Amsterdam

Berichtdoor zeilfreak » Vr 22 Apr, 2005 12:19

wij gebruiken geen zink anodes. all1 roest de onderste vingerling steeds door (aan de scheg) voor de rest zijn er niet zoveel problemen met onze vletjes.
greate pier the best!!
Gebruikers-avatar
zeilfreak

Scouting groep: Greate Pier

Berichtdoor Thamanece » Vr 22 Apr, 2005 19:50

Ik heb naar het FP team een document gestuurd wat hier heel mooi op aan sluit.
stuur anders een email mijne kant op, dan zal ik het doorzetten.
frontpageteam@waterscouting.com
Reacties graaf via email.
Niet vaak online
Gebruikers-avatar
Thamanece

Scouting groep: Fridtjof Nansen

Berichtdoor rene » Vr 03 Jun, 2005 00:57

anodes:

Net zoals in een accu is er een plaat die oplost. Dat is de anode.
Die anode geeft bij het oplossen een electriche spanning. Dat is het gevolg van een redox reactie tussen het kale metaal van de anode en de geleidende vloeistof, zoals accuzuur in een accu en water bij een schip.

Die electrische spanning loopt door het schip en die die wordt dus de kathode. Negatief geladen dus. Die negatieve lading wil eigenlijk niets leiver dan ijzerionen omzetten in ijzer. Of andere opgeloste ionen verleiden neer te slaan. Dit proces wordt gebruikt om (electrolystisch) te verchromen, verkoperen, vernikkelen etc. Maar ook kan het gebruikt worden om staal te verhinderen op te lossen. Dat heet dan kathodische bescherming. Die bescherming kan komen uit een anode die oplost, maar ook uit een gewone stroombron. 100 milivolt doet z'n werk al.

In zout water lossen metalen sneller op (corrosiever millieu, door NaCl)
Dus een relatief edel metaal als zink kan gebruikt worden als anode.
Aluminium wat veel onedeler is werkt nog beter, het lost veel sneller op en geeft ook een hoger spanning. Magnesium is helemaal fantastisch, dat lost nog sneller op, dus geeft ook meer spanning af.

In zoet water heben we geen NaCl (zout), dus lost metaal veel langzamer op. De afgegeven spanning wordt dan ook minder. Zo werkt zink niet meer en alumiunium heel beperkt. Het enige wat nog wel werkt is Magnesium.

Overigens kun je zelf ook de mate van corrosie meten, door het spanningverschil tussen de vlet en een electrode in het water ernaast te meten. Maar dat vraagt wel wat expertise waar ik hier niet op in kan gaan.
Het is wel leuk om te zien dat je vlet stroom kan leveren en meer naarmate het onderwaterverfwerk slechter is.

Rene
Laatst gewijzigd door rene op Vr 03 Jun, 2005 01:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor rene » Vr 03 Jun, 2005 01:08

galvanisch koppel:

Ik schrik een beetje als ik lees dat er veltten met een RVS zwaardkast uitgevoerd worden. In electrochemische termen maak je zo een accu van het schip door twee verschillende metalen electrisch met elkaar te verbinden. Iets zal er nu versneld op gaan lossen, want er is een anode en kathode gekomen.

Mogelijk dat er zware corrosie plaatsvind rond de overgang tussen staal en RVS. Maar dat ligt erg aan de kwaliteit van het verfwerk.
In ieder geval is dit dus iets dat je ten alle tijden moet vermijden. Verschillende metalen onder de waterlijn.

Rene
Laatst gewijzigd door rene op Vr 03 Jun, 2005 01:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Rob » Vr 03 Jun, 2005 08:19

RVS en gewoon metaal zijn niet zonder meer op elkaar te lassen, daarvoor moet je een overgangselectrode gebruiken, en zodoende zal het met de corrosie op dat punt wel meevallen. Je kan overigens gewoon aan je anode's zien hoeveel ze doen, slijten ze snel dan zit er ergens een kritiek puntje op je schip.
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor Nylezzz » Ma 06 Jun, 2005 16:43

Ja maar dat is het probleem van anodes, je kunt pas zien of ze werken als je je boot uit het water haalt (of een onderwaterinspectie doet). Kans is dan dat je in de tussentijd (bijvoorbeeld door ijsgang oid) wat anodes bent verloren, of dat er een aantal helemaal zijn weggevreten... Dan heb je een probleem, dan is je bescherming niet optimaal...
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Berichtdoor Rob » Ma 06 Jun, 2005 17:24

Dan moet je ook zorgen dat je schip er vaak genoeg uitgaat :P
Overigens regelen ze bij de meeste werfen zelf de anodes, zij plaatsen ze waar ze nodig zijn en ook de goede hoeveelheid.
Niet dat je daar iets met je vletje aan hebt overigens.
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor Nylezzz » Ma 06 Jun, 2005 18:44

Nee precies, maar dat had ik ook al hier geschreven...
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Volgende

Terug naar Overig