FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Ma 25 Jun, 2018 15:27
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Gezonken schepen...

Berichtdoor E-J » Di 15 Jun, 2004 11:38

Gefelictiteerd !
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Fok! » Di 15 Jun, 2004 11:56

Tjeempie.... dat is me wel een verhaaltje zeg....
En zo te zien aan de onderste foto heeft ie aardig lang onder water gelegen.

Maar inderdaad, gefeliciteerd met het behaalde resultaat en hopelijk hebben jullie tijd genoeg, geld genoeg en motivatie genoeg om alles weer op te bouwen! Succes ermee!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Truuske » Di 15 Jun, 2004 14:59

Ook van mij heel veel succes. Wat zouden jullie gebaald hebben zeg.
Zo af en toe kom ik nog wel eens langswaaien.
Gebruikers-avatar
Truuske

Scouting groep: Jan Wandelaar

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 15 Jun, 2004 18:07

De vraag is of we de boel nog gaan schoonmaken/opbouwen. Deze boot was in gebruik als stafhok/vergaderruimte/theorielokaal etc., dus misschien dat er wel iets anders voor in de plaats komt. We hebben nog een blokhut en een wachtschip, maar komen net wat ruimte tekort. Als iemand nog ideeen heeft?!
:mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Eefje_An » Di 15 Jun, 2004 22:57

gefeliciteerd, maar is de oorzaak toevallig al bekend (daar was de oorspronkelijke eigenaar ook erg in geinteresseerd toen hij het pas hoorde)
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor sahi » Do 17 Jun, 2004 13:02

gaat t nog over gezonken schepen?
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 17 Jun, 2004 14:54

sahi schreef:gaat t nog over gezonken schepen?

Jazeker, al gaat het nu over een gezonken schip dat weer boven water is gekomen (zie vorige pagina van dit topic voor de foto's)

De oorzaak is ons niet 100% duidelijk geworden: er zitten geen echte gaten in de romp ofzo. Het heeft er zeker mee te maken gehad dat de boot lag ingeklemd tussen ons wachtschip en een werkschip, met de wind op de kop. Tijdens de storm werd het water dus tussen de grote schepen opgestuwd, over en langs de clubhuisboot. Maar waar het nu precies naar binnen is gekomen blijft een beetje een raadsel.

Wel is de glazen schuifpui aan de zijkant kapot gesprongen, dit zou veroorzaakt kunnen zijn door het opgestuwde water, maar zou ook een gevolg kunnen zijn van het zinken!?

Een ander mogelijke probleempuntje is een soort afvoerbuis benedendeks die nergens op aansluit en dus een beetje werkt als een zwaardkast. Ook hier zou door opstuwing water naar binnen kunnen zijn gekomen.

Wij vermoeden een combinatie van heel veel factoren met als eindconclusie dat de boot in deze staat op die plek het weer van die nacht niet aankon. :stupid:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Berichtdoor dikkie » Do 30 Sep, 2004 16:03

tog een heel verhaal; ben blij dat het goed is afgelopen!! maarre over gezonken boten gesproken ken ik ook nog weel een (klein) leuk verhaaltje of gaat het in dit topic puur over de boot die weer terecht boven water is?

:arrow: [FW&K mod-edit] Nee hoor, vertel rustig verder! :)
Werk is heilig, raak het daarom niet aan.
Gebruikers-avatar
dikkie

Scouting groep: Scouting LAROS

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 30 Sep, 2004 17:54

Zie ik net dit topic weer bovenaan staan, bedenk ik dat er nog nieuws is:

de ex-gezonken clubhuisboot wordt weer opgeknapt! De dekschuit is nog helemaal intact en de constructie van de opbouw is ook nog goed, dus wordt ie schoongemaakt en opnieuw afgetimmerd en ingericht.
8-)

Ok, dan nu dikkie z'n verhaal :mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Berichtdoor Ájó » Do 30 Sep, 2004 19:08

ja dikkie, vertel...over de hoop? de argus? de zinkende stijger? een vage sloeg van vroeger die ook gezonken was...anders misschien een van de slepen waar weer een paar vletjes zijn ondergetrokken. jij mag kiezen! :P

:arrow: [FW&K mod-edit] Volgens mij verwar je dikkie met Gekke gert! vanwege de avaters, Ájó! :D
Gebruikers-avatar
Ájó

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor dikkie » Vr 01 Okt, 2004 16:29

Sorry FW&K ik zal mijn avatar zo spoedig mogelijk aanpassen! (zodra ik een nieuwe leuke heb gevonden dus)

wel, mijn verhaal: het is maar een kleintje en niet zo spectaculair dus ik zal maar alles zeggen wat ik ervan weet...

het was winter 1993, toen was ik ook nog maar een jochie van 3 :P maar goed het was toen een van de koudste winters die ons dorpje en daarmee ook de groep ooit zou meemaken. het was zelfs zo koud dat sinterklaas :wink: met een helikopter aankwam, de ijsbreker liep vast op t meer... natuurlijk valt er te raden dat dit type weer funest is voor boten, vooral voor polyester, maar ijzer doet het ook nogal wat. Omdat onze vletten traditiegetrouw ieder jaar uit het water gaan was er daarmee nix aan de hand. Met de WV ook niet, die hadden hun schip nog niet.

echter onze sleper, de stormram, bouwjaar ergens in 1950, gaat iedere 2 jaar het water uit. precies dat jaar bleef deze dus in het water liggen. natuurlijk zullen sommigen dan opmerken dat dit niet eens zo probleem is, echter zij weten dan niet dat het al 3 weken vroor, (minstens!) en dat de motor van de ram al langer dan dat niet heeft gedraaid, en deze motor (een 3 cilinder Deutz) heeft GEEN verwarmings geval...

Dus op een dag gebeurde het nodige, het schip lag al 20 cm dieper dan normaal omdat deze zolang niet gehoost was, wat ook eigenlijk onmogelijk is als het vriest. en dan komt de uitlaat van de motor net onder de waterlijn, zodat deze gelijdelijk helemaal volloopt, waarop meteen enkele onderdelen van de motor helemaal kapot vriezen, en een van deze delen scheurt, waarop de boot helemaal vollopt. dit gebeurde doordeweeks, dus niemand zag dit "zinken" gebeuren. echter de volgende opkomst zagen ze dat de sleper gejat was!! Dit bleek dus niet zo te zijn, want het mastje stak nog net boven water uit. hoelang hij daar gelegen heeft weet ik niet, maar zodra het ijs een beetje ontdooit was kwamen er verschillende bedrijven waaronder de genie langs om gezamenlijk te beginnen aan het bergen van de Stormram.

Toen de boven water kwam, op land werd gelegd ( in een bok natuurlijk) en gehoost was, bleek dat de romp compleet intact was. rara, hoe kin dit gebeuren? na een compleet onderzoek zijn ze tot de conclusie gekomen wat het meest logische was dat was gebeurt, namelijk wat ik hierboven heb getypt. hij is helemaal schoongemaakt en onderhouden die winter, en uiteindelijk bleek dat de motor echt verzopen was.

Dat was wat ik bedoelde met mijn "kleine" verhaal, en owja wat ide motor betreft: ze hebben een perfect indentieke gevonden op de vliegbasis soesterberg, waar deze fungeerde als nooddieselgenerator. deze had echter een kleine 500 draaiuren gemaakt in 5 jaar dus kom onze groep deze motor overnemen. deze is er netjes ingebouwd en draait nog steeds. de rest van de boot ook.

Dit is een afbeelding van afgelopen zomerkamp, met de hele groep... achteraan in de rij ligt de onfortuinlijke sleper. deze foto is om jullie een beetje een beeld te geven waar dit verhaal over ging.

Afbeelding

nou blijkt dit kleine verhaal tog een beetje een lange te zijn, maar dat maakt niet uit hoop ik?

echter als je bij onze groep naar mensen die dit verhaal kennen zul je er weinig treffen. ik weet dit ook maar van 10 verschillende personen, dus ik ga ervan uit dat het waar is. alle mensen die er toen bij zaten zijn nu bijna allemaal weg uit het dorp trouwens, dus niemand die dit doorvertelt.

Ander verhaal voor de liefhebbers: zomerkamp 2004. we zeilen met route almere haven-eiland huizerhoef. de ram is de sjemonov, een vlet van de leiding aan het slepen. ze halen ons in met hun korte sleepje en varen gewoon door. opeens, 100 meter verderop, verdwijnt de sjemo.

wij natuurlijk met alle 6 vletten erna toe gesjeesd en treffen de leiding aan, ram voor anker, zwaailicht aan, en de mast van de sjemo ernaast, met een paar strakgespannen landvasten van het dakje van de ram tot aan...onder water ergens. overal drijft troep rond, en de buitenboord is verzopen. nu ik dit schrijf eeh typ doet ie het wel weer, maar toen istie verzopen dus. zodra de spullen van de sjemo in de ram lagen sleepten ze de "zinker" naar het dichtbijzijnde strand om te hozen, daarna zeilde deze weer.

hoe dit heeft kunnen gebeuren? de sjemo was te zwaar beladen, zodat deze 10 cm dieper lag dan normaal, waarna er een aso duitser aan komt gevaren met hekgolven van ongeveer een meter. een van deze golven sloeg netjes over de sjemo heen, waarna de sj zo onder de rest van het water door dook en niet boven wou komen.

dit was mijn aandeel in dit topic, tevreden? :D
Gebruikers-avatar
dikkie

Berichtdoor FW&K » Vr 01 Okt, 2004 19:07

:mrgreen: Prachtig verhaal!

dikkie schreef:waarop de boot helemaal vollopt. dit gebeurde doordeweeks, dus niemand zag dit "zinken" gebeuren. echter de volgende opkomst zagen ze dat de sleper gejat was!! Dit bleek dus niet zo te zijn, want het mastje stak nog net boven water uit.

Feest der herkenning... want lees verder!

Ájó schreef:ja dikkie, vertel...over de hoop? de argus? de zinkende stijger? een vage sloeg van vroeger die ook gezonken was...anders misschien een van de slepen waar weer een paar vletjes zijn ondergetrokken. jij mag kiezen! :P

OK, Ájó dan kies ik voor de Argus:

Na zomerkamp 1994 [meen ik] is de Argus - een motorslepertje die vorig seizoen verkocht is - afgezonken. Hoe het gebeuren kon? Dat seizoen was er juist een verhoogde vloer in de open kuip gelast, met plasgootjes, luiken en zelflosers.
Nogmaals: hoe het gebeuren heeft, weten we niet precies, maar na een zomerkamp is, ook doordeweeks, de Argus bij hevige regenval gezonken. Zodra de zelflosers water maakten, zijn deze natuurlijk gaan werken als 'contrahozers' namelijk de vol gaan hozen :!: Ook bij ons stak alleen het mastje en de handrailing bovenop de stuurhut nog boven het water uit.

Die week is met brandweerpompen, het kraantje op de Rival en vereende krachten uit de vereniging het motorslepertje weer geborgen.

Frappant aan het hele verhaal is dat de Technische Dienst van ons toendertijd het motortje - een 6-cilinder Ford 90 pk - die geheel kopje onder is geweest, binnen 2 weken weer draaiende had! :mrgreen: Dat schijnt best uniek te zijn voor motoren die tot de nok in het water hebben gestaan.

Het scheepje heeft tot 2003 nog prima dienst gedaan, maar is afgelopen seizoen verkocht aan een aannemersbedrijfje.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor dikkie » Wo 06 Okt, 2004 15:45

Frappant aan het hele verhaal is dat de Technische Dienst van ons toendertijd het motortje - een 6-cilinder Ford 90 pk - die geheel kopje onder is geweest, binnen 2 weken weer draaiende had! Dat schijnt best uniek te zijn voor motoren die tot de nok in het water hebben gestaan.

uniek? sorry dat ik het zeg, maar ik ken tot nu toe behalve de Ford van jullie nu echt geen enkele andere motor die dat overleeft heeft :wink:
Gebruikers-avatar
dikkie

Berichtdoor juhroen » Wo 06 Okt, 2004 23:05

ach zo zie je dat diesel motoren best veel kunnen hebben.
Gebruikers-avatar
juhroen

Berichtdoor Wieke » Do 07 Okt, 2004 07:41

Dan heb ik er ook nog eentje waarmee we zelfs de krant hebben gehaald!
Wat natuurlijk niet echt positief is voor scouting, maar ja.

Zomerkamp 2000, als ik me niet vergis;

We lagen in de sleep op het Valkerak, op weg naar Grevelingen, er waren drie pakvletten mee. Het stormde als een gek, alle vletten lagen de stuiteren op de golven. We hadden al twee nachten achter de rug op deze barre trektocht. Dagen met veel regen, oftewel je vlet hosen elke ochtend. Nou was het probleem van de pakvletten dat ze geen zin hadden om van alles uit te laden om dan vervolgens te gaan hosen.
Oftewel daar varen en in een keer zie ik de persoon in desbetreffende vlet naar het voordek rennen en zie ik zwemvesten en nog wat troep voorbij drijven. Dan besef ik dat er een vletje blub heeft gezegd, omdat het water gewoon zo hoog kwam in de vlet dat het boven de zwaardkast uitkwam en blub daar ging die.
Gelukkig hadden we ook nog een buitenboordmoter die de hele sleep overpakte. Onze motorboot heeft toen vervolgens de volle vlet ergens naar de kant gesleept. En de buitenboordmotor vlet kon ons echt maar net tegen de harde wind in krijgen (sleep van +/- 9 vletten, volbeladen)

Al met al een behoorlijk spannend verhaal, vooral toen de waterbrigade met een noodvaart in 10 minuten bij ons was over hetzelfde stuk waar wij 2 uur over hebben gedaan :)
Aan loef loden en gissen,
Aan lij kotsen en pissen.
Gebruikers-avatar
Wieke

Scouting groep: Wilhelminagroep

VorigeVolgende

Terug naar Overig