FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Ma 28 Mei, 2018 03:19
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Sleepontheffing - Oproep!

Re: Sleepontheffing - Oproep!

Berichtdoor doc » Vr 10 Feb, 2012 20:20

Kom ik weer met een tegenvraag (niet om vervelend te doen hoor, ik vind het interessante materie), waar lees jij dat de Binnenvaartwet niet voor pleziervaartuigen is? Volgens mij is het voor alle schepen van toepassing, zie ook het Binnenvaartbesluit (de uitwerking van de Binnenvaartwet) waar duidelijk de pleziervaartuigen in worden benoemd en dus ook het feit dat ze een ontheffing moeten hebben van het CvO
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor beheerdersintjoris » Za 11 Feb, 2012 23:35

doc schreef:Kom ik weer met een tegenvraag (niet om vervelend te doen hoor, ik vind het interessante materie), waar lees jij dat de Binnenvaartwet niet voor pleziervaartuigen is? Volgens mij is het voor alle schepen van toepassing, zie ook het Binnenvaartbesluit (de uitwerking van de Binnenvaartwet) waar duidelijk de pleziervaartuigen in worden benoemd en dus ook het feit dat ze een ontheffing moeten hebben van het CvO

BJ, heb inderdaad ook het idee dat je nu wel een beetje de plank misslaat. De naamgeving 'Binnenvaartwet' heeft niks te maken met de term 'binnenvaart' die vaak synoniem staat voor vrachtvaart of beroepsvaart. Het is een wet voor 'alles dat op de binnenwateren vaart' net zoals de 'zeevaartwet' alles regelt voor dat wat op zee vaart. De wet geldt wel degelijk voor alles dat vaart op de Nederlandse binnenwateren! Dus niet alleen beroepsmatige vaart! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor christer » Ma 14 Mei, 2012 08:54

Zijn de nieuwe ontheffingen al door SN naar de groepen verstuurd? Wij hebbben nog niets binnen. Als ze wel verstuurd zijn zijn ze dan ook nog ergens digitaal beschikbaar?

Afgelopen weekend zijn we door een sluiswachter aangesproken op het slepen. ( wachtschip + 4 vletten) Hij vond dat we de dagtekens moesten voeren ( sleep cylinder e.d. ) en dat we beroepsmatig bezig waren. Ik heb geprobeert hem duidelijk te maken dat dit niet het geval was maar hij was het er niet mee eens.......
Hij vertelde dat hij de regels er wel even bij zou pakken. Vertrok weer in zijn hokje in en na 10 min gingen toch de sluisdeuren weer open ( Waarschijnlijk kon hij de juiste regels niet vinden ;-) )
Het zou natuurlijk toch handig zijn om ter voorkoming van discussies de ontheffing aan boord te hebben.
Ook is het mischien wel handig om een sleepcylinder e.d. aan boord te hebben zodat deze op verzoek van een ijverige ambtenaar toch gevoerd kan worden.
christer

Scouting groep: Fivelgroep

Berichtdoor Admiral » Ma 14 Mei, 2012 09:23

Foutje van de sluiswachter

Het is namelijk expliciet verboden om dagtekens te voeren als je kleine schepen sleept. Art 3.05
(ook al is het mi veiliger)
Het BPR is er duidelijk in je mag alleen die tekens voeren die het BPR eist, de rest is verboden.
Er is geen voorschrift over het slepen van kleine vaart door grote vaart of kleine vaart onderling

Deze zienswijze is door de zeehavenpolitie en de KLPD al enige tijd geleden bevestigd
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor christer » Ma 14 Mei, 2012 09:33

Dat is mij ook wel duidelijk. Wat ik me eigenlijk afvraag is of de sleepontheffing ook al door SN verstuurd is? als je deze kan laten zien maakt dat denk ik gelijk veel duidelijk.
christer

Berichtdoor beheerdersintjoris » Ma 14 Mei, 2012 11:01

christer schreef:Dat is mij ook wel duidelijk. Wat ik me eigenlijk afvraag is of de sleepontheffing ook al door SN verstuurd is? als je deze kan laten zien maakt dat denk ik gelijk veel duidelijk.

Dat betwijfel ik voor de situatie die je hierboven beschrijft? De sleepontheffing geeft alleen aan dat wat je doet ook mag (slepen van vletten), maar er staat niks in over sleeptekens of andere regels waar je je wel of niet aan moet houden. Ik denk dat die sluiswachter alleen nog maar meer in de war was geweest ;)

Het verhaal van Admiral over de sleeptekens is duidelijk en al meerdere malen bevestigd. De tip die wij ooit kregen van een patrouilleboot KLPD: Hijs in de mast van iedere vlet een mooie grote vlag (maar geen reclamevlag!). Dit voldoet prima aan de regels en het vergroot ook nog eens de zichtbaarheid. Bijvoorbeeld een Nederlandse of provincievlag, of een groepsvlag, scoutingvlag etc. &:&
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Berichtdoor christer » Ma 14 Mei, 2012 11:13

Maar is de nieuwe sleep ontheffing ook al uitgegeven door SN?

Wij hebben hem in ieder geval nog niet.
christer

Berichtdoor Jules » Ma 14 Mei, 2012 12:35

christer schreef:Maar is de nieuwe sleep ontheffing ook al uitgegeven door SN?

Voor zover ik weet niet, het zat allemaal al in de molen maar door de politieke perikelen van de laatste tijd duurt het allemaal wat langer. Ik zal SN vragen naar de status en zonodig nogmaals te informeren.

groet,

Jules
Jules

Scouting groep: Wachtschepencommissie

Berichtdoor christer » Ma 14 Mei, 2012 14:00

Okee, dan zijn we hem in iedergeval niet kwijt ;-)
We wachten even af wanneer de ontheffing gaat komen.
christer

Berichtdoor BJ » Vr 18 Mei, 2012 14:23

beheerdersintjoris schreef:
doc schreef:Kom ik weer met een tegenvraag (niet om vervelend te doen hoor, ik vind het interessante materie), waar lees jij dat de Binnenvaartwet niet voor pleziervaartuigen is? Volgens mij is het voor alle schepen van toepassing, zie ook het Binnenvaartbesluit (de uitwerking van de Binnenvaartwet) waar duidelijk de pleziervaartuigen in worden benoemd en dus ook het feit dat ze een ontheffing moeten hebben van het CvO

BJ, heb inderdaad ook het idee dat je nu wel een beetje de plank misslaat. De naamgeving 'Binnenvaartwet' heeft niks te maken met de term 'binnenvaart' die vaak synoniem staat voor vrachtvaart of beroepsvaart. Het is een wet voor 'alles dat op de binnenwateren vaart' net zoals de 'zeevaartwet' alles regelt voor dat wat op zee vaart. De wet geldt wel degelijk voor alles dat vaart op de Nederlandse binnenwateren! Dus niet alleen beroepsmatige vaart! :mrgreen:

Jeetje, ik heb deze posts helemaal over het hoofd gezien.... :@

De bewering dat de Binnenvaartwet van toepassing is op alles wat op binnenwater vaart is niet helemaal juist, zie deze PDF En volgens mij hebben we hier dus een interessante loophole waarmee een gemiddelde Scoutingsleper dus kan slepen zonder dat daar een ontheffing of een CvO voor nodig is. Zolang er maar geen vaartuigen worden gesleept die >20m of waarvan LxBxD>100.
Enne... .ik probeer ook niet vervelend te doen hoor, het is meer dat ik graag wil weten hoe dit nou precies in elkaar zit. Er bestaan volgens mij heel veel misverstanden rond dit onderwerp en ook degenen die het moeten handhaven weten het fijne volgens mij niet echt. En dan zie ik een uitdaging :Y
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor beheerdersintjoris » Vr 18 Mei, 2012 15:10

BJ schreef:
beheerdersintjoris schreef:

Jeetje, ik heb deze posts helemaal over het hoofd gezien.... :@

De bewering dat de Binnenvaartwet van toepassing is op alles wat op binnenwater vaart is niet helemaal juist, zie deze PDF En volgens mij hebben we hier dus een interessante loophole waarmee een gemiddelde Scoutingsleper dus kan slepen zonder dat daar een ontheffing of een CvO voor nodig is. Zolang er maar geen vaartuigen worden gesleept die >20m of waarvan LxBxD>100.
Enne... .ik probeer ook niet vervelend te doen hoor, het is meer dat ik graag wil weten hoe dit nou precies in elkaar zit. Er bestaan volgens mij heel veel misverstanden rond dit onderwerp en ook degenen die het moeten handhaven weten het fijne volgens mij niet echt. En dan zie ik een uitdaging :Y

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben BJ, maar dat geldt dan alleen voor kleine slepers en niet voor de wachtschepen!
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Berichtdoor Admiral » Vr 18 Mei, 2012 15:19

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben BJ, maar dat geldt dan alleen voor kleine slepers en niet voor de wachtschepen![/quote]

Waarom dat?

Ik heb noch in het BPR noch in de binnenvaartwet iets gelezen waaruit blijkt dat een groot schip geen kleine schepen mag slepen, noch zijn er ergens aantalen vastgelegd.

Wanneer iemand WEET dat dit wel ergens staat, dan zou ik graag willen weten waar (en liefst welk artikel)
Admiral

Berichtdoor doc » Vr 18 Mei, 2012 15:29

De ontheffing gaat dan ook over de noodzaak van een CvO (die voor een wachtschip sowieso nodig), dus voor wachtschepen zou een ontheffing niet noodzakelijk zijn omdat die toch al aan een CvO moeten voldoen?
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Admiral » Vr 18 Mei, 2012 20:21

Er bestaan CvO's voor wachtschepen (binnenvaart) en voor sleepboten. Dat zijn verschillende zaken.
Ik blijf er bij dat een waqchtschip (binnen de grenzen van een veilige vaart) een niet nader omschreven aantal vletten op sleeptouw mag hebben. Er is geen bepaling over grote vaart die kleine vaart sleept
Admiral

Berichtdoor BJ » Di 22 Mei, 2012 11:30

Admiral schreef:
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben BJ, maar dat geldt dan alleen voor kleine slepers en niet voor de wachtschepen!

Waarom dat?

Ik heb noch in het BPR noch in de binnenvaartwet iets gelezen waaruit blijkt dat een groot schip geen kleine schepen mag slepen, noch zijn er ergens aantalen vastgelegd.

Wanneer iemand WEET dat dit wel ergens staat, dan zou ik graag willen weten waar (en liefst welk artikel)

Ik prober al maanden een antwoord van de officiele instanties te krijgen maar blijkbaar zijn die er ook nog niet uit. Los hiervan wordt er voor zover ik heb kunnen zien bij 'slepen' geen onderscheid gemaakt tussen grote en kleine schepen die gesleept worden of heb ik iets gemist?
Schepen die niet certificaatplichtig zijn hebben geen ontheffing nodig en zijn m.i. ook niet wettelijk beperkt in het aantal vletten dat wordt gesleept. Ik zal de mailwisseling die ik met deskundigen aan het voeren ben weer eens aanwakkeren, I'll keep you posted.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

VorigeVolgende

Terug naar Overig