FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Wo 17 Okt, 2018 15:39
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Sleepontheffing - Oproep!

Sleepontheffing - Oproep!

Berichtdoor Jules » Wo 18 Jan, 2012 14:40

Dames en Heren,

Zoals sommigen misschien nog wel weten hebben wij als Scouting altijd een ontheffing gehad voor het mogen slepen van één of meerdere vletjes met onze slepers. Daarvoor was een certificaat beschikbaar vergezeld door een lijst met namen van de slepers en wachtschepen die het betrof. Dat certificaat is inmiddels verlopen en in het licht van de nieuwe wetgeving niet meer te verlengen.

Wij zijn in overleg met het ministerie om op korte termijn een nieuwe, collectieve sleepontheffing aan te vragen. Dit is zeer belangrijk omdat slepende schepen in bezit moeten zijn van een Certificaat van Onderzoek (CvO). Voor slepers kan hiervoor een ontheffing worden aangevraagd, ook individueel, maar we zijn dus bezig om het in één keer te doen voor alle scoutingscheepjes. Wachtschepen worden hier tijdelijk in meegenomen (deze slepen immers ook vaak vletjes) daar deze vanaf 2018 sowieso moeten zijn voorzien van een CvO.

De randvoorwaarden (zoals geldigheidsduur) zijn nog niet vastgesteld, maar duidelijk is dat SOL zal dienen als basis waaruit een nieuwe, gewaarmerkte lijst wordt samengesteld t.b.v. de collectieve aanvraag. Het is van groot belang dat de informatie in deze lijsten up-to-date is (ALLE informatie, ook motor, werf, afmetingen, contactinformatie, etc.) zodat u uiteindelijk ook de juiste certificaten ontvangt.

Voordat hierover formele communicatie volgt, doe ik alvast een dringende oproep aan u:

Controleer of je slepers en wachtschepen correct, volledig en in de juiste lijst (slepers of wachtschepen) in SOL staan geregistreerd. Zo niet, voer dan de wijzigingen door via de SOL-gegevensbeheerder van je groep.

Als het wijzigen niet lukt, door bijvoorbeeld een probleem met rechten, stuur dan een bericht naar ons via het bekende emailadres. Dan kijkt onze gegevensbeheerder of hij iets kan wijzigen.

Andere vragen kan ik mogelijk hier op het forum beantwoorden.

succes!

goede groet,

Jules
Jules

Scouting groep: Wachtschepencommissie

Re: Sleepontheffing - Oproep!

Berichtdoor Fok! » Wo 18 Jan, 2012 14:57

Hoi Jules, zijn er nog andere voorwaarden om in aanmerking te komen voor die sleepontheffing?

Ik bedoel te zeggen: wij hebben een oude marineschouw, welke nooit gebouwd is om sleepwerk te verrichten. We slepen daar echter wel onze 6 vletjes mee - zo nu en dan. Kunnen, mogen en/of moeten we dan ook de sleepontheffing aanvragen? Ik kan mij iets herinneren over een regeltje in de wet dat stelt dat het schip 'gebouwd moet zijn om te slepen', 'een sleepbeting moet hebben'.... etc, etc... en als dat niet zo is, dan val je buiten de boot en val je onder de categorie 'Ome Jan die een met zijn jachtje een sleepje aanbiedt'.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor BJ » Wo 18 Jan, 2012 15:05

Wat ik niet begrijp: waarom moet een sleper bij een Scoutinggroep een CvO of een ontheffing hebben terwijl Jan met de Pet, ofwel een doorsnee booteigenaar, dat allemaal niet nodig heeft om één of meer vletten te slepen?
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor docs » Wo 18 Jan, 2012 17:47

Zogauw je iets sleept ben je een "sleepboot", al is het een surfplank(zelf al eens aangehouden toen wij met onze sleper een surfplank voortrokken.). Sleepboten moeten aan van alles en nog wat voldoen. Om dit te voorkomen is er dus de ontheffing. Als een gewoon jacht een opblaasboot sleept is het al een sleepboot.
docs

Scouting groep: Fivelgroep Eemsmond

Berichtdoor Jules » Wo 18 Jan, 2012 19:13

docs schreef:Zogauw je iets sleept ben je een "sleepboot", al is het een surfplank(zelf al eens aangehouden toen wij met onze sleper een surfplank voortrokken.). Sleepboten moeten aan van alles en nog wat voldoen. Om dit te voorkomen is er dus de ontheffing. Als een gewoon jacht een opblaasboot sleept is het al een sleepboot.

Dit is goed omschreven! Ook voor Jan met de pet geldt dit, deze zou ook een ontheffing moeten aanvragen.

De Familie Bos is wederom behulpzaam in deze; een citaat uit het document Certificaat van Onderzoek voor de pleziervaart na 1 juli 2009 te verkrijgen via: http://bosq.home.xs4all.nl/downloads_wetten.htm#15

Familie Bos schreef:Sleep-, duw- en sleepduwboten
Sleep-, duw- en sleepduwboten worden in de Europese richtlijn en in de Binnenvaartwet genoemd als schepen die een certificaat van onderzoek moeten hebben ongeacht hun lengte. Sleep- en duwboten die uitsluitend voor de pleziervaart worden gebruikt, niet langer zijn dan 20 meter en tevens een product hebben van de lengte, breedte en diepgang (zonder aanhangsels) kleiner dan 100 m3, moeten een "Verklaring namens de Minister van Verkeer en Waterstaat" bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) te Rotterdam aanvragen. Op grond van deze verklaring behoeft het schip dan niet aan de technische eisen van de Europese richtlijn te voldoen. Tevens kan op basis van deze verklaring worden volstaan met een klein vaarbewijs, een beperkt groot vaarbewijs of geen vaarbewijs afhankelijk van de scheepslengte (zie het verhaal over de vaarbewijzen).

Schepen met een dergelijke verklaring mogen een bijboot slepen, aldus IVW. Wanneer men meer dan 1 schip korter dan 20 meter niet bedrijfsmatig wil slepen, dan adviseert IVW om een certificaat van onderzoek voor pleziervaartuigen aan te vragen om discussies met handhavers te voorkomen. Pleziervaartuigen mogen namelijk andere kleine schepen (< 20 m) slepen. Wil men schepen langer dan 20 meter slepen, dan moet men een certificaat van onderzoek voor sleep- en duwboten hebben en voldoen aan hoofdstuk 16 van bijlage II van de Europese richtlijn 2006/87/EG (bovendien moet de schipper dan een groot vaarbewijs hebben).
Jules

Berichtdoor Fok! » Do 19 Jan, 2012 09:25

Volgende vraag: onze Zeekoe staat nu geregistreerd in SOL onder de categorie Motorboten ==> Kleine motorboten.
Moeten wij hier iets aan veranderen, zodat duidelijk wordt dat we hem ook gebruiken om vletten te slepen?
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Jules » Do 19 Jan, 2012 12:19

Laat maar even 'as is', mogelijk komt er een nieuwe lijst met slepers. De lijst met motorboten is nu een vergaarbak van van alles en nog wat, en we willen ook de keuringsstatus en verloopdatum van de keuring mee geven in een aparte lijst met wachtschepen (zie SOL). Frank is hard bezig met deze wachtschepenlijst, die is inmiddels gegroeid van 4 naar 45!
Jules

Berichtdoor cc-junk » Do 19 Jan, 2012 14:20

Net even gecontroleerd, en de twee schepen die wij gebruiken om te slepen staan keurig in SOL in de subcategorie slepers. Beide schepen hebben ook ooit op de oude sleepontheffing gestaan. Dus ik neem aan dat we automatisch hierin mee genomen worden?

Maar als ik het citaat van de familie Bos hier boven lees krijg ik toch het idee dat die vrijstelling waardeloos is. Er wordt namelijk gesteld dat je met die CvO vrijstelling 1 bijboot mag slepen. Wij slepen meerdere boten... Dus zouden we als nog een CvO moeten hebben? Of lees ik dat verkeerd? Is het dan niet zonde van de tijd en energie om collectief zo'n vrijstelling aan te vragen en kunnen ze niet beter die tijd en energie steken in groepen voorlichten waar we aan moeten voldoen voor dat CvO?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Fok! » Do 19 Jan, 2012 17:16

Onze Zeekoe had ook altijd een vrijstelling en omdat ik net het oude (niet meer geldige) certificaat heb weggehaald uit de map, kan ik mij herinneren dat er specifiek op de vrijstelling staat geschreven dat het gaat om het slepen van maximaal 12 scheepjes die ieder ook niet langer zijn dan 7 meter.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor BJ » Vr 20 Jan, 2012 13:21

docs schreef:Zogauw je iets sleept ben je een "sleepboot", al is het een surfplank(zelf al eens aangehouden toen wij met onze sleper een surfplank voortrokken.). Sleepboten moeten aan van alles en nog wat voldoen. Om dit te voorkomen is er dus de ontheffing. Als een gewoon jacht een opblaasboot sleept is het al een sleepboot.

Dit is niet juist, een sleepboot is een expliciet omschreven type wat, zoals Jules ook al opmerkt, moet zijn gebouwd en/of ingericht voor slepen. Het is zeker niet zo dat ieder jacht die er iets achter hangt meteen wordt gepromoveerd tot sleepboot. En dat is maar goed ook want het zou enerzijds nogal wat gevolgen hebben voor de uitwijkplicht en anderzijds voor allerlei eisen waar de jachetn dan ineens aan moeten voldoen. En wat te denken van de ene lelievlet die al zeilend een andere sleept? In het aangehaalde artikel staat overigens ook "Pleziervaartuigen mogen namelijk andere kleine schepen (< 20 m) slepen." dus ik zie de noodzaak van de ontheffing nog niet helemaal.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Berichtdoor doc » Vr 20 Jan, 2012 20:29

BJ, dat was wel zo in het binnenschepenbesluit maar is sinds 2009 niet meer zo, toen is het binnenvaartbesluit van kracht geworden en dat vermeld het volgende:

sleepboot: schip dat is bestemd of wordt gebruikt voor het slepen van schepen en niet is bestemd voor het zelfstandig vervoeren van goederen;

De toelichting uit het Staatsblad:

Uit de nota van toelichting van het binnenvaartbesluit over Artikel 1 schreef:De begrippen sleepboot en duwboot, alsmede het in de praktijk veelvuldig gebruikte begrip sleepduwboot zijn ontleend aan het Besluit vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart en aan het Binnenschepenbesluit. Nieuw is de toevoeging dat het binnenschip niet is bestemd voor het zelfstandig vervoer van goederen. Hiermee wordt voorkomen dat begripsverwarring optreedt met binnenschepen die daarvoor wel zijn bestemd; in de praktijk zijn deze «vrachtschepen» soms voorzien van technische voorzieningen om andere schepen te duwen of te slepen. Nieuw is eveneens het schrappen van het criterium, dat een binnenschip als een sleepboot, duwboot of sleepduwboot moet worden beschouwd als het als zodanig is gebouwd. De motivering hiervoor is, dat het gebruik of de bestemming (welke blijkt uit het certificaat van onderzoek) van het binnenschip bepalend dient te zijn voor de daaraan te verbinden specifieke regels en voorschriften en niet de bouw, omdat hetzelfde schip ook voor een ander gebruik kan worden ingezet waarvoor andere eisen kunnen gelden en de bestemming van het schip kan veranderen, bijvoorbeeld van sleepboot naar pleziervaartuig. Deze overweging heeft ook bij de begrippen passagiersschip, veerboot en veerpont geleid tot het schrappen van de bouw als begripscriterium.

De bouw maakt dus niet meer uit!

en nog een stukje uit de nota over Artikel 14 schreef:Het eerste lid, onderdeel e, is een aanscherping ten opzichte van het overeenkomstige voorschrift in de Binnenschepenwet. Uit het oogpunt van harmonisatie met het Patentreglement Rijn en de nationale regelingen in de ons omringende landen is ervoor gekozen om voor het voeren van een sleepboot, een duwboot en een sleepduwboot voortaan een groot vaarbewijs te verlangen, tenzij sprake is van uitsluitend gebruik van het schip als pleziervaartuig. In de praktijk overigens wordt voor het voeren van deze schepen in de niet-recreatieve sfeer in zeer overwegende mate al het groot vaarbewijs gebruikt. Een andere overweging is, dat in het geval dat een dergelijk schip een ander schip voortbeweegt, het totale lengtebeslag in de praktijk de grens van 20 meter in het algemeen ruim zal overtreffen. De eis van het in het bezit zijn van een groot vaarbewijs blijft gelden, ook als een dergelijk schip vrij vaart. Dit vloeit voort uit de wens tot harmonisatie met voornoemde regelingen en uit de wens tot een betere handhaafbaarheid van de wet te komen.

Het actuele binnenvaartbesluit staat op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025631/
Staatsblad met de Nota: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-164.html
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor doc » Vr 20 Jan, 2012 20:36

Lastige in dit geheel is dat we met veel wetten en besluiten te maken hebben, het ene is meer gericht op de vaarbewijzen, het ander op het CvO en de volgende op de voorrangsregels. Dat maakt de interpretatie behoorlijk lastig!

Mocht je je een weekendje vervelen:

Binnenvaartwet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023009/
Binnenvaartbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025631/
Binnenvaartregeling: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025958/
Binnenvaart Politie Reglement: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/

Bij de familie Bos is nog meer leesvoer te vinden:
http://bosq.home.xs4all.nl/downloads_wetten.htm
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor BJ » Ma 23 Jan, 2012 10:29

Dank je voor de uitleg, ik kan weer een paar avonden vooruit :D

Zit ik nog wel met het vage gevoel dat er nu een hele vreemde situatie is ontstaan. Als je nu immers met een lelievlet met bbm een andere sleept dan wordt het gebruikt om te slepen met alle gevolgen van dien.
BJ

Berichtdoor cc-junk » Ma 23 Jan, 2012 14:11

cc-junk schreef:Maar als ik het citaat van de familie Bos hier boven lees krijg ik toch het idee dat die vrijstelling waardeloos is. Er wordt namelijk gesteld dat je met die CvO vrijstelling 1 bijboot mag slepen. Wij slepen meerdere boten... Dus zouden we als nog een CvO moeten hebben? Of lees ik dat verkeerd?

Maar hoe zit dit dan?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Fok! » Ma 23 Jan, 2012 14:50

Zie mijn reactie direct onder de jouwe:

Onze Zeekoe had ook altijd een vrijstelling en omdat ik net het oude (niet meer geldige) certificaat heb weggehaald uit de map, kan ik mij herinneren dat er specifiek op de vrijstelling staat geschreven dat het gaat om het slepen van maximaal 12 scheepjes die ieder ook niet langer zijn dan 7 meter.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Volgende

Terug naar Overig