FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Zo 18 Nov, 2018 04:09
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

[Opknappen] Aak Scouting Hank

[Opknappen] Aak Scouting Hank

Berichtdoor dconel » Di 06 Dec, 2011 13:32

De Aak is het oudste bootje binnen onze vloot. Ze is ondertussen al ouder dan 100 jaar en heeft in die tijd veel voor ons gedaan.

Ook de laatste jaren is ze ondanks haar staat nog veel gebruikt. Het gebruik is zelfs gestegen samen met het leden aantal van de groep.

Maar meer leden betekent voor de vrijwilligers minder tijd. Dus ook minder tijd voor onderhoud met als resultaat het verdwijnen van de verf en het houtwerk. Als we te veel spullen of kinderen vervoeren loopt het bootje vol via twee gaten net boven de waterlijn. Triest verhaal :P

Afbeelding
Een van de lekken naast de motor bun

Het scheepje is hiermee niet alleen haar schone uiterlijk verloren, maar ook haar doel: het bieden van een veilige speelomgeving aan onze leden en het ondersteunen van het Scoutingspel. Voor ons een goede rede om haar eens flink onder handen te nemen! En wil je weten hoe dat gaat? Houd waterscouting.com dan goed in de gaten :wink:
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Re: [Opknappen] Aak Scouting Hank

Berichtdoor dconel » Di 06 Dec, 2011 14:19

:arrow: Oke, leuk zo'n project, maar wie is nou de Aak?

Onze vloot bestaat dus uit 6 vletten, sleepboot de Ran en het aakje in kwestie.

Het aakje wordt voornamelijk gebruikt om de kids te begeleiden en om kinderen en spullen te vervoeren. Ze is 8 meter lang, 2 meter breed en de diepgang zal tussen de 20 en 30 centimeter liggen. Dankzij de diepgang is ze dus erg geschikt voor de Biesbosch, ons vaargebied.

Vroegâh, toen er nog hard in de Biesbosch gewerkt werd er veel gebruikt gemaakt van dit type bootjes. Het waren brede ondiepe platbodems die uitermate geschikt waren voor het vervoer van lichte bovenlasten door de ondiepe Biesboschkreken. Tot ongeveer 1925 werden de aken op de scheepswerfjes rond de Biesbosch voor de riet- en griendbazen gebouwd. Rietaken waren in die tijd de meest bekende kleinere beroepsschepen die in de Biesbosch en bij gorzen en grienden in het Benedenrivieren gebied in gebruik waren. Echter is dit geen rietaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je meer foto's wilt zien klik je maar even hier.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor dconel » Di 06 Dec, 2011 14:38

Afgelopen zaterdagochtend zijn we begonnen met het project. Als eerste zou het aakje het water uit gehaald worden om daarna gelijk afgespoten te worden. Ik ben benieuwd naar de staat van het vlak..

Afbeelding
Zo ging ze het water uit (onze sleper op de achtergrond).

Helaas hadden we de avond er voor een erg gezellig feestje. Met een uur vertraging (niemand had een wekker gezet :P) en veel wind met nog meer regen was het geen leuke start van het project.

Afbeelding
Vanaf de andere kant gezien.

Nou, na die moeilijke start mag het wel een beetje mee gaan zitten. Door de regen en wind struinen op een lege maag is namelijk niet mijn favoriete bezigheid. Maar helaas.. De hogedrukreiniger bleef dienst weigeren en dus kon ze pas maandag afgespoten worden en daarna pas de loods in. Tot die tijd ligt ze er zo bij:

Afbeelding

Onee, toch niet! Want al het houtwerk hebben we er uit gehaald en op de enige echte Scouting Manier opgeruimd:

Afbeelding

Vanaf maandagavond (pakjes avond) begint het staalwerk, ik ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door dconel op Di 06 Dec, 2011 19:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor landsc_te_water » Di 06 Dec, 2011 18:28

Mooi verslag.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor jaapieo » Di 06 Dec, 2011 19:32

Leuk project, ik ben benieuwd!
wat zijn de afmetingen van het Aakje?
jaapieo

Berichtdoor dconel » Wo 07 Dec, 2011 00:57

8 meter lang, 2 meter breed :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor dconel » Wo 07 Dec, 2011 01:41

Vandaag eigenlijk de echte start aan het staalwerk van de Aak, gisteren hadden we een MIG/MAG apparaat bij maar dat was niet opgewassen tegen het smerige, koolstofrijke staal. De motor bun is er uit en het dolboord is al wat opgelast. We gaan de goede kant op!

Afbeelding
Eerste de kuip maar schoonmaken en het regenwater er uit, wat trouwens nog best veel was!

Afbeelding
De oude motorbun, deze is te klein voor de nieuwe buitenboordmotor (4-slag = groter)

Afbeelding
Er uit met dat ding en een nieuwe, verbeterde versie er in B)

Afbeelding
Ook een stuk van het vlak dat er voor zit is dusdanig rot dat het er uit moet :(

Afbeelding
Oja, met alleen rutiel elektrodes is het best lastig lassen aan zo'n oud ding. Het is net alsof je smeltbadje van je weg rent :P

Afbeelding
Mijn vingers passen tussen het dolboord en hoeklijntje..

Hier ben ik niet blij mee.. De roest heeft de boel zo ver uit elkaar geduwd dat mijn vingers er tussen passen. Dit wordt nog een serieus probleem ben ik bang..
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Markvniel » Wo 07 Dec, 2011 11:15

Kijk dat zijn leuke dingen om te zien! Succes met dit project! Gaat vast mooi worden!

Wat betreft het dolboord ben ik bang dat je het alleen maar schoon krijgt door het helemaal te vervangen!

Sterkte er mee!

Grtz

Mark
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor sjef » Vr 09 Dec, 2011 16:38

Goeie @dconel ben benieuwd! Veel succes.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Denniszz » Vr 09 Dec, 2011 17:29

lekker bezig hoor.
zal straks weer een mooie aak worden .
Tipje voor het lassen mocht je nieuw lasdraad of electrode`s moeten kopen , kijk dan eens voor supra draad / electrode`s.
ik gebruik type supra 6021 vaak. met dit type electrode (supra) kan je beter of vervuilde platen lassen.
op m'n werk las ik daarmee gemeniede plaat (zonder schoonslijpen ) en op de boot gebruik ik ze ook erg veel.
Tip voor het dolboord en hoeklijntje , aantal klappen opgeven met een zware hamer, zodat die laagjes roest eruit komen .
dan kijken of je ze met een lijmklem dichter naar elkaar toe kan brengen .
Lukt dit niet met een lijmklem , de ruimte opvullen met een strip van de juiste dikte en dan dicht lassen .

succes met klussen
Denniszz

Scouting groep: Burg.van Haaren

Berichtdoor dconel » Vr 09 Dec, 2011 17:56

Hey Dennis, bedankt voor de tips!

Ik had gister zelf al Supra elektrodes meegenomen en dat ging al een stuk beter. De roest tussen het dolboord en het hoeklijntje is zo hard dat die er niet tussen uit wil. Bovendien is het dolboord aan de bovenkant zo dun geworden dat ik nog maar een goede oplossing kan bedenken.. Er af en een nieuw er op.

Nu is dat wel heel veel werk en kost dat veel staal. Daarom zijn we erg blij met de toezegging van De Waal bv dat ze ons hierbij gaat helpen. Voor nop! Nouja, voor nop? Er staat tegenover dat het roeiteam van de De Waal het aakje mag gebruiken om te roeien :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor DEbootsman » Zo 11 Dec, 2011 15:01

Leuk project en ook een leuke boot! Ik ga ik het volgen.
If something is hard to do, it's not worth doing!
Gebruikers-avatar
DEbootsman
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III & Zeilschool Scouting Nederland

Berichtdoor landsc_te_water » Zo 11 Dec, 2011 15:21

"r staat tegenover dat het roeiteam van de De Waal het aakje mag gebruiken om te roeien "
Lijkt me toch een goede deal, Die ruimte huren is ook niet goedkoop. :)
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor dconel » Ma 19 Dec, 2011 10:24

We werken gewoon door hoor, maar ik ben m'n camera kwijt :(
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor dconel » Wo 21 Dec, 2011 16:22

Foto's had ik al wel terug gevonden op m'n laptop, nu de camera nog :P

Werken aan de Aak in de Sinterklaas week. De oude motor bun is er helemaal uit en het nieuwe achterschot zit er al in. Het vlak is een tijd terug gedubbeld en was op sommige plaatsen toch al weer zo dun dat het vervangen mag worden. We vinden steeds meer werk.. YAY!

Afbeelding
Hier een beetje spontane rot op de boeg, ik snap er niets van? Er zit geen spantje achter en dat stuk ligt nergens tegen aan in de haven. Maar het is toch ver ingevreten, iemand een idee?

Afbeelding
De motorbun is er uit geslepen. Het vlak is een aantal jaar terug al vervangen/gedubbeld maar ondertussen ook al weer wat dunner geworden :stupid:

Afbeelding
60 mm naar voren is het vlak gelukkig alweer dikker..

Afbeelding
Stuk vlak waar de motor bun aan vast zat

Afbeelding
De oude motor bun is er dus uit. Hier willen we nu een schotje in lassen en dan de zijkanten van de nieuwe bun dicht lassen om rot te voorkomen en omdat het praktischer is. Zo krijg je twee luchtkastjes zeg maar ;)

Afbeelding
Malletje van het schot

Afbeelding
Uitslijpen met van die fijne steekschijfjes

Afbeelding
En tjakka! Lijkt makkelijk, maar ondanks dat de mal perfect paste had de plaat er minder zin in ;) En de huis is her en der zo dun dat we er met regelmaat door heen gingen. pff..

Afbeelding
Dunne plekken op het dolboord worden ook opgelast

Afbeelding
Arjan doet z'n stinkende best een sleepoog er op te lassen

Afbeelding
en uiteindelijk wordt al het harde werk beloond :) En dat is nog niet alles..

Afbeelding
Want je krijgt er echte Scouting Mayo bij! Die overigens nog best goed smaakte ;)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Volgende

Terug naar Overig