FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 10:57
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

opknappen sneekermeerder wv bvh

opknappen sneekermeerder wv bvh

Berichtdoor Denniszz » Wo 09 Mrt, 2011 22:27

Aangezien ik hier meerdere topic`s voorbij zie komen , over het opknappen van diverse bootjes.
Had ik zoiets van laat ik mijn "projectje" ook hier maar eens on-line zetten :wink: .

Ik ben sinds juli / augustus begleider van een groepje wildevaarders , die 3-tal jaartjes geleden een sneekermeerder gedoneerd hebben gekregen .
De staat van het scheepje was mij erg onbekent , technisch redelijk optisch om .. ...... .
Dus maar het besluit het bootje eens goed aan te pakken .
Dit zal een meerdere jaren plan betreffen , aangezien het er heel erg veel zijn en de boot wel gewoon bevaarbaar dient te blijven . Heb natuurlijk gewoon leden die ik van het bootje wil laten genieten .

Dit jaar begonnen met de buiten zijde , boven het water (en een klein stukje binnenzijde).
Alles helemaal kaal halen , zee-railing verplaatsen naar op de rand , boegspriet inschuifbaar maken , verstelbare zijstag beugel verplaatsen naar op de rand , rand boxen waar de railing zit en waar de beugel zit , nieuwe zalingen maken .
En een hoop dingen weer goed laten aansluiten / herstellen . Er is ooit een gas-explosie aanboord geweest (is de rede dat boot gedoneerd werdt) , en daar zijn nog wat dingetjes van te vinden.

Wat foto`s :
zoals de boot was toen ik het spulletje net begon
Afbeelding.

kuip ontdaan van 8 lagen verf en een laag plamuur :stupid:
Afbeelding.

netjes in de menie gelijk al een stuk beter als dat sombere grijs / zwart.
Afbeelding.

Ook de opbouw van de kajuit natuurlijk ook kaal gehaald (zie staat mast en zalingen ).
Afbeelding.

zee-railing verplaatsen , als je goed kijkt zie je hoe en waar hij eerst vast zat. Je had tussen de opstaande kant en het paaltje 1 a 1,5 cm ruimte . bleef altijd vuil staan / hangen , en komt er niet bij met onderhoud. Dus verplaatsen die handel.
Afbeelding.
ivm stevigheid box ik het nog in.

Als je dan toch bezig ben , de zijstag beugel (mast en stagen zijn verstelbaar over 40cm lang) dan ook maar verplaatsen van het gangboord naar de rand (mezelf kennende zou dat ding me in de toekomst erg gaan ergeren of pijn gaan doen )
Afbeelding.

Ook maar even het hele gangboord kaal en in de owatrol
Afbeelding.

kuip en kajuit 2e lak , komt later nog een kleur bij.
Afbeelding.

Binnen wat houten platen verwijdert ivm vocht plekken , deze verwijdert . toen kwamen er lijm en kit resten naar boven . geen gezicht . Dus ook kaal halen .
Afbeelding.

& in de verf (inmiddels wel goed dekkend)
Afbeelding.

Morgen hopenlijk net zulk weer als vanmiddag , dan even snel nogwat stukken tollen en in de owatrol zetten , vrijdag & zaterdag lassen en misschien zondag de gangboorden in de 1e laag echte verf.
hopelijk een beetje klaar voor 2 april , dan vertrekken we weer naar betere oorden :wink:
Denniszz

Scouting groep: Burg.van Haaren

Re: opknappen sneekermeerder wv bvh

Berichtdoor edwin » Wo 09 Mrt, 2011 22:52

Gaat de goede kant op. Kunnen we binnenkort naar iets mooiers kijken als we op de Visserij komen.
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor sjef » Vr 11 Mrt, 2011 16:05

Leuk om dit soort topics te volgen, ben benieuwd.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Markvniel » Ma 14 Mrt, 2011 11:20

Hee Dennis,

Gaat er mooi uit zien! Met hoeveel man werken jullie hier nu aan?

Grtz

Mark
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor Denniszz » Di 15 Mrt, 2011 19:50

Hey Mark..
Ik heb tegen Vera en Fred (m`n leden ) gezegd dat ik het bootje er niet best uit vond zien. Qua staat .
Dus hem helemaal kaal wilde hebben , en wat dingen wilde verplaatsen .
Heb gezegd dat ik de klus zou klaren, maar wel een handje van hun nodig had soms.
Maar hun in Principe de taak gaf voor de vlet te zorgen.
Vera is er helaas maar eens in de 2 weken , vanwege school en een vriendje ver weg .En fred is er altijd & stopt er soms nog wat tijd buiten scouting in , maar wil hem niet het gevoel geven dat hij alle ku. Klusjes mag opknappen dus laat hem lekker vrijblijvend helpen .
Dus tijdens de opkomsten schuren of krabben we wat , en staan we ondertussen lekker met de zeeverkenners te lullen of koffie te zuipen & programma te maken . en klooien we gezellig wat . En buiten de opkomst tijden ben ik er vaak te vinden , ff slagjes slaan ;-) door de weeks soms een uurtje uit m`n werk , en vaak de hele zondag ff aanklooien daar ..
Afgelopen zondag nog ff een slag gemaakt. Volgende post meer.
Denniszz

Berichtdoor Denniszz » Di 15 Mrt, 2011 20:03

Zo weer een verslagje van afgelopen weekend , vrijdag alleen at gekrabt en in de owatrol gezet.
En de boot wat opgeruimt . Zaterdag kreeg ik 2 kijkers , en tja dan moet de boot er zo net & opgeruimt mogelijk uitzien he . Dus zaterdag opgeruimt en het motortje eindelijk weer eens gestart. Na veel moeite deed ie het eindelijk .
Dus ook even lekker gevaren met de kijkers. Later in de middag de vlet geschuurt en iemand een cursus koekenbakken gegeven. Dus niet veel aan het uiterlijk kunnen doen .
Zondag wel even een mooie slag geslaeg .
Weer verder met de railing verplaatsen , bolder van het voordek af , aflassen van de zijstag beugels en het hele gangboord netjes verven .
Fotot`s :
oude situatie.
Afbeelding.
nieuw.
Afbeelding.
Afbeelding.

Afbeelding.
Afbeelding.
Afbeelding.
Denniszz

Berichtdoor dconel » Do 17 Mrt, 2011 18:16

Begint er al netjes uit te zien! Flink lui achterop trouwens :P

Gebruik je Owatrol olie of Owatrol CIP?
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Denniszz » Do 17 Mrt, 2011 21:25

thanx.
Ja is idd een flink luik , heeft waarschijnlijk ooit een bbm ingehangen . Teminste dat zie ik bij foto`s van andere sneekermeerder`s . Is een beetje bevestigd door en plaat die erin is gelast.
Bij ons zat de inboord motor er al in . Maar is precies groot genoeg om er een koelkastje in te plaatsen , die zetten we daar met kamp ook neer.
Wat betreft de owatrol . Volgends mij Owatrol olie , heb geen verpakking meer .
Vond het blik in de schuur en kreeg het niet meer open . dus over gegoten in wat anders + 1/4 lijnolie toegevoegd.
En dat werkte perfect somige delen hebben 1 maand met weer en wind in alleen 1 laagje owatrol gestaan en geen vliegroest niks . Duurt alleen 2 a 3 dagn voor het echt droog is ,, is zeer vloeibaar met smeren trekt het lekker overal in .
en na 3 dagen overschilderbaar (afhankelijk hoe dik je gesmeert heb , kan langer duren voor het droog is )
Denniszz

Berichtdoor BJ » Vr 18 Mrt, 2011 16:12

Heeee.. ik zie een Volvo Penta dashboard... :D
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor Denniszz » Vr 18 Mrt, 2011 17:59

klopt helemaal , er zit een volvo penta md6a in .
Helaas met klapschroef dus duurt ff voor ie reageerd op alles
Denniszz

Berichtdoor Seb » Vr 18 Mrt, 2011 20:32

Vooral veel gas blijven geven... Komt het altijd goed.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor JopTop » Vr 18 Mrt, 2011 21:02

Het is niet voor niets een zeilboot ;)
Leuk bootje, daar kan je met je WV een hele leuk mee gaan beleven! succes er in iedergeval mee..
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop

Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Berichtdoor Denniszz » Vr 18 Mrt, 2011 23:57

het is idd een zeilboot , maar ken er meerdere die een normale schroef hebben.
En aangezien wij geregelt retourtjes schiedam / brielsemeer varen , en ook nog wel eens verder, vind ik dat toch een beetje jammer .
Zij al een x 3 uur bezig geweest om terug te komen van de visserij naar thuishaven .
dus mocht deze naar de jachtvelden gaan , wat niet geheel onwaarschijnlijk is . Slecht onderhouden .
Dan ga ik voor een normale schroef met de bijbehorende keer koppeling (als ik de keuze heb teminste).
vaart een stuk fijnner , en echt merken zullen we het toch niet (met zeilen).
En lol beleven met dat ding zullen we zeker , heb wel wat leuke plannetjes nog voor het scheepje . En we zullen er flink gebruik van maken , wat ze eerst minder deden .

@ seb

wilde geen zwarte rook bank achter laten , en het zicht voor achterliggers vrij houden ;-).
Binnekort op de visserij eens een grote beurt geven .
Dan eens kijken wat ie doet .
Denniszz

Berichtdoor BJ » Di 22 Mrt, 2011 16:50

Denniszz schreef:klopt helemaal , er zit een volvo penta md6a in .
Helaas met klapschroef dus duurt ff voor ie reageerd op alles

Hmm.. ja, bij een MD6a is een vaste schroef wel wat prettiger. Je kan wel een hijs gas geven maar echt snel komt 'ie nou ook wer niet op toeren. Aan de andere kant hebben ze wel zo ongeveer het eeuwige leven... &:&
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor Tom B » Di 22 Mrt, 2011 19:07

Denniszz schreef:het is idd een zeilboot , maar ken er meerdere die een normale schroef hebben.
En aangezien wij geregelt retourtjes schiedam / brielsemeer varen , en ook nog wel eens verder, vind ik dat toch een beetje jammer .
Zij al een x 3 uur bezig geweest om terug te komen van de visserij naar thuishaven .
dus mocht deze naar de jachtvelden gaan , wat niet geheel onwaarschijnlijk is . Slecht onderhouden .
Dan ga ik voor een normale schroef met de bijbehorende keer koppeling (als ik de keuze heb teminste).
vaart een stuk fijnner , en echt merken zullen we het toch niet (met zeilen).

Even rekenen dat houd in +/-6,6 km per uur, wil niet rot doen maar dat is voor twee watertjes met stroming/getij, een sluis en zo'n schroefje niet slecht hoor. Het was toch een zeilboot en geen speedboot?

Daarnaast heeft een klapschroef toch wel een aantal voordelen op een zeilboot zoals weerstand, maar Bas heeft nog wel een adresje voor een goedkoop motortje en koppeling voor je. Tasmania maakt er tenslotte toch geen gebruik van _O-
Tom B

Scouting groep: .......

Volgende

Terug naar Overig