FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Za 22 Sep, 2018 21:31
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Anti fowling / twee componenten bescherming

Anti fowling / twee componenten bescherming

Berichtdoor MartijnC » Di 02 Feb, 2010 08:50

Hallo allemaal,

Ik heb een prangende vraag betreffende het aanbrengen van anti fowling op mijn stalen scheepje, waar ik uitsluitend mee in zoet water vaar. Ik heb mijn bootje (Kaagkruiser 1954) afgelopen weekend (in de sneeuw!) uit het water laten hijsen met behulp van een mobile kraan, en hij staat nu bij een kennis op een bedrijventerrein in de buurt van Amsterdam, waar hij een maandje mag blijven staan. Ik heb de boot nu zelf twee jaar maar is waarschijnlijk al zeker een jaar of 6 niet meer uit het water geweest voor onderhoud. Dit is dan ook erg nodig en wilde niet langer wachten omdat ik geen idee had hoe de onderkant eruit zou zien, en ik inmiddels visioenen kreeg van een gezonken schip... Gelukkig valt't mee, maar actie is geboden. Ik wil snel aan de slag en de boot weer te water laten, want varen doe ik het liefst het hele jaar :-)
Ik heb werkelijk geen idee wat voor producten op de markt zijn om de onderkant mee te behandelen. Ik weet dat er zoiets bestaat als een twee componenten bescherming en een 7-laags anti fowling systeem. Bij het twee componenten systeem moet het kurk droog zijn om aan te kunnen brengen, terwijl de 7 (?!) lagen anti fowling ook bij vochtig weer aangebracht kunnen worden? Ik hoop dat iemand met verstand van zaken hier even zijn licht over kan laten schijnen zodat ik een beetje weet waar ik aan toe ben en hoe te aan te vangen met deze klus.
Dank dank dank!
Groet,
Martijn
MartijnC

Re: Anti fowling / twee componenten bescherming

Berichtdoor BJ » Di 02 Feb, 2010 11:15

Voor de zekerheid maar op diverse fora (ook op Watersport.nl/forum) geplaatst?? :P
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor robinbalk » Di 02 Feb, 2010 12:01

wijgebruiken altijd 2 componenten die moeten idd op droge ondergrond en bij ogeveer 2 graden verwerkt worden anders hecht de verf slecht, met de anti-fowling heb ik geen ervaring
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Marihuana » Vr 05 Feb, 2010 17:09

de antifouling die wij gebruiken bestaat niet uit 7 lagen.
Dit jaar moeten we bij een boot de complete bodem weer groot onderhoud doen en nu de bodem kaal is moeten we 5 lagen primer aanbrengen (primocon ) hierna gaat er weer een 2 lagen antifouling op. het voordeel van de goede ondergrond en de antifouling vind ik dat het de afgelopen jaren goed heeft gezeten en dat je maar weinig onderhoud eraan hoeft te doen.
nu zijn er wel verschillende soorten. je hebt zelfslijpende en rubberhoudend en koperhoudend.
ik heb begrepen dat de selfslijpende langzaam verdwijnt met het varen, deze geeft ook af.
wij gebruiken de rubberhoudende die is heel sterk en bij goed gebruik hoef je het ook alleen bij te houden, dit geld ook voor de koperhoudende.
Ik hoop dat ik het allemaal goed zeg, ik heb het ook van horen zeggen en ik kan alleen spreken over degene die wij gebruiken, maar die bevalt ons goed.
Marihuana

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Binnenvaartschipper » Vr 05 Feb, 2010 20:53

2-Componentenverf moet inderdaad op een droge ondergrond worden aangebracht maar als het een klein beetje vochtig is kan het op zich ook wel. Zodra het niet meer vriest kun je het gebruiken maar het beste is bij een graad of 15, hou er alleen erg in dat je de goede verhouding tussen de verf en de verharder gebruikt ander droogt en verf niet of juist te hard. Maak ook niet teveel in een keer aan want als je klaar bent en je hebt nog aangemaakte verf over kan je het niet bewaren.
Gebruikers-avatar
Binnenvaartschipper

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Boekel » Vr 05 Feb, 2010 21:02

Als je in deze tijd één maand buiten aan de slag kan, dan heb je weinig keuze qua verfsysteem.

Bouw iig een tent, door een stevig zeil over de boot te trekken, zodat de boot redelijk droog kan worden.

Voor een twee componenten systeem moet -alle- roest en ongeschikte verf verwijderd worden, dat is buiten alleen te doen met een perago schijf. Volgend probleem is de temperatuur en vochtigheid, de meeste 2 componenten systemen hebben minimaal 10 graden celcius nodig om te verwerken, en de droogtijd is dan meerdere dagen.

Alternatief is een vinyl-systeem zoals Sigma Biguard (primer en coating, of primer en dan een anti-fouling), wat aangebracht kan worden bij een paar graden boven nul, zolang er maar geen condens op de boot komt.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Terug naar Overig