FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Zo 16 Dec, 2018 11:00
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

De leliepower, opvolger van de lelievlet?

Berichtdoor rene » Vr 27 Nov, 2009 17:34

zeekadet schreef:rene, waarom geen rubber op de boeg?
(10 mm plaat, dat heeft onze 46 meter, 430 ton zware mijnenveger ook onder de houten boegbalk zitten ;) :evil: )

Ja daar had ik eigenlijk nog niet aan gewild, het smoelt niet en heeft eigenlijk geen functie gezien de plaatdikte. Als het op die mijnenjager van julie sterk genoeg is, dan is zal die steiger er meer last van hebben dan de leliepower
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor rene » Vr 27 Nov, 2009 17:40

doc schreef:
Leliepower is puur een werknaam volgens mij, als er wat definitiefs komt, komt daar vast een naam bij die lekkerder bekt.

Ja voorlopig is het nog een werknaam:

Als je leuke suggesties hebt zijn ze welkom

Ik kijk wel naar het volgende:

url NAAM. nl moet vrij zijn.
Geen geregistreerde handelsnaam.
In zoekmachines geen verkeerde associaties, zoals bijv bij poesjes.

En als je er ook wat scouting in kan krijgen is het helemaal top.

Dus wie bedenkt er wat leuks.
Laatst gewijzigd door rene op Vr 27 Nov, 2009 17:56, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor BJ » Ma 30 Nov, 2009 16:45

In navolging op de Open40, Open60 en Open70 waar 'ie toch best wel wat van weg heeft stem ik voor de OpenLelie.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor robinbalk » Ma 30 Nov, 2009 17:08

wij varen rond in 5mm dikke vletten gewoonweg omdat we sterkere boten moeten hebben op ons vaarwater en het onderhoud.

1.dus bij alu boten moet alles dus nog dikker
2.ieder jaar onderhoud omdat we een zandbank voor de haven hebben zal er toch verf op moeten
3. alu heeft een korte levensduur dan staal en is moeilijk zelf te vervangen.

heb het ontwerp aan een begeleider laten zien de in de luchtvart zit en veel verstand er van heeft zei:"na 10 jaar is het alu af en kun je een nieuwe laten bouwen"
Laatst gewijzigd door robinbalk op Ma 30 Nov, 2009 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor zeekadet » Ma 30 Nov, 2009 17:31

deze boot is in tegenstelling tot de vlet om op open water wat beter uit de voeten te kunnen(zelflozend, minder buiswater, meer helling zonder vol te lopen) Dus ik denk dat dat wel snor zit.
Persoonlijk zeil ik liever met een polyvalk op open water, dan met een vlet. een polyvalk heeft maar CE-D kwalificering, dus voor beschut water.

En waarom zou aluminium na 10 jaar af zijn(altijd doorvragen ;) )? Wij hebben een schip van bijna 55 jaar, met alu geraamte en dekhuizen, en die doet het nog prima, zelfs na 15 jaar verwaarlozing door de vorige eigenaar!
(hehe, ziet er nog beter uit dan de vletten einde seizoen :stupid: )
Daarbij denk ik dat Nieland met vrijwel alles rekening heeft gehouden.
Johannes,
Zeekadetkorps
zeekadet

Berichtdoor rene » Ma 30 Nov, 2009 17:50

robinbalk schreef:Heb het ontwerp aan een begeleider laten zien de in de luchtvaart zit en veel verstand er van heeft zei:"na 10 jaar is het alu af en kun je een nieuwe laten bouwen"

Ja in de luchtvaart is dat normaal omdat de belasting erg hoog zijn en aluminium in vliegtuigen dan vol zit met vermoeiingscheuren. Daarom donderen er zoveel naar beneden in Africa en Zuid America.
De materiaal belasting van zo'n bootje is daarnee vergeleken minimaal en de enige die vermoeid raakt is de bemanning. Na 10 jaar is die leliepower dus echt wel springlevend en een vliegtuig afegschreven of herbouwd..
Laatst gewijzigd door rene op Ma 30 Nov, 2009 17:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor robinbalk » Ma 30 Nov, 2009 18:37

oke en hoe vaak kunnen we er mee op de zandbank(grotendeels schelpen) liggen voor de deur?want op het stuk onder de luchtkasthebben we er altijd schade van geukkig geen last meer van de basaltblokken zoals een tijdje geleden
Laatst gewijzigd door robinbalk op Ma 30 Nov, 2009 18:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
robinbalk

Berichtdoor rene » Ma 30 Nov, 2009 19:59

hoeveel water staat er (boven) ?
begrijp ik goed dat je op schelpenbanken je schepen afmeert ?
Laatst gewijzigd door rene op Ma 30 Nov, 2009 20:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Douwey » Ma 30 Nov, 2009 20:20

robinbalk schreef:oke en hoe vaak kunnen we er mee op de zandbank(grotendeels schelpen) liggen voor de deur?want op het stuk onder de luchtkasthebben we er altijd schade van geukkig geen last meer van de basaltblokken zoals een tijdje geleden

Misschien moeten jullie RWS vragen iets vaker het gemaal aan te zetten. Daarmee kon het probleem toch worden opgelost?
Douwey

Berichtdoor robinbalk » Ma 30 Nov, 2009 20:39

dan ligt hoorn droog er ligt nu een haven in aanbouw en het grmaal is net vernieuwd en de hele bende word ook eens uitgebaggerd tot 2 meter maar er gebeurt nagenoeg niets de laatste tijd
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Berichtdoor Clicks » Di 01 Dec, 2009 00:22

rene schreef:
robinbalk schreef:Heb het ontwerp aan een begeleider laten zien de in de luchtvaart zit en veel verstand er van heeft zei:"na 10 jaar is het alu af en kun je een nieuwe laten bouwen"

Ja in de luchtvaart is dat normaal omdat de belasting erg hoog zijn en aluminium in vliegtuigen dan vol zit met vermoeiingscheuren. Daarom donderen er zoveel naar beneden in Africa en Zuid America.
De materiaal belasting van zo'n bootje is daarnee vergeleken minimaal en de enige die vermoeid raakt is de bemanning. Na 10 jaar is die leliepower dus echt wel springlevend en een vliegtuig afegschreven of herbouwd..

Nou, dit is wel heel erg kort door de bocht. Een vliegtuig gaat echt wel iets langer mee.
klm site schreef:De vloot van de KLM Groep bestaat uit 222 vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van 12,2 jaar.

Inderdaad worden die wel iets anders onderhouden dan de gemiddelde Lelievlet, maar een volledige herbouw na 10 jaar is bullshit.

Ik denk dat ook een aluminium scoutingboot, mits op de juiste manier onderhouden, zeker niet na 10 jaar al afgeschreven is. Dan kijk ik bijvoorbeeld ook naar de boten van de KNRM, ook niet direct gebruikers die altijd super zuinig kunnen zijn op het materiaal. Ik zie de Annie Poulisse van Zandvoort regelmatig staan en varen. Die word ook regelmatig zo het strand opgevaren, is nu 14 jaar oud en ziet er nog perfect uit.
Laatst gewijzigd door Clicks op Di 01 Dec, 2009 00:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Clicks

Scouting groep: TOES Team Verhuur | Communicatie Nawaka 2014

Berichtdoor robinbalk » Di 01 Dec, 2009 00:33

de levensduur heb k ook niet verzonnen komt bij een begeleider vandaan die in de helibranche zit en onderhoud verkooptdus dacht ik hij weet er een hoop van ook is hij oud-hoofdinstructeur van harderhaven

maarja iedereen kan er naast zitten

ons haventje is 0,5 meter diep bij het germaal is door tijdelijke pijpen een gat geslagen van velen meters diep en die zooi is bij de vletten terecht gekomen vandaar de ondiepte en door de stromingen in het ijselmeer is er altijd veel zand en schelpen bij ons nu er een haven komt verplaatst het probleem zich niet voor de opening maar ondieptes in het tevolgen kanaaltje waar we onmogenlijk langs kunnen zonder ze te raken.

het zal nog een tijdje duren voor alles is weggespoeld of uitgebaggerd
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Berichtdoor BJ » Di 01 Dec, 2009 09:09

robinbalk schreef:de levensduur heb k ook niet verzonnen komt bij een begeleider vandaan die in de helibranche zit en onderhoud verkooptdus dacht ik hij weet er een hoop van ook is hij oud-hoofdinstructeur van harderhaven

maarja iedereen kan er naast zitten

Ahaa... iemand die ondehoud verkoopt... Tja, die is gewend om een zo ongunstig mogelijk voorstelling te geven om op die manier maximaal onderhoud te verkopen... :P
Zonder gekheid: als je echt iets over een levensduur wilt weten dan moet je niet met sales-mensen praten maar met echte techneuten. En aluminium wordt veel vaker gebruikt om boten te bouwen en dat is echt niet voor een periode van 10 jaar.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor doc » Di 01 Dec, 2009 13:02

Hopen in ieder geval dat rene de middelen rond krijgt voor een prototype, dan gaat iedereen uit dit topic daar een keer mee zeilen en mag iedereen er zijn zegje even over doen ;)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Seb » Di 01 Dec, 2009 13:16

Daar kijk ik al naar uit!
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

VorigeVolgende

Terug naar Overig