FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Overig

Het is momenteel Do 21 Jun, 2018 17:43
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Brandende vraag betreft: tuindersvlet

Brandende vraag betreft: tuindersvlet

Berichtdoor Jasper1990 » Di 10 Feb, 2009 22:59

Goede avond,

Ik heb een vraag over de koeling van een motor en hoop dat iemand mij hier kan helpen. Vorig jaar heb ik samen met een aantal vrienden een grote tuindersvlet gekocht. In deze tuindersvlet zat een zeer oude Deutz 1 cilinder luchtgekoelde motor uit 1954. Deze hebben we inmiddels aan de praat gekregen en natuurlijk hebben we een mooie kist er omheen gebouwd. Nu is alleen het probleem, ja je raad het al, hij word te heet. Wij hebben nu al de lucht inlaat d.m.v. een buis naar buiten verplaatst en hebben we bij de inzuiging en naast de cilinder zelf ventilatoren gezet. Hierdoor stuitte we gelijk op het volgende probleem, de motor loopt op een dusdanig laag pitje dat de accu's niet snel genoeg worden bijgeladen om de ventilatoren te laten draaien, zelfs nu wij een nieuwe dynamo erop hebben gezet blijven de accu's leeggetrokken worden.
Nu mijn vraag: Is er een andere manier om de motor goed gekoeld te krijgen zonder de motorkist nog verder open te maken en wat zijn daar de eventuele kosten van.

Gr. jasper
Jasper1990

Berichtdoor sjef » Di 10 Feb, 2009 23:33

Heb je toevallig ook wat plaatjes online staan? Ben wel erg benieuwd! Misschien dat de situatie dan duidelijker wordt..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor edwin » Di 10 Feb, 2009 23:59

ik zou de lucht vanuit de kist zelf halen, dan zorg je er in ieder gaval voor dat er steeds "nieuwe"lucht in de kist komt.
verder vermoed ik dat de motor normaal gekoeld wordt door middel van een "geforceerde" koeling? zorg dan dat deze ook zijn koellucht van buiten betrekt.

Het enige nadeel van zoveel openingen is dat er ook geluid door naar buiten komt en je kist eigenlijk voor nop om de motor staat en je weer terug bij af bent! succes met klussen!
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor juhroen » Wo 11 Feb, 2009 10:06

De koellucht word bij de deutzjes bij het vliegwiel aangezogen en wordt langs de cilinders geblazen.
Deze lucht wil je graag kwijt uit je motorkist vanwege het warm lopen van de motor, je kan het beste een kap maken die de warme lucht opvangt en naar buiten brengt.
foto van de link zie je zo'n luchtkap http://www.westerncloud.co.uk/Engine.JPG
Gebruikers-avatar
juhroen

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 12 Feb, 2009 00:09

Deze dingen staan normaal vaak in de 'open lucht' of een ruime machinekamer en gebruiken de lucht om zich heen voor koeling. Wat Edwin aangeeft inderdaad: gaten in de kist om de lucht op natuurlijke wijze te verversen of nog beter: weg met die kist!

Voor een mooie, geisoleerde motorkist met weinig herrie moet je toch echt naar een watergekoeld blok...
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Boekel » Za 14 Feb, 2009 22:22

Foto's!!!!
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor rene » Zo 15 Feb, 2009 00:00

De andere kant van het probleem is dat je te weing stroom hebt om een ventilator aan te drijven.

Indien je een groter poelie op het blok zet gaat het toetental van de dynamo door de gewijzigde overbrengingsverhouding omhoog en krijg je meer stroom bij een lager toerental van de motor.

het lijkt me op dit moment de eenvoudigste en goedkoopste optie, als het technisch haalbaar is.

Maar misschie n kun je een ventilator zelf ook wel rechtstreeks ook wel aandrijven op de motor. Maar dat kunen we niet zien om dat je geen foto 's hebt geplaatst.
.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Rob » Ma 16 Feb, 2009 00:03

Volgens mij blijf je zo altijd met problemen zitten, een uurtje gaat het goed, maar na een dag zal hij als nog oververhit zijn. Of kist eraf, of andere motor erin....
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Terug naar Overig