FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het is momenteel Zo 23 Sep, 2018 14:49
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Bunkerlocaties en dieselprijzen

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Evert » Vr 02 Nov, 2012 09:59

Uiteindelijk is openmaken en schoonboenen de beste oplossing. Ook voor de tank zelf kan eens in de zoveel tijd goed schoonmaken geen kwaad. Alleen jammer dat de overheid altijd a la minute de deadline voor dit soort zaken bedenkt.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert
 
Berichten: 394
Geregistreerd: Zo 27 Nov, 2005 22:32
Scouting groep: macdonald, Den Haag

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor zeekadet » Vr 02 Nov, 2012 11:55

Wat is de boete eigenlijk? Ik denk dat die snel minder is dan alle moeite en kosten om onze tanks leeg te pompen en schoon te maken. Als we de tanks leeg pompen staat er op de bodems waarschijnlijk al meer dan 1380 liter, met de leiding 40 cm boven het vlak van de tanks.
En dan hebben wij nog maar een paar kuub aan boord, we hebben ook zusterschepen waar nog meer dan 35 kuub in zit :S
Johannes,
Zeekadetkorps
zeekadet
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Di 19 Dec, 2006 18:00

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor doc » Vr 02 Nov, 2012 14:13

Ik zat meer te denken aan leeg maken, een ladinkje bezine of witte diesel er in, dan weer aftappen, en dan verder op wit. Denk verder aan al je filters en ook je retourleiding even niet terug de tank in ;)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew
 
Berichten: 10336
Geregistreerd: Wo 16 Apr, 2003 21:14
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Fok! » Vr 02 Nov, 2012 14:34

Wie heeft er ervaring met controlerende instanties op het gebied van brandstof?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12074
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor dconel » Vr 02 Nov, 2012 15:20

Toen wij laatst gecontroleerd werden (met het schip van een kennis) keken ze gewoon even door het pijlglas.. Zo nauwkeurig gaat het dus ook niet altijd :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: Do 16 Mrt, 2006 11:25
Woonplaats: Hank
Scouting groep: Scouting Hank

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor zeekadet » Za 03 Nov, 2012 10:22

haha, tankenplan verstoppen en ze even een aparte tank laten peilen dus _O-
Johannes,
Zeekadetkorps
zeekadet
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Di 19 Dec, 2006 18:00

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor JopTop » Di 06 Nov, 2012 09:47

ja of peilglas van onderen dicht maken, witte diesel er in stoppen, en dan evt ook de bovenkant dicht doen;) (alleen wel lastig om zelf in de gaten te houden hoeveel je nog heb)
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop
 
Berichten: 1475
Geregistreerd: Di 28 Sep, 2004 09:11
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Stunteltje » Di 06 Nov, 2012 10:17

Er is weer nieuws, de Douane meldt:

Zoals ik u telefonisch al vertelde komt er geen vergelijkbare regeling als die van 1997. Deze schepen moeten gewoon blanke diesel tanken. De in de brief van 1997 opgenomen goedkeuring zal worden ingetrokken. Wij zullen u hierover berichten.
Op korte termijn zal een Nieuwsbrief met veel gestelde vragen worden gepubliceerd. Daarin is ook een vraag opgenomen over varende monumenten. Deze vraag en het daarop te geven antwoord heb ik hierna opgenomen.

Aanhalingstekens openen
Varende monumenten mogen nu nog rode diesel tanken. Wat gaat hiermee gebeuren?

Met ingang van 1 januari 2013 mag rode diesel uitsluitend worden gebruikt als brandstof voor de aandrijving van schepen, niet zijnde pleziervaartuigen. Dit gebruik is en blijft vrijgesteld van accijns (artikel 66 van de Wet op de accijns). Voor varende monumenten is deze vrijstelling niet van toepassing. Voor deze schepen is in het verleden goedgekeurd dat zij laagbelaste gasolie (rode diesel) kunnen innemen, waarvan de accijns (het lage tarief) is voldaan. Het tariefonderscheid tussen hoogbelaste en laagbelaste halfzware olie en gasolie vervalt per 1 januari 2013. Rode diesel mag alleen gebruikt worden als motorbrandstof voor schepen als de vrijstelling van artikel 66 van de Wet op de accijns van toepassing is. De varende monumenten zullen dus gebruik moeten gaan maken van blanke diesel.

Aanhalingstekens sluiten

Omdat deze schepen maar heel weinig varen, zal het inderdaad kunnen voorkomen dat de brandstoftank ook na 1 juli 2013 nog resten van herkenningsmiddelen (de Euromarker en rode kleurstof) bevat. U wijst erop dat dit ook na 1 januari 2014 nog het geval kan zijn.

U verwijst in dit verband naar de overgangsbepalingen. Op grond van deze bepaling kan de inspecteur in naar behoren gerechtvaardigde gevallen voor de periode van 1 juli 2013 tot en met 31 december 2013 toestaan dat herkenningsmiddelen nog voorhanden zijn in de brandstoftanks van varende monumenten. Omdat inmiddels duidelijk is dat er meer voorbeelden zijn, lijkt het ons de voorkeur verdienen op dit punt een landelijk standpunt te bepalen. Wij proberen dit op korte termijn vast te stellen. Dit standpunt wordt dan kenbaar gemaakt aan de Douaneregio's.
Wat de periode na 1 januari 2014 betreft: de overgangsbepalingen voorzien hier niet in. Ook op dit punt zullen wij gaan bezien of we voor varende monumenten en vergelijkbare gevallen een regeling kunnen treffen.

Vooralsnog hoeven uw leden geen actie te ondernemen richting de inspecteur.

Indien de schepen na 1 januari 2013 brandstof tanken verdient het aanbeveling dat zij blanke diesel tanken. Rode diesel mag weliswaar nog worden geleverd (tegen het accijnstarief van blanke diesel), maar de hierboven bedoelde problemen zijn het snelst uit de wereld als men blanke diesel tankt.


En dat laatste is natuurlijk helemaal juist. Maar nog even ter toelichting: dat Varende monumenten na 1 januari 2013 nog rode gasolie in de tanks mogen hebben is dus gebaseerd op die speciale regeling, die zal worden ingetrokken. Daarvan is nog geen datum bekend, maar dat kan dus elk moment zijn.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Fok! » Di 06 Nov, 2012 10:26

Dat is relatief goed nieuws! Het betekent in ieder geval dat je niet je bunkers hoeft leeg te pompen en schoon te maken voor 1 januari! :)
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12074
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Stunteltje » Ma 12 Nov, 2012 14:25

Er is een vers informatieblad van de douane verschenen, via:

http://download.belastingdienst.nl/doua ... 21z2fd.pdf

en dat brengt ons weer een klein stukje verder in de informatie. Alleen nog niet in de oplossing van verdunde rode olie na 31 december 2013.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Stunteltje » Do 07 Mrt, 2013 22:34

Ik kopieer eerst wat ik al op het LVBHB forum had gezet:

In tegenstelling tot wat er wordt gedacht heeft de FONV wel degelijk aktie genomen en werd in januari 2013 uitgenodigd voor een gesprek op het Ministerie van Financiën, bij de ambtenaren die er over gaan. Dat gesprek bracht mede aan het licht dat was onderschat hoe lang rode kleurstof nog zichtbaar zou blijven in leidingen en brandstoftanks van schepen die weinig varen, zoals de historische bedrijfsvaartuigen en de Oude Glorie. Ook dat dergelijke schepen niet op alle brandstoftanks mogelijkheden hebben (mangat) om die tanks achteraf nog een keer schoon te maken. Daar diende beleidsmatig nog verder over te worden nagedacht. Maar voor de tijd die daar nog voor nodig was, werd gesuggereerd dat het verstandig zou zijn, om in het geval dat er na 1 juli 2013 nog rode olie in tanks zat, dit vóór die datum te melden aan de lokale inspectie van de Douane en dan uitvoerig toe te lichten waarom dat nog nodig/noodzakelijk is. Op de jaarvergadering van 2 maart 2013 in Lelystad heeft de voorzitter van de FONV, Oluf van Oosterom, deze suggestie van het ministerie naar voren gebracht.

De adressen van die lokale inspecties vind je hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... jst_douane

Volstrekt duidelijk werd de grote lijn dat uitsluitend nog rode olie na 1 januari 2013 is toegestaan als er rechtstreeks voordeel in het economisch verkeer mee werd behaald. Om dat ook nog eens duidelijk te krijgen voor schepen die (af en toe) betalende passagiers vervoeren, heb ik die vraag gesteld aan de overheid, gewoon via het vraagformulier van:

https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier

Daar kreeg ik afgelopen week het volgende antwoord op:

> Geachte heer de Waard,
>
> U heeft enige tijd geleden een vraag gesteld over de toepassing van de vrijstelling rode gasolie. Hieronder vindt U het antwoord.
>
> Beste collega,
>
> Door de heer De Waard is via Informatie Rijksoverheid de volgende vraag gesteld:
> "Zie ik het juist dat schepen die beroepsmatig of bedrijfsmatig betalende passagiers voor een rondvaart of vakantie meenemen gewoon op rode gasolie mogen blijven varen?"
>
> De vraag kan als volgt worden beantwoord:
> "Op basis van de wettelijke bepalingen kan in het door u bedoelde geval voor het varen rode gasolie met vrijstelling gebunkerd worden.
> Brandstofgebruik door een vaartuig dat wordt gebruikt voor het vervoer van personen of goederen of voor het verrichten van diensten onder bezwarende titel valt onder de vrijstelling."
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Toon (A.B.J.M.) Zom
> Beleidsadviseur
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Richard Geleijnse
> Medewerker Handhavingsregie
>
> ........................................................................
> Belastingdienst/Douane
> Douane Landelijk Kantoor
> Team Handhavingsregie
> Laan Op Zuid 45 | 3072DB | Rotterdam | Kamer D12 OGH
> Postbus 3070 | 6401 DN | Heerlen

En daarmee is duidelijk dat als er zowel beroepsmatig als bedrijfsmatig (tegen betaling) passagiers worden meegenomen op rode olie mag worden gevaren. Persoonlijk denk ik dat dit niet veel soelaas zal geven, want als je daarna het schip weer privé gebruikt mag het weer niet.


Het leek mij nuttig de informatie te laten bevestigen door de Douane, dan weten we zeker dat er geen misverstanden zijn ontstaan. Die reageerde als volgt:

Geachte heer De Waard,

Ik begrijp dat tijdens het gesprek op het ministerie de suggestie is gedaan om vóór 1 juli 2013 een melding te doen bij de bevoegde douaneregio. Het is echter onze bedoeling om op korte termijn landelijk geldend beleid vast te stellen. Daarin zal o.a. voor historische schepen worden geregeld dat zij ook voor de tweede helft van 2013 nog rode diesel voorhanden mogen hebben. Ik verwijs naar vraag en antwoord 32 uit de Nieuwsbrief van december 2012. Het is dan niet nodig om een verzoek in te dienen bij de douaneregio.
Voor de periode met ingang van 1 januari 2014 zal een mogelijke ontheffing worden opgenomen in de Uitvoeringsregeling accijns. Ik verwijs naar vraag en antwoord 33 uit de Nieuwsbrief. Daarover is nog niets beslist. Wij zijn hierover in overleg met het ministerie.

Met vriendelijke groet,

Toon (A.B.J.M.) Zom
Beleidsadviseur


En dat antwoord brengt weer wat meer helderheid en wat mij betreft ook opluchting. Op het ministerie wordt dus toch beseft dat die rode kleurstof niet zomaar even uit de tanks verdwijnt, als je weinig vaart en er er niet zo vaak blanke olie wordt gebunkerd. Dan gaat het verdunnen langzaam. Het enig juiste antwoord op de vraag wat de stand van zaken is luidt: er wordt over nagedacht op het ministerie en men zint op een oplossing voor historische schepen, ook na 31 december 2013.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor doc » Do 07 Mrt, 2013 23:02

Dus voortaan op elk schip aan de opvarende een euro vragen zodat ze ervoor betalen en dan mag je rood tanken? Moet je schip wel aan de eisen voldoen voor een passagiersschip neem ik aan?
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew
 
Berichten: 10336
Geregistreerd: Wo 16 Apr, 2003 21:14
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Stunteltje » Vr 08 Mrt, 2013 00:47

Je hebt gelijk, maar dan zit je inderdaad ook aan een CvO vast dat het toestaat.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Fok! » Vr 08 Mrt, 2013 09:21

Dat is allemaal relatief goed nieuws! Bedankt Stunteltje :) Meneer de Waard :)
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12074
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: Bunkerlocaties en dieselprijzen

Berichtdoor Stunteltje » Vr 08 Mrt, 2013 10:07

Niets te danken, hoort erbij als je met zo'n schip vaart en dat indertijd jaren als wachtschip hebt ingezet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stella_Maris_%281929%29

Overigens, mijn vader was meneer, 1909 - 1983, ik heb daar niet zoveel last van.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

VorigeVolgende

Terug naar Wachtschepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het team
Alle forumcookies verwijderen