FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het is momenteel Di 23 Okt, 2018 20:13
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Mededeling 'Wachtschependag 2011'

Mededeling 'Wachtschependag 2011'

Berichtdoor Jules » Wo 13 Jul, 2011 11:37

Hallo allemaal,

de Wachtschependag 2011 zal dit jaar plaatsvinden op zondag 2 oktober. Dan kun je het alvast in je agenda noteren. In principe duurt het programma van 10.00-14.00u.

De officiële uitnodiging met invulling van het programma volgt zodra de locatie bekend is. Deze zal per email verzonden worden en ik zal ook hier een update geven.

Alvast een goed zomerkamp gewenst!

goede groet,

Jules
Jules

Scouting groep: Wachtschepencommissie

Re: Mededeling 'Wachtschependag 2011'

Berichtdoor Jules » Ma 12 Sep, 2011 15:14

Inmiddels zijn de uitnodigingen de deur uit. Als iemand nog géén uitnodiging heeft ontvangen, stuur dan even een mailtje naar Team wachtschepen via het bekende mailadres of stuur mij even een pb-tje met je emailadres.

Locatie: J.P. Coengroep, Jutfaseweg 212C te Utrecht (wegens beperkte parkeermogelijkheid graag met OV komen of carpoolen). Het voorlopige programma is als volgt:

10.00 uur Ontvangst met koffie
10.30 uur Opening en welkomstwoord
10.35 uur LA & de Wachtschepencommissie (Jules Verlinden)
10.55 uur Status regelgeving (John Licher)
11.15 uur “Veiligheid aan boord” (MaxPrevent)
12.00 uur Lunchpauze
12.45 uur “Een aanvaring en de gevolgen ervan” (Maasgroep 18)
13.30 uur Algemene zaken
13.45 uur Mogelijkheid tot vragen stellen
14.00 uur Sluiting

Voor de koffie, thee en soep wordt gezorgd; neem dus je eigen lunchpakket mee. Opgave via het bekende emailadres, onder volledige vermelding van je/jullie naam, functie, groep, admiraliteit, en emailadres.
Jules

Berichtdoor Fok! » Vr 30 Sep, 2011 16:09

Wie zijn er allemaal bij a.s. zondag, behalve ondergetekende? :)
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Mastru » Vr 30 Sep, 2011 20:14

ik ben erbij!
Gebruikers-avatar
Mastru

Scouting groep: Prins Bernhard

Berichtdoor JopTop » Zo 02 Okt, 2011 03:20

Helaas, ik zit aanboord. had er graag bij willen zijn. volgende keer beter. Van de Willem de Zwijgergroep gaat Fritsss geloof ik.
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop

Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Berichtdoor E-J » Zo 02 Okt, 2011 07:20

Ik natuurlijk
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor JopTop » Zo 02 Okt, 2011 15:25

Wanneer komt de samenvatting? Ben wel heel erg benieuwd. schijnt interresant te zijn geweest.
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop

Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Berichtdoor beheerdersintjoris » Zo 02 Okt, 2011 16:53

ik was erbij, hij was weer top Jules!
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Fok! » Zo 02 Okt, 2011 20:01

Ik vond het erg fijn dat de Maasgroep 18 uit Rotterdam hun ervaringen wilden delen na de aanvaring waar ze bij betrokken waren (afgelopen voorjaar plaatsgevonden). Dat zette mij op weg naar huis toch even aan het denken, namelijk over het volgende.

In de zeescheepvaart is het gebruikelijk om oorzaak en leermomenten van ongevallen - na uitgebreid onderzoek - te delen met andere rederijen. Je hebt daarvoor het Marine Safety Forum. Dat is heel breed en bedoeling is vooral om er met z'n allen van te leren en natuurlijk eventuele preventieve maatregelen zelf ook te nemen.

Ik vond het verhaal van de Maasgroep ook erg leerzaam. De leerpunten die zij zelf hadden geconcludeerd over letterlijke zichtbaarheid vond ik zo'n ontzettend goed punt - en tevens zo verbluffend simpel. Namelijk: zorg ervoor dat je je masten omhoog hebt staan, zodat (beroeps)schippers met dode hoek je toch langer zullen zien.
Ik wil daarom ook voorstellen aan het team Wachtschepen om (waar mogelijk) dit soort zaken meer te delen met andere groepen. En natuurlijk absoluut niet voor het leedvermaak, maar juist om er met z'n allen van te leren en beter en veiliger het water op te gaan.

Voor al het andere vond ik de Wachtschependag vandaag weer een goed voorbeeld van het op een goede en leuke manier informeren van de groepen. Er is altijd stof voor (meer) discussie, dus wat mij betreft mag het gerust een uurtje langer duren! Tot de volgende keer mannen!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor docs » Zo 02 Okt, 2011 20:35

@Jules, weer top georganiseerd &:&

Op sleep hebben wij altijd de mast van het laatste schip omhoog staan. Ook hebben wij vaak de boordlichten van onze sleper overdag ook nog aan, dit omdat de opbouw van de sleper wit en grijs is, dat kan soms slecht zichtbaar zijn.

Op sleep hebben wij eigenlijk altijd mensen in de sleep. Dit omdat het bij ons vrij rustig is, en er niet zulke grote schepen varen (provincie Groningen :-P )
docs

Scouting groep: Fivelgroep Eemsmond

Berichtdoor Jules » Ma 03 Okt, 2011 09:20

Dank voor de reacties allemaal. Fijn dat iedereen weer de tijd en moeite heeft genomen om te komen en mee te discussiëren. En JP Coengroep hartelijk dank voor de gastvrijheid!

Zoals jullie hebben gezien, wij weten natuurlijk niet overal alle antwoorden op, maar doen ons best om het uit te zoeken. Bovendien is het goed om te zien dat er zoveel enthousiastelingen rondlopen bij de groepen, die zelf veel weten van hun schip en de regelgeving.

Gelukkig komen ongelukken niet al te vaak voor, maar ik vind het idee van Fok om ervaringen te delen van (bijna-)ongelukken wel erg goed, en misschien zelfs taboe-doorbrekend. Zoals zoveel bedrijven in de offshore, bij ons hebben we zogenaamde 'Safety Flashes' waarin in 1 tot enkele A4 bepaalde gebeurtenissen worden toegelicht en belangrijke informatie wordt gedeeld met de Groep.

Zoiets zouden wij dus ook kunnen doen, waarbij 1 succesfactor niet door ons als commissie beheerst kan worden: het aanleveren van informatie en foto's. We hebben in ieder geval al enkele voorbeelden:
- slepen van vletten met/zonder kinderen,
- uitrusting vletten tijdens sleep,
- zichtbaarheid van je schip,
- mast-bediening op voorschip,
- navigatie (brug te laag, water te ondiep).

Genoeg groepen voelen er niets voor om op deze manier in de 'publiciteit' te komen, maar goed daar kunnen we over praten. Ik ga proberen om op de KVR met een concreet voorstel te komen.

hartelijke groet,

Jules
Jules

Berichtdoor docs » Ma 03 Okt, 2011 09:42

We zijn nog steeds verantwoordelijk voor de kinderen en andere opvarenden die we tijden een tocht of sleep bij ons hebben, dus we moeten toch proberen om alles zo veilig mogelijk te houden. Hier kunnen we alleen maar beter van worden &:&
docs

Berichtdoor Fok! » Ma 03 Okt, 2011 11:05

Jules schreef:Zoiets zouden wij dus ook kunnen doen, waarbij 1 succesfactor niet door ons als commissie beheerst kan worden: het aanleveren van informatie en foto's.

[...]

Genoeg groepen voelen er niets voor om op deze manier in de 'publiciteit' te komen, maar goed daar kunnen we over praten. Ik ga proberen om op de KVR met een concreet voorstel te komen.

Dingen die zouden kunnen helpen is het eventueel anoniem houden van (persoons)gegevens, zodat niet direct aan zo'n safety flash is af te lezen welke groep het betreft. Mocht zo'n safety flash (laten we er dan in ieder geval wel een iets meer 'scouting-achtige' naam aan geven ;)) dan in de buitenwereld opduiken, ben je in ieder geval niet meteen geidentificeerd als slachtoffer of boosdoener.

Ten tweede is denk ik een goed hulpmiddel om een standaard formulier te hanteren waar de groep in kwestie zijn verhaal op doet. Dan is het een kwestie van invullen van de gegevens en opsturen naar Team Wachtschepen (of nader te bepalen team) die - na het checken van de feiten - voor de verdere distributie zorgt. Een laagdrempelige manier van informatieverstrekking zorgt ervoor dat het makkelijker en sneller wordt aangeleverd.

Overigens hoeft het niet persee binnen een bepaalde tijd! Er kan best een heel jaar zitten tussen het daadwerkelijke ongeval en de uiteindelijke deling van de informatie. Ook is het belangrijk om geen verwijten of veroordelingen te maken in zo'n safety flash. Een feitelijke weergave van de gebeurtenissen plus de door de groep zelf genomen conclusies/maatregelen zouden voldoende moeten zijn.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor docs » Ma 03 Okt, 2011 12:10

Het moet dan inderdaad niet mogelijk zijn om commentaar te kunnen geven in zo'n safety flash door andere personen.
docs

Berichtdoor Ilona thomassen » Ma 03 Okt, 2011 13:00

Ik vond het verhaal van de Maasgroep ook erg leerzaam. De leerpunten die zij zelf hadden geconcludeerd over letterlijke zichtbaarheid vond ik zo'n ontzettend goed punt - en tevens zo verbluffend simpel. Namelijk: zorg ervoor dat je je masten omhoog hebt staan, zodat (beroeps)schippers met dode hoek je toch langer zullen zien.
Ik wil daarom ook voorstellen aan het team Wachtschepen om (waar mogelijk) dit soort zaken meer te delen met andere groepen. En natuurlijk absoluut niet voor het leedvermaak, maar juist om er met z'n allen van te leren en beter en veiliger het water op te gaan.

Ook ik deel het bovenstaande allemaal en wat er verder aan berichten is neergezet. Ik heb meteen een kort verslag gemaakt en rondgestuurd naar de staf/schipper-bemanning/bestuur. over deze ervaring. Het komt ook op de agenda met de speltakken en andere overleggen zodat het binnen de groep wordt gedeeld. Verder lijkt het me ook van belang dat er duidelijkheid is voor de besturen(groepsbestuur/beheerstichting) hoe te handelen na zo'n ongeval zowel naar ouders als activiteiten verzekeringen en afhandeling en opvang betrokken staf. Daar ga ik wel even over nadenken dat we een protocolletje hebben 'van wat door wie te doen en wanneer' zodat je de stappen in beeld hebt als zoiets gebeurt.
Ilona thomassen

Volgende

Terug naar Wachtschepen