FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het is momenteel Ma 19 Nov, 2018 04:50
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

AIS systeem

Re: AIS systeem

Berichtdoor doc » Do 12 Feb, 2015 20:34

Sinds 1 december is de koppeling met ECDIS verplicht op RPR gebied (ook de Lek dus) en binnenkort wordt AIS ook verplicht op het BPR gebied (zonder ECDIS koppeling). Ik vroeg me af welke oplossing de diverse groepen gaan doen voor deze koppeling? Er zijn een aantal opties die ik ken, maar wie weet zijn er nog andere?

* WinGPS 5
* PC-Navigo 2015
* OpenCPN 4.0 met ENC kaarten (helaas mis je dan bepaalde delen, ik heb nog geen ENC kunnen vinden van bv Rotterdam en de Kaag)
* Andere programma's die ENC kunnen inlezen bv MacENC

Een tablet kan het vaak ook met diverse programma's, seaIQ, iSailor, WinGPS etc, maar missen de fysieke koppeling met het AIS apparaat, vaak kan je dit wel doen via Wi-Fi of Bluetooth, maar zover ik weet is dit officieel niet toegestaan.
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Janneke Bos » Vr 13 Feb, 2015 09:28

Binnen de LVBHB is een groepje samengesteld die aan het kijken is naar de diverse oplossingen voor een alternatief van een officiële Inland ECDIS. Zie ook http://www.lvbhb.nl/nieuws/bestuursnieu ... verplicht/
Janneke Bos

Berichtdoor beheerdersintjoris » Za 14 Feb, 2015 00:25

wij gaan simpel beginnen om aan de verplichting te voldoen, met het idee om het misschien later nog zo te gaan verbeteren dat we er ook echt op kunnen navigeren. Voorlopig houden we de kaarten er nog maar even naast ;-)

opzet: een mini-pc met Linux (Ubuntu) en OpenCPN die we zo instellen dat bij het opstarten meteen OpenCPN gestart wordt en je die ook niet zomaar kunt afsluiten. Je merkt dus niet dat het een pc is, voor de vaarbemanning is het gewoon een navigatiesysteem dat je aanzet en klaar.

Als scherm gaan we een kleine flatscreen aan het plafond van de stuurhut bevestigen. Aan een beugel zodat je hem omhoog kan wegklappen. Voor de bediening gebruiken we een toetsenbord met ingebouwd touchpad met bluetooth verbinding. Die zijn eigenlijk bedoeld voor bijvoorbeeld smart-tv's, maar daarmee kun je dus gewoon vanaf iedere plek in de stuurhut het apparaat bedienen.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Stunteltje » Za 14 Feb, 2015 09:03

Leuk. Hou ons op de hoogte, want heel veel schippers van schepen van 20 meter en langer moeten er ook nog aan beginnen. Ik heb een laptop gebruikt, plat tegen het plafond, en draai het beeld 180 graden. Dacht dat ook met een andere laptop te doen, maar niet elke laptop kan het. Los toetsenbordje, kost niet veel.
Gebruikers-avatar
Stunteltje

Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Berichtdoor Fok! » Za 14 Feb, 2015 17:44

beheerdersintjoris schreef:wij gaan simpel beginnen om aan de verplichting te voldoen, met het idee om het misschien later nog zo te gaan verbeteren dat we er ook echt op kunnen navigeren. Voorlopig houden we de kaarten er nog maar even naast ;-)

opzet: een mini-pc met Linux (Ubuntu) en OpenCPN die we zo instellen dat bij het opstarten meteen OpenCPN gestart wordt en je die ook niet zomaar kunt afsluiten. Je merkt dus niet dat het een pc is, voor de vaarbemanning is het gewoon een navigatiesysteem dat je aanzet en klaar.

Als scherm gaan we een kleine flatscreen aan het plafond van de stuurhut bevestigen. Aan een beugel zodat je hem omhoog kan wegklappen. Voor de bediening gebruiken we een toetsenbord met ingebouwd touchpad met bluetooth verbinding. Die zijn eigenlijk bedoeld voor bijvoorbeeld smart-tv's, maar daarmee kun je dus gewoon vanaf iedere plek in de stuurhut het apparaat bedienen.

Fancy! :)

Momenteel hebben we een laptop met WinGPS en een verbinding met de AIS. Werkte tijdens Nawaka uitmuntend.
Toekomst is een los beeldscherm.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Handige Harry » Zo 15 Feb, 2015 03:43

Ik ben zelf bezig om te kijken of ik OpenCPN samen met SDRsharp een beetje stabiel kan krijgen op een win8 china tablet. Merkte vooral dat SDRsharp volloopt qua geheugen op nawaka. Kijken of daar nog fixes voor zijn of overstappen naar andere software (gnu-radio?) of dat ik een 2de baofeng ontvanger koop puur voor de ais shit
Alles past met een hamer. zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikers-avatar
Handige Harry

Scouting groep: Isala II Dieren

Berichtdoor Janneke Bos » Zo 15 Feb, 2015 09:48

Bij de LVBHB hebben ze enkele alternatieven op een rijtje gezet, zie http://www.lvbhb.nl/overheid/ecdis-vervolg/
Janneke Bos

Berichtdoor christer » Zo 15 Feb, 2015 16:06

Wij hebben een oude laptop met opencpn en een extra scherm aan het plafond van het stuurhuis bevestigt. Werkt perfect en kost bijna niets. Software is gratis. Kaarten zijn voldoende beschikbaar en een oude laptop is ook wel te regelen.
We gebruiken deze opstelling al een aantal jaren. Ook naar het nawaka heeft het prima gewerkt. Allen de laatste dag van de heenreis begaf de hardeschijf in de laptop het. Snel even de software op een andere laptop installeren. En probleem weer opelost.
Overigens geld de verplichting alleen maar voor het RPR gebied en hoeft de installatie niet aan spcifieke eisen te voldoen.
christer

Scouting groep: Fivelgroep

Berichtdoor Evert » Zo 15 Feb, 2015 22:25

Interessante discussie. Vooral bij een buitenstuurstand. Ben er zelf ook al lang over aan het nadenken, maar het strand altijd bij een betaalbaar waterdicht daglicht afleesbaar scherm. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert

Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor Boekel » Vr 03 Apr, 2015 21:00

Evert schreef:Interessante discussie. Vooral bij een buitenstuurstand. Ben er zelf ook al lang over aan het nadenken, maar het strand altijd bij een betaalbaar waterdicht daglicht afleesbaar scherm. Heeft iemand hier ervaring mee?

Je kunt kijken naar een oude 'toughbook' laptop:
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=toughbook

Let op:
-je hebt versies die alleen 'rugged' zijn met wat stevige hoeken, en modellen die echt waterdicht zijn.
-oudere modellen werken alleen met penbediening (digitizer), nieuwere ook met vingers (touchscreen)
-koop er één waar al windows op staat inclusief alle drivers (dus alle knoppen op behuizing werkend, touchscreen etc.) want dat schijnt nog wel eens lastig zelf te vinden te zijn.
-scherm: je hebt een 'trans-reflective' scherm nodig (die reflecteert inkomend licht zodat bij fel zonlicht scherm goed afleesbaar is), dit zijn ze lang niet allemaal, bij twijfel testen (koop 'm als het mooi weer is)
-seriele poort: hebben ze niet allemaal, vaak erg gewenst om gps / ais aan te sluiten.
-etc...

Ik heb zelf dus een wat ouder model, staat windows xp op maar verbind 'm toch niet met internet dus geen updates en geen virussen, ik gebruik 'm om dingen te programmeren (motorregelaar sloep, victrons, etc) en om muziek af te spelen tijdens op m'n boot :)

er is ook een versie die als draadloos scherm kan dienen voor een ander systeem, daarmee kun je ééntje ergens binnen (kaarttafel, stuurhut, ??) laten met alle nodige apparatuur gekoppeld, en het losse scherm buiten zonder kabels (kabel erin is meer kans op lekkage) gebruiken.

Andere optie is een waterdichte tablet, daar is steeds meer keuze in, maar ik heb geen idee hoe goed die afleesbaar zijn.
Zo'n tablet kun je gebruiken als scherm voor een computer / laptop die veilig binnen staat.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor edwin » Di 16 Jun, 2015 20:41

Collega's

Op het moment ben ik aan het proberen om de ENC kaarten van waterstaat toe te voegen aan het opencpn 4.0.0.
Helaas lukt het niet om de kaarten uit te pakken en toe te voegen aan de opencpn.
Is er misschien iemand die hier zijn ervaring over met mij wil delen?

Ik ben een redelijke digibeet!!!!
Alvast dank.
Edwin
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor doc » Di 16 Jun, 2015 23:09

Hai Edwin, wil je dat met de automatische plugin doen? Of met de hand? Sinds ze overzijn gestapt van .zip naar .7z is het iets minder makkelijk. Hier heb ik al melding van gemaakt bij RWS. Verder is het uitpakken en dan de map opgeven bij charts.

Laat maar weten als het niet lukt, eventueel kan ik met bv teamviewer meekijken
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Handige Harry » Wo 17 Jun, 2015 09:54

Ik heb hem met de hand uitgepakt en de folder opgegeven

niet alsof mn vaargebied zo vaak veranderingen heeft. gaat prima met 1x per jaar handmatig updaten
Gebruikers-avatar
Handige Harry

Berichtdoor edwin » Wo 17 Jun, 2015 21:31

Welke program hebben jullie dan gebruikt om het uit te pakken?
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor Handige Harry » Do 18 Jun, 2015 00:03

winrar. maar 7zip kan je ook gratis downloaden
Gebruikers-avatar
Handige Harry

VorigeVolgende

Terug naar Wachtschepen