FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 12:53
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Seb » Zo 20 Dec, 2009 21:59

Het werd toch maar eens tijd dat wij ook maar eens een onderwerp over ons wachtschip aan gingen maken.

Even een korte historie (de lange historie is namelijk een heus boekwerk):

Het schip is gebouwd in 1894 op een onbekende werf in een onbekende plaats, als Rozendaler Klipper, een zeilschip. Een paar weken geleden zijn we via de keurmeester (meetbrief enzo) achter de tweede en derde eigenaar gekomen. Via familie daarvan e.d. proberen we ooit nog eens wat info te achterhalen.

Voor 1937 is het schip in handen van scouting terecht gekomen. Het werd toen gebruikt als "Rotterdamsch schip voor waterkampen" en diende in 1937 als vlaggenschip op de wereldjamboree in Vogelenzang. FOTO!

Afbeelding
De mast op de foto is de originele mast, er zit nog een roef op, dek is er al wel, dat komt namelijk uit 1936, het schip voer toen onder de naam "Hoofdverkenner J.J. Rambonnet," voor de scoutingnoobs: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean_Jacques_Rambonnet

In de oorlog heeft het schip dienst gedaan als onderkomen voor de Jeugdstorm en is nog beschoten door de Engelsen (zit nog ergens een kogelinslag op het boeisel). Combineer dit met de oorlogsgeschiedenis van de heer Rambonnet en we kunnen spreken over een echte moffenboot :P

In ieder geval, na de oorlog deed iets van scouting uit Rotterdam een poging het schip naar de Rottemeren te versjouwen, voorbij te lage bruggen en te ondiep water, wat dus heimelijk mislukte. De zeer bekende Schipper Smith heeft toen in 1953 het schip overgenomen om het dienst te laten doen voor zijn Tasmania Groep. Oftewel, we hebben het hier over het allereerste enige echte wachtschip van Nederland!!!

Na diverse 9768e hand motoren is het schip in 1973 uitgerust met een gloednieuwe Fiat Aifo 806AM. Tot op heden heeft die motor nog nooit ook maar een enkel probleem gegeven! Niet slecht voor een brommer van 37 jaar oud...

Op de foto de motor hagelnieuw aan dek.
Afbeelding

Afbeelding
Zoals het schip er nu uitziet. Zoals je ziet zonder roef, die is er ooit om onbekende reden afgehaald, helaas.

Afbeelding
Vanaf de achterkant, achteruit 1 kilometer de haven van Brielle door met assistentie van 2 bbm's, inclusief 3 bruggen, waarvan één 7 meter. Leuk!

Afbeelding Dick vertelt een van zijn legendarische kantnochwalrakende verhalen aan de dolfijnen! Foto vanuit het ruim richting de achterkant genomen.

Afbeelding
Foto vanaf het ruim richting de kajuit, de voorkant van het schip.

Ik zal binnenkort wel eens wat meer impressies van het schip maken. Echter, het is nu wel één grote ******bende aan boord! Waarom? We bouwen een wc! In het vooronder staat een wc-pot, prima pot, lekker poepen, maar probleem is dat de verkenners ook 's nachts over het dek moeten om naar de wc te kunnen, het is maar één wc, en het vooronder is niet ingericht als wc, maar als opberghok. Dus een soort wc in een bezemkast zeg maar, waar ook regelmatig iemand nog wat moet hebben.

Dus werd de kajuitmuur gesloopt en een stalen frame gelast.
Afbeelding

Er werd een betere (en nu ook geisoleerde muur) teruggezet.
Afbeelding

Wat leidingwerk voor de wasbakjes.
Afbeelding
De leidingen lopen naar een semi-vuilwatertank van 250 liter. Die staat in de kajuit in de kistbank. Vandaaruit kunnen we (als het af is dan) het vuilwater overboord pompen. Als het op ooit nodig is kunnen we in de piek nog een grote vuilwatertank maken.

De wc-pot. Ondertussen is er een tussenwand geplaatst, dus zijn er nu echt 2 wc's. Wc's werken overigens op 24 volt. Vermalen zelf en zuigen zelf spoelwater aan.
Afbeelding

Paar weken geleden ook nog een stuk dek vervangen, want dan werd een beetje erg rot. Lassen liep echter niet erg soepel. Er waren 6 pogingen nodig om hem (hopelijk nu echt) waterdicht te krijgen. Daarna zagen we echter dat het ronde gat op de voorgrond was opengesprongen (niet gek voor iets wat er al 70 jaar inzit...). Hoop ellende in ieder geval.

Afbeelding

Nog wat sfeerimpressies van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Geen onderscheid meer tussen gangboord en dek :P Toch een hoop sneeuw van 35cm.

Binnenkort maak ik wat meer foto's, soort virtuele tour ;-) Zal dan ook proberen onze 7 veels te grote lopende projecten in beeld te brengen.

*****29-12-2009*****
Updateje:

Zondag begonnen om de vloer te restaureren. Aangezien er nu een wchok is, paste de oude vloer niet meer. Bovendien zitten er na ruim 50 jaar aan boord wat rotte planken tussen, inclusief houtworm. Via Babsie hebben we een nieuwe vloer gekregen. Die gaan we in de kajuit gebruiken en de vloer uit de kajuit gebruiken om die in het ruim te kunnen repareren. Maar goed, eerst dus een stuk vloer op maat gemaakt zodat die weer om de mastvoet en naast de wc past. Vloer is overigens een grenen vloer, waarvan de planken in de jaren 50´ uit een schip van de HAL is gehaald, waar het werd gebruikt als stuthout. Pure nostalgie dus!

Afbeelding
Plankje op maat beitelen!

Afbeelding
Deeltjes passen

Afbeelding
Eindresultaat!

De planken moeten nog aan elkaar gebakken worden, liggen nu allemaal los. We kwamen ook nog een plank tegen die we bij de grote vloeractie nog moeten vervangen. Uiteindelijk nog schuren, naden dichtkitten en beetje lak eroverheen :lekker: Wordt het wel weer wat!

*****06-03-2010*****
Hee heren, ik ging weer een update doen, dus ik zie nu pas de berichten van de 2 heren hierboven... Dus bij deze:

Stunteltje: Zouden we misschien een foto kunnen krijgen van die lampen? Zijn ze er uberhaupt nog? (blijft scouting, sommige dingen komen 50 jaar niet meer van hun plek af). Kunnen we onze oud-leden weer verblijden met mooie verhalen. Foto's zal ik opsturen.
En het schip is door wel meer groepen gebruikt. Ik weet alleen dat het nummers 27, 14 en 28 waren. Weet niet of jij weet welke groepen daarbij horen.

Sliefzeilertje: schip kom je vaak tegen omdat we er ook zo vaak mogelijk mee proberen te varen. Dus dan zal je ons dit jaar gezien hebben op de Braassem, Biesbosch en de MTC (met dat lasapparaat).

Maar goed, ik had nog wat meer plaatjes beloofd, dus hier komen ze.

Afbeelding

De kombuis vanaf het ruim. Plafond net geverfd (vanwege gat in dek alles gesloopt, zie eerder). Nieuw zeiltje erin. De rest geverfd. koelkasten terug, nu met ventilatie, waardoor ze hopelijk wat beter gaan functioneren en wat langer gaan functioneren. Ook brdrading is aangepast, stopcontact halverwege de muur is weggehaald, want daar stonden toch koelkasten voor. Dubbele stopcontact benden heeft nu 2 aparta draden, die allebei naar onze omvormers kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar dus de roostertjes aan de buitenkant van de kombuis.

Nog wat plaatjes van de kombuis. Kookplaat geheel van RVS. Achterwandje bij het aanrecht is trespa. Rest is gemaakt van triplex en resthout. De kombuis zoals die nu is is gebouwd in 2003, aagezien de oude kombuis op was (ook zelfbouw).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan nu de kauit. Wanneer die is ingebouwd weet ik niet precies, maar ik meen ergens rond 1960. Na het slopen van de muur wegens de wc-ruimte kwam we er wel achter dat de staat van de huid achter de kajuit betimmering na zoveel jaar toch wel wat onderhoud nodig begint de hebben. Ook d betimmering zelf is na 50 jaar intensief gebruik aan vervanging toe. Echter een lange-termijn project, want stuurhuis is nog veel erger.

Afbeelding
Afbeelding
De 2 kooien in de kajuit. Helemaal volgestouwd met rotzooi die we in de loop van de maanden verbouwing gespaard hebben.

Afbeelding

De kant die eerst wegwas. Want inderdaad, die wc werd gebouwd. Het wc-hok is dusdanig van formaat dat je er nog wel in kan staan en bewegen, maar dat ik geen overzichtsfoto kreeg. Dus maar één wc op de foto, het zijn er 2 naast elkaar. Links hangt nog een wasbakje. Rechts natuurlijk ook. Er komt in de deuropening nog een schuifdeur zodat de dames zich daar om kunnen kleden als ze daar behoefte aan hebben (wat overigens ook per dag varieert).

Afbeelding

De doorvoor door het waterdichte schot is ook gemaakt.

Afbeelding

Dit zit in de kistbank in de kajuit (links voorin, zie eerste foto van kajuit). Niet gelast, maar met bouten en moeren een een bonk kit. Hoekje is namelijk vanuit het vooronder praktisch onbereikbaar om fatsoenlijk te kunnen lassen.

Dit was het weer voor vandaag. Volgende keer ook wat foto's van de machinekamer en de stuurhut. En dan zijn we compleet.
*****03-05-2010*****
We zitten nu een beetje in de afrondingsfase van de wc, er werkt er zowaar één. De ander werkte heel even... Hopen dat het niets ernstigs is.

Afbeelding
We hebben weer een deur in de kajuit! Er komt nog een raampje in en het scherpe oog ziet dat het wandje aan de linkerkant voor geen meter meer aansluit, dus hier zit nog wel wat werk in. Sowieso is de hele kajuit nu houtje touwtje. Enige oplossing wordt waarschijnlijk slopen van voor tot achter }:| Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. Het gat boven de deurpost kan in ieder geval wel netjes dichtgemaakt worden.

Afbeelding
De aansluitingen in de piek. De afsluiter aan de linkerkant is de waterinlaat, komt nog een t-stuk zodat we de dekwaspomp kunnen aansluiten. Andere kant gaat dan naar de wierbak (die blauwe) en vervolgens naar de wc's.
De linkerslang uit het schot gaat naar de afvoer. Middelste is de ontluchting van de poeptank.

Afbeelding
En ook bij ons is de vloot weer (bijna) geheel drijvende. Eindelijk weer het water opgeweest.
*****21-08-2010*****
Zo, tijdje geleden dat er wat nieuws verscheen, vandaag is een mooie dag daarvoor! Al een paar weken bezig om het gangboord weer fatsoenlijk in de verf te krijgen. Zit natuurlijk vol met professionele en minder professionele reparaties, makkelijk en minder goed bereikbare hoekjes, rot & ellende en stukken waar een stukje schuurpapier volstaat. Maar het resultaat gaat ondertussen ook echt komen...

Na wat voorbereidend werk is vorige week het voordek weer roodbruin en de buitenwand (bestekrand toch..?) grijs.
Afbeelding

Vandaag heeft onze schildert DickDavid de ankerlier ook weer mooi grijs gemaakt.
Afbeelding

Achter onze bolderkasten zaten stukken hoeklijn waar weinig meer van over was. Daar blijft altijd water en blaadjes staan en dat werd vroeger nooit zo enthousiast schoongemaakt of onderhouden. Vandaag was de dag gekomen om die hoeklijnen subtiel los te maken en te vervangen voor beter. Dat zag er toen zo uit.
Afbeelding

En daar kwam dit dus uit. Stelde niet veel meer voor.
Afbeelding

En toen ging Dennis aan de slag!
Afbeelding

En zag het er weer uit zoals ooit (bij de vervanging van de bolders zo'n 25 jaar geleden) de bedoeling was.
Afbeelding

Natuurlijk beetje flink afdichten met 2component onverwoestbaar aluminium primer (wonderspul, smeer je elke potentiele kier of porie mee dicht).
Afbeelding

Ook nog even de binnenkant van de hijslier meegenomen, aangezien in de rand de roest enthousiast gaat.
Afbeelding

Voor de oplettende kijker, de wc is nu echt bijna af. Het voor-mini-portaaltje van de wc kan nu ook afgesloten worden met een schuifdeur. Er is tegen de wc een kast aangebouwd zodat we de voorraad tijdens kampen niet meer in lege kooien hoeven te stouwen. Buiten de kampen fungeert die kast ook als zwemvesten kast. Alles heeft een kleurtje gekregen, de kajuitdeur heeft een patrijspoort en een kleurtje gekregen. Alleen de wanden moeten nog in de goede grijs worden gezet. Impressie!

Kajuitdeur...
Afbeelding
Koper :9~
Afbeelding

Wc-deur
Afbeelding

Zwemvesten/voorraadkast
Afbeelding

Tot de volgende keer!

Afbeelding
*****29-09-2010*****
Gezien het oplopende aantal topic-views schijnen er toch nog mensen geïnteresseerd te zijn in de plaatjes die ik neerzet, dus dat doen we vanavond maar weer eens.

"Project aandrijvert" is vanavond van start gegaan in de machinekamer, waar ik verder niet te veel over wil verraden, dat houdt het topic spannend (alles voor de kijkcijfers). In ieder geval stonden er toch nog geen foto's van de machinekamer in dit topic, dus die komen er nu gelijk bij!

In de machinekamer moesten we eerst nog even een zekering vervangen om de tl-balk te laten branden. Aan boord klapt dat soms zomaar... De 6A zekering ging eruit en hadden we natuurlijk niet aan boord liggen, dus gelijk de stop gepromoveerd naar 10A (inclusief dat grondplaatje natuurlijk). Mooi, licht deed het weer. Wij begonnen met onze klus en na luttele ogenblikken klinkt er een snoeiharde knal uit één van de elektrokasten. Maar wat schetst de verbazing... Alles brande nog, geen rook, geen vlammen, geen kapotte zekeringen.... Rara wat is het geweest? Geen muis geëlektrocuteerd trouwens, ook nog gecontroleerd.

Fulco aan het "creatief met elektroën"

Afbeelding

De stuurboordkant van de machinekamer vanaf de accubak. Links in het midden het trouwe Italiaanse raspaard.

Afbeelding

De bakboord kant van de machinekamer met bovenin het Engelse Hobbelpaard.

Afbeelding

De uitgang, achter de trap de C.V. Openstaande deur links is van de nooduitgang van het achteronder, een top-secret place aan boord, ook voor onze verkenners. Daarom geen plaatjes...

Afbeelding

Stuurboord achter. Vloerplaten eruit gehaald, stofzuigen, boenen, borstelen, alles om het vet eraf te krijgen. Er zit ook nog een (restant van) teer- én een verflaag op de huid.

Afbeelding

Boenen met pure garagezeep hielp behoorlijk, maar echt grandioos is het ook weer net niet, maar was op het moment het beste wat we voorhanden hadden. Iemand die ervaring of tips heeft om de boel vetvrij te krijgen?

Doe is gek en beantwoord de volgende vragen!

1. Waarom kwam er een ontieglijke knal uit een zekeringenkast zonder dat de pleuris uitbreekt of de stroom uitvalt?

2. Hoe krijgen we de machinekamer vetvrij?
Laatst gewijzigd door Seb op Wo 29 Sep, 2010 01:43, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor dconel » Zo 20 Dec, 2009 22:59

Echt een prachtig scheepje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

super mooi, leuk dat je dit met ons wil delen :)
Gebruikers-avatar
dconel
 
Berichten: 1714
Geregistreerd: Do 16 Mrt, 2006 11:25
Woonplaats: Hank
Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor robinbalk » Zo 20 Dec, 2009 23:05

mooi schip ziet er goed uit.

succes met de wc's
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: Di 04 Nov, 2008 22:45
Woonplaats: Beets
Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor sjef » Ma 21 Dec, 2009 14:54

Met die wc's zijn wij nu ook bezig. Hoe gaan jullie die 's winters draaiend houden?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef
 
Berichten: 5678
Geregistreerd: Zo 23 Nov, 2003 12:06
Woonplaats: Eindhoven
Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Seb » Ma 21 Dec, 2009 17:50

sjef schreef:Met die wc's zijn wij nu ook bezig. Hoe gaan jullie die 's winters draaiend houden?


Niet, want dan kunnen we naar de wc op de kant in ons nieuwe schitterende clubhuis!
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor Markvniel » Ma 21 Dec, 2009 21:13

Nette impressie sebas, succes met de klussen!
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel
 
Berichten: 251
Geregistreerd: Wo 11 Jun, 2008 11:32
Woonplaats: Vlaardingen
Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor Binnenvaartschipper » Ma 21 Dec, 2009 21:18

Leuk scheepje goeie zaak dat ze goed onderhouden en gemoderniseerd wordt.
Gebruikers-avatar
Binnenvaartschipper
 
Berichten: 175
Geregistreerd: Do 08 Okt, 2009 23:15
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Seb » Di 29 Dec, 2009 12:25

Updateje:

Zondag begonnen om de vloer te restaureren. Aangezien er nu een wchok is, paste de oude vloer niet meer. Bovendien zitten er na ruim 50 jaar aan boord wat rotte planken tussen, inclusief houtworm. Via Babsie hebben we een nieuwe vloer gekregen. Die gaan we in de kajuit gebruiken en de vloer uit de kajuit gebruiken om die in het ruim te kunnen repareren. Maar goed, eerst dus een stuk vloer op maat gemaakt zodat die weer om de mastvoet en naast de wc past. Vloer is overigens een grenen vloer, waarvan de planken in de jaren 50´ uit een schip van de HAL is gehaald, waar het werd gebruikt als stuthout. Pure nostalgie dus!

Afbeelding
Plankje op maat beitelen!

Afbeelding
Deeltjes passen

Afbeelding
Eindresultaat!

De planken moeten nog aan elkaar gebakken worden, liggen nu allemaal los. We kwamen ook nog een plank tegen die we bij de grote vloeractie nog moeten vervangen. Uiteindelijk nog schuren, naden dichtkitten en beetje lak eroverheen :lekker: Wordt het wel weer wat!
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Stunteltje » Vr 29 Jan, 2010 23:29

Als je de foto met de vletten er achter zou willen opsturen/uploaden (klein, mag niet groot) naar Scoutpedia kan ik er daar een artikel voor maken.

http://nl.scoutwiki.org/

Als je hem upload naar Wikipedia Commons, zo groot mogelijk, kan ik hem verwerken in een aanvulling van Rambonnet op Wikipedia.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Upload/nl

Heel veel jaren geleden vaak vergaderd daar aan boord, toen het schip nog een vaste plaats bij de Havenvakschool aan de Waalhaven had. Wij kregen voor ons nieuwe groepshuis aan de Korperweg, kilometertje verderop, zomaar twee tillylampen van boord mee, omdat we daar de eerste jaren geen stroom hadden. Hulde.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor sliefzeilertje » Ma 01 Feb, 2010 12:47

Mooi schip. Op een of andere manier kom ik haar redelijk vaak tegen. Onderstaande foto heb ik gemaakt tijdens admiraliteitskamp 2009. Ook ben ik haar volgens mij een keer tegen gekomen op de braassemmermeer?
Afbeelding
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje
 
Berichten: 3940
Geregistreerd: Do 18 Sep, 2003 21:16
Woonplaats: Leiderdorp
Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Seb » Za 06 Mrt, 2010 18:54

Hee heren, ik ging weer een update doen, dus ik zie nu pas de berichten van de 2 heren hierboven... Dus bij deze:

Stunteltje: Zouden we misschien een foto kunnen krijgen van die lampen? Zijn ze er uberhaupt nog? (blijft scouting, sommige dingen komen 50 jaar niet meer van hun plek af). Kunnen we onze oud-leden weer verblijden met mooie verhalen. Foto's zal ik opsturen.
En het schip is door wel meer groepen gebruikt. Ik weet alleen dat het nummers 27, 14 en 28 waren. Weet niet of jij weet welke groepen daarbij horen.

Sliefzeilertje: schip kom je vaak tegen omdat we er ook zo vaak mogelijk mee proberen te varen. Dus dan zal je ons dit jaar gezien hebben op de Braassem, Biesbosch en de MTC (met dat lasapparaat).

Maar goed, ik had nog wat meer plaatjes beloofd, dus hier komen ze.

Afbeelding

De kombuis vanaf het ruim. Plafond net geverfd (vanwege gat in dek alles gesloopt, zie eerder). Nieuw zeiltje erin. De rest geverfd. koelkasten terug, nu met ventilatie, waardoor ze hopelijk wat beter gaan functioneren en wat langer gaan functioneren. Ook brdrading is aangepast, stopcontact halverwege de muur is weggehaald, want daar stonden toch koelkasten voor. Dubbele stopcontact benden heeft nu 2 aparta draden, die allebei naar onze omvormers kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar dus de roostertjes aan de buitenkant van de kombuis.

Nog wat plaatjes van de kombuis. Kookplaat geheel van RVS. Achterwandje bij het aanrecht is trespa. Rest is gemaakt van triplex en resthout. De kombuis zoals die nu is is gebouwd in 2003, aagezien de oude kombuis op was (ook zelfbouw).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan nu de kauit. Wanneer die is ingebouwd weet ik niet precies, maar ik meen ergens rond 1960. Na het slopen van de muur wegens de wc-ruimte kwam we er wel achter dat de staat van de huid achter de kajuit betimmering na zoveel jaar toch wel wat onderhoud nodig begint de hebben. Ook d betimmering zelf is na 50 jaar intensief gebruik aan vervanging toe. Echter een lange-termijn project, want stuurhuis is nog veel erger.

Afbeelding
Afbeelding
De 2 kooien in de kajuit. Helemaal volgestouwd met rotzooi die we in de loop van de maanden verbouwing gespaard hebben.

Afbeelding

De kant die eerst wegwas. Want inderdaad, die wc werd gebouwd. Het wc-hok is dusdanig van formaat dat je er nog wel in kan staan en bewegen, maar dat ik geen overzichtsfoto kreeg. Dus maar één wc op de foto, het zijn er 2 naast elkaar. Links hangt nog een wasbakje. Rechts natuurlijk ook. Er komt in de deuropening nog een schuifdeur zodat de dames zich daar om kunnen kleden als ze daar behoefte aan hebben (wat overigens ook per dag varieert).

Afbeelding

De doorvoor door het waterdichte schot is ook gemaakt.

Afbeelding

Dit zit in de kistbank in de kajuit (links voorin, zie eerste foto van kajuit). Niet gelast, maar met bouten en moeren een een bonk kit. Hoekje is namelijk vanuit het vooronder praktisch onbereikbaar om fatsoenlijk te kunnen lassen.

Dit was het weer voor vandaag. Volgende keer ook wat foto's van de machinekamer en de stuurhut. En dan zijn we compleet.
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Stunteltje » Za 06 Mrt, 2010 21:56

Helaas kan ik je geen foto's van die tilly-lampen meer leveren, ik ben al sinds pakweg 1961 geen lid meer van Willem de Zwijger aan de Korperweg. (Rond die tijd overgestapt naar de Lischgroep en sinds mijn diensttijd nergens meer formeel lid. Alleen wel veel met mijn schip als wachtschip gefunctioneerd, maar dan voor de drie stromen in Numansdorp.) Ik weet niet of de Rambonnet door Willem de Zwijger ooit is gebruikt. Wij vergaderden er met de stam in de tijd van schipper Smit en Pim.
Gebruikers-avatar
Stunteltje
 
Berichten: 70
Geregistreerd: Wo 19 Jul, 2006 23:59
Woonplaats: Zoetermeer
Scouting groep: ex Lischgroep 1, daarvoor W. de Zwijger 63 Rotterdam

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Seb » Za 06 Mrt, 2010 22:41

Pim :-P

Vandaag nog gezien. En vorige week...
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor JopTop » Zo 07 Mrt, 2010 14:23

Seb schreef:Sliefzeilertje: schip kom je vaak tegen omdat we er ook zo vaak mogelijk mee proberen te varen. Dus dan zal je ons dit jaar gezien hebben op de Braassem, Biesbosch en de MTC (met dat lasapparaat).


Ik kwam toen voor dat lasapparaat. Jammer dat er toen geen electroden waren!

blijft een mooi schip om naar te kijken.
Lekker bezig met de verbouwing! ziet er mooi uit.
Ik zag in de kombuis dat de gasleiding door de achterwand weg gaan (van de kooktoestellen) Moeten daar geen speciale doorvoeren in?
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop
 
Berichten: 1475
Geregistreerd: Di 28 Sep, 2004 09:11
Woonplaats: Dordrecht
Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Re: O.S. Rambonnet (1894) Tasmania Groep Rotterdam-Spijkenisse

Berichtdoor Seb » Zo 07 Mrt, 2010 15:37

Nadeel van de foto, je ziet de rest van de leiding niet. De leiding komt boven de koelkasten uit het dek. gaat vervolgens onder de kookplaat door, door de pannenkast en dan naar de kooktoestellen. Dus leidingen zitten in de holle muur.
Gebruikers-avatar
Seb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: Wo 27 Jul, 2005 16:53
Woonplaats: Rotterdam
Scouting groep: Tasmania

Volgende

Terug naar Wachtschepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Wachtschepen

Het team
Alle forumcookies verwijderen