FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 14:19
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Nieuwe sleepboot scouting Zaltbommel

Berichtdoor Rory » Wo 14 Mei, 2008 09:41

Er zijn al wat foto's ja. Van dit seizoen heb ik hier geen foto's bij de hand, maar behalve de kleur van het boeiboord is er niet heel veel veranderd. :)

Afbeelding
Een aantal weken terug, voor onderhoud droog. Hierbij is ook de schroef aangepast, met het doel om 'm wat sneller te laten lopen. Helaas is het resultaat hiervan gebleken dat we nu 1,5 km/h langzamer gaan, wat nog een 8,5 km/h geeft (met of zonder onze sleep maakt weinig uit). Op de Waal komt dat neer op 3 km/h tegen stroom op... Dus is de Eva er maandag weer uitgeweest en is er als het goed is wat verbeterd aan de schroef.

Afbeelding
Slepend op de Waal, ter hoogte van de haven van Zaltbommel.

Afbeelding

Afbeelding
In de haven op de ligplaats naast de ark van de watersportvereniging bij ons in de haven.
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor sebas » Wo 14 Mei, 2008 10:20

Gaaf ding zeg! Toch denk ik dat de kleuren geel/blauw hem veel mooier zouden staan. :wink:
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor Janjaap » Wo 14 Mei, 2008 10:44

leuk bootje! mooie aankoop denk ik zo :P
Tegen het systeem(plafond)!
Ik moet niet teveel rijden, ik moet nog drinken.
Gebruikers-avatar
Janjaap

Berichtdoor sjef » Wo 14 Mei, 2008 10:54

Hij ziet er goed uit nu Rory met die zwarte romp! En nu nog lief voor die motor zijn ;)
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Rory » Vr 16 Mei, 2008 15:58

Janjaap schreef:leuk bootje! mooie aankoop denk ik zo :P
Nouja, het is geen aankoop. :wink:
Wij hebben deze sleper in bruikleen van iemand die er zelf nagenoeg niet mee vaart en op zoek was naar 'iemand' die de sleper varend wilde houden en het klein onderhoud eraan doet.
Wel een mooie regeling zo!
Gebruikers-avatar
Rory

Berichtdoor Janjaap » Vr 16 Mei, 2008 16:50

dat is nog mooier, totdat die persoon bedenkt om er actief mee te gaan doen.
maar alsnog, kun je vast genoeg mee of niet roerei?
Tegen het systeem(plafond)!
Ik moet niet teveel rijden, ik moet nog drinken.
Gebruikers-avatar
Janjaap

Berichtdoor Rory » Vr 16 Mei, 2008 20:55

Op dit moment is de snelheid alleen nog een puntje van aandacht bij ons. We hadden op stilstaand water een snelheid tussen de 10,5 en 11,0 km/h, wat op de Waal tegen stroom op resulteert in een snelheid die soms wel onder de 6 km/h komt.
Daarom is het schip deze winter eruit geweest en heeft een bedrijf uit Zaltbommel naar de schroef gekeken en een nieuwe (tweedehands aangepaste) schroef voor een mooie prijs kunnen leveren. Zij hebben ook de kennis in huis om te berekenen welke schroef ideaal zou zijn om de snelheid wat omhoog te krijgen.
De eerste keer varen, bleek dat we 2 km/h zachter gingen, 8,5 km/h. Niet het gewenste resultaat dus, want met hoog water op de Waal, lag de snelheid met sleep tegen stroom op tussen de 3 en de 3,5 km/h...
Afgelopen maandag is de Eva er weer een dagje uit geweest, is de schroef wat aangepast, en met het terugvaren naar Zaltbommel afgelopen woensdag, bleek de snelheid op stilstaand water ongeveer 9 km/h.
De oude schroef was een aluminium schroef met een diameter van ongeveer 1,20 meter en de huidige schroef heeft een diameter van 1,10 meter, met een aardige spoed. Het gewenste resultaat van de aanpassingen is er dus nog niet, maar dat is toch eigenlijk wel gewenst.
Zou er op internet niet een spreadsheet/formules te vinden zijn om de juiste schroef te kunnen berekenen? :P
Gebruikers-avatar
Rory

Berichtdoor FW&K » Za 17 Mei, 2008 17:23

Heeft Boekel daar niet verstand van? En bij de MR zijn ook mensen die daar wel wat over zinnigs over kunnen zeggen (werken of contacten bij het Marin.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor juhroen » Ma 19 Mei, 2008 17:10

Tja Jooren in Dord kan ik aanraden.
Bij onze sleper heeft het ook even geduurd (2keer aanpassen) voordat de schroef juist was, die industrie wil alleen maar het zwaarste van het zwaarste.
Resultaat: loslopend 16/17km paaltrek 2 ton is 16,67 kg per pk
Industrie is 120pk bij 340toeren
Laatst gewijzigd door juhroen op Ma 19 Mei, 2008 17:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
juhroen

Berichtdoor Skippy/Wrijfvoetje » Ma 19 Mei, 2008 17:24

hoe hebben jullie die paaltrek berekend?
grtz Arjen Nieuwelink
WSG D.O.T.
[url=http://www.deoudetip.nl]Waterscoutinggroep De Oude Tip[/url]

Luctor et Emergo
Gebruikers-avatar
Skippy/Wrijfvoetje

Scouting groep: De Oude Tip Maasbracht

Berichtdoor Jacques » Ma 19 Mei, 2008 22:14

urnster?
Ervaring is dat wat je 20 seconden geleden nodig had...
Jacques

Berichtdoor Skippy/Wrijfvoetje » Ma 19 Mei, 2008 22:23

en dan gewoon met de sleeptros en dan trekken aan een paal?
grtz Arjen Nieuwelink
WSG D.O.T.
[url=http://www.deoudetip.nl]Waterscoutinggroep De Oude Tip[/url]

Luctor et Emergo
Gebruikers-avatar
Skippy/Wrijfvoetje

Scouting groep: De Oude Tip Maasbracht

Berichtdoor rene » Di 20 Mei, 2008 03:10

ik ben even de draad kwijt:
is st martinus hetzelfde als scouting zaltbommel ?
De eerstgenoemde zocht een sleper, hebben ze nu dat fantastische schip ?
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Rory » Di 20 Mei, 2008 08:46

Scouting St. Martinus komt uit Zaltbommel inderdaad. Daarom wordt ook wel Scouting Zaltbommel gebruikt. En inderdaad, waren we op zoek naar een sleper en hebben nu deze sleper in bruikleen.

Ik zal straks eens kijken of ik deze discussie kan verplaatsen en de discussies daaropvolgend af kan splitsen. Nu eerst even wat doen voor het afstuderen.
Gebruikers-avatar
Rory

Berichtdoor juhroen » Wo 21 Mei, 2008 11:55

Voor de paaltrek zoek je een goede paal op aan de kade of dukdalf en een weegschaal/unster die 10ton kan hebben, die bevestig je aan de beting en aan de tros.
Je gaat dan rustig hangen aan de tros en langzaam aan geef je wat gas bij tot volgas.
enige gevaar is de lijn, deze kan knappen als je er volgas aan hangt dit geeft als resultaat dat die met redelijke snelheid op je af komt.
En ga niet tornen dit kan ik niet aanraden dit vanwege gevaren die erbij komen zoals omslaan van sleepboot.
Mensen die dit kunnen hebben veel ervaring en kennen het schip verschrikkelijk goed het lijkt zo makkelijk maar iets te ver schuin en het is te laat om te corrigeren.

foto's
http://lh3.ggpht.com/juhroens/SB7C3SOvxoI/AAAAAAAACZc/2V-WaDlAObY/IMG_3156.JPG?imgmax=720
http://lh6.ggpht.com/juhroens/SB7BxCOvw6I/AAAAAAAACTk/dFm-AcpjlME/IMG_3105.JPG?imgmax=720
http://lh6.ggpht.com/juhroens/SB7BzCOvw7I/AAAAAAAACTs/fX_I-_y9Gbc/IMG_3106.JPG?imgmax=720
http://lh4.ggpht.com/juhroens/SB7B0iOvw8I/AAAAAAAACT0/SEENco5s1d4/IMG_3107.JPG?imgmax=720

Ik heb een unster liggen tot 10 ton en ook wel een tros ligt alleen in Oude Wetering

:arrow: [Rory mod-edit] Ik heb dit topic van het vraag- en aanbodforum verplaatst naar het sleperforum, omdat er inmiddels een sleper gevonden is en de discussie hierover verder loopt in dit topic.
Laatst gewijzigd door juhroen op Wo 21 Mei, 2008 23:25, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
juhroen

VorigeVolgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren