FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Do 13 Dec, 2018 20:48
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Onderhoud sleper

Berichtdoor E-J » Za 22 Apr, 2006 21:51

Weet je ook zeker dat er niets in je schroef zit (lijn bijv); dit kan ook een dergelijke weerstand veroorzaken.
E-J
 
Berichten: 908
Geregistreerd: Ma 09 Dec, 2002 12:02
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Boekel » Za 22 Apr, 2006 23:23

Als je gasgeeft in z'n vrij, komt ie dan wel op toeren? bij de motor kijken als iemand anders 'm bedient dan kun je zien of de kabels in ieder geval goed werken.
Gebruikers-avatar
Boekel
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: Wo 31 Mrt, 2004 21:16
Woonplaats: Alkmaar
Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor ronnyboy » Za 22 Apr, 2006 23:40

als ik em in ze vrij "neutraal" zet dan komt ie goed op toeren

k zal eens kijke of er wat in zit maar dat zou niet moge.. we hebbe dit sins dat hij vorige week te water is gelaten

k heb em flink vol met vet gegooid maar er komt nog wel steeds water via de schroef as druppelend naar binne
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy
 
Berichten: 495
Geregistreerd: Do 26 Dec, 2002 17:00

Berichtdoor Boekel » Zo 23 Apr, 2006 00:02

ronnyboy schreef:als ik em in ze vrij "neutraal" zet dan komt ie goed op toeren

k zal eens kijke of er wat in zit maar dat zou niet moge.. we hebbe dit sins dat hij vorige week te water is gelaten

k heb em flink vol met vet gegooid maar er komt nog wel steeds water via de schroef as druppelend naar binne


Dat ie nog lekt is sowieso niet goed natuurlijk, dan zit ie niet vol met vet in ieder geval, of er is iets goed mis met de schroefasinstallatie (krom ofzo, maar dat merk je wel aan het trillen). Wanneer is voor het laatst het vetkoord vervangen?

Rookt de motor ook erg of zijn er andere dingen die je niet normaal zijn?
Gebruikers-avatar
Boekel
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: Wo 31 Mrt, 2004 21:16
Woonplaats: Alkmaar
Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor Rory » Zo 23 Apr, 2006 12:28

En misschien je pakkingdrukker van je binnengland een keer wat aandraaien kan ook helpen tegen dat water. :wink:
Gebruikers-avatar
Rory
 
Berichten: 4209
Geregistreerd: Do 14 Apr, 2005 13:53
Woonplaats: Rijswijk
Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor ronnyboy » Zo 23 Apr, 2006 16:13

Boekel schreef:
ronnyboy schreef:als ik em in ze vrij "neutraal" zet dan komt ie goed op toeren

k zal eens kijke of er wat in zit maar dat zou niet moge.. we hebbe dit sins dat hij vorige week te water is gelaten

k heb em flink vol met vet gegooid maar er komt nog wel steeds water via de schroef as druppelend naar binne


Dat ie nog lekt is sowieso niet goed natuurlijk, dan zit ie niet vol met vet in ieder geval, of er is iets goed mis met de schroefasinstallatie (krom ofzo, maar dat merk je wel aan het trillen). Wanneer is voor het laatst het vetkoord vervangen?

Rookt de motor ook erg of zijn er andere dingen die je niet normaal zijn?


ehh vetkoord.. hmm nog nooit we hebbe em vorig jaar april aangekocht, waar zit die ergens..?

moter rookt niet erger als vorig jaar.. komt mooie doorzichtige / witte rook uit

Rory schreef:En misschien je pakkingdrukker van je binnengland een keer wat aandraaien kan ook helpen tegen dat water. :wink:


pakking drukkker..?

hoort er in de keerkopping veel of weinig of geen olie te zitten.."?

Foto
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy
 
Berichten: 495
Geregistreerd: Do 26 Dec, 2002 17:00

Berichtdoor Dekzwabber » Zo 23 Apr, 2006 16:24

Hey Ronnie,

de pakkingdrukker zit zeer waarschijnlijk;) op de plaats waar de schroefas door de bodem van de boot heen gaat..
daar zit vast wel iets van een aandraai schroef aan..

en over de olie:
Er zijn twee plaatsen waar olie in hoort: de motor zelf en de keerkoppeling. Beide oliën jaarlijks verversen, evenals het oliefilter alsmede het brandstoffilter, liefst in het najaar. Controleer bij regelmatig varen één keer per maand het oliepeil van beide en ook bij aanvang van het vaarseizoen.

Gewoon normaal vullen dus.. te weinig is heel slecht..
Gebruikers-avatar
Dekzwabber
 
Berichten: 160
Geregistreerd: Di 17 Feb, 2004 17:39
Woonplaats: Culemborg
Scouting groep: Triton

Berichtdoor ronnyboy » Zo 23 Apr, 2006 16:26

Dekzwabber schreef:Hey Ronnie,

de pakkingdrukker zit zeer waarschijnlijk;) op de plaats waar de schroefas door de bodem van de boot heen gaat..
daar zit vast wel iets van een aandraai schroef aan..

en over de olie:
Er zijn twee plaatsen waar olie in hoort: de motor zelf en de keerkoppeling. Beide oliën jaarlijks verversen, evenals het oliefilter alsmede het brandstoffilter, liefst in het najaar. Controleer bij regelmatig varen één keer per maand het oliepeil van beide en ook bij aanvang van het vaarseizoen.

Gewoon normaal vullen dus.. te weinig is heel slecht..


er zit g1 oliefilter in onze moter als goe is .. :) maar we vervange het wel jaarlijks.. + er zitte sins nu ook 2 nieuwe fijnfilters voor de diesel in

ik dacht er in eens aan omdat ik volgens mij vorgend jaar de keerkoppeling open haalde er er weinig tot g1 olie in zat volgens mij ../ ik ga morge meteen kijken
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy
 
Berichten: 495
Geregistreerd: Do 26 Dec, 2002 17:00

Berichtdoor Rory » Zo 23 Apr, 2006 18:08

Je pakkingdrukker zou binnen de rode lijn moeten zitten. Wanneer je deze aandraait zal je verkoord als het ware plat-gedrukt worden, en daardoor meer afsluiten tegen je schroefas.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rory
 
Berichten: 4209
Geregistreerd: Do 14 Apr, 2005 13:53
Woonplaats: Rijswijk
Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Boekel » Zo 23 Apr, 2006 19:49

ronnyboy schreef:
Dekzwabber schreef:Hey Ronnie,

de pakkingdrukker zit zeer waarschijnlijk;) op de plaats waar de schroefas door de bodem van de boot heen gaat..
daar zit vast wel iets van een aandraai schroef aan..

en over de olie:
Er zijn twee plaatsen waar olie in hoort: de motor zelf en de keerkoppeling. Beide oliën jaarlijks verversen, evenals het oliefilter alsmede het brandstoffilter, liefst in het najaar. Controleer bij regelmatig varen één keer per maand het oliepeil van beide en ook bij aanvang van het vaarseizoen.

Gewoon normaal vullen dus.. te weinig is heel slecht..


er zit g1 oliefilter in onze moter als goe is .. :) maar we vervange het wel jaarlijks.. + er zitte sins nu ook 2 nieuwe fijnfilters voor de diesel in

ik dacht er in eens aan omdat ik volgens mij vorgend jaar de keerkoppeling open haalde er er weinig tot g1 olie in zat volgens mij ../ ik ga morge meteen kijken


Is er niet iemand bij jullie groep die over het onderhoud gaat? dit soort zaken kunnen erg veel geld gaan kosten als het niet goed gaat, en ook nog eens gevaarlijke situaties opleveren.

Teveel olie in een motor is vaak schadelijker dan een beetje te weinig. Bij hydraulische keerkoppelingen is te weinig olie vaak niet schadelijk, bij jullie (mechanische) keerkoppeling mag er niet te weinig olie inzitten.

Elke motor heeft een oliefilter.
Gebruikers-avatar
Boekel
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: Wo 31 Mrt, 2004 21:16
Woonplaats: Alkmaar
Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor ronnyboy » Zo 23 Apr, 2006 22:35

ik geloof dat ik over t onderhoud ga sins niemand anders t initiatief neemt en ik toch vind dat t heel belangrijk is!! ik leer er telkens weer wat bij.. vooral er veel overpraten werkt wel :)

is wel vaker t probleem met wie t initiatief neemt bij onze groep en meestal is et 1 persoon maar das een ander verhaal

ik ga morge de keerkoppeling open halen en eens kijken hoe t er mee zit.. zal meteen een hoopje fotowz schieten

bedoeling is dat ik er aankomend weekend een goeie 10uur mee moet varen dus dan moet hij wel goed werke anders durf ik het niet aan
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy
 
Berichten: 495
Geregistreerd: Do 26 Dec, 2002 17:00

Berichtdoor ronnyboy » Ma 24 Apr, 2006 23:00

vanavond same met fok weze sleutelen eerst nog maar eens gekeke en t werkte nog steeds niet goed.. pas met inschakele niet hoger als stationair... keerkoppeling open gehaald zag er zeer netjes geolied uit.. alles nagelopen ook de schroef as enzo..
toen maar eens na gaan denke en telefoontje gepleegd.. nog maar x de moter gestart en de cilinders 1 voor 1 laten lope.. blijkt dus dat er 1 cilinder niet loopt.. alle leidinge nagelope en stapsgewijs ope gemaakt .. en alles ook weer stapsgewijs dicht gebout en toen werkte hij wel maar hij heeft wel problemen met opgang kome de 2e cilinder../ maar daar moete we nog maar xtje naar kijken, rondje gevaren en hij deed het goed :) aleen we kwame er wel achter dat er nou een lek zit in het pijpjan de toevoerpomp naar de verstuiver.. dus daar morge naar kijke met iemand :) foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


hoorde vanavond van onze moter specialist dat wij waarschijnlijk de enigste zijn met deze scheepsmoter in nederland en er is gewoon Nergens documentatie matriaal te vinden hiervan!!
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy
 
Berichten: 495
Geregistreerd: Do 26 Dec, 2002 17:00

Berichtdoor FlorisMark » Ma 24 Apr, 2006 23:21

ronnyboy schreef: en telefoontje gepleegd..


voortaan zet ik mn telefoon uit tijdens het eten :P
Gebruikers-avatar
FlorisMark
 
Berichten: 1049
Geregistreerd: Wo 07 Mei, 2003 12:35
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor Fok! » Ma 24 Apr, 2006 23:41

ronnyboy schreef:aleen we kwame er wel achter dat er nou een lek zit in het pijpjan de toevoerpomp naar de verstuiver..

Het gaat hier om de vaste brandstofleiding van de brandstofpomp naar de verstuiver. Daar waar de leiding aan de verstuiver gekoppeld zit, lijkt het wat scheef te gaan. Letterlijk, want de kop van de brandstofleiding lijkt scheef op de verstuiver aan te komen. Dit zou misschien met wat buig- en trekwerk wel op te lossen zijn, maar wie geeft ons de garantie dat het leidinkje niet breekt of barst?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator
 
Berichten: 12075
Geregistreerd: Vr 06 Sep, 2002 00:19
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dirk » Ma 24 Apr, 2006 23:55

ik denk niet dat er helemaal zeker van kunt zijn dat het heel blijft als je er aan gaat buigen. maar ik denk als je het met beleid probeert het wel moet gaan.

Maar als de leidng iets lekt omdat hij scheefop de verstuiver is gemonteert, helpt gewoon vastdraaien van de moer dan niet?
Is it the wind? Or is it me?
Gebruikers-avatar
Dirk
 
Berichten: 303
Geregistreerd: Di 04 Okt, 2005 12:05
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: Tekakwitha zeeverkenners

VorigeVolgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het team
Alle forumcookies verwijderen